Hier ging de kleine mups gewoon mee op de grote wandeling door de velden toen ze 4 maanden was. We liepen dan zo'n drie kwartier/een uur. Werd ze moe, dan werd ze gewoon opgetild. De rondjes werden vanaf dat ze bij ons kwam wel opgebouwd. Eerst een toerke naar het eind van de straat en terug, stukje de hoek om en terug, rondje van 10 min, etc.. Overigens zijn onze honden wel klein van stuk (30 cm), dus wandelen door het gras was in het begin nogal een lichamelijke uitdaging voor ze. Maar al snel crossten ze samen over de weides alsof het niets was Heupen, knieën en ellebogen zijn prima in orde, alles zit goed op de juiste plek en functioneert uitstekend. Ze zijn beiden sterke, gezonde volwassen honden geworden.
Let op je hond, kijk goed naar d'r lichaamstaal. Als ze wat achter blijven, langer willen snuffelen etc.. Dan zijn ze moe. Optillen en naar huis
Overigens kan een hondenschool ook uitkomst bieden. Damy was altijd stikop na alle oefeningen en indrukken daar, ookal duurde de puppylesjes maar een half uurtje en stonden we veel stil om naar uitleg te luisteren.
Faruba
Geplaatst: 30-09-16 13:01
De meningen van D.A verschillen daar idd. nogal in. De kliniek waar ik kom houd nog wel de 5 minuten per maand aan
Ik heb niet alles doorlezen dus mss is het al voorgesteld maar is een fietskar geen optie? Een eindje fietsen ... hup, pup uit de kar en even lopen ... opnieuw wat fietsen ... Op die manier kan je toch een poos weg zonder de hond te overbelasten.
dierenfan
Geplaatst: 30-09-16 17:03
Gewoon normaal wandelen in normaal tempo zou ik niet moeilijk over doen. De hond heeft nog energie over dus dan is het oke!!
Gek doen en springen is veel merr belastend en moet je wel wat vermijden. Van normaal lopen gaat een hond geen heup of elleboog afwijking krijgen. Over vermoeid maken moet je niet doen maar dat is voor een volwassen hond net zo slecht als voor een pup.
alice0cullen
Geplaatst: 30-09-16 17:04
Je moet gewoon goed kijken naar de hond, het is inderdaad waar dat je voorzichtig moet zijn met een jonge hond aangezien ze zich kunnen overwerken. Maar die vijf minuten regel vind ik zo n onzin. Net als mijn Da trouwens.
Heb meerdere grote en kleine honden zien opgroeien altijd zonder problemen en die hielden zich niet aan die regel maar keken gewoon naar de hond zelf.
Is die moe kun je hem altijd optillen al wordt dat wel steeds lastiger naar mate de.grote.
Pindakaa7
Geplaatst: 30-09-16 17:06
Kun je niet bij een asiel in de buurt een hond/ honden uitlaten 's avonds? Kun je lekker wandelen in de avond en je doet er de hond een groot plezier mee!
Had daar nooit zo over nagedacht dat dat slecht is voor een hond. Ik loop nu ook bijna alles omdat ik geen fiets heb. Nou ik kan zeggen dat is doodvermoeiend. Van hot naar her lopen en dan ook nog alle trappen op als ik hier thuiskom. Dan moet ik wel even bijkomen. Maar ik denk steeds bij mezelf ik ben nog jong dus moet ik dat kunnen. Maar het gaat me maar lastig af. Veel sterkte met je hond en hoop dat je een goede oplossing kan vinden.
dierenfan
Geplaatst: 30-09-16 18:45
Horsies7 schreef:
Kun je niet bij een asiel in de buurt een hond/ honden uitlaten 's avonds? Kun je lekker wandelen in de avond en je doet er de hond een groot plezier mee!
Noem maar eens 1 asiel dat s avonds open is dn waar je zomaar met de honden mag gaan lopen hier in Nederland is moeilijk hoor ik zou er geen weten (en 10 jaar in die wereld gewerkt en vele asielen gezien)
Sorry, het was maar een idee Hier lopen vrijwilligers rond met asielhonden, geen idee of ze dat 's avonds doen hoor. Maar ik dacht, ts kan er naar kijken toch?
Met honden wandelen is bijna het leukste werk in een opvang. Daarom doen vaak alleen vrijwillers het die ook helpen met stront ruimen en al het andere werk
De ervaringen zijn als er mensen komen om alleen honden uit te laten dat je dan binnen korte tijd 2 schoonmakers heb en 30 wandelaars bij wijze van Daarnaast willen de vaste medewerkers vaak de mensen kennen voor ze honden mee geven. Immers is het van belang dat niet iemand die alleen een schattig oud bejaard klein hondje gewend is zomaar op straat beland met een grote soms agressief uitvallende onbetrouwbare hond. Daar krijg je ongelukken van. Net als iemand met een hond uit de opvang de straat op sturen die een hond op ellendige manier corrigeerd (schoppen of slaan oid) voor je het weet heeft de opvang zo een slechte naam. Of blijkt die hond bij geweld om te draaien en die persoon te pakken....