Ongevraagd aaien

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:25

kohtje schreef:
Zoe_97 schreef:
Ik heb inderdaad een hond met een hoge aaibaarheidsfzctor (een pluizige border collie pup).
Als ze het vragen vind ik het ook minder erg. Dan kan je wanneer het niet past weigeren. Maar speurneusc ik moet toch mijn hond niet opsluiten en wegblijven op leuke plekken omdat anderen zich niet kunnen beheersen.

Juist bij een border heel belangrijk om aan drukte te wennen. Ras wat makkelijk snapt als ze volwassen zijn.

Geeft die kinderen alsnog het recht niet op zo aan iemand anders z'n hond te zitten. Al kunnen de kinderen er weinig aan doen en moeten de ouders er op letten.

Ik vind het in ieder geval ook niet kunnen. Als je hond wel een keer snapt uit schrik omdat vreemde kinderen uit het niets aan je hond zitten ben jij de boeman.
Laat het ze eerst maar netjes vragen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:26

Ik snap wel dat je het heel vervelend vind, waarschijnlijk schrik je zelf ook als je geconcentreerd bezig bent met je pup, maar een kind overziet oorzaak-gevolg niet zo (goed) als jij. Je kunt toch gewoon vragen of ze jou en je hond even alleen willen laten omdat je hem wat probeert te leren? Je probleem hier op het forum plaatsen lucht misschien op maar het lost het uiteindelijke probleem niet op. En anders alleen 's morgens vroeg op 's avonds laat oefenen?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 10:26

Faruba schreef:
Wat een oplossing zou kunnen zijn heb ik aangedragen maar schijnbaar lees je daarover heen ;) Mochten de mensen het bij jullie niet kennen kun je het kenbaar maken door her en der gekopieerde briefjes met de Gele lintjestekst te verspreiden in bv. winkels en bij uitlaatgebieden. En het werkt,echt. Ik heb er ontzettend veel profijt van.

Het probleem hiermee is dat dat dus niet gekend is en in Belgie heb je niet echt uitlaatgebieden. Tenminste niet zoals in Nederland. En het gebeurd voornamelijk gewoon op straat. Daarbij is het hier verboden briefjes aan te plakken en de supermarkten hier in de buurt hebben al jaren geen bord meer hangen

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:26

hier ook wat irritatie alleen dan bij mijn paard, kinderen die gillend naar buiten komen rennen of idd ongevraagd aaien. Dan zeg ik inderdaad dat hij bijt en trapt, al kan er werkelijk een klein kind onderdoor kruipen zo braaf is hij. Bij kinderen die vragen of rustig belangstellend kijken mag er uiteraard geaaid worden.

Azmay

Re: Ongevraagd aaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:30

Mij is als kind geleerd eerst te vragen want honden kunnen bang zijn en bijten. Mij is ook geleerd hoe je een onbekende hond aait, eerst laten snuffelen en niet van boven benaderen.

Als mijn ouders nu een nest pups hebben slepen ze ze met 6 of 7 weken mee naar een basisschool als de school uit is, in de hoop dat vreemden willen aaien want dat hoort er gewoon bij.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:30

[/quote]
Juist bij een border heel belangrijk om aan drukte te wennen. Ras wat makkelijk snapt als ze volwassen zijn.[/quote]

Geeft die kinderen alsnog het recht niet op zo aan iemand anders z'n hond te zitten. Al kunnen de kinderen er weinig aan doen en moeten de ouders er op letten.

Ik vind het in ieder geval ook niet kunnen. Als je hond wel een keer snapt uit schrik omdat vreemde kinderen uit het niets aan je hond zitten ben jij de boeman.
Laat het ze eerst maar netjes vragen.[/quote]
Je ziet die kinderen toch aankomen? Je kan ze toch aanspreken voor ze aan de hond zitten?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 10:35

Je ziet ze niet altijd aankomen. Ze kunnen net zo goed van achter komen. En als ik train ben ik met mijn hond bezig. Niet met andermans kind op te voeden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:36

mateloos irritant inderdaad. Heb er regelmatig ruzie over gemaakt. Ik snap dat ze lief zijn, maar als ik probeer mijn hond focus te leren in een druk winkelcentrum is mensen die hem overal zonder zich voor te stellen ineens beginnen aan te raken niet zo heel bevorderlijk...

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:37

Citaat:
Je ziet die kinderen toch aankomen? Je kan ze toch aanspreken voor ze aan de hond zitten?

Ja tuurlijk dan wel inderdaad. Maar heb ook wel eens gehad dat onze hond zat en dat ze van achteren ineens op z'n rug aan het aaien waren. En ik dus ook met m'n rug naar hun toe stond. Op zon moment heb je er dus geen zicht over en dat bedoelde ik meer, dat de hond dan kan schrikken.

Maar ook al komen ze van voren, ouders moeten gewoon opletten en zeggen dat het niet zomaar mag.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:41

Toen ik jong was was er geen haar op mijn hoofd dat er aan dacht om zomaar op een pup of hond af te springen om te aaien. Zelf waren we wel met honden bezig, dus ik denk dat daar ook een probleem zit, mensen zijn het niet gewoon en veronderstellen dat elke hond dat graag heeft. Ouders mogen daar echt wel meer mee oppassen, honden blijven gevaarlijk kunnen zijn, en kinderen veel te druk voor een kleine pup.

Is gewoon maar wat normaal respect. Erg vervelend.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:43

Ik vind het zeer vervelend, mijn ene hond vind kan soms onvoorspelbaar reageren.

Aantal weken terug bij de snackbar. Kind aait zonder te vragen mijn hond. Ik zeg tegen het kind, dat moet je eerst wel even vragen hé straks is hij niet lief.. Op een normale toon. Bemoeid de vader zich ermee en zegt tegen mij dat ziet hij heus wel hoor als hij niet lief is...??? Ok..?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:47

Ik herken het ook. Gelukkig is mijn hond af en toe zo druk dat kleine kinderen er te bang voor zijn. Volwassenen geven hem wel aandacht, ook als hij opspringt, terwijl ik dat dan liever niet wil.. De meeste mensen in de omgeving weten nu wel dat hij nog aan het leren is en je hem niet direct aandacht moet geven als die over enthousiast is. Wij hebben overigens een Engelse Springer Spaniel. Of te wel: Ik vind alles leuk en iedereen lief hond.. :')

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:22

Eerst vragen. Dan aaien.
Ken zelfs een volwassene die het ongevraagd doet. Alle honden aanhalen.
Voorzichtig vroeg ik. 'En wat als eigenaar dat nu niet wil? Hond niet aardig is? Waarom vraag je niet eerst? Voor je het weet heb je óf een boze eigenaar óf een jaap in je klauwen. En dan is het een valse rothond?'
Dat is dan toch mijn probleem?
Werd tegen mij gezegd.

Ik kijk eerst of hond wel aardig is. Ik heb verstand van hondem genoeg en meer ervaring dan jou....

En ik dacht... prima... wat jij wil.

Week later. HAP een mooie beet. Heb mn mond maar gehouden. Boodschap was duidelijk. En hond was bang. Eigenaar had geen aa of b kunnen zeggen voordat ze m had aangehaald.

Dus geen probleem van maken?
Ik dus wél!

Je hoort te vragen. Het is niet jouw hond...

Onze bernard was er ook... hoe onwijs sociaal ook. Op tegen... en keek altijd naar nn vriend ter bevestiging. Vaak was de combinatie met n luide blaf en duidelijke bewoording van vriend genoeg
'Niet elke sint bernard is een beethoven. Je hoort te vragen.'

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:40

Ik zat een keer in de trein met mijn 2 hondjes. 2 Kinderen van ongeveer 5 en 6 jaar vroegen heel netjes aan hun ouders of ze MIJN hondjes mochten aaien en kregen van hun ouders toestemming. Dus kwamen ze heel enthousiast op mijn hondjes af gestormd. Vervolgens waren kindjes verdrietig en ouders boos op me omdat het van mij niet mocht, want ze hadden het toch netjes gevraagd.... 8)7 .

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:47

Ik begrijp je frustratie, heb het ook al vaak gemerkt met men paard.. Het lijkt wel alsof je eerst andermans kinderen wat moet gaan leren ipv met je eigen ding bezig te zijn. Ben ik nou ook de enige die me mateloos stoor aan het feit dat het lijkt alsof ouders hun kinderen 'de vrije loop' geven en dan maar iets hebben van 'een ander zal wel op ze letten'? Op het parkje bij ons hangen ze ook allemaal, geen volwassene in zicht

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:50

Inoterry schreef:
Ik zat een keer in de trein met mijn 2 hondjes. 2 Kinderen van ongeveer 5 en 6 jaar vroegen heel netjes aan hun ouders of ze MIJN hondjes mochten aaien en kregen van hun ouders toestemming. Dus kwamen ze heel enthousiast op mijn hondjes af gestormd. Vervolgens waren kindjes verdrietig en ouders boos op me omdat het van mij niet mocht, want ze hadden het toch netjes gevraagd.... 8)7 .

What the....???
Ouders boos op jou?! In wat voor wereld leven we?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:54

Ik zou er ook niet tegen kunnen, als ze het vragen vind ik het meestal geen probleem. Ik wil namelijk wel sociale honden en heb ook vaak bekijks met mijn 2 dalmatiërs en een wannabe jack russel. Maar ik wil ook niet dat mijn honden zonder mijn toestemming naar iedereen gaan toetrekken omdat ze denken van iedereen aandacht te krijgen. En met mijn allergische hond is het verre van de bedoeling dat ze bij iedereen gaan schooien.

Hoezeer ik ook van honden hou, ik haal ook niet zomaar eender welke hond die passeert aan. Hetzelfde geld voor paarden. Mijn vriend heeft pas nog ene uitbrander gehad omdat hij een vreemd paard stond te aaien. Je weet niet of ze "braaf" zijn of ziek oid

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:58

Hier het probleem met een Golden Retriever. Ziet er vreselijk lief en wollig en sociaal uit. Is hij ook, als je niet direct op hem duikt om te willen aaien maar het hem in zijn eigen tempo laat bepalen.

De oplossing hier was een K9 tuigje met klittebandsticker: niet aaien.

Edit: er zijn nog veel meer versies:
http://www.janvandriel.nl/k9_teksten.php

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:02

Maartje1990 schreef:
Hmm... Mij lijkt dat juist wel goed voor het socialicatieproces an de hond?

ja ideaal... je pup word enthousiast springt en beukt zo dat kind omver. Of ziet het als spelen, en hapt zo in die vingertjes. Kindje voelt dat en hoppa de hond bijt.. Nee. Er is niemand die aan mijn hond komt zonder te vragen..

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:03

Ik aai nooit zomaar iemands hond. Ik benader ze ook niet, behalve de hond van de buren, maar daar ben ik mee opgegroeid.
Als andere honden rustig naar mij toekomen geef ik ze wel eens een aai, maar hangt van de energie af. Ik wil slechte energie ook niet belonen en ik ga dus ook zelf niet op honden af. Veel baasjes zijn daar ook idd niet blij mee

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:06

Herkenbaar hoor TS, en ook van volwassenen helaas.
Mensen dienen de handen thuis te houden.
Zeker ongevraagd aanzitten is niet goed te praten.

Edit; Die K9 tuigen zijn wel ideaal, maar helaas nemen mensen die labels met opdruk "niet aaien" ook niet serieus is mijn ervaring. En dan heeft de hond het weer gedaan als ze uitvallen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:12

Hier ook herkenbaar, vroeger irriteerde ik me er mateloos aan maar dat is gelukkig voor mij veranderd. Wanneer mensen (kind en volwassen en ja die zijn er ook genoeg) ongevraagd willen aaien vertel ik rustig dat ze eerst dienen te vragen aan de eigenaar of dit mag omdat niet elk hond geaaid wil worden en ik kijk op dat moment of het met mijn hond gaat. Zo nee dan zeg ik dat en is het einde verhaal, zo ja dan ga ik op mijn hurken erbij en leg uit hoe ze het beste kunnen aaien.

Vorige week 2 kinderen van 7/8 jaar die aan mij vroegen of ze mijn hondje mochten aaien, dat mocht en ik heb ze ook verteld dat ik het netjes vond dat ze het eerst vroegen.

Happyfeet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:16

Ik vindt het ook niet fijn. Het klinkt misschien hard maar ik wil gewoon lekker kunnen lopen met mijn hond, zonder daarbij om de 10 minuten (woon in een dorp) een kind naast mijn hond te hebben staan. Ze komen regelmatig in groepjes gillend aanrennen om de hond te aaien. Ik ben dol op kinderen, maar niet continu en ongevraagd tijdens elke wandeling.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:26

Ik herken dit ook, met een pluizig maltezer pupje ben je ook een kindmagneet :+
Zo probeerde er een keer een meisje op skates haar direct op te pakken terwijl ze zelf al 4x bijna onderuit ging, daar zeg ik dan wel wat van bijvoorbeeld dat het hondje dat niet zo fijn vind en ze haar beter kan laten staan. En dan vinden ze dat vaak wel oke.
Ik moet wel zeggen dat ik ook veel net opgevoede kinderen tegen kwam. Zo vroeg bijvoorbeeld een meisje in de winkels mij "of ze asjeblieft dat lieve hondje mocht aaien." Toen ze klaar was zei ze ook nog "heel erg bedankt voor het aaien!" Dat vind ik dan wel weer heel lief.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:28

Enorm vervelend inderdaad! Ik heb meer last van volwassenen :o ik heb een husky, kinderen zijn toch wat afwachtender en vragen het aan me.

Pepper is een goedzak maar is ook wel eens geschrokken van iemand die hem ineens aaide, hij hapte niet maar stel dat hij dat wel had gedaan.

Met een pup lijkt me dat helemaal vervelend, ik vind het gewoon asociaal.