Tweedehands kippenhok vol beestjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 15:10

Ik heb het hok net ingespoten met spul tegen kruipende beestjes. De eerste zijn al dood. Straks even kijken of het echt iets helpt, daarna chloor er in.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:13

Onze kippen hebben een paar jaar geleden bloedluis gehad, we hebben de kippen en het hok in korte tijd 2 of 3 keer behandeld met een spray van de welkoop. Werkte super, nooit meer last van beestjes gehad.

bridgetF

Re: Tweedehands kippenhok vol beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:18

ik denk dat het voordeel is, dat je kipjes er nog niet in zitten, als je het hok schoon krijgt, hoef je niet bang te zijn voor kruis besmetting. (bloedluis op de kip, weer terug het hok in)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:33

Wil Ts even de tip geven om na de behandeling het hok af en toe schoon te maken met water en zo'n spuitbus. Sommige zijn op de kippen zelf te gebruiken.
En inderdaad tabak stengels, ook bij de Ranzijn te halen als het goed is!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 18:24

Inmiddels de hogedrukspuit er door en overheen gehaald en ingespoten met bleek. Straks weer een keer bleek er op. Zijn steeds minder beestjes :D

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:26

Mooizo!
Zolang je deze spuitbussen en de tabak niet vergeet straks horen ze ook niet terug te komen!

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:28

Bij ons van alles geprobeerd tegen bloedluis (hogedrukspuit, bleek, hok wit verven, roofmijt, spuitbus tegen bloedluis), maar was een hok met veel kiertjes en we hebben ze nooit weg kunnen krijgen. Enige oplossing was hok in de fik. :(:)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 19:20

Hok in de fik kan altijd nog. Gelukkig hebben wij nog geen kippen dus ik kan me nog even goed uitleven in dat hok!

Is het misschien handig om een metalen onder plaat te maken in het nachthok en die af te kitten?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:26

404 spray van Beaphar werkt erg goed tegen kruipende beestjes.
Kun je op de dieren en in het hok gebruiken. Het deurtje tijdelijk dicht maken en flink sprayen werkt super. Dan blijft de damp goed hangen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 19:28

Toppie! Dank je!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:30

Ik spuit zelf heel vaak uit met Dasty in deze tijd. Ik doe dan een aantal flessen in een spuit en spuit zo alles uit (binnenkant, dak, buitenkant, ... ) Ook goed in de kieren en naden. Ik zou als ik jou was elke week even uitspuiten. Want de eitjes gaan er niet van dood.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 21:28

Dasty heb ik vaker gelezen!

Morgen ga ik er ook nog even met de verfbrander overheen {:} daarna weer bleek.

Vanavond hebbik geen kruipende beestjes ontdekt *\o/*

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 09:31

In de nok en langs randen hebben zich beestjes verzameld, ik ga ze verblijden met de verfstripper en daarna de kieren kitten. Daarna nog een keer bleek of 404 en dan kijken of ik kalk er in ga doen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:33

De eitjes kunnen lang goed blijven.
Goed in de gate blijven houden. Je heb er zo weer miljoenen zitten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:44

Eerste reactie van mij zou bus veerust voor de stal zijn, zeker omdat er nog lang geen kippen in zitten. Dat werkt 4-6 weken en dan is de kans redelijk groot dat je ook de uitkomende eitjes meepakt.

Hier preventief het nieuwe hok in de witkalk gezet en dat smeer ik bij als er kale plekken zijn 1x/week. Witkalk haal je bij de welkoop, heet natural, zit in een groene zak van 2.5kg kost 4 euro iets en staat bij de duivenspullen. Het is een poeder wat je aanmaakt met een klein beetje water tot dikke vla, hele hok insmeren elke 3-6 maanden helemaal uitborstelen en geheel nieuwe laag er op. Het werkt op bloedluis als schuurpapier en dan gaan ze stuk }> . Ondertussen wel elke week gewoon schoonmaken. Hier hennepvezel (had ik nog staan) er in droogt de poep mooi uit, dus bijna geen stank en geen schuilplekken voor bloedluis wat stro bv wel geeft.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:52

Bloedluis is een probleem waar je nagenoeg niet meer vanaf komt daar de eitjes in de naden van het hout zitten en erg lang overleven kunnen en veel kunnen hebben. behandelen en dan schoonmaken heeft geen zin daar de meeste middelen een lange tijd werken. je pakt dan alleen de beestjes aan die op dat moment rondlopen. De rest zit overdag verstopt.

Middelen die helpen
U2 (resisentie bij veelvuldig gebruik)
Finecto spray werkt goed maar moet elke 5 weken
Finecto poeder voor door het eten, maakt de kip onintressant voor bloedluis
Deuke VoMiGo voer met dezelfde werking als de poeder, werkt goed
Dutchies = roofmijten
Kalk strooien (droogt bloedluis uit)

Maar een hok wat al bloedluis heeft zou ik persoonlijk niet gebruiken.

Kippen ook regelmatig behandelen. Hier gebruiken we endecto en frontline spray.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:03

Zolang er geen kippen in zitten nog. Super goed ontsmetten, veerust (werk ook heel goed), enz.

Vergeet niet alle hoekjes en naden goed mee te nemen, want daar kruipen ze het liefst en bestaat mogelijkheid dat ze het nog overleven. Desnoods meerdere keren behandelen met tussenpozen van een paar dagen.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:41

Wij hebben in het begin van de zomer ook bloedluis (eigenlijk geen luis maar bloedmijten maar iedereen noemt dat bloedluis) gehad in ons kippenhok. Voor we kippen hadden had ik het nochtans wit geverfd langs binnen en alle kieren dicht gekit, maar dat heeft dus niet kunnen voorkomen dat we last kregen van bloedluis. We hebben het hok dan eerst ingespoten met een vettig product (naam weet ik niet meer, kwam uit dierenspeciaalzaak) waar ze bleven inplakken. Dat een aantal keer herhaald. Dan helemaal uitgeschrobd met javel en geprobeerd zoveel mogelijk mijten kapot te branden, en dan ingespoten met For-mite en dat een aantal keer herhaald. Ook de kippen zelf ingepoederd met Zerox-P. Sindsdien gelukkig geen bloedluis meer gezien. Ik doe nu ook wel niet meer zoveel bodebedekking in hun hok. Vroeger deed ik overal in het hok houtkrullen maar dat blijkt ideaal te zijn voor bloedluis om zich in te verstoppen, nu enkel nog in de legnesten. Op de bodem ligt nu een dun laagje witkalk, dat verkopen ze eigenlijk voor duiven, en zo kan ik de uitwerpselen gemakkelijker verwijderen dan wanneer er niks ligt (omdat de uitwerpselen daardoor niet blijven plakken aan de bodem van het hok).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:54

Tabakstengels en brandnetels :Y) !
Mijn kippenhokje staat nu al een paar jaar midden tussen de brandnetels en sindsdien nooit nog bloedluis of enig ander ongedierte gespot ! :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:58

Eilandje schreef:
Wij hebben in het begin van de zomer ook bloedluis (eigenlijk geen luis maar bloedmijten maar iedereen noemt dat bloedluis) gehad in ons kippenhok. Voor we kippen hadden had ik het nochtans wit geverfd langs binnen en alle kieren dicht gekit, maar dat heeft dus niet kunnen voorkomen dat we last kregen van bloedluis. We hebben het hok dan eerst ingespoten met een vettig product (naam weet ik niet meer, kwam uit dierenspeciaalzaak) waar ze bleven inplakken. Dat een aantal keer herhaald. Dan helemaal uitgeschrobd met javel en geprobeerd zoveel mogelijk mijten kapot te branden, en dan ingespoten met For-mite en dat een aantal keer herhaald. Ook de kippen zelf ingepoederd met Zerox-P. Sindsdien gelukkig geen bloedluis meer gezien. Ik doe nu ook wel niet meer zoveel bodebedekking in hun hok. Vroeger deed ik overal in het hok houtkrullen maar dat blijkt ideaal te zijn voor bloedluis om zich in te verstoppen, nu enkel nog in de legnesten. Op de bodem ligt nu een dun laagje witkalk, dat verkopen ze eigenlijk voor duiven, en zo kan ik de uitwerpselen gemakkelijker verwijderen dan wanneer er niks ligt (omdat de uitwerpselen daardoor niet blijven plakken aan de bodem van het hok).

Dat hok wit moest van binnen wist ik (inderdaad ivm spotten bloedluis), vandaar de keuze voor echte ouderwetse witkalk als "verf". Wit + preventieve werking = minder werk/kosten voor mij en meer comfort kipjes.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 12:01

Bedankt voor de tips!

Vanmorgen met de verfbrander door het hok gegaan (en er deels buiten), daarna de kit. Ik moet wel zeggen dat ik een hekel heb aan ongediertes die ongevraagd boven op mij springen dus een behoorlijke overwinning! Kitten is bijna klaar, daarna boodschappen halen en even langs de welkoop.

Het nestbakje sloop ik er straks uit, we gaan andere nestbakjes maken die je van buiten open kan maken om de eitjes te pakken.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:20

Het nadeel van zo'n hok is dat als het vol bloedluis zat,je waarschijnlijk een hok is waar je snel bloedluis in terug krijgt.Wij hebben zelf een pvc bekleede schuur en kattenbakken als legnesten. Ideaal schoonmaken en bloedluisen houden niet van plastic.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:23

Bij mijn opa hebben we ook kippen. Hok toen nieuw gekocht en ingekalkt en speciale spray er in gespoten. En op de bodem van de broedhokken tabakstengels en tot nu toe gaat het Goes nergens last van. Wat we ook hebben gedaan is op de bodem van heel het hol zeil gelegd dit om het goed schoon te houden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 12:24

Zijn er kippenhouders die nog nooit bloedluis gehad hebben dan?

Ik heb mijn moeder gesproken (waar wij de kippen van krijgen) en die hebben het ook gehad.
Zij gaan geregeld naar tentoonstellingen in binnen en buitenland met de kippen en presteren er erg goed. Ik ga er dus van uit dat hun dieren wel gezond zijn.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:31

Hier nog niet gehad maar we hebben ze ook pas een half jaar.