kippen rassen combineren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fieah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 11:07

Laptopmuis schreef:
Waar heb je ze vandaan? Bij een fokker? Of bij een handelaar?

Ze komen van de kippenboerderij in Arendonk (BE).
Ze zaten met een stuk of 20 zijdehoenen samen, wel in een groot hok met uitloop.

De man had verschillende kippenrassen die allemaal konden scharrelen dus zaten niet in kleine hokjes ofzo

petra8

Re: kippen rassen combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:16

He jakkes, wat een vervelend nieuws.
Ik heb mijn kippen van de vogelopvang is Brasschaat, in Heusden Zolder zit ook een opvang, ze hebben vaak verschillende rassen. Ik zou zelf eerst ook in Arendonk gaan kijken maar ben heel blij dat ik mijn kippen bij de opvang heb gehaald, zijn echt superkippen!

Fieah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 11:45

petra8 schreef:
He jakkes, wat een vervelend nieuws.
Ik heb mijn kippen van de vogelopvang is Brasschaat, in Heusden Zolder zit ook een opvang, ze hebben vaak verschillende rassen. Ik zou zelf eerst ook in Arendonk gaan kijken maar ben heel blij dat ik mijn kippen bij de opvang heb gehaald, zijn echt superkippen!

Klopt, we hebben hier ook een opvang! (Ben van heusden-zolder)
Nu we gaan niet direct een nieuwe kip halen.. Wil eerst zeker zijn dat de 2 anderen niet ziek zijn

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:35

Lijkt mij toch meer op coccidiose. Marek komt ook meer voor bij jonge dieren en vaak hebben ze dan 1 pootje naar voren gestrekt en eentje naar achteren.
Ik zou de rest even in de gaten houden, en eventueel een belletje naar de handelaar.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:40

Ik zou inderdaad even bellen. Als iemand heel veel verschillende rassen heeft is het een handelaar, dan is de kans op ziektes heel groot. Omdat de kippen overal vandaan komen.

Fieah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 19:20

Heb deze morgen direct contact genomen met de handelaar en hij zegt dat geen enkele kip ziek is bij hem... Ben vandaag al zeker 20 keer gaan kijken bij de andere kippen. Ook het hok helemaal schoongemaakt en bakjes van eten en drinken gewassen... Nu zien hoe het gaat...

Fieah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 22:56

Kip nummer 2 is ook dood. Het witte Kipje Manon.
En nu was het voor mij overduidelijk Marek.
Omdat ik bij de dood van Louise zoveel heb gelezen zag ik het direct.
Vanmorgen was ze suf, ging de hele tijd liggen.
1 pootje naar voor en 1 pootje naar achter. De hele tijd omvallen naar dezeflde kant...

Opnieuw contact opgenomen met de handelaar en hij ontkent dat ze daar de ziekte hebben opgelopen. De enige tegemoetkoming die hij doet is dat we kippen krijgen aan halve prijs.... Nee bedankt.
Nooit meer kippen van de kippenhoeve te Arendonk!

Ben er echt verdrietig van, we hadden ze nog geen week... Arme kipjes

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 07:29

Oh man wat balen! Wacht voorlopig maar even met het nemen van nieuwe kippen. Eerst het hok grondig ontsmetten!
Zekerheid voor alles. Wat is dit zonde zeg.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:45

FIeah, als je er aan toe bent: onze kipjes komen uit Hoeven van broederij Rombouts. Enorm passievolle jongeman die kippen fokken als hobby heeft. Hij heeft verschillende soorten kippen, alleen geen krielen. Garantie heb je natuurlijk nooit met levende dieren, maar wij kregen een heel goed gevoel bij dit bedrijf. Kregen een rondleiding en uitleg, hij heeft ook de kipjes gekortwiekt. (Helaas is Sophie zo slim dat ze toch kan ontsnappen, maar dat doet ze alleen 's avonds, want volgens ons, vindt ze dan dat ze recht heeft op de hele tuin)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:53

Als het echt marek is, hebben ze het daar opgelopen. Jammer dat het zo moet gaan. Houdt de derde in de gaten, eventueel kun je haar nog laten enten. Ik weet niet hoe het zit met consumentenbeschermninf, maar als hij een bedrijf is, zal hij toch echt de kosten moeten vergoeden, want jouw product is defect gegaan. Of hij geeft je nieuwe mee.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:58

Ceetje_bokt schreef:
FIeah, als je er aan toe bent: onze kipjes komen uit Hoeven van broederij Rombouts. Enorm passievolle jongeman die kippen fokken als hobby heeft. Hij heeft verschillende soorten kippen, alleen geen krielen. Garantie heb je natuurlijk nooit met levende dieren, maar wij kregen een heel goed gevoel bij dit bedrijf. Kregen een rondleiding en uitleg, hij heeft ook de kipjes gekortwiekt. (Helaas is Sophie zo slim dat ze toch kan ontsnappen, maar dat doet ze alleen 's avonds, want volgens ons, vindt ze dan dat ze recht heeft op de hele tuin)

Waarom zou je een kip kortwieken??? Ze kan over het algemeen niet goed vliegen. Zijdehoenders al helemaal niet! Dat zijn net bakstenen met pluis....

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:19

Wauw, das balen zeg, heb je eindelijk de kipjes die je zocht en dan gebeurd er dit.

Deze week heb ik vier kippen gehaald bij stichting redeenlegkip. Dit zijn kippen die van de slacht gered zijn. Die vier van mij zijn er gelukkig niet heel slecht aan toe en doen het prima.
Ik weet niet of je straks nog nieuwe kipjes wilt maar red een kip zou meteen een mooi goed doel zijn?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 13:33

jorika1986 schreef:
Ceetje_bokt schreef:

Waarom zou je een kip kortwieken??? Ze kan over het algemeen niet goed vliegen. Zijdehoenders al helemaal niet! Dat zijn net bakstenen met pluis....

Ik heb geen zijdehoenders, maar Isa Browns en de omheining van hun tuin is vrij laag. Waarom zou je het niet doen? Kip heeft er geen last van en vergeet hopelijk dat ze kunnen vliegen.

Fieah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 15:19

We hebben nu een middel besteld om het hok te ontsmetten (virkon s).
Met Betty is alles nog oké voorlopig, alleen loopt ze er wat verloren bij.
Hoelang kunnen we best wachten voor nieuwe kippen erbij te zetten?
We nemen sowieso kippen van ouder als een jaar, de info die we vinden over Marek vertelt ons dat kippen die ouder als een jaar zijn minder kans hebben op uitbraak van de ziekte(maar wel drager kunnen zijn)...

Betty nu nog inenten heeft geen zin meer volgens dierenarts. Enkel bij eendagskuikens kan dit helpen.. Maar zelfs dan niet 100%

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:15

Wat sneu voor jullie!
En de verkoper zou ook wel anders mogen reageren!