Vacht oude kat vervilt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 22:50

AfricanLady schreef:
Ik ben toevallig trimmer.
Weet je dat de eigenaren vaak veel meer stress hebben dan het dier ?
Hier ook katten zo nu en dan en als de baasjes mij bellen dan begint het al met je kan hem beter onder narcose behandelen want hij is anders zo gestrest.
En op de afspraak komen ze de kat brengen, baasjes helemaal zenuwachtig.
Hierom laat ik de eigenaren er nooit bij ga maar even lekker winkelen of iets anders doen.
Ik zet de kat gelijk op de tafel en ga rustig bezig, beetje kroegen en tegelijk kammen of borstelen.
9 van de 10x liggen ze rustig op de tafel een beetje rond te kijken of zelfs te slapen. Die ene keer heb ik wel eens een kat die zeer gestrest is maar als trimmer heb je als het goed is geleerd hoe je de signalen herkent van een dier en hier dus mee om moet gaan.
De meest gestreste dieren volgens de eigenaar laten zich prima behandelen. Er is wel eens een uitzondering en die doe ik dan thuis. Maar dan ook zonder de eigenaar erbij in de kamer.

Ik zou zeggen bel gewoon een trimmer op en ga langs om kennis te maken.
Je zal zien dat jij veel meer gestrest bent.
Voor meer vragen stuur gerust een pb

Bedankt voor je reactie!
Maar een trimmer ga ik echt niet aan beginnen.
Hij is in zijn leven hooguit 10 keer in een reismandje geweest en ik wil hem dit op zijn oude dag niet aandoen.
Wel wil ik gaan informeren naar trimmers die op locatie komen.
Maar als ik nu al merk hoe hij is als ik hem aan hem zit (op wat voor manier dan ook, aaien, kammen, enz).. Zal dat bij een trimmer zoveel anders zijn dan? Hij moet tot nu toe niks van vreemden hebben :+

Shirley

Re: Vacht oude kat vervilt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:59

Misschien vindt hij het minder erg met zo'n poetshandschoen?
Die bestaan ook voor kattenharen...

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:16

jolmer20 schreef:
AfricanLady schreef:
Ik ben toevallig trimmer.
Weet je dat de eigenaren vaak veel meer stress hebben dan het dier ?
Hier ook katten zo nu en dan en als de baasjes mij bellen dan begint het al met je kan hem beter onder narcose behandelen want hij is anders zo gestrest.
En op de afspraak komen ze de kat brengen, baasjes helemaal zenuwachtig.
Hierom laat ik de eigenaren er nooit bij ga maar even lekker winkelen of iets anders doen.
Ik zet de kat gelijk op de tafel en ga rustig bezig, beetje kroegen en tegelijk kammen of borstelen.
9 van de 10x liggen ze rustig op de tafel een beetje rond te kijken of zelfs te slapen. Die ene keer heb ik wel eens een kat die zeer gestrest is maar als trimmer heb je als het goed is geleerd hoe je de signalen herkent van een dier en hier dus mee om moet gaan.
De meest gestreste dieren volgens de eigenaar laten zich prima behandelen. Er is wel eens een uitzondering en die doe ik dan thuis. Maar dan ook zonder de eigenaar erbij in de kamer.

Ik zou zeggen bel gewoon een trimmer op en ga langs om kennis te maken.
Je zal zien dat jij veel meer gestrest bent.
Voor meer vragen stuur gerust een pb

Bedankt voor je reactie!
Maar een trimmer ga ik echt niet aan beginnen.
Hij is in zijn leven hooguit 10 keer in een reismandje geweest en ik wil hem dit op zijn oude dag niet aandoen.
Wel wil ik gaan informeren naar trimmers die op locatie komen.
Maar als ik nu al merk hoe hij is als ik hem aan hem zit (op wat voor manier dan ook, aaien, kammen, enz).. Zal dat bij een trimmer zoveel anders zijn dan? Hij moet tot nu toe niks van vreemden hebben :+

Hij voelt jou emoties en omdat je dichtbij hem staat kan het lastig zijn hem op een professionele manier te kammen.
Hetzelfde met honden die niks van vreemden willen hebben en hun baas bijten tijdens het kammen.
Die dan poeslief bij de trimmer zijn.
Soms juist omdat het een vreemde omgeving en persoon is geven ze zich snel over.
Calm and assertive;)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:16

Shirley schreef:
Misschien vindt hij het minder erg met zo'n poetshandschoen?
Die bestaan ook voor kattenharen...

Dit is idd prima om het bint en houden maar werkt niet om de klitten uit de vacht te halen

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 23:35

Daarom dacht ik aan zo'n borstel. Zal dat wel helpen? Zo'n handschoen is misschien wel wat voor het onderhoudt erbij :j
Maar dan zou dat bij de dierenarts ook zo moeten zijn, en dan is hij juist rustiger dan normaal. Zolang mijn moeder maar bij hem is.
Je zal vast gelijk hebben hoor AfricanLady, maar ik ben veel te bang dat ook hij stress ervaart. En dan zal zijn hart niet sterk genoeg zijn ben ik bang.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:39

jolmer20 schreef:
Daarom dacht ik aan zo'n borstel. Zal dat wel helpen? Zo'n handschoen is misschien wel wat voor het onderhoudt erbij :j
Maar dan zou dat bij de dierenarts ook zo moeten zijn, en dan is hij juist rustiger dan normaal. Zolang mijn moeder maar bij hem is.
Je zal vast gelijk hebben hoor AfricanLady, maar ik ben veel te bang dat ook hij stress ervaart. En dan zal zijn hart niet sterk genoeg zijn ben ik bang.

Mischien kan er 1 bij je thuis komen ;) .
Zorg eerst dat de klitten eruit zijn voor je de handschoen of een borstel gebruikt.
Anders verergert het omdat je dan een nieuwe laag over de klitten creëert en als dat gebeurt dan is het niet fijn en zal de kat uiteindelijk geschoren moeten worden.
Stress is meer bij jezelf dan bij je kat echt waar.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 23:49

Klitten wil ik er eerst inderdaad echt uit hebben!
Bedankt!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:50

gelijk 'probleem' hier, mijn dametje is vorige week 20 geworden.

het voordeel van de vervilte stukken is dat het hartstikke dood is..
je kunt dus door goed voelen, alleen vilt pakken.. als je met je andere duim en wijsvinger de vacht en huid netjes tegenhoud, kun je m over het algemeen zo eruit trekken (mits je de viltplekken niet te groot laat worden, maar tot de breedte van een dikke viltstift (geen markeer) kun je gewoon plukken).. De huid wordt dunner, de vetlaag wordt dunner, dus menig oudere kat zal kammen en of speciale trekkammetjes als zeer onaangenaam tot behoorlijk pijnlijk ervaren.. het voorzichtig met de hand verwijderen geeft minder 'pijn', alleen wat 'kriebels' die ze dan ook vlot zat worden hoor..

mijn oudje is tegenwoordig binnenkat, dus ik overweeg eigenlijk stiekem om gewoon het scheerapparaat op de vervelende plekken te zetten (warme woning).

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 09:39

elenaMM77 schreef:
gelijk 'probleem' hier, mijn dametje is vorige week 20 geworden.

het voordeel van de vervilte stukken is dat het hartstikke dood is..
je kunt dus door goed voelen, alleen vilt pakken.. als je met je andere duim en wijsvinger de vacht en huid netjes tegenhoud, kun je m over het algemeen zo eruit trekken (mits je de viltplekken niet te groot laat worden, maar tot de breedte van een dikke viltstift (geen markeer) kun je gewoon plukken).. De huid wordt dunner, de vetlaag wordt dunner, dus menig oudere kat zal kammen en of speciale trekkammetjes als zeer onaangenaam tot behoorlijk pijnlijk ervaren.. het voorzichtig met de hand verwijderen geeft minder 'pijn', alleen wat 'kriebels' die ze dan ook vlot zat worden hoor..

mijn oudje is tegenwoordig binnenkat, dus ik overweeg eigenlijk stiekem om gewoon het scheerapparaat op de vervelende plekken te zetten (warme woning).

Dat is wel het fijne inderdaad dat de plukken er zo uit de halen zijn inderdaad!
Heb jij het met jouw kat ook dat het de ondervacht is?
Ik kam het een keer en dan laten alle plukken haar los en die komen dan naar boven. Dan kan ik ze zo eruit plukken.

Dat is inderdaad het voordeel van een binnenkat, als ze er echt last van heeft zou je het scheerapparaat nog kunnen pakken inderdaad haha.
Zeker met dit warme weer..

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 10:10

Weet wel als je het scheert dat er een dubbele dikke vacht terugkomt. Vaak doet het je kat meer kwaad dan dat het helpt. Er komt een andere slechtere vacht voor terug ;)
En een kattenkruid is splinterdun dus je steekt er zo doorheen als je het niet goed doet

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:52

Jolmer, het komt hier vooral ook uit de ondervacht inderdaad.

AfricanLady, mijn oudje leeft al volledig in reservetijd.. heeft chronisch nierfalen maar kan ook niet over de medicatie. gelukkig blijven haar waarden redelijk stabiel, zelfs zonder medicatie, dus we zitten al ruim een jaar verder dan het halve jaar dat ze kreeg van de eerste DA.

Dat de vacht dichter terugkomt, vanzelfsprekend, maar de vraag is.. zal haar vacht eerder terugkomen dan dat ze richting de eeuwige jachtvelden vertrekt.. Plus, de verviltende vacht maakt het verzorgen door haar zelf nog lastiger, sneller haarballetjes dus meer braken (wat voor haar helemaal niet zo goed is), en niet te vergeten, doordat ze de haren niet meer zo goed wegkrijgt, blijft er bijvoorbeeld ook sneller kattengrit tussen de nagels en voetjes zitten (haal dat elke dag netjes weg). Ik kan dan beter accepteren dat ze steeds iets vaker onder het scheeraparaat moet, dan dat ze zich steeds onaangenamer zal voelen omdat je op een gegeven moment niet meer tegen de vervilting kunt opboksen (borstelen of met handschoen vind ze zeer onaangenaam omdat ze weinig onderhuids vet meer heeft.

ik zet het scheeraparaat ook niet op haar 'kattenkruid :P', of zelfs maar op haar huid, maar gelijk aan hoe ik de viltplekken nu trek.. Dus vilt weghouden van de huid en met scheeraparaat alleen de viltplek eruit 'tikken'.

enige reden dat ik haar echt zou scheren, zou zijn als ze niet meer tegen de warmt hier zou kunnen (apartement kan tot 29 graden warm worden), maar vreemd genoeg kan ze daar heel goed mee overweg

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:13

Laat een trimmer aan huis komen geen stress van het mandje en je kat word vakkundig van zijn klitten afgeholpen en ze kan je perfect uitleggen hoe je dit kan bijhouden.
Een trimmer gebruikt speciaal materiaal hiervoor die beter niet door een leek gebruikt kunnen worden omdat sommige bij verkeerd gebruik schade kunnen toebrengen aan de kat.
Ook in jou regio is een kattentrimmer te vinden die aan huis komt ;)

http://trimjekat.nl/

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 08:42

Als ik die website bekijk, denk ik dat je kat toch van jongsaf daaraan gewend moet zijn, onze kat van 18 was een echte buitenkat, ligt nu vaker in huis en komt nu eindelijk eens uit zich zelf bij ons op schoot.
Als er vreemden in huis zijn, zie je hem niet.
We hebben zo'n handschoen en een rubberen borstel en als hij op schoot komt doen we weer een borstel en pluk poging net zolang als hij dat zelf wil/leuk vindt.
Moet zeggen dat dat allemaal goed lukt, klitten zijn er niet meer en we houden het gewoon bij.
Het zullen wel ervaren mensen zijn, maar ik ken onze kat en die zal volledig in de stress raken en we zullen hem dagen niet zien, dat wil ik hem toch niet meer aandoen op die leeftijd.

Roosje1606

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:00

Dit hebben wij een tijdje geleden ook gehad met onze kat. Zij kon door pijn in haar rug ook zich daar niet meer goed wassen. Nu geven we haar dagelijks metacam en is de pijn in haar rug verholpen. Ze kan zich nu dus weer goed wassen en weer springen. Wij doen alsnog eens in de zoveel tijd even de vacht borstelen. :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:17

Laat eens een bloedje prikken en de nieren controleren. Bij oudere katten wordt de nierfunctie vaak minder en moeten ze op speciaal dieet. Als de nieren minder functioneren wordt het speeksel vaak plakkeriger waardoor ook klitten in de vacht komen.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:39

Heel herkenbaar, ons oudje had het ook. Je hebt speciale borstels voor de ondervacht. Ik zag hem toen eens bij de Lidl liggen en dat werkte super goed. Je hoeft er nl helemaal niet hard mee te kammen, kon er gewoon wat mee aaien en een haar wat er uitkwam. Onze kat vervilte het meest op de borst en bij de achterpootjes. Deze borstels kun je je volgens mij in elke dierenwinkel kopen. Het is een ijzeren borstel met tandjes. Onze kat vond het heerlijk. Die was ook niet van het borstelen maar ging er op de duur gewoon voor zitten.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 10:23

Grainey schreef:
Als ik die website bekijk, denk ik dat je kat toch van jongsaf daaraan gewend moet zijn, onze kat van 18 was een echte buitenkat, ligt nu vaker in huis en komt nu eindelijk eens uit zich zelf bij ons op schoot.
Als er vreemden in huis zijn, zie je hem niet.
We hebben zo'n handschoen en een rubberen borstel en als hij op schoot komt doen we weer een borstel en pluk poging net zolang als hij dat zelf wil/leuk vindt.
Moet zeggen dat dat allemaal goed lukt, klitten zijn er niet meer en we houden het gewoon bij.
Het zullen wel ervaren mensen zijn, maar ik ken onze kat en die zal volledig in de stress raken en we zullen hem dagen niet zien, dat wil ik hem toch niet meer aandoen op die leeftijd.

Dit heb ik dus ook met onze kat.
Zodra er een vreemd iemand is zie je hem niet.
Als er iets vreemds gebeurd dan is hij een aantal dagen weg.
Op zo'n leeftijd denk je dan meteen het ergste natuurlijk..

Voor zo'n borstel wil ik inderdaad gaan kijken Cube! :j

oji schreef:
Laat eens een bloedje prikken en de nieren controleren. Bij oudere katten wordt de nierfunctie vaak minder en moeten ze op speciaal dieet. Als de nieren minder functioneren wordt het speeksel vaak plakkeriger waardoor ook klitten in de vacht komen.

Hij heeft inderdaad nierproblemen, weten we ook al een aantal jaar.
Alleen vanaf een aantal maanden/weken wordt zijn vacht wat lelijker.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:36

Onze oude kat had dit ook (uiteindelijk overleden aan nierfalen, wist niet dat dit verband had met de vacht).
Ik kamde hem een paar keer per week, vond ie ook niet zo tof en ik gebruikte een antiklit spray speciaal voor katten, ging ie ook wat lekkerder van ruiken want hij stonk een uur in de wind op het laatst :D
Misschien is dat wat?

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 12:20

Anna79 schreef:
Onze oude kat had dit ook (uiteindelijk overleden aan nierfalen, wist niet dat dit verband had met de vacht).
Ik kamde hem een paar keer per week, vond ie ook niet zo tof en ik gebruikte een antiklit spray speciaal voor katten, ging ie ook wat lekkerder van ruiken want hij stonk een uur in de wind op het laatst :D
Misschien is dat wat?

Anti klit ga ik voor kijken!
Net zo'n slicker borstel gekocht.
Dit is na even 2 minuutjes borstelen.

Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:45

Mooi resultaat!
Hij zal je dankbaar zijn :j

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 14:31

Ja denk ik ook!
De echt pijnlijke plekken vind hij niet fijn maar net lag hij er zo bij.
Afbeelding

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:24

jolmer20 schreef:
Ja denk ik ook!
De echt pijnlijke plekken vind hij niet fijn maar net lag hij er zo bij.
[ [url=m/ntAwSk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:30

hij is ongeveer even mager als mijn oudje :D..

die borstel wordt bij haar alleen niet meer verdragen, die kleine pinnetjes voelt ze op haar huid en er zijn maar weinig plekken waar ze die nog kan hebben.

de plekken waar het vilt zit, zijn hier helaas ook de plekken waar ze wat arthrose heeft, of waar gewoon geen bescherming meer zit van een behoorlijke vetreserve..

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:48

Ah net als ons oudje toen, die vond het echt op veel momenten fijn