Is het echt zo moeilijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LinsxDot

Re: Is het echt zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:31

Geen ene hond is van oorsprong een vecht hond dat maken mensen er zelf van je kan van elke hond een vecht hond maken en de naam geven zoals mensen dat doen dus ONZIN

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:35

LinsxDot schreef:
Geen ene hond is van oorsprong een vecht hond dat maken mensen er zelf van je kan van elke hond een vecht hond maken en de naam geven zoals mensen dat doen dus ONZIN

Wat is dit voor onzin ? Zoals er jachthonden, drijfhonden, waakhonden ect bestaan, bestaat een vechthond ook. Misschien even je huiswerk doen. Deze honden zijn gefokt op hond agressie. Dus bestaan wel degelijk. Gefokt op vasthoudendheid, drive en wil om door te gaan. Eigenschappen die benut worden in de pit

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:36

Een Jack Russell is een terrier en rattenverdelger en over het algemeen een hondenras waar te weinig mee gedaan wordt. Het zijn fanatieke honden die goud voor de baas kunnen zijn maar er komt best een hoop hondagressie in voor. En weet je wat zo typisch is? Het is dezelfde rasgroep als de pitbull.

Een retriever apporteert, een windhond (zichtjager) gaat achter konijnen aan, een waterhond zit vaak graag in het water, een jachthond jaagt, een herder herdert, een waakhond waakt. Maar op het moment dat je zegt dat een vechthond, lees een hondenras dat oorspronkelijk, c.q. een periode van een paar eeuwen tot dik in de 20e eeuw, gefokt is om op te vechten met andere honden in de pit, vecht en dat dit natuurlijk gedrag is, dan is het opeens allemaal opvoeding.

Nee, het is niet allemaal opvoeding, het is erin gefokt samen met ontzettend intens en actief zijn, samen met de baasgerichtheid en alle andere geweldige eigenschappen die pitbull-achtigen hebben, want ik weet dondersgoed dat ze die hebben en ik hoop echt ooit nog een apbt te hebben. Maar dat maakt ze niet minder hondagressief. En natuurlijk, appèl doet ontzettend veel en het zou zo maar kunnen dat ze er altijd onder staan, maar het kan ook echt zo zijn dat ze op een keer besluiten de baas even te negeren en toch op hun manier in te grijpen. En helaas gaat het bij dit type honden dan vaak serieus fout.

Nee, de Jack Russell die in de lip van een hond hangt komt niet in de krant. De pitbullachtige die de kop van een andere hond scheid wel. Beide gevallen die ik benoemde kwamen ook niet in de krant. Net als zeer zeer zeer veel andere gevallen waarbij een pitbullachtige toch serieus schade aangericht heeft. Maar dan nog blijven er voldoende incidenten over die wel in de krant komen en ook als je in het asiel kijkt dan zie je dat er onwaarschijnlijk veel pitbullachtigen in het asiel zitten en hondagressie is toch wel heel vaak een probleem.

Een pitbullachtige heeft 10x zo veel kans om in het asiel te zitten dan een labrador (aantal pitbullachtige in het asiel op 2 tellingen afgezet tegenover de helft van de stambomen die afgegeven zijn voor pitbullachtigen en het aantal labradors in het asiel tegenover de stambomen die voor labradors afgegeven zijn. Er is dus al rekening gehouden voor meer broodfok en kruisingen bij de pitbullachtigen), terwijl, zoals het voorbeeld van de ts al aangeeft, het niet bepaald aan de goede opvoeding van de gemiddelde labrador ligt. Dat ligt aan hun genen. En appèl is nooit zaligmakend.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:38

dierenfan schreef:
Toch weer al 2 reacties hier die zeggen dat pittbull achtigen door opvoeding sociaal kunnen blijven

Dat vind ik zulke enge opmerkingen en hoop van harte dat hun er geen hebben en nooit geen nemen of ver weg wonen van mij.....

Het zit niet 100% in de opvoeding een groot deel zit bij hun in de genen van hond agressie. Soms hebben ze dat niet soms is het met opvoeden te onder drukken maar regelmatig gaat dat toch een keer ernstig fout.... net als dat ik 2 van mijn zachtaardige honden 8x terug kan roepen uit een situatie en ze de 9de keer toch eerst even gaan kijken ;)

Mee eens.

Deze honden zijn heel leuk voor hun gezin voor andere honden(eigenaren) kunnen het rampen zijn.

@TS Neemt niet weg dat lompe Joep ook gewoon moet luisteren.

Ik had laatst last van een pit/staff kruising hier in de buurt. Was heel opdringerig naar 1 van mijn honden, die gaf na veel geduld een snauw, ging gewoon door. Eigenaar, hij wil alleen maar spelen, terwijl ik andere signalen zag, ik liep door met die van mij en die van haar volgde ons en luisterde voor geen meter.....zo hebben we allemaal onze ervaringen.
Ik heb meer minder leuke ervaringen met doggen en sommige terriers. Zelf 2 doggen gehad en die waren beide ook het minst hond sociaal (1 uit het asiel en 1 zelf opgevoed en wel wat socialer dan de herplaatser) van al mijn honden, totaal 8 honden.

Laten we het verschil met vals naar mensen en niet hond sociaal zijn niet door elkaar halen. De lijst van bijtincidenten gaan over mensen die gebeten zijn. Aanvallen op honden worden niet tot nauwelijks bijgehouden door gemeenten.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:40

briitje schreef:
LinsxDot schreef:

Wat is dit voor onzin ? Zoals er jachthonden, drijfhonden, waakhonden ect bestaan, bestaat een vechthond ook. Misschien even je huiswerk doen. Deze honden zijn gefokt op hond agressie. Dus bestaan wel degelijk. Gefokt op vasthoudendheid, drive en wil om door te gaan. Eigenschappen die benut worden in de pit

Precies.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:40

Ik doe me huiswerk goed hoor want heb ze zelf ook alleen zijn er weinig ras zuivere nog er word met zoveel gefokt en vaak zijn ze niet 100% dus je argument klopt nog steeds niet.. En een vecht hond fok je niet heeft met karakter te maken waar een hond voor open staat ze hebben niet allemaal karakter van papa en mama.. Dus nog steeds onzin

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:49

Wij lopen ook wel eens in losloopgebieden met onze twee honden en gaan er eigenlijk gewoon vanuit dat de honden die daar los lopen niks doen. Wanneer je hond echt vals kan doen moet je hem niet loslaten lopen in mijn ogen...

Een van onze honden wil heel graag spelen met alle honden die hij tegenkomt. In een losloopgebied gaat hij dus ook op alle honden af die hij tegenkomt. In de ogen van ts zou hij opdringerig genoemd worden. We kunnen soms roepen wat we willen, hij komt niet terug. Andere keren komt hij wel heel netjes terug. Als een hond die niet wilt spelen dan gromt of van zich af bijt (niet raak) dan vinden we dat niet erg. Is een logische reactie. Onze hond stopt daarna ook. Het is wel een ander verhaal wanneer hij echt gaat aanvallen. In dit geval zou ik het persoonlijk ook de schuld leggen bij de andere hond want dat is geen normale reactie meer in mijn ogen...

In dat laatste geval vind ik dat je je hond aan moet lijnen omdat hij gevaarlijk kan zijn voor andere honden. Maar dan zou ik zelf ook niet in drukke losloopgebieden gaan lopen want dan lok je ongelukken uit.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:50

LinsxDot schreef:
Ik doe me huiswerk goed hoor want heb ze zelf ook alleen zijn er weinig ras zuivere nog er word met zoveel gefokt en vaak zijn ze niet 100% dus je argument klopt nog steeds niet.. En een vecht hond fok je niet heeft met karakter te maken waar een hond voor open staat ze hebben niet allemaal karakter van papa en mama.. Dus nog steeds onzin

-O- Een vechthond fok je wel. Net als een zachte beet bij Retrievers.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:52

Dat je ze zelf ook hebt, betekent nog niet dat je huiswerk per definitie doet. Er zijn nog altijd mensen met een labrador die geloven dat een retriever een ander ras is (dat het een rasgroep is, laten we dan nog maar buiten beschouwing).

Nee, ze zijn niet allemaal zoals hun ouders, ik heb twee zusjes en die zijn al totaal verschillend. Maar dat maakt nog niet dat er niet geselecteerd is op bepaalde gedragseigenschappen. Bij melkkoeien, een lekker nuchter voorbeeld, wordt een dier vanaf 87.5% al als raszuiver gezien. Om de simpele reden dat ze dan zo veel raseigenschappen hebben dat ze goed mee kunnen draaien met de raszuivere dieren. Maar dat is pas 3 generaties. Dat er gemixt is tussen de american pitbull terrier, de american staffordshire terrier en de staffordshire bullterrier maakt niet dat het opeens niet meer hun gedeelde! geschiedenis deelt. En inderdaad, sommige bevatten nog wat Jack Russell terrier (ook niet bepaald watjes en hondagressie is hen echt niet vreemd) en soms zit er ook nog wat boerboel, kangal en dat soort rassen door. Deze rassen zijn hond- en mensagressief, niet echt waar een ras van opknapt dat zo intens is, zullen maar zeggen.

Karakter fok je wel. En natuurlijk zijn er uitzonderingen en bij goede fokkers wordt er juist met die uitzonderingen gefokt waardoor er steeds minder hondagressie en korte lontjes in zit. Maar de intensiteit en gespierdheid (daarmee kracht) is juist iets dat dit ras zo bijzonder maakt, dus dat kan er alvast niet uitgefokt worden.

Er zijn ook waakhonden die niet waken, ik heb een waterhond die niet van water houdt en er bestaan domme herders die geen flauw idee hebben wat appèl betekent omdat ze heel trots op zichzelf zijn dat ze kunnen zitten op commando, na maanden oefenen. Maar als ik een flinke waker wil, neem ik geen windhond. En als ik een knuffelbeer wil, dan neem ik geen ras dat liever niet aangeraakt wil worden. Maar als ik een hondsociale hond wil, dan maakt het opeens niet uit?

Wist je dat het trouwens eigenlijk veel meer zoals de wolf is wat pitbullachtigen doen? Een wilde roedel wolven vermoorden namelijk ook wolven buiten hun roedel, die zijn absoluut niet welkom. Jammer genoeg is dat in Nederland niet te doen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:55

Joy_Mennings schreef:
Wij lopen ook wel eens in losloopgebieden met onze twee honden en gaan er eigenlijk gewoon vanuit dat de honden die daar los lopen niks doen. Wanneer je hond echt vals kan doen moet je hem niet loslaten lopen in mijn ogen...

Een van onze honden wil heel graag spelen met alle honden die hij tegenkomt. In een losloopgebied gaat hij dus ook op alle honden af die hij tegenkomt. In de ogen van ts zou hij opdringerig genoemd worden. We kunnen soms roepen wat we willen, hij komt niet terug. Andere keren komt hij wel heel netjes terug. Als een hond die niet wilt spelen dan gromt of van zich af bijt (niet raak) dan vinden we dat niet erg. Is een logische reactie. Onze hond stopt daarna ook. Het is wel een ander verhaal wanneer hij echt gaat aanvallen. In dit geval zou ik het persoonlijk ook de schuld leggen bij de andere hond want dat is geen normale reactie meer in mijn ogen...

In dat laatste geval vind ik dat je je hond aan moet lijnen omdat hij gevaarlijk kan zijn voor andere honden. Maar dan zou ik zelf ook niet in drukke losloopgebieden gaan lopen want dan lok je ongelukken uit.

Ik merk wel dat sommige honden heel lomp op andere honden af rennen, daar reageren niet alle honden goed op end at vind ik dan ook wel begrijpelijk. Mijn Sheltie vind het geen pretje om door een lompe Lab omver gelopen te worden. Dus luisterende honden zijn om meerdere redenen wel fijn. Al vind ik dat als je in een losloopgebied bent je er niet te veel van moet verwachten. :)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:58

LinsxDot schreef:

Zijn weinig ras zuivere ? Er zijn rond de 300 apbt's in ons land. De rest zijn slechts pitbull/Staffordachtige.

Maar goed als jij gelooft dat je een vechthond niet fokt, wie ben ik dan :').

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 17:00

Zullen we hier geen discussie over staffords maken? Het zijn lieve honden maar als ze hetzelfde gevecht krijgen met een jack als een golden met een jack weet iedereen waar de schade erger is

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:01

Jester_ schreef:
Zullen we hier geen discussie over staffords maken? Het zijn lieve honden maar als ze hetzelfde gevecht krijgen met een jack als een golden met een jack weet iedereen waar de schade erger is

Precies dat. En om die reden zou ik lekker je hond uit zulke situaties houden / aanlijnen. Ondanks jouw hond niet de oorzaak is. Maar mocht het zich voordoen. Maar deze 't wel af

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 17:02

Joy_Mennings schreef:

Maar als hij dus niet altijd terugkomt is hij niet onder apel. Als ik nou 1 los heb en de ander aangelijnd omdat die daar niet van gediend is, die van jou komt erop gestormd en mijne valt wel aan? Want je riep en hij kwam niet? Wie is dan de boeman?

LinsxDot

Re: Is het echt zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:04

Ik reageer niet meer de meeste die er slecht over reageren en dat ze niet los mogen hebben zelf een top hond die heel lief is en nooit snauwtje geeft! Chapeau :')

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 17:04

briitje schreef:
Jester_ schreef:

Precies dat. En om die reden zou ik lekker je hond uit zulke situaties houden / aanlijnen. Ondanks jouw hond niet de oorzaak is. Maar mocht het zich voordoen. Maar deze 't wel af

Nogmaals, mijne doet niets naar andere honden. Hoe vervelend ze ook zijn, het blijft bij een snauw. Onze vorige hond deed dat ook, die was een golden en dan vonden mensen dat prima. Omdat ze een staf is mag dat ineens niet :D

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:04

Jester_ schreef:
Ik vind het ook geen probleem dat ze langs komen en snuffelen. Helaas zijn de meeste zeer opdringerig en als mijn hond 10x laat zien dat hij dat niet wil, moet ofwel hond dat snappen en als die dat niet snapt het baasje. En daar ontbreekt het vaak aan

ik heb er hier vier. Een (JR) heeft een dikke middelvinger bij tijd en wijlen, kan dan ook ineens oostindisch doof zijn en vreselijk zichzelf opdringen bij andere honden. Helaas is er nooit een andere hond geweest die hem eens flink op zn lazer gaf, dat zou voor een tijd zeker helpen.

Zouden onze honden elkaar kruisen, dan zou ik je waarschijnlijk zoenen van blijdschap als die van jou, die van mij eens flink op zn plek zette.

Hij mag hier bij de meisjes ook altijd heel ver gaan, en in zijn beleving is het gewoon altijd gaaf, en zijn adhd zorgt ervoor dat hij (ook heule ferme) correcties makkelijk vergeet.

Het gekke is dat hij verder echt perfect luistert, ik hoef hem soms alleen maar aan te kijken en dan weet hij genoeg en stopt hij met wat hij aan het doen was, maar andere honden, jaaaaa daar MOET je mee spelen, of ze nou willen of niet, of ik het nou goed vind of niet. Heel frustrerend.

Hier op mijn dijk (waar ze los lopen) komen alleen bekende honden (eigen grond en slechts met uitdrukkelijke schriftelijke toestemming te bereiken voor onbevoegden) heel, heel soms loopt er een vreemde. Op ander openbaar terrein (behoudens het strand) mag hij gewoon niet los, juist om dit gedrag.

Dus als ik je hond een keer mag lenen, ben ik helemaal blij :)

En voor degene die nu zeggen "het is een staff!!! Hoe KAN je" zeg ik dat als die hond op wat voor een manier een hond zou willen slopen, had die het allang gedaan. Die hond geeft eerst tig signalen en als er dan nog niet geluisterd wordt zet ze zwaarder in, ZONDER schade te maken. En daar durft ik mijn JR best aan toe te vertrouwen, dat dit helemaal goedkomt.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:10

LinsxDot schreef:
Ik reageer niet meer de meeste die er slecht over reageren en dat ze niet los mogen hebben zelf een top hond die heel lief is en nooit snauwtje geeft! Chapeau :')

Wat een mensen kennis. Weer geen huiswerk gedaan :')

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:10

danzzz schreef:
Jester_ schreef:
Ik vind het ook geen probleem dat ze langs komen en snuffelen. Helaas zijn de meeste zeer opdringerig en als mijn hond 10x laat zien dat hij dat niet wil, moet ofwel hond dat snappen en als die dat niet snapt het baasje. En daar ontbreekt het vaak aan

ik heb er hier vier. Een (JR) heeft een dikke middelvinger bij tijd en wijlen, kan dan ook ineens oostindisch doof zijn en vreselijk zichzelf opdringen bij andere honden. Helaas is er nooit een andere hond geweest die hem eens flink op zn lazer gaf, dat zou voor een tijd zeker helpen.

Zouden onze honden elkaar kruisen, dan zou ik je waarschijnlijk zoenen van blijdschap als die van jou, die van mij eens flink op zn plek zette.

Hij mag hier bij de meisjes ook altijd heel ver gaan, en in zijn beleving is het gewoon altijd gaaf, en zijn adhd zorgt ervoor dat hij (ook heule ferme) correcties makkelijk vergeet.

Het gekke is dat hij verder echt perfect luistert, ik hoef hem soms alleen maar aan te kijken en dan weet hij genoeg en stopt hij met wat hij aan het doen was, maar andere honden, jaaaaa daar MOET je mee spelen, of ze nou willen of niet, of ik het nou goed vind of niet. Heel frustrerend.

Hier op mijn dijk (waar ze los lopen) komen alleen bekende honden (eigen grond en slechts met uitdrukkelijke schriftelijke toestemming te bereiken voor onbevoegden) heel, heel soms loopt er een vreemde. Op ander openbaar terrein (behoudens het strand) mag hij gewoon niet los, juist om dit gedrag.

Dus als ik je hond een keer mag lenen, ben ik helemaal blij :)

En voor degene die nu zeggen "het is een staff!!! Hoe KAN je" zeg ik dat als die hond op wat voor een manier een hond zou willen slopen, had die het allang gedaan. Die hond geeft eerst tig signalen en als er dan nog niet geluisterd wordt zet ze zwaarder in, ZONDER schade te maken. En daar durft ik mijn JR best aan toe te vertrouwen, dat dit helemaal goedkomt.

Juist een pit kan ineens knappen. En nee ik heb niets tegen deze honden, vind ze prachtig! En naar mensen 110% te vertrouwen. Maar richting honden een ander verhaal.
Vriendin van mij heeft een Bully, stamboek en al, hond koste over de €2000.- maar ook deze is ineens out of the blue geknapt. En deze was perfect opgevoed.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:18

Nachocheese schreef:
Juist een pit kan ineens knappen. En nee ik heb niets tegen deze honden, vind ze prachtig! En naar mensen 110% te vertrouwen. Maar richting honden een ander verhaal.
Vriendin van mij heeft een Bully, stamboek en al, hond koste over de €2000.- maar ook deze is ineens out of the blue geknapt. En deze was perfect opgevoed.

Als dat nou net zijn pech is, dan is dat zo. En als het dan niet die hond zou zijn geweest, dan had het wel thuis een instortende kast geweest die dag. Als het zijn tijd is, is het zijn tijd.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:18

Met 'vechtershonden' en 'opvoeding' zal dit in mijn ogen een oneindige discussie blijven.

Sommige mensen nemen het deel 'losloop' wel heel erg letterlijk. Heb al genoeg mensen achter hun hond zien lopen :')

Jester_ schreef:

Verder dit.

Ik heb me al een paar keer uit de voeten moeten maken omdat een vreemde hond gewoon achter de mijne aan bleef lopen. En die baasjes stonden vanop een afstand te lachen en zelfs foto's te nemen want hun hond was 'vriendjes aan het maken'. Maar als de mijne dan zou uithalen terwijl ik hem al vastgelijnd heb, zou het natuurlijk wel onze schuld zijn :roll:

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:22

LinsxDot schreef:

Ja klopt en nee klopt niet, heb 2 goed luisterende hond sociale honden, die als er te opdringerige honden zijn ook wel eens een snauwtje geven. Ik heb ze ook gekozen voor hun hond sociaal zijn. Kies je een hond/ras waarvan je (hopelijk) weet dat ze lang niet altijd hond sociaal zijn dan moet je daar rekening mee houden, zo ook de mensen die je tegen komt en dan moet je niet beledigt zijn als mensen voorzichtig zijn.
Mensen die hun hond op die van jou laten afstormen en dan boos worden dat jouw hond een snauw geeft, hebben geen idee waar ze mee bezig zijn helaas.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:26

Ik snap uberhaupt al niet waarom in een losloopgebied mensen willen dat alle honden samen kunnen spelen.
Mijn hond loopt los om haar lekker te kunnen laten rennen en haar aandacht ligt bij ons. Zij mag niet naar andere honden (los of vast) en ik wens ook geen honden naar ons toe.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:29

Nu hier is de situatie anders omdat het aan afgesloten wei betrefd, maar als ik met mijn hond op de wei ben, er is iemand anders die op wei komt en zijn hond vast gelijnd houd en vraagt om die van mij ook vast te maken zal ik niet geneigd zijn om dat te doen.

Ik kom juist naar die wei om mijn hond los te laten, aangezien ik geen tuin heb. Er zijn genoeg grasstroken en 2 parken in de buurt waar hij zijn hond kan uitlaten aan de lijn.

Wij gaan wel juist naar de wei zodat ze kan spelen met andere honden, we hebben s avonds zelfs een vast uur zodat ze samen kan spelen met haar vriendjes.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:29

Heel eerlijk is het zo dat als de ander zijn honden niet vast doet ik die van mij ook laat lopen. Als je je honden aan de lijn doet gaat die van mij ook vast. Ik kan van een afstandje niet zien of jouw hond sociaal is en ik ga mijn hond niet aan een lijntje offeren. Die moet weg kunnen lopen dan.

Zelf wel ooit gehad dat mijn hond door een groep honden lastig werd gevallen of zelfs gebeten door een enkele hond, in dat geval is het natuurlijk idioot dat je je hond niet even terugroept als je weet dat ze moeilijk doen. Maakt niet uit of dat een Teckel of Bordeaux dog is.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 17-09-16 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt