Niemand valt je aan. Maar gelukkig worden steeds meer kwekers zich bewust van welzijn en door heel nederland heen zitten zulke kwekers. En helaas ook vele die lukraak kweken, verkopen aan wie en hoe is niet van belang en ook bv, geen boekhouding voeren.
Misschien handig een kleine "hoe herken ik een goede kweker"
- Alles mag je zien en het is er schoon en ruikt fris. - De kweker neemt zich de tijd en intresseert zich voor waar de parkiet terecht komt en geeft adviezen. - Verkoopt ze per twee of in elk geval geen parkiet die alleen komt te zitten, wiekt niet, doet niet aan handopfok behalve in noodgevallen. - Ringt de vogels - Houd een administratie bij ook waar de vogels heen gaan. - Test met regelmatig de vogels op bv. maag en darmbacterieen en aanverwante. - Vaak verschillen ook de prijzen (5-10 euro bij een handelaar) en 15-25 bij een goede kweker.
Nou het is zover na heel wat bellen, aftasten en informatie opzoeken gaan wij dit weekend dan toch eindelijk bij een hobbykweker kijken.
Nog wel weer even een vraag nu ben ik ook alvast voor allerlei benodigdheden aan het kijken maar wat betreft kooien twijfel ik nog tussen de volgende:
Ferplast Rekord 4 60x32,5x57,5 Ferplast Piano 4 59x33x60 Ferplast Ibiza open 49x30x69 (deze heeft mooie open voorzijde voor in en uitvliegen) Vogelkooi Hagen Vision II Model M 61x38x53 (zit alleen beetje met levertijden)
Wat zouden jullie doen of toevallig ervaringen met een van deze kooien?
Ik heb ervaring met de piano versie. Eigenlijk beviel hij me best goed, alleen had ik de type groter. En was makkelijk schoon te houden. Om stof te verminderen, gebruikte ik als bodembedekker berkenhout in blokjes zeg maar. Het is ook geen schors of krul. Schelpenzand gaat zo stoffen en waait weg als ze gaan vliegen. Hoeveel vogels wil je gaan houden in de kooi? Ivm de grote van de kooi. Ik begreep wel dat het in elkaar zetten van de kooi niet altijd even makkelijk gaat. Ik heb de mijne destijds in elkaar gekocht in de winkel, en nooit uit elkaar gehaald.
De kooi is dus voor maximaal 2 parkietjes bedoeld die ik erin wil gaan houden.
Ik heb vandaag al mijn dressoir met veel moeite om gekregen en zo een mooie rustige ruimte in een hoek gecreeerd maar de maximale ruimte die ik daar kan maken is 63 cm lengte wat ertussen kan. Ik heb een huis met veel ramen en daar kan de vogel niet, ook niet dicht bij de tv en dan rest nog mijn open keuken wat ook niet verstandig is dus ik heb niet veel andere keus dan juist die ene hoek nog.
De Rekord en Piano zijn beetje vergelijkbaar wat betreft afmetingen maar de Ibiza is wat betreft lengte wel 10 cm kleiner maar wat betreft hoogte weer ruim 10 cm groter. Maar wat is het beste?
Had mijn boodschappenlijstje al zover:
- kooi - bodembedekking beukensnippers - bakje grit/maagkiezel voor de spijsvertering begreep ik - mineraalblok voor kalkvoorziening - trosgierst
Welk (merk) compleet voer raden jullie evt aan en welke speelgoedjes vallen goed in de smaak? Vergeet ik verder niks zo?
hetty007
Geplaatst: 14-09-16 01:06
Ik denk dat alle drie de kooien prima zijn. Als je jonge parkieten op gaat halen, zal ik je aanraden om eivoer te geven, en het zaad ik het begin een beetje te platten. De snavels moeten nog harder worden, waardoor ze moeite hebben met het afpellen van het zaad. Eivoer mag je nat en droog voeren (nat max 24 uur in de kooi) Kwa speelgoed doen de schommeltjes het goed en vaak touw. Ze klauteren graag en mogen graag overal aan bijten. Voer gewoon standaard grasparkieten voer uit een pakje, geen schepvoer. Een snoepstengel op zijn tijd vinden ze ook heerlijk, is hij op knagen ze aan het hout door.
Wilawander
Geplaatst: 14-09-16 11:59
Geen touw!!! dat is vragen om problemen en die fout maken helaas velen.
Snoepstengels en kalkblokken zijn niet aan te raden maar wel een goede jodiumsteen. Snoepstengels zitten boordevol suikers waar ze alleen maar ziek van kunnen worden en te dik dan beter trostgierst of groente en vele malen gezonder.
Het pletten van zaad is niet nodig als de parkieten niet jonger zijn dan 8 weken zoals het hoort. Die kunnen prima pellen en hebben dit ook al lang geleerd van de vader.
Patt
Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-16 14:49
We zijn vanmorgen gaan shoppen en hebben de Ferplast Rekord gekocht, dat was de enige van ons verlanglijstje die in de omgeving verkrijgbaar was dus we hadden daarin niet veel keus meer.
Oei geen touw dus, ik heb wel een soort schommeltje met schelpen gekocht en daar zit wel touw bij..... zal even foto maken........deze dus...
en mineralenblok gekocht, deze
en gewoon parkietenvoer, eivoer en trosgierst
Wat is er verder nog wat ik wellicht vergeten ben?
Laatst bijgewerkt door Patt op 14-09-16 15:00, in het totaal 2 keer bewerkt
Wilawander
Geplaatst: 14-09-16 14:52
Dan zou ik al het losse touw eraf knippen. Mineralenblok is een gritblok. Daar hoort dan nog een iodine of jodiumblok bij een goed grit en maagkiezel mengsel.
Pffff stomme foto´s krijg dat maar niet goed voor elkaar.
Ah oke dus als ik het touw eraf knip is er geen probleem, anders breng ik hem terug hoor. Dus het door mij gekochte mineralenblok is een gritblok? en daarbij moet ik nu dus nog een grit en maagkiezel mengsel bijkopen, is dat los of ook een blok? ....... en nog een jodiumblok dus.
Aaaahhh das waar het boek!!! Ik ga het meteen in orde maken en mail je mijn adresgegevens ook nog even
Oke vandaag alle laatste spulletjes gehaald het jodiumblok (3 winkels voor afgereden pfff) en het gritmengsel in een bus van Beaphar. Nog wat aanvullende speelgoedjes zijn er uitgezocht door mijn dochter, zonder touw en geen spiegeltjes.
Morgen gaan we kijken bij de hobbykweker, ben benieuwd.
Nou ons nieuwe huisgenootje is er hoor. Het is een heel mooi en lief beestje. Wij gaan eerst deze parkiet tam maken, zover ze nu konden zien hebben we een mannetje. Pas daarna volgt er een geschikte partner en dit kan dan evt een man of vrouw zijn want volgens de kweker is dat beter dan twee vrouwen.
@Wilawander, het boek is vandaag binnen gekomen hoor waarvoor nog mijn dank!
Hij heeft inmiddels al wat van het gewone vogelzaad gegeten en ook van het maagkiezel-grit-mineralen mengsel gesnoept. Het eivoer en de trosgierst heeft hij nog niks aan gedaan.
Nog even een update het gaat nog steeds erg goed, Sky is al meer op zijn gemak en wordt al wat brutaler hahaha. Hij verkend de kooi en omgeving voorzichtig nu. De trosgierst had ik op de grote tafel gelegd en hij was wat los aan het vliegen waarna ik hem daarna bij ons op tafel zette en hij lekker gezellig bij ons van het trosgierst heeft zitten snoepen. Hij komt goed op je vinger zitten en eet ook wat van de zaadjes die wij dan in ons hand leggen. Ook na het losvliegen kan ik hem terug op mijn vinger laten komen.
Hoop natuurlijk dat dit zo blijft.
Zit nog wel met paar vragen, het eivoer moet toch om de 24 uur vervangen worden? Dat doe ik nu wel in ieder geval al maak ik het eivoer niet nat omdat het kant en klaar zou zijn.
Zouden jullie het eivoer gewoon nog dagelijks aan blijven bieden nu hij nog zo jong is?
Ook ben ik zoekende naar een leuke speeltuin voor mijn parkiet voor bij ons op tafel, iemand nog suggesties voor een leuke?