Gentle leader, halty, politielijn, wat denken jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Re: Gentle leader, halty, politielijn, wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:42

Alle mensen die zeggen dat een gentle lezder slecht is en schade aanricht kan ik vertellen dat je dan gewoon niet weet hoe je ermee om moet gaan. Een gentle leader is mits kundig gebruik een geweldig hulpmiddel. Je kan je hond veel beter met kleine correcties sturen. Je moet er natuurlijk geen trekwedstrijd van maken.
Ik vind die tuigen die de hond omtrekken veel onvriendelijker. Zo maak je er gewoon een trekwedstrijd van. Met een gentle leader leer je de hond beheerst wandelen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:43

Een hond maakt niet uit niets rare sprongen. Het is juist de kunst om op tijd te reageren en de spanning in jouw hond op zien bouwen. Plus een husky weegt denk ik snel 25 kg. Houd jij dat aan jou tuig?

Ik heb een Leonberger gehad die vroeg echt niet makkelijk was, zelfs niet GL maar toch icm dat en op tijd zijn signalen te herkennen en om te buigen in iets positiefs dan een explosie van agressie is het toch een hele toffe hond geworden. Dit had ik niet met een tuig kunnen doen want daar was hij met zijn 70 kg zo doorheen gegaan.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:48

Een husky en een tuig zou ik niet doen,geen één hond trouwens.Tuigjes zijn leuk om mee te werken.Die van mij tijdens het werk ook .Waarneer draagt een hond een tuig als hij moet trekken hij kan er zijn borst tegen aan gooien en gaan.De Uleads ed die evt nog wel kunnen helpen veroorzaken hele kapotte oksels die vaak te laat ontdekt worden.

Ondanks dat ik er zelf niet mee werk kan ik de keuze van je trainster wel voorstellen,gebruik hem dan zeker in combinatie met een halsband zoals in het voorbeeld van Mizora. Beschadigingen aan een hond toebrengen....Mij is het in meer als 30 jaar honden trainen nog niet gelukt,nogthans luisteren ze prima.Ik vraag me dan altijd af wat mensen er mee uitvoeren.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:01

Wilawander schreef:
Hmmm een hondenschool die een gentle leader aanraad... was ik gauw weer weg. Als je pech hebt trek je er je hele hond mee in puin.

Onzin. Ook gedragstrainers adviseren een GL soms. (halty is een andere variant)
Het is altijd nog de mens die de lijn in handen heeft, zolang jij er niet aan rukt en er behoedzaam mee omgaat, moet ik de eerst nog tegenkomen die er schade aan op heeft gelopen. Het is een hond, geen pasgeboren cavia.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:06

Zoe_97 schreef:
Alle mensen die zeggen dat een gentle lezder slecht is en schade aanricht kan ik vertellen dat je dan gewoon niet weet hoe je ermee om moet gaan. Een gentle leader is mits kundig gebruik een geweldig hulpmiddel. Je kan je hond veel beter met kleine correcties sturen. Je moet er natuurlijk geen trekwedstrijd van maken.
Ik vind die tuigen die de hond omtrekken veel onvriendelijker. Zo maak je er gewoon een trekwedstrijd van. Met een gentle leader leer je de hond beheerst wandelen.

Mee eens, het is een mooi hulp en correctiemiddel. Met een tuig hebben ze meer kracht en met hun hoofd minder.

Een onopgevoed paard ga ik ook niet corrigeren met een mentuig of nekring, eerst een halster erom en dan eens kijken hoe ver we komen.
Waarom zou een hond zoveel zieliger zijn?
Je moet natuurlijk niet als een idioot gaan snukken maar dat hoeft ook absoluut niet.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 11:43

Die lijn in het voorbeeld van Mizora? Hoe werkt die tijdens het uilaten, kan je hem dan in één hand vasthouden?

Moeder had nog een gentle leader middelmaat (vroeger voor haar berner gebruik), heb hem nu hier liggen ... weet totaal niet waar ik aan toe ben, dat blije snuitje onder een riempje zien verdwijnen deed me wat.

Moet ik hier wel aan beginnen ... Zodra de hond geprikkeld word is er geen oog meer voor mij noch voor een snoepje, daar moet hard op getraind worden natuurlijk. Maar moet ik een hulpmiddel wel gaan gebruiken ... (Enkel) een halsband is geen optie, want met al die prikkels en het getrek wat eruit voortkomt beschadigd hij zichzelf ...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:49

Je doet met zo een dubbele lijn 1 haak aan de gentle leader en 1 aan de halsband. Op het begin is het handig met 2 handen te wandelen. Wanneer je zelf handiger ermee wordt en de hond de bedoeling kent kan je prima met 1 hand wandelen (tussen verschillende vinders de lijn zodat je afzonderlijke hulpen kan geven. 1e correctie telkens op halsband. Geen reactie correctie op de GL. Als de hond helemaal over zijn toeren is zodat er veel druk op de GL staat was je te laat met de correctie.

Je kan best een plaatje opzoeken hoe hij om moet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:51

420BlazeIt schreef:
Die lijn in het voorbeeld van Mizora? Hoe werkt die tijdens het uilaten, kan je hem dan in één hand vasthouden?

Moeder had nog een gentle leader middelmaat (vroeger voor haar berner gebruik), heb hem nu hier liggen ... weet totaal niet waar ik aan toe ben, dat blije snuitje onder een riempje zien verdwijnen deed me wat.

Moet ik hier wel aan beginnen ... Zodra de hond geprikkeld word is er geen oog meer voor mij noch voor een snoepje, daar moet hard op getraind worden natuurlijk. Maar moet ik een hulpmiddel wel gaan gebruiken ... (Enkel) een halsband is geen optie, want met al die prikkels en het getrek wat eruit voortkomt beschadigd hij zichzelf ...

De eerste keer met een gentle leader denken ze soms dat ze dood gaan (of ze doen toch alsof) maar ze zijn er snel genoeg happy onder hoor ;)

Vergelijk het met een veulen van 3 maanden wat voor het eerst een halster om krijgt, is even een gevecht maar uiteindelijk is het helemaal niet erg meer.

Je kan de dubbele riem in 1 hand nemen als het goed gaat, voor een goede correctie zijn denk ik wel 2 handen nodig.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:58

Ik heb geen ervaring met alle (tot nu toe) genoemde lijnen etc., maar zeker wel met een erg trekkende hond. Hier wordt (naar mijn mening) het meest simpele ooit: een normaal touw met een soort slipknot erin, lijkt een beetje op een soort lasso/die ijzeren slipkettingen :=.
Deze is van dat touwhalstertouw, maar dan wel dik genoeg dat het niet je hele handen opensnijdt, of de huid van je hond natuurlijk. Vlak achter de oren/zo hoog mogelijk in de nek om. Hiermee kun je (meestal dan hahaha) effectief maar wel veilig corrigeren. Als de hond al wegrent is het eigenlijk al te laat, corrigeren terwijl je ziet dat ze gaan fixeren/spanning opbouwen werkt vaak beter.
Hopelijk gaat het lukken met je hond :j, veel succes!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:59

Eigenlijk werk je gewoon met de halsband en pak de gl er pas bij als het nodig is.Maar ik zou het gewoon onder begeleiding gaan proberen en niet alleen.Want daar gaat het meestal fout met hulpmiddelen dat ze verkeerd gebruikt worden en op het verkeerde moment.je hebt ook mensen die enkel een halti gebruiken maar dat zou mijn ding niet zijn.

Zelf ben ik voorstander om fouten te voorkomen en niet te laten escaleren door al vroeg beginnen te trainen en op tijd in te grijpen,maar met honden die al wat ouder zijn moet je soms wel naar hulpmiddelen grijpen.Al eens een pieppopje in je zak geprobeerd?iets wat ze thuis niet krijgt?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:24

Sommige dingen kun je niet voorkomen. Hier 3 honden die netjes aan de riem lopen in alle situaties. 2 kunnen we niet mee sporten. De 3de sport wel maar heeft maanden nodig gehad om te leren trekken en vooruit te werken.
Soms moet je keuzes maken.

Gentle leader is zo aangeleerd. Mijn opgewonden standje is zeer veel relaxter met dat ding om. Hij is nu 8 jaar en heb de GL zelden nog nodig maar dat ding heeft hem en mij erg geholpen met training. Hij heeft er nooit enig last van gehad gewoon met verstand gebruiken.

Ik vind die tuigen met ring aan de voorkant veel enger. Zie honden er in klappen en rare bochten maken daar door. Ook zit de band om de borst veel te dicht in de oksels wat erg kan schuren en moet dat tuig ook nog eens heel strak want bij speling op de banden is de werking erg slecht. Zeker bij zeer drukke snel afgeleide honden die zeer zeker weten wat ze willen.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:34

Er hoeft niks mis te zijn met een gentle leader. Maar als een hond plotseling weg schiet dan kan dat erg gevaarlijk zijn.
Een U lead werkt niet bij alle honden, maar omdat de hond schuin word getrokken kan hij niet veel kracht zetten. Netals een gentle leader eigenlijk, kracht zetten gaat niet/ minder, alleen dan werken ze natuurlijk niet op de zelfde manier.
Sommige honden hebben door dat ze gewoon hard de andere kant op moeten trekken, dan werkt een U lead niet. Bij goed gebruik word dat geen trekwedstrijd, al kan je dat er wel van maken natuurlijk.

Maar sowieso, welk hulpmiddel je gebruikt, hulp van iemand die weet wat hij/ zij doet is geen overbodige luxe.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:12

Ik zou geen gentle leader gebruiken, zo 'gentle' zijn ze helemaal niet.
Veel honden vinden het ook echt naar als ze dat dragen, wandelen helemaal niet meer graag mee.
Een tuigje met een Y tussen de borst door, dat is het minst schadelijk voor een hond.

Dit is een perfect fit harness, je kan de riem bevestigen aan de ring op de borst.
Hierdoor als je hond gaat trekken, kan hij niet zoveel kracht gebruiken.
Er is geen druk op de nek.
Als hij toch trekt, draait hij eigenlijk naar je toe en ben je ook niet zo snel het contact kwijt met je hond.
Niet dat je zo'n tuigje omdoet en dan verder zelf niks meer hoeft te doen, je moet natuurlijk ondertussen gewoon verder trainen dat je hond mee loopt zonder trekken.

Afbeelding

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:46

Barbet schreef:
Ik zou geen gentle leader gebruiken, zo 'gentle' zijn ze helemaal niet.
Veel honden vinden het ook echt naar als ze dat dragen, wandelen helemaal niet meer graag mee.
Een tuigje met een Y tussen de borst door, dat is het minst schadelijk voor een hond.

Dit is een perfect fit harness, je kan de riem bevestigen aan de ring op de borst.
Hierdoor als je hond gaat trekken, kan hij niet zoveel kracht gebruiken.
Er is geen druk op de nek.
Als hij toch trekt, draait hij eigenlijk naar je toe en ben je ook niet zo snel het contact kwijt met je hond.
Niet dat je zo'n tuigje omdoet en dan verder zelf niks meer hoeft te doen, je moet natuurlijk ondertussen gewoon verder trainen dat je hond mee loopt zonder trekken.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik vind dat zo'n ondingen :o
Je hebt alsnog vrij veel kracht nodig en als je in wil werken moet je echt je hond helemaal uit balans trekken.
Dan liever een correctie met een halster, inderdaad ook niet super vriendelijk maar je komt alleen aan het hoofd en met een paar keer is de boodschap binnen en hoef je nauwelijks meer in te grijpen.

Je hebt ook van die anti-trektuigen met touwen onder de oksels en dergelijke maar dat lijkt me al helemaal naar voor de hond en snijd nog ook.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:54

Wie kent nu echt iemand die serieus schade bij een hond met de gl heeft toegebracht? Hoe hardhandig moet je er dan wel niet mee omgaan? Zo snel beschadig je die nek nou ook weer niet hoor..De kans dat jij zelf door je husky omver getrokken wordt of door een ruk aan de riem een schouderblessure oploop, is groter dan dat hij iets oploopt van gl!

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 13:10

Net een politielijn gekocht, het ziet er niet uit haha. Ruige, dikke, leren riem en dan een scharminkel eronder die nog door al het nieuwigheid echt naast je 'huppelt', een soort piaffe/passage lijkt het wel soms :P
Maar ik had niet gedacht dat die riemen zo handig zouden zijn! Ik zat meteen aan ingewikkelde manier van vasthouden te denken maar valt reuze mee!

Ben benieuwd vanavond...

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 01:21

Wat een rust zeg ... heb het idee dat ik de hond zelf ook een grote gunst ermee doe, hij lijkt de prikkels zoveel beter te kunnen verwerken in zn koppie! Heel fijn en 'verzameld' loopt hij mee aan de lijn!

Was wel een avond vol met prikkels.

Fietsers ed. keek ie niet naar om, bij de chauffeurs die naast hun vrachtwagen staan gaat hij niet overhaast trekken maar kijkt hij enkel na. Er liep zelfs een babykonijn midden op de weg (vraag me af hoe lang die blijft leven) en toen raakte hij overstuur maar met het hulpmiddel was hij in bedwang te houden zonder dat ik meegetrokken wordt. Ook kwamen een konijn tegen die echt tegen gaashekwerk stond waar wij langsliepen, waar hij eerst altijd stopt en blijft staken kon ik nu doorlopen ...

Er was ook een brommer die zo'n 'ontploffiinkje' had. Zowel ik als mijn hond schrokken. Ik heb die lijn van het hulpmiddel zo losjes vast dat die lijn meteen viel, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken :D

Een enorme verademing, eindelijk kunnen wandelen ipv sleuren, mijn hondje gewoon aanspreekbaar en corrigeerbaar! Met wat trainen erbij kan het zo mijn wandelmaatje worden waar ik van droom <3

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:42

Wat fijn! Gebruik je nu de GL én de politielijn samen of niet?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 11:16

Ja :j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:52

beatje schreef:
Een husky en een tuig zou ik niet doen,geen één hond trouwens.Tuigjes zijn leuk om mee te werken.Die van mij tijdens het werk ook .Waarneer draagt een hond een tuig als hij moet trekken hij kan er zijn borst tegen aan gooien en gaan.

Dat lijkt me nu ook een beetje onzin, als je werk doet waarbij de hond moet trekken lijkt het me voor het onderscheid voor de hond inderdaad wel makkelijk om het tuig alleen daarvoor te gebruiken. Maar als je dat niet doet dan kan je prima aan je hond leren aan een tuig net zo licht te lopen als aan een halsband.

Ik denk dat het prima is om hulpmiddelen te gebruiken zodat je je hond netjes aan de lijn leert lopen. Ik zou er wel voor waken dat je met zo'n hulpmiddel wel gewoon blijft trainen zodat het uitgangs punt wordt dat er gewoon geen druk op de lijn meer komt welk hulpmiddel je ook gebruikt en niet als lapmiddel zodat je hond die toch wel blijft trekken je niet meer van de sokken kan trekken. Ik ken honden die jaren aan slipkettingen of pinnenbanden hebben gelopen en almaar bleven trekken, maarja niet zo hard meer, dat lijkt me toch echt minder prettig voor zo'n hond.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:53

Voor onderscheid maken hoef je niet moeilijk te doen. Een trektuig gaat over hele lijf en maak je vast bij staart aanzet. Helemaal achteraan de rug dus. Die tuigen zijn zo gemaakt dat de hond met zijn complete lijf trekt ;)

Wandeltuigen zitten heel anders en de hond heeft echt wel door of dat je loopt of dat hij ingespannen staat. Ze trekken overigens op commando en niet op eigen initiatief ;)
Ga ik lopend een steile heuvel op dan geef ik "hike" en ben ik zo boven. Doe ik dat niet dan zullen ze nooit vol power omhoog schieten en in de lijn gaan hangen.

Trektuigen zijn vaak niet geschikt om te wandelen. Vele trektuigen kunnen honden zo uit komen als ze even achteruit stappen terwijl ze vast zitten. Niet handig een jagende husky daar aan uit te laten wel handig in noodgevallen als ze ingespannen zijn. Niet voor niets zijn de halsbanden waar ze onderling mee aan elkaar of aan treklijn zitten elastisch zodat ze ook daar uit kunnen komen en die ook klappen op vangen ;)

Super dat de GL zo goed werkt! Nu hard oefenen zodat de werking ook blijft! Groot aandachtspunt is als de hond links loopt de lijn rechts vast houden. Doe je hond links en lijn links dan kan de hond spieren in de nek verder gaan ontwikkelen en kan hij door trekken met GL om. Dus echt oefenen ;)

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:59

Ik ga mee met Mizora. Onze hond trok ook heel erg, met een gentle leader trekt hij helemaal niet. Inmiddels kan hij ook zonder gentle leader vrij netjes aan de riem lopen. Tuigjes ben ik geen fan van

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:06

Ik zou de GL dan in combinatie met tuig gebruiken. Als de hond dan een keer uit het niets ervandoor schiet, trek je niet aan z'n nek, maar kun je die eerste klap met het tuig opvangen. Waarna je dan op een rustige manier met de GL hem weer op jou kan laten focussen.

De GL is echt een heel fijn trainingsmiddel omdat je de gehele focus kan veranderen/fixeren kan doorbreken. Iets wat niet kan met een gewoon tuig of halsband.

Wel even opletten dus dat je de GL altijd als 2e gebruikt in het geval van trekken om schade aan de nek te voorkomen. (Want als ie nu makkelijk te houden is maar op oudere leeftijd een hernia krijgt sla je jezelf ook voor de kop)