Konijn ziek dwangvoeren lukt niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Re: Konijn ziek dwangvoeren lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 15:59

@Wilawander ik waardeer je advies hoor! Het is alleen zo dat het maar een paar keer per jaar voorkomt en ook niet kort achter elkaar waardoor de oorzaak erg lastig te achterhalen is. Wat bedoel je met probiotica? Dat ken ik niet voor konijnen. Hij heeft overigens wel normale keutels als ik dat dan vergelijk met sommige andere konijnen die van die keiharde minikeutels hebben doordat ze teveel krachtvoer krijgen en te weinig hooi en die hebben dan nooit problemen, dan snap ik er helemaal niks meer van :n

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 16:18

Mijn vorige konijn had regelmatig wat last van verstopping. Zijn tandjes werden goed bijgehouden.
Ik moest altijd een beetje wonderolie in de bek spuiten.
Eerst schuin achterover op schoot leggen en met een klein spuitje beetje voor beetje in de mondhoek. Dat werkte altijd na een paar uur.
Te koop bij een goede drogist.
Veel succes en sterkte gewenst.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 16:19

Ik wil je ook veel succes en sterkte wensen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 18:02

Dank jullie wel dames :)
Hoe vaak had jouw konijn dat Grace?

Momenteel gaat het wel beter met hem maar nog niet zo goed als ik zou willen. Hij eet mondjesmaat wat, heb net Timothyhooi gehaald en een zakje losse kruiden, daar heeft hij een poosje in gepeuzeld en hij heeft een paar Science Selective brokjes gegeten. Als hij niet genoeg eet probeer ik vanavond nog wat Olvarit en Biogarde yoghurt (eerder ook succes mee gehad). Helaas kon ik geen pure Olvarit wortel meer vinden (zit tegenwoordig aardappel bij in), dus maar appel/banaan meegenomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:21

Anna79 schreef:
Ik ben het op zich met jullie eens maar dit konijn heeft elk jaar een aantal keren dezelfde klachten, ook het herstel verloopt over het algemeen hetzelfde. Wat de oorzaak is? Geen idee, hij heeft het al van jongs af aan, ik voer ook helemaal gericht op goede werking van de darmen, maar toch... Vandaar dat ik de medicatie in huis heb om direct in te grijpen. Ik ben er echt geen voorstander van om een eind met een konijn te reizen. Als ik zie hoe van slag die van mij zijn als ze een inenting hebben gehad en dat is maar 5 minuutjes in de auto. Stress kan ze ook makkelijk de das om doen...

Zulke konijnen kun je 1x per week (vooral in het verhaar seizoen) een theepeltje flozaad (bogena darmreiniger voor katten bijv) over zijn voer mengen (gewoon droog of super licht bevochtig dat het een beetje plakt), dat helpt ze enorm.
Bij angora's ook aan te raden.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:26

ik heb dit al een paar keer gehad met een van mijn konijnen. spuit vullen, handdoek om het konijn z'n borst, niet om hem heen, maar dat hij niet naar voren kan rennen. op je knieën gaan zitten en het konijn tussen je knieën nemen. dan pak je z'n kop en trek je hem langzaam wat naar achteren, je drukt het spuitje in zijn mondhoek naar binnen tot hij een beetje gaat kauwen op de spuit omdat hij in zijn bek zit en dan spuiten :)
dat om het uur. :) ook zijn kop omhoog houden als hij moet slikken. je kunt ook proberen of hij het groen van wortels lust, dat was het enige wat mijn konijn (al knarsetandend) at.
Laatst bijgewerkt door Jeika op 12-09-16 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:26

Yoghurt?!
Dan snap ik wel dat ie last van zijn buik heeft... Konijnen zijn lactose intolerant en verdragen dus geen zuivel.

Ook ik vind het gevaarlijk om zomaar te rotzooien met medicatie. Als het bijv. een verstopping is, heb je iets als laxatract nodig, dat laxeert. En dwangvoeren kan dan levensgevaarlijk zijn...

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 08:56

@Sizzle dank je wel dat is een goeie tip het is namelijk een heel harig konijn, komt ook moeilijk door de vacht heen, dit ga ik zeker geven! Ook Jeika bedankt, zo doe ik het ook ongeveer en is meestal een eitje bij hem, maar ik verdenk hem er ook van dat hij dit spul niet zo lekker vindt. Vandaar dat ik maar weer Olvarit heb gekocht.

@Eoweyn Jazeker, biogarde yoghurt hoe raar het ook klinkt bevat vele goede bacteriën die de darm kunnen helpen, advies van de DA destijds en als je weet hoe het konijn er toen voor stond (was ie nog jong) het heeft hem er echt doorgeholpen en hij vond het superlekker (gemengd met Olvarit).
Tot nu toe heeft hij dit overigens nog niet gehad dus daar komt de buikpijn heus niet door.

Het gaat momenteel redelijk goed met hem, we plukken elke keer vers gras en konijnenbladeren voor hem en dat eet hij goed, brok nog weinig interesse voor en verder peuzelt hij wat in het Timothyhooi. Keutels zien er normaal uit. Ik kijk het nog maar weer even aan.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:10

Shirley schreef:
Blijf dat toch altijd bijzonder vinden. ..een konijn is een enorm populair huisdier, dat er dan zo weinig dierenartsen kaas van hebben gegeten -O-

Hopelijk redden jullie het, Anna!
Maar even goed in de smiezen houden :j

Een konijn is inderdaad een heel populair huisdier maar als je kijkt hoeveel mensen niet naar de dierenarts gaan omdat het MAAR een konijn is. Daar schrik je van!

TS ik hoop dat je konijn snel de ouder is, ik heb geen tips, sorry.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 09:17

Dank je wel Atalja! Andersom is het ook zo, ik heb een konijn gehad met Cunniculli, ook in het weekend natuurlijk, de dienstdoende dierenarts vroeg doodleuk aan de telefoon of ik wel wílde komen omdat het maar een konijn was, terwijl het konijn door het hok stuiterde, NATUURLIJK wou ik komen, raar hè?

Overigens heb ik qua geld gerust alles voor mijn dieren over( heb een konijn gehad met gebroken pootje, nou, als je weet wat dat me heeft gekost :? ), maar de stress maakt dat ik in dit geval niet te snel naar de DA wil gaan. Overigens zijn de meeste DA's het hier roerend mee eens.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:25

Ik denk dat TS er dan in dit geval ook meer aan heeft om nadat haar konijn beter is naar de dierenarts te gaan, om andere oorzaken uit te sluiten. Als het konijn een slecht gebit heeft, heeft hij dat straks ook nog wel.

Krijgt hij normaal voldoende ruwvoer, TS?

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:41

Carprofen heeft als bijwerking een verminderde eetlust en apathie dus zou daar toch een beetje mee opletten. Mag ik vragen waarom er voor carprofen gekozen is?

Hier geven we de critical care altijd met warm water weet niet of je dat ook al geprobeerd hebt?

Veel beterschap voor je konijn!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 10:16

@srsW dat wist ik niet, ik heb geen idee, dit is wat de DA me aanraadde, dan ga je ervan uit dat het goed is.
@Sheran hij krijgt meer dan voldoende ruwvoer, ik let er altijd op of er goed hooi wordt gegeten, heb ook smaakjeshooi omdat ze erg kieskeurig zijn, weinig biks en dagelijks vers groenvoer.
Ik ga wel informeren bij een andere DA welke medicatie zij gebruiken in zulke gevallen en ook vanwege iets voor de vacht omdat ik toch wat mijn twijfels krijg over wat mijn DA voorschrijft.

Het gaat nu trouwens echt de goede kant op, heb zojuist weer verse konijnenbladeren gegeven en hij was er fel op en jatte ze van z'n vrouwtje, that's my boy, hihi :D

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:09

Fijn dat het beter gaat met je konijn, Ts.
En dan kan ik nu mijn vraag wel stellen :)

Ik weet echt helemaal niets van konijnen. Daarom deze oprechte vraag.

Ik lees over dwangvoeren. Dat roept bij mij nare gevoelens op. En grote verbazing.
In mijn ogen is dwangvoeren echt heel naar om te moeten ondergaan voor een dier. Trouwens ook voor mensen: daar wordt het marteling genoemd (actueel nu in israel).
En ook erg stresvol. Nog meer dan reizen lijkt me.

Ik bedoel dit niet provocerend! Ik ben er gewoon verbaasd over dat het gebeurd.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 13:05

@Boras dank je wel! Om je vraag te beantwoorden: voor een konijn is het heel belangrijk om voortdurend te blijven eten, als een konijn langer dan 12 uren niets eet wordt de situatie kritiek omdat de darmen stil komen te liggen, om ze dan weer op gang te krijgen is zeer moeilijk. Als een konijn ziek is stopt het meestal met eten en tekent hiermee eigenlijk zijn eigen doodvonnis. Hoe vaak hoor je wel niet van mensen wiens konijn overleden is dat het eigenlijk ook al een paar dagen niet gegeten had. Dit moet je dus voorkomen. Dwangvoeren gaat met een spuitje en speciale voeding met hoog voedingsgehalte, hier maak je een papje van een spuit je bij kleine beetjes tegelijk in de bek (dus geen toestanden als bij foie gras hoor). Het konijn moet wel enigszins meewerken anders lukt het ook niet, die van mij ging in dit geval niet slikken, liet het gewoon weer uit de bek lopen, dan wordt het niks. Gelukkig is zijn eetlust weer terug!
Konijnen zijn gevoelige dieren, mijn dierenarts zegt altijd: een stuk darm met een velletje erom :+ toch wel wat vergelijkbaar met paarden met koliek...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:02

Gelukkig heb ik dat soort problemen nog nooit gehad in al die jaren dat ik konijnen heb :)

Hebben wilde konijnen daar ook last van?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:10

Als ze om wat voor reden dan ook stoppen met eten wel ja :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:14

Van al die darmproblemen, bedoel ik :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:16

Ja, dat snap ik.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 15:00

Ik denk dat wilde konijnen het minder gauw hebben vanwege natuurlijke selectie en het grotere aanbod van natuurlijk voedsel en volop beweging. Van alle konijnen die ik heb gehad is dit de enige met dit soort klachten. Toch aanleg voor doorgefokt misschien, zeg het maar...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:05

Oh een noodzakelijk iets dus.
Wat zijn die beestjes dan kwetsbaar.
Bedankt voor het antwoord.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:10

Sheran schreef:
Van al die darmproblemen, bedoel ik :)

Wilde konijnen worden gemiddeld maar 2 jaar. Zou zomaar ook daardoor kunnen komen.
Neem echter niet aan dat iemand daar onderzoek naar gedaan heeft.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:17

En die zijn ook meestal niet zo pluizig :D (mocht het door het binnenkrijgen van ruiende vacht komen)

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:29

Anna79 schreef:
@Boras dank je wel! Om je vraag te beantwoorden: voor een konijn is het heel belangrijk om voortdurend te blijven eten, als een konijn langer dan 12 uren niets eet wordt de situatie kritiek omdat de darmen stil komen te liggen, om ze dan weer op gang te krijgen is zeer moeilijk. Als een konijn ziek is stopt het meestal met eten en tekent hiermee eigenlijk zijn eigen doodvonnis. Hoe vaak hoor je wel niet van mensen wiens konijn overleden is dat het eigenlijk ook al een paar dagen niet gegeten had. Dit moet je dus voorkomen. Dwangvoeren gaat met een spuitje en speciale voeding met hoog voedingsgehalte, hier maak je een papje van een spuit je bij kleine beetjes tegelijk in de bek (dus geen toestanden als bij foie gras hoor). Het konijn moet wel enigszins meewerken anders lukt het ook niet, die van mij ging in dit geval niet slikken, liet het gewoon weer uit de bek lopen, dan wordt het niks. Gelukkig is zijn eetlust weer terug!
Konijnen zijn gevoelige dieren, mijn dierenarts zegt altijd: een stuk darm met een velletje erom :+ toch wel wat vergelijkbaar met paarden met koliek...

Ik wil hier aan toevoegen dat het temperatuurregelsysteem van konijnen ook gekoppeld is aan eten. Dat is ook de reden waarom een konijn (in tegenstelling tot een mens bijv.) moet blijven eten voor een operatie. En waarom het dus ook zo belangrijk is dat een konijn daarna weer gaat eten.