Huisdierenbelasting: Waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:21

nikilover schreef:
Yv_ schreef:
Omdat mn kat 1 keer in het jaar 10 minuten buiten komt. En dat is in eigen tuin. Waarom zou ik daar voor moeten betalen?

Betreft de honden, er zijn er wel de mogelijkheden om zakjes te halen, om de zakjes weg te gooien zodat je dus niet uren met een strontzakje in je hand loopt.

Maar je hondenpoep moet je ook opruimen..
En daarvoor zou je het wel gerechtvaardigd vinden om te moeten betalen?

Ja dat zeg ik toch :). Hondenzakjes zijn te verkrijgen en er zijn prullenbakjes waar ik ze in kan gooien.

De schijt van de kat gaat vanuit de kattenbak in een eigen gekochte pedaalemmerzak en van daaruit in een grote vuilniszakzak en deze gaat in m'n kliko, waar ik ook al voor betaal. Dus vind het genoeg ja :j.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 14:22

nikilover schreef:
Marjoow schreef:
Is bij honden natuurlijk wel even iets minder gewoon dan voor katten denk ik zo :)

Maar van je hond moet je het opruimen..
Katteneigenaren laten alle poep maar gewoon overal liggen..
Want ja, hoe controleer je dat?

MAW, niemand anders ruimt dat op dan of de eigenaren van het terrein, of de gemeente..

Klopt. Maar als katteneigenaar weet je niet waar je kat poept. Maar, ik ken genoeg mensen die wel bij anderen de poep eruit scheppen hoor.

Maargoed, dan nog zijn er nog steeds veel katten die binnen gehouden worden.
Daarbij: Belasting gaat het niet helpen dat de poep uit iemand zijn achtertuin gehaald word.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:22

Marjoow schreef:
smurffie schreef:
Mensen die zeggen dat ze het voor hun katten weigeren te betalen omdat die op eigen erf blijven; daar wordt bij honden toch ook geen uitzondering voor gemaakt? onze honden komen puur en alleen op ons eigen terrein (uitzondering van een keer in de auto mee naar het strand). Toch betalen wij voor 2 honden een flinke klap geld.. voor niets dus eigenlijk.

Is bij honden natuurlijk wel even iets minder gewoon dan voor katten denk ik zo :)

Precies.

De gemiddelde Nederlander heeft wel een huis of appartement waar de kat in kan verblijven.
De gemiddelde Nederlander heeft geen woning met zoveel (buiten)ruimte dat de hond daarop kan blijven.

Maar hoeveel mensen houden hun katten ook daadwerkelijk binnen?
En hoeveel mensen met meer dan genoeg buitenruimte gaan niet daarnaast nog met de hond wandelen?

Dus ik snap je punt, smurffie.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:23

Lennox schreef:
Er wordt al sinds de Middeleeuwen hondenbelasting geheven, toen nog een vorm van transportbelasting (hondenkar). In de wet staat dat die belasting geheven mag worden (kattenbelasting dus niet), het schrijft niet voor waar het geld aan uitgegeven mag worden. Gemeenten mogen dus zelf weten waar ze dat geld al dan niet aan uitgeven. Het is stik ouderwets en wat mij betreft mag het ook afgeschaft worden. Er zijn gelukkig al steeds meer gemeenten die daar net zo over denken. Volgens mij wordt het ook alleen binnen de bebouwde kom belast, niet als je daarbuiten woont.

precies dit. Het verdwijnt in de grote berg geld van de gemeente en als ze dat geld niet meer krijgen zullen ze een andere plek moeten zoeken voor dat geld. Dat betekend hogere kosten voor niet-hondenbezitters die daar niet blij mee zijn en het cirkeltje is rond.

In Den Haag betaalde ik bizar veel geld en kreeg er niks voor terug. In eerste instantie kon ik zakjes krijgen bij de gemeente, dat verdween. Daarna werden kapotte prullenbakken niet meer vervangen, de straten niet meer schoon gemaakt en de "hondenkooi" (afgesloten stuk waar honden konden spelen) verdween en werd een speeltuintje voor kinderen.
Tja, dan kan ik ook galbakken, dus ik diende ieder jaar bezwaar in met dezelfde berg argumenten en ieder jaar kon de gemeente dan een brief schrijven om die argumenten te gaan weerleggen.

Nu ben ik verhuisd en betaal meer dan de helft minder (55e per hond, dus nog aardig wat, maar in Den Haag betaalde ik zo'n 250euro per jaar met 2 honden) en heb een grote uitlaatstrook naast mijn huis die regelmatig gezogen en gemaaid wordt, ruimte om met de honden te lopen en ik kan poepzakjes halen bij het gemeentehuis. Dan heb ik er iig minder moeite mee om te betalen, omdat ik het idee heb dat het geld ook gebruikt wordt voor mijn honden.

Kattenbelasting hoeft van mij overigens ook niet. Tenzij daarmee betaald wordt dat iemand de kattenstront uit mijn tuin zou komen halen, maar dat lijkt me sterk. Lekker katten gratis houden, maar zonder overlast voor anderen en dus in eigen tuin of onder begeleiding/tuigje whatever.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:23

Klopt, je weet niet waar je kat poept..
Dus wie ruimt het dan op? Als het ergens in een speeltuin ligt bijvoorbeeld?

En ook niet alle mensen laten hun honden buiten hun erf poepen, maar die worden toch ook niet uitgezonderd van de regel?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:24

Lennox schreef:
Er wordt al sinds de Middeleeuwen hondenbelasting geheven, toen nog een vorm van transportbelasting (hondenkar). In de wet staat dat die belasting geheven mag worden (kattenbelasting dus niet), het schrijft niet voor waar het geld aan uitgegeven mag worden. Gemeenten mogen dus zelf weten waar ze dat geld al dan niet aan uitgeven. Het is stik ouderwets en wat mij betreft mag het ook afgeschaft worden. Er zijn gelukkig al steeds meer gemeenten die daar net zo over denken. Volgens mij wordt het ook alleen binnen de bebouwde kom belast, niet als je daarbuiten woont.

Bij ons betaal je voor de eerste hond €100,20 en elke daarna €168,60. Ook in het buitengebied. Alleen als je een minimum inkomen hebt kun je kwijtschelding aanvragen voor de 1e hond. Dat vind ik al helemaal belachelijk.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 14:26

nikilover schreef:

En ook niet alle mensen laten hun honden buiten hun erf poepen, maar die worden toch ook niet uitgezonderd van de regel?

Ga maar eens kijken naar de cijfers. Er zullen véél meer mensen zijn die hun hond buiten het erf hebben lopen dan katten die buiten het erf lopen ;)
Daarbij, kan het ook nog eens poep zijn van zwerfkatten die van niemand zijn. Dan zouden mensen zeker voor katten moeten betalen die niet van hen zijn?

En wat gaat belasting hieraan oplossen?

Szan

Re: Huisdierenbelasting: Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:29

Er staat me iets van bij dat ze in Duitsland verschillende tarieven hondenbelasting hanteren per hondenras (en per Bundesland). Weet iemand daar meer van? En waarom dat zo is?

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:31

Marjoow schreef:
nikilover schreef:

Ga maar eens kijken naar de cijfers. Er zullen véél meer mensen zijn die hun hond buiten het erf hebben lopen dan katten die buiten het erf lopen ;)
Daarbij, kan het ook nog eens poep zijn van zwerfkatten die van niemand zijn. Dan zouden mensen zeker voor katten moeten betalen die niet van hen zijn?

En waar zijn die cijfers op gebaseerd?
Hoeveel dieren zijn niet gechipt/geregistreerd? ( Vooral katten ? )

En de mensen die hun hond BUITEN hun erf hebben lopen,
hebben ook in 9 van de 10 gevallen een opruimplicht voor de poep..

Waarom moet kattenpoep opruimen gratis zijn, en hondenpoep niet?

Hoe ga je dit controleren? Ook je kat gewoon aangeven bij de gemeente..
Net zoals je dat met een hond moet doen..
Probleem met poep van de zwerfkatten ook gelijk opgelost.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:35

Het kan zelfs nog beter, hier in gemeente Assen betalen we geen cent hondenbelasting, maar zijn er in Assen zelf overal losloopveldjes, sommige met wel een opruimplicht, anderen niet.

Door de hele stad heen zijn er plekken, soms klein, soms wat groter, maar altijd onderhouden, en er staan altijd duidelijke bordjes van waar het een losloopveld is, waar honden vast moeten blijven en waar je wel en niet moet opruimen. Plus er is altijd 1 prullenbak in de buurt van zo'n losloopveld, voor de hondenpoep.

Ideaal dus en perfect geregeld! Ik zou er zelfs wel een beetje hondenbelasting voor willen betalen. Liever niet, maar ik zou het niet erg vinden per jaar een bedrag te betalen, gezien hoe de gemeente hier echt wat voor hondenbezitters doet. Toch, dat er geen hondenbelasting gevraagd word, is ook erg fijn. Ik denk dat het hier gewoon gezien word als de normale taak van de gemeente, wat gewoon bij het 'besturen' van de gemeente hoort. Ik ben er erg blij mee in ieder geval, zeker gekeken naar andere gemeentes en de bedragen die soms in honderden euro's lopen, terwijl er weinig voorzieningen zijn. Vind ik echt absurd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:35

Lennox schreef:

Dus een heel oude belasting die nu anders begrepen wordt. Echter vanuit het belasten van honden ivm arbeid bekeken (levert nl winst op voor de eigenaar) is deze belasting begrijpelijk. Daarmee is net zo begrijpelijk dat je de katten met als taak muizen en rattenbestrijding wat voornamelijk voor het algemeen nut niet belast. Overheid had er nl geen kosten aan en door de bevolking er ook niet voor te belasten waren er katten zat om de gezondheidsrisico's die bij muizen en ratten bij mensen horen binnen de perken te houden.

Vanuit historisch oogpunt dus geheel begrijpelijk waarom de hond wel en de kat niet belast werd. Dat de functie van beide dieren inmiddels geheel anders is veranderd niks aan waarom de mogelijkheid destijds ontstaan is. Je kan enkel vragen stellen bij het van toepassing zijn van de hondenbelasting aangezien de hondenkar al heel wat jaartjes verboden is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 14:36

nikilover schreef:
Marjoow schreef:

En waar zijn die cijfers op gebaseerd?
Hoeveel dieren zijn niet gechipt/geregistreerd? ( Vooral katten ? )

En de mensen die hun hond BUITEN hun erf hebben lopen,
hebben ook in 9 van de 10 gevallen een opruimplicht voor de poep..

Waarom moet kattenpoep opruimen gratis zijn, en hondenpoep niet?

Hoe ga je dit controleren? Ook je kat gewoon aangeven bij de gemeente..
Net zoals je dat met een hond moet doen..
Probleem met poep van de zwerfkatten ook gelijk opgelost.

Nogmaals:
Wat gaat kattenbelasting helpen?

Hondenpoep word niet opgeruimd door de gemeente. Kattenpoep ook niet ;) Er worden voorzieningen geplaatst waar hondeneigenaren gebruik van maken en er word (in sommige gemeenten dan) geinvesteerd in losloopgebieden.
Wat heeft een kat aan een losloopgebied?

Waar de cijfers op gebaseerd zijn kun je zelf natuurlijk ook wel bedenken :')

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:37

ElineS schreef:
Het kan zelfs nog beter, hier in gemeente Assen betalen we geen cent hondenbelasting, maar zijn er in Assen zelf overal losloopveldjes, sommige met wel een opruimplicht, anderen niet.

Door de hele stad heen zijn er plekken, soms klein, soms wat groter, maar altijd onderhouden, en er staan altijd duidelijke bordjes van waar het een losloopveld is, waar honden vast moeten blijven en waar je wel en niet moet opruimen. Plus er is altijd 1 prullenbak in de buurt van zo'n losloopveld, voor de hondenpoep.

Ideaal dus en perfect geregeld! Ik zou er zelfs wel een beetje hondenbelasting voor willen betalen. Liever niet, maar ik zou het niet erg vinden per jaar een bedrag te betalen, gezien hoe de gemeente hier echt wat voor hondenbezitters doet. Toch, dat er geen hondenbelasting gevraagd word, is ook erg fijn. Ik denk dat het hier gewoon gezien word als de normale taak van de gemeente, wat gewoon bij het 'besturen' van de gemeente hoort. Ik ben er erg blij mee in ieder geval, zeker gekeken naar andere gemeentes en de bedragen die soms in honderden euro's lopen, terwijl er weinig voorzieningen zijn. Vind ik echt absurd.

Klinkt ideaal zeg bij jou in de buurt ! :)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:40

Citaat:
Nogmaals:

Hondenpoep word niet opgeruimd door de gemeente. Kattenpoep ook niet ;) Er worden voorzieningen geplaatst waar hondeneigenaren gebruik van maken en er word (in sommige gemeenten dan) geinvesteerd in losloopgebieden.

Wat helpt hondenbelasting dan aangezien je ook opruimplicht hebt?

Gemeenten hoeven het niet in voorzieningen voor honden te steken, en hier gebeurd dat ook niet.

Nou uhm, veel katteneigenaren maken alles tot een losloopgebied voor katten.
Die luxe is er voor honden niet, want een hond die losloopt op een niet- losloop plaats, dat is vreselijk asociaal etc..

Nogal wiedes dat een kat dan geen losloopgebied nodig heeft, en een hond wel.

En die cijfers.. Tja.. Als jij je daar blind op wilt staren, moet je dat vooral doen.
Ik geloof daar niet zo in.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 14:44

nikilover schreef:
Citaat:
Nogmaals:

Wat helpt hondenbelasting dan aangezien je ook opruimplicht hebt?

Gemeenten hoeven het niet in voorzieningen voor honden te steken, en hier gebeurd dat ook niet.

Nou uhm, veel katteneigenaren maken alles tot een losloopgebied voor katten.
Die luxe is er voor honden niet, want een hond die losloopt op een niet- losloop plaats, dat is vreselijk asociaal etc..

Nogal wiedes dat een kat dan geen losloopgebied nodig heeft, en een hond wel.

En die cijfers.. Tja.. Als jij je daar blind op wilt staren, moet je dat vooral doen.
Ik geloof daar niet zo in.

Wat hondenbelasting doet heb ik al gezegd, beetje vreemd dat je het nog eens vraagt. Krijg het idee dat je dus niet goed leest ;)

Een hond die losloopt buiten een losloopgebied en niet onder appel staat is ontzettend irritant... Katten springen niet zomaar met vieze poten tegen je op, en zullen je niet aanvallen hoor als je langsfietst.
Enkele voorbeelden van aanvaringen die ik met loslopende honden heb gehad.

Ik vind het wel jammer dat het geld dat bestemd is als hondenbelasting niet ten goede komt van de honden, dat vind ik wel raar.

Als jij niet wilt geloven dat honden meer buiten lopen dan katten... Tsja....

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:51

Ik lees wat je zegt, maar blijkbaar is het in iedere gemeente anders,
dus dan wordt dat toch weer ontkracht?

In de buurt hier lopen genoeg katten los..
Schieten lekker voor je auto langs, en dan zit je daar met je hart in je keel en het geluk dat je net op de rem kon trappen of iets.

In mijn opinie vind ik dat meer irritant dan een hond die op mij af komt.

En jij bent 'aangevallen' door honden terwijl je langs fietste?
Onder aanvallen versta ik een hond die jou dus gericht heeft aangevallen/ gebeten?
Als dat zo is dan is dat erg rot en dat had niet mogen gebeuren.
Maar ' aanvallen ' wordt te pas en te onpas gebruikt..

Overigens hier in de buurt genoeg brutale katten die op mijn aangelijnde hond aflopen met een bolle rug en dikke staart hoor.

Ik trek mijn hond altijd mee of probeer de kat weg te jagen, want mocht mijn hond een keer uithalen dan heeft hij het gedaan, zo krom is het nou eenmaal..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:53

Maar dat jij last heb van niet opgevoede honden heeft toch niets met belasting te maken? Dan zou er ook torenhoge kinderbelasting moeten zijn, daar heb ik toch echt een heel stuk meer last van.

Een bedrag van €30-50 per jaar vind ik normaal binnen de bebouwde kom met het idee dat er voorzieningen worden getroffen. Alles daar buiten vind ik puur geldklopperij. Losloopgebieden kom ik nooit, maar horen er gewoon bij. Er zijn immers ook tal van fietspaden, mountainbikeroutes en wandelpaden zonder dat daar betaald voor hoeft te worden waar ik ook geen gebruik van maak.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 14:55

Nies_ schreef:
Maar dat jij last heb van niet opgevoede honden heeft toch niets met belasting te maken? Dan zou er ook torenhoge kinderbelasting moeten zijn, daar heb ik toch echt een heel stuk meer last van.

Een bedrag van €30-50 per jaar vind ik normaal binnen de bebouwde kom met het idee dat er voorzieningen worden getroffen. Alles daar buiten vind ik puur geldklopperij. Losloopgebieden kom ik nooit, maar horen er gewoon bij. Er zijn immers ook tal van fietspaden, mountainbikeroutes en wandelpaden zonder dat daar betaald voor hoeft te worden waar ik ook geen gebruik van maak.

Nee dat heeft te maken met waarom er losloopgebieden gemaakt zijn (denk ik). Omdat er helaas te veel mensen zijn die hun honden niet gewoon kunnen opvoeden -O-

Ik vind dat het inderdaad om hoge bedragen gaat, en (zoals ik al zei) is het doodzonde dat het geld niet gebruikt word voor de honden...

Enne, al die paden heb jij zeker voor betaald want dat word vanuit de belastingpotjes aangelegd :)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:55

Nies_ schreef:

Hier ben ik het compleet mee eens !

Echter heb ik inmiddels de ervaring op bokt dat je de volle lading krijgt als je ook maar een hond met een kind durft te vergelijken... :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 14:57

nikilover schreef:
Nies_ schreef:

Hier ben ik het compleet mee eens !

Echter heb ik inmiddels de ervaring op bokt dat je de volle lading krijgt als je ook maar een hond met een kind durft te vergelijken... :')

Omdat het ook een idiote vergelijking is imo. Honden kun je vaak beter africhten dan kinderen....

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:58

Marjoow schreef:
Enne, al die paden heb jij zeker voor betaald want dat word vanuit de belastingpotjes aangelegd :)

Zo bedoelde ik dat inderdaad ook, er hoeft niet voor betaald te worden wanneer er gebruik van gemaakt wordt.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:59

Voor mij is mijn hond mijn kind..

Niemand die voor mij hoeft te bepalen wat meer waard is/ leuker is/ niet te vergelijken is.

Als ik in de supermarkt loop en ik struikel bijna over rennende en schreeuwende kinderen, waarvan de ouders nergens te bekennen zijn, dan voel ik mij denk ik hetzelfde als wanneer mijn hond een niet- honden liefhebber zou benaderen/ in de weg lopen.

Waarom zou je een hond beter kunnen africhten?
Neem aan dat kinderen ook gewoon goed opgevoed worden? :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 15:00

Nies_ schreef:
Marjoow schreef:

Zo bedoelde ik dat inderdaad ook, er hoeft niet voor betaald te worden wanneer er gebruik van gemaakt wordt.

Okee ik begreep je even verkeerd dan :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:08

nikilover schreef:
Voor mij is mijn hond mijn kind..

Niemand die voor mij hoeft te bepalen wat meer waard is/ leuker is/ niet te vergelijken is.

Als ik in de supermarkt loop en ik struikel bijna over rennende en schreeuwende kinderen, waarvan de ouders nergens te bekennen zijn, dan voel ik mij denk ik hetzelfde als wanneer mijn hond een niet- honden liefhebber zou benaderen/ in de weg lopen.

Waarom zou je een hond beter kunnen africhten?
Neem aan dat kinderen ook gewoon goed opgevoed worden? :')

Ik heb zelf dan wel geen kinderen, maar mijn moeder wel ( :') ) en die zegt toch ook dat puppy's eigenlijk precies kleine kinderen zijn. De honden worden niet vermenselijkt, want ze mogen het huis niet eens in dus daar zal het niet aan liggen. Dan bedoelen we natuurlijk ook niet dat een kind moet zitten op commando of moet apporteren, maar gewoon mee boodschappen doen zonder te krijsen en mensen voor de voeten te lopen zou toch geen hocus pocus moeten zijn. Net als dat een hond gewoon braaf mee moet kunnen lopen zonder als een gek op mensen af te rennen. Dat ze een keer druk zijn en het dan wel gebeurt heb ik ook nog geen moeite mee, maar wel als het de standaard lijkt te zijn en de ouder/baas geen poging onderneemt het te stoppen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:13

Waarom??

Omdat mensen waarschijnlijk nog niet genoeg geplukt worden door de regering.
Afschaffen dat hondenbelastig...en dat zegt iemand met een kat en die nog nooit een hond heeft gehad.
Je betaald al genoeg aan de gemeente belasting en die vuilnisbakken staan er toch wel.
En anders neem je dat hoopje even mee in een tas en gooi je het thuis weg.
Als mijn paard in het dorp poept gaat het ook in de vuilniszak mee op de wagen naar huis....nou ja stal.