Pup leren alleen zijn; alles omgooien of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 22:37

Tegen kouwem op niet daarvoor bestemde dingen schijnt tea tree olie goed te werken

die witte huidbotten met die knopen op het einde gaan hier lang mee en kouwt en knaagt hij echt op.
hopenlijk heb je er wat aan.

fannetje

Re: Pup leren alleen zijn; alles omgooien of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:36

Mag ik vragen wat je met haar doet, voordat je weggaat?
Ze is nu 4 maanden en mag dus per wandeling 20 min wandelen, gebruik je die tijd ook optimaal voordat je weggaat?
Ik heb het met mijn hond wel zo opgebouwd.
Vanaf dag 1 geoefend met alleen zijn (was de eerste dag wel 10 minuten, maar dat maakt niet uit).
Altijd eerst pup uitlaten, bij thuiskomst even nog wat doen, dan pup in de bench met wat lekkers, deurtje dicht en weggaan. Eerste keer boodschapje halen hier om de hoek, thuiskomen. Is pup stil dan deur open en naar binnen. Bench open en belonen.
Op deze manier kon ze in 2 weken prima 2 uurtjes in de bench slapen terwijl ik weg was (het moet ook normaal worden, dus doe ook normaal en maak je niet druk). Ik heb wel dag en nacht de radio aan (behalve als de tv aan staat). Toen ze dit kon, opgebouwd naar 4 uurtjes (ze ging bij mijn vorige baan overdag mee naar het werk en lag daar boven in de bench, maar kon haar dan in de pauzes uitlaten) en vanaf ongeveer een half jaar bleef ze 2 dagen thuis in de week. Na 2 jaar van baan veranderd en sindsdien zit ze alleen thuis als ik werk, maar ze vindt het allemaal prima. Is zelfs zo dat ik als ik vakantie heb, het huis wordt uitgekeken, omdat mevrouw haar rust wil (ach ja ze is inmiddels ruim 10,5 jaar, dus snap dat ook wel ;) )

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:45

Wat is je routine voor ze de bench in gaat?
Omschrijf je gemiddelde dag eens...

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:06

Onze pup is nu 16 weken en kan als het moet 4,5 uur alleen zijn komt bijna nooit voor . Nu ben ik net geopereerd dus veel thuis.
Wij hebben haar vanaf dag 1 in de bench gelaten en gewoon weg gegaan. Speeltje erin en een kauwbotje . Bij thuiskomst eruit en naar buiten en dat gaat goed wij horen haar niet en de buren ook niet.
Voor dat ik weg ga wordt ze wel uitgelaten en kan ze spelen.
De nachten slaapt ze in haar mand op onze slaapkamer en ook daar blijft ze netjes in.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:16

Ik denk dat je het even zo vol moet houden Ts. Als de buren aangeven dat ze het niet erg vinden dat er geblaft wordt, gewoon laten blaffen.
Niet binnenkomen als ze aan het blaffen is trouwens. Pas als ze stil is naar haar toe, anders wordt het blaffen beloond heb ik altijd geleerd.
Uiteindelijk zal het wel goedkomen op deze manier.
Iets te eten geven kan inderdaad werken, dat kan je zeker even proberen. Bij mijn hond werkte dat niet, die vertikt het te eten en te drinken als wij er niet zijn :')

Lente schreef:
Oef dat zijn best wel tijden hoor!
Die van ons kan dus ongeveer 1,5 uur alleen zijn maar dat is ook echt de max. 5 uur alleen vind ik best pittig. Als je ook nog minimaal 7 uur per nacht slaapt is ze dan dus de helft van de dag helemaal alleen...

Is het een optie dat een bekende haar tussendoor uitlaat?

Hoeveel wandelen jullie zelf met haar? En andere activiteiten om haar te vermoeien?

Serieus? 3 keer in de week 5 uur alleen is echt niet veel hoor. Dat kan een hond echt prima.

(Zeg je staat om 7 uur op en om 11 uur 's avonds ga je naar bed (en hond slaapt dan ook gewoon),dan is dat 16 uur waarvan de hond (3 keer in de week) 5 uurtjes alleen zit. Dus nog 11 uur met het baasje.)
Geen halve dag alleen dus.

Brenda_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 14:19

Voor ze de bench in gaat, ga ik met haar wandelen, een stukje waarbij ze los kan lopen. De weg ernaar toe loopt ze 'naast' en oefenen we dingen als zit bij de stoeprand en wachten en voor komen. Als ze los is kan ze lekker rennen en gek doen en soms gaat er een balletje mee want apporteren vind ze het einde. Als we thuis komen doe ik haar met wat lekkers in de bench. Daar liggen verder een paar speeltjes en een groot calcium bot in. Ik geef haar daarbij heb commando 'in de bench'. Ik doe het deurtje dicht en ga op de bank zitten. Als ze ongeveer 10 minuten er in zit en rustig is in die tijd en gewoon ligt met haar kop laag, dan sta ik op en ga rustig en stil de deur uit.

We weten wel dat ze heel slecht reageert als we haasten, in de bench, deurtje dicht en hop hop meteen weg dan horen we haar al als we de deur op slot draaien. We gaan dus altijd weg als ze stil is...

Vanmorgen zijn we even een uurtje weggeweest, we waren toen eerst met haar naar het strand geweest en toen is het dus wél goed gegaan..

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:42

Nou 1e goede stap dus weer gezet. Gewoon weer rustig verder uitbouwen vanaf nu.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:46

Uitbouwen hebben we heel zorgvuldig gedaan.
En het gaat ook heel vaak goed.
En dan ook wel voor 3 uur. Maar soms is een half uur al drama.
Het heeft dus niets met de tijd te maken.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:47

Ik heb alleen de berichten van TS gelezen, dus excuses als deze tips al genoemd zijn.

TS ik heb zelf een roemeentje gehad met verlatingsangst, en dat was bij haar heeeeel heftig. Echt tot gillen en de bench slopen aan toe. Het kost hoe dan ook heel veel tijd, 1 stap vooruit en 2 stappen terug is volkomen 'normaal'. Wat wij hebben gedaan is het weggaan patroon constant veranderen, zorgen dat ze niet meer doorheeft wanneer we weggingen.

In het begin heeft een deken over de bench goed geholpen, dan was het donker en werd ze inderdaad rustiger. Uiteindelijk hebben we dit kunnen afbouwen. Daarnaast hebben we in het begin ook de TV/Radio aan laten staan voor haar. Overigens heb ik nog twee andere honden dus ze was nooit echt alleen.

Zij begon al te piepen als we de sleutels pakte, dus ervoor gezorgd dat de sleutels bij de deur lagen en dat ik ze 'stil' kon pakken. Daarnaast zijn we ook door huis gaan lopen met de sleutels als we niet weg gingen. Eigenlijk hebben we dat met alles gedaan dat zij linkte aan 'alleen gelaten worden'. Dus zomaar een jas en schoenen aantrekken, daarmee door huis lopen en 15 minuten later weer uit trekken (bv). We deden haar ook tussendoor in de bench met iets lekkers of leuks, zodat ze ook af en toe in de bench lag als we wel thuis waren. Dit deden we allemaal zodat er geen 'vast' patroon in ons vertrekken zat.

Ook hebben we veel geoefend met wel luidruchtig weggaan, 30 seconden wachten en weer naar binnen. Als ze stil is gebleven belonen, als ze piept negeren. En dit steeds opbouwen, wel heel langzaam (begin met 10 tellen, dan 15, dan 20 e.d.) en als ze aangeeft dat het teveel is weer een paar stappen terug doen.

Wij hebben met onze handen in het haar gezeten, bang dat het nooit meer over zou gaan maar uiteindelijk is het gelukt en kon ze heel goed alleen zijn!

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:41

Ts, doe je als je niet weg gaat haar ook wel eens in de bench? En doe je alles dan hetzelfde alsof je weg gaat, maar dan blijf je thuis? Datsoort dingen oefenen helpen ook om vertrouwen te geven dat alleen zijn niet erg is.
Hoe erger het probleem is, hoe rustiger je moet opbouwen.
Dus eerst alleen in de bench,
Dan in de bench met je 'ritueel' alsof je weg gaat (schoenen aan etc)
Dan in de bench en naar boven gaan,
Dan wat langer boven blijven,
Naar buiten gaan en meteen weer binnen komen,
Naar buiten en de kliko weg zetten oid (iets korts in ieder geval)
En zo steeds wat langer weg blijven.
Stel, stap één twee en drie gaan goed, maar bij vier gaat ze blaffen etc, dan weer terug naar stap drie, herhalen en vier proberen en herhalen.
Dus als het niet lukt, even een stapje terug en herhalen.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:56

Ja dat doen we geregeld :j

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:03

Laat je ook weten aan je hond als je weg gaat? Wij doen bijvoorbeeld onze hond op haar plaats leggen, koekje geven en we zeggen dan 'even oppassen' en gaan vervolgens weg.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:08

Ik heb een camera voor m'n hond. Nestcam.nl hierdoor kan ik zien en horen of hij blijft blaffen en dat alles oké met hem is. Jaren zonder gedaan maar vind het super om te zien en zeker te weten dat het goed gaat. En als hij last van verlatingsangst krijgt kan ik ook nog tegen hem praten en dan wordt hij weer rustig.