Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Anna79 schreef:Ik ben het op zich met jullie eens maar dit konijn heeft elk jaar een aantal keren dezelfde klachten, ook het herstel verloopt over het algemeen hetzelfde. Wat de oorzaak is? Geen idee, hij heeft het al van jongs af aan, ik voer ook helemaal gericht op goede werking van de darmen, maar toch... Vandaar dat ik de medicatie in huis heb om direct in te grijpen. Ik ben er echt geen voorstander van om een eind met een konijn te reizen. Als ik zie hoe van slag die van mij zijn als ze een inenting hebben gehad en dat is maar 5 minuutjes in de auto. Stress kan ze ook makkelijk de das om doen...
Shirley schreef:Blijf dat toch altijd bijzonder vinden. ..een konijn is een enorm populair huisdier, dat er dan zo weinig dierenartsen kaas van hebben gegeten![]()
Hopelijk redden jullie het, Anna!
Maar even goed in de smiezen houden
Anna79 schreef:@Boras dank je wel! Om je vraag te beantwoorden: voor een konijn is het heel belangrijk om voortdurend te blijven eten, als een konijn langer dan 12 uren niets eet wordt de situatie kritiek omdat de darmen stil komen te liggen, om ze dan weer op gang te krijgen is zeer moeilijk. Als een konijn ziek is stopt het meestal met eten en tekent hiermee eigenlijk zijn eigen doodvonnis. Hoe vaak hoor je wel niet van mensen wiens konijn overleden is dat het eigenlijk ook al een paar dagen niet gegeten had. Dit moet je dus voorkomen. Dwangvoeren gaat met een spuitje en speciale voeding met hoog voedingsgehalte, hier maak je een papje van een spuit je bij kleine beetjes tegelijk in de bek (dus geen toestanden als bij foie gras hoor). Het konijn moet wel enigszins meewerken anders lukt het ook niet, die van mij ging in dit geval niet slikken, liet het gewoon weer uit de bek lopen, dan wordt het niks. Gelukkig is zijn eetlust weer terug!
Konijnen zijn gevoelige dieren, mijn dierenarts zegt altijd: een stuk darm met een velletje eromtoch wel wat vergelijkbaar met paarden met koliek...