Hond terugkerende diarree

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Re: Hond terugkerende diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 22:09

Licht verteerbare brok en rijst.
Ze hebben altijd alles kunnen verdragen, incl restjes avondeten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 23:33

Groene leem kopen en door het voer mengen. Een ontsteking is een aanslag op het darmstelsel maar antibiotica is dat ook. Als er verder niets te vinden is zou ik gaan voor groene leem. Wij voeren dat onze honden ook in zo n geval. Dat beschermd de darmen.
Officieel mag je geoene leem niet meer in nemen dat komt door veranderde regels maar het product is nooit veranderd en kun je zonder problemen in nemen en de honden ook ;)

Overigens als je hond niet onlangs ontwormd is kun je dat voor de zekerheid ook nog doen maar ook bij twijfel over giardia kun je gerust 5 dagen panacure geven. Knapt de hond er van op dan herhalen na x aantal weken ;)

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 00:16

E-coli? Salmonella? Ivm vleesvoeren

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 19:31

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben naar een andere DA gegaan voor een second opinion. Deze deed gelijk wat ontlasting onder de microscoop waar hij veel gisten vond. Dat kunnen ze krijgen van konijnenkeutels, zou best kunnen want die eet ze.
Voor nu dus een kuur nystatine 4x daags voor 3/4 dagen en daarna weer verder kijken. Mocht het daarna terug komen, lever ik ontlastig van 3 dagen in wat ze opsturen naar een lab.
Ik heb ook gelijk sanofor gekocht ter ondersteuning van de darmwerking.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 12:11

Update, ging even goed en nu weer diarree. Heb van gisteren en vandaag al ontlasting opgevangen, dus morgen nog 1x en dan gelijk inleveren. Dan hopelijk eindelijk duidelijkheid.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:30

Heb je al een kuur panacur geprobeerd?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 13:17

Nee, ik wacht nu even de uitslag van het lab eerst af en daarna zal ik het zeker wel opperen bij de dierenarts!

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:21

Onze hond heeft ook hele tijd diaree gehad.
Uiteindelijk op de probiotica gezet en het was met week of 2 al bijna over.
Is gelukkig ook niet meer teruggekomen.
Heel veel succes met je hondjes en hopelijk is de diaree snel over.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:28

De juiste behandeling voor Giardia met Panacur is 5 dagen kuur, 14 dagen niet en dan weer 5 dagen kuur. Soms is giardia resistent tegen fenbendazol (Panacur) en moet er met andere middelen gewerkt worden zoals Stomorgyl (spiramycine en metronidazol), dit wordt vaak 14 dagen achtereen gegeven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:01

TS wat versta jij onder een lichtverteerbare brok? Als ik ene brok op basis van rijst of tarwe zou geven, zou mijn hond gegarandeerd aan de diarree gaan.

Verder begrijp ik de redenering darmontsteking dus antibiotica niet als er geen bewijs/vermoeden is dat het doro een bacterie veroorzaakt wordt. Antibiotica kan vaak diarre of allszins dunnere ontlastsing veroorzaken.

Hopelijk vind je snel de oorzaak.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 14:07

Lichtverteerbare brok als in, de fabrikant heeft een speciale licht verteerbare brok. Ze krijgen duurder voer waarvan het hoofdbestandsdeel vlees is.
De werkwijze van de 1e dierenarts begrijp ik ook niet (en meerdere met mij...) vandaar second opinion. De 1e dierenarts zei als volgende stap endoscopie, maar ik wil eerst de ontlasting onderzocht hebben maar daar gaven ze geen gehoor aan na 1.5 maand aanmodderen. Dus ik ben blij dat ik nu eindelijk de ontlasting kon gaan verzamelen om het op te laten sturen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:17

Idd beginnen met ontlasting en opsturen naar lab zodat alles bekeken wordt, zeker omdat ze op vers vlees stonden. Misschien even andere brok proberen, hier geen goede ervaringen met gevoelige darmen en brok met hoog vleespercentage. Daar heb ik nog nooit een hond 100% goed op gehad (en ook geen katten). I/d werkt hier altijd fijn. Kleinere porties over de dag geven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:18

ik doelde eerder op basis van welke koolhydraat- en eiwitbron. Fabrikanten hebben vaak geweldige verkoopspraatjes, maakt nog steeds niet dat hun producten de beste keuze zijn voor jou hond.

zoals ik al zei ik moet bv geen lam&rijst brok gaan geven, dan mag de fabrikan tnog 100x claimen dat het hypoalelrgeen is...

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 23:46

petitparis schreef:
ik doelde eerder op basis van welke koolhydraat- en eiwitbron. Fabrikanten hebben vaak geweldige verkoopspraatjes, maakt nog steeds niet dat hun producten de beste keuze zijn voor jou hond.

zoals ik al zei ik moet bv geen lam&rijst brok gaan geven, dan mag de fabrikan tnog 100x claimen dat het hypoalelrgeen is...

Waarom zou je in zo'n geval niet aan de lam/rijst brok willen? (Gewoon nieuwsgierig)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 00:08

Is er gekeken wat voor ziektes er voorkomen er in Zuid Frankrijk?
Dat je hond één of andere ziekte heeft, die in dat gebied voorkomt?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 00:36

Barbet schreef:
Is er gekeken wat voor ziektes er voorkomen er in Zuid Frankrijk?
Dat je hond één of andere ziekte heeft, die in dat gebied voorkomt?

Nee nog niet, ik twijfel om morgen direct bloed af te laten nemen, of eerst het ontlasting onderzoek af te wachten. Ik weet ook niet hoe lang het ontlasting onderzoek duurt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 00:43

Als je 1 klik op google doet, heb je meteen een lijst ziektes die daar bij honden voor kunnen komen.
Alleen dan zou je zelf moeten onderzoeken of je hond bepaalde symptomen daarvan heeft en of dit via het bloed/ontlasting ontdekt kan worden.

In zuid Frankrijk komt de ziekte van Lyme, Babesiosis, Hartworm en Ehrlichiosis voor. Aan de franse zuidkust komt Ziekte van Lyme, Babesiosis, Hartworm, Ehrlichiosis en Leishmania voor. En dan is er nog de vossenlintworm.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 00:47

Ik heb inderdaad al research gedaan naar voorkomende ziektes daar, het ''rotte'', is dat ze enkel diarree heeft, en verder geen symptomen, terwijl er eigenlijk altijd meerdere symptomen horen bij een ziekte.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:27

annepaardoes schreef:
petitparis schreef:

Waarom zou je in zo'n geval niet aan de lam/rijst brok willen? (Gewoon nieuwsgierig)

omdat mijn hond geen rijst (ennog een aantal andere KH en EW bronnen) verdraagt en zijn darmen hier juist door van slag gaan. Alles komt er dan onverteerd terug uit en hij blijft persdrang hebben ook al is hij leeg.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:42

Onze hond heeft een half jaar met giardia gelopen.
Bij de drie dagen test kwam het er niet uit, alleen een worm besmetting.
Hond behandeld maar bleef kwakkelen met diarree. Verschillende soorten voer geprobeerd maar steeds kwam de diarree weer terug.
Na aandringen bij de dierenarts de snaptest laten doen en tot haar grote verbazing kwam daar toch giardia uit.
De testen zijn dus niet betrouwbaar, ook de driedaags test niet.
Mijn hond heeft nu een darm beschadiging opgelopen en verdaagt veel dierlijke eiwitten niet. Zijn darmen zijn dan ook snel van slag.
Ik ontworm hem geregeld met panacur, ook eens in de zo veel tijd weer de dosis tegen giardia als zijn poep weer erg stinkt. De 5 dagen kuur dus.
Ik zou dat gewoon doen eigenlijk als ik jou was.. Maar dat moet je helemaal zelf weten.

Sterkte! Het is erg vervelend dat je niet weet wat er aan de hand is.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:45

petitparis schreef:
annepaardoes schreef:

omdat mijn hond geen rijst (ennog een aantal andere KH en EW bronnen) verdraagt en zijn darmen hier juist door van slag gaan. Alles komt er dan onverteerd terug uit en hij blijft persdrang hebben ook al is hij leeg.

Mijn hond verdraagt geen lam (en kip en rund) :o hij krijgt dus vis brokken

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 09:46

Jeetje wat bizar dat het er uiteindelijk toch uit kwam.
Vandaag de uitwerpselen inleveren en ga gelijk vragen of hij bloed af kan nemen.
Ik durf niet teveel zelf te dokteren met kuurtjes aangezien ik ook niet wil dat het de testen vals negatief beïnvloed.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:48

Giardia is echt een rot iets..
Ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt!

Edit: je kan overleggen om toch de panacur kuur te geven. Ik zie geen rede om dat niet te doen behalve als de dierenarts vermoed dat er iets anders speelt. Ik raad wel aan om hygiene maatregelen te nemen als je dat doet omdat ze het zo weer op kunnen lopen door bv een besmet kleed waar ze op liggen. Alle dieren in huis moeten tegelijk behandeld worden (honden/katten)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:03

Voer je trouwens Orijen? Want dat is een berucht voer voor stoelgangproblemen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:27

No_No schreef:
Mijn hond verdraagt geen lam (en kip en rund) :o hij krijgt dus vis brokken

hier ook brok op basis van vis en aardappelen. Qua kvv kan rund gelukkig - voor mijn bankrekening- wel :+