Kat binnen houden of naar buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe houd jij je kat?

Mijn kat zit alleen binnen
91 (23%)
Mijn kat kan zowel naar buiten als naar binnen ( overal )
177 (45%)
Mijn kat kan binnen en buiten alleen in eigen tuin
125 (31%)

Totaal aantal stemmen: 393

amyblub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:24

Mijn kat komt ook niet buiten, enkel aan een tuigje achter ons huis. Net als jou inderdaad als de dood dat hij wordt aangereden of mishandeld door kattenhaters of ander tuig. Als ik straks in een huis woon i.p.v een appartement is het misschien anders, maar dat ligt eraan hoe rustig de buurt is. Mijn kat oogt gelukkig, tuurlijk hij vind vogeltjes heel leuk en vind het fijn om in het zonnetje te liggen maar dat doet hij maar aan een tuigje :) liever zo dan dat ie op een dag mishandeld wordt met alle gevolgen van dien of dood gereden wordt, dat zou ik mezelf nooit vergeven.

Mijn kat is ook gechipt, voor het geval dat.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:26

Mijn katten komen alleen in eigen tuin.

Ze rijden me veel te hard en daarbij waarom moet een ander last hebben van mijn huisdier

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:27

Mijn katers wonen binnen :) en als het droog is mogen ze buiten in de ren :)
Ik wil mijn buurtgenoten niet opschepen met de eventuele overlast van mijn katten. Ben doodsbang dat ze gejat (raskatten) of doodgereden worden/verdrinken.

Ik ervaar veel overlast van buurtkatten. Ze schijten en zeiken overal in de tuin en vernielen zaken.
Ze krijgen dan ook een hoos water of fris over zich heen als ze in de tuin komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:28

Lizzyy schreef:
Onze kat komt ook buiten. Waarom? Omdat ik hem dat niet wil ontnemen. Jagen, sociaal contact, de "wereld" verkennen missen ze binnen naar mijn idee.
Als je je kat nooit buiten laat en opeens wel is de kans groter dat hij aangereden wordt omdat ze het niet gewend zijn. Onze kat komt vanaf dat hij naar buiten kon, buiten en meneer wacht netjes tot de auto's voorbij zijn of hij rent ze met een noodvaart voorbij.

Daarentegen kan het ook andersom. Stel je voor je huis vat vlam is onze kat buiten. Binnenkatten kunnen nergens heen.

Maar het belangrijkste voor mij, is dat hij buiten zijn natuurlijk gedrag kan vertonen wat binnen weinig kan.
Ja het is een risico, maar anders kan je niks meer doen. Kunnen wij ook niet naar buiten. Wij kunnen ook aangereden worden.

Natuurlijk gedrag is ook zoiets. Dat heeft de ene kat meer dan de andere kat. Maar over t algemeen zijn katten teveel gedomesticeerd om nog echt natuurlijk gedrag te vertonen denk ik dan.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:33

Mijn katten komen niet los buiten, ik heb een ren laten plaatsen dus ze kunnen lekker een frisse neus halen, maar verder niet. Ik ga regelmatig met ze aan een tuigje naar buiten of in de rest van de tuin, en verder vermaken ze zich prima binnen. Hebben een loopwiel, meer speeltjes dan de gemiddelde dierenwinkel en tig hoge krabpalen etcetera. Ze zijn bij de fokkers überhaupt nooit buiten geweest, dus dat ze nu in de ren naar buiten kunnen is alleen maar extra, ze weten wat dat betreft toch niet beter.

Allereerst zou ik ze nooit los buiten laten omdat ik veel te bang ben dat ze wat overkomt, dat ze worden doodgereden, iets verkeerds eten, vechten met andere katten en ziektes oplopen of wat dan ook. Ook heb ik open (fok)poezen en wil ik geen ongewenste nestjes. Contractueel mag ik mijn katten niet eens los buiten laten, en diezelfde eis stel ik ook bij eigen (toekomstige) nestjes. En tot slot wil ik ook niet dat mijn katten voor overlast zorgen :j ik houd ze al binnen als ze krols zijn omdat ik bang ben dat de buren last hebben van het incidentele gemekker van ze, dus dan zorg ik zeker dat ze niet bij andere mensen de beesten opjagen of de tuin uitgraven of onderpoepen. Oh en ik heb dure raskatten waarbij diefstal ook een reëele optie zou zijn.

Ik word eerlijk gezegd best wel een beetje boos van mensen die hun katten los buiten laten lopen. Hier in de buurt lopen talloze katten los rond, en ik heb echt enorm veel overlast van deze katten. Heb ik zelf netjes een ren laten plaatsen om eigen katten binnen te houden, wordt hier regelmatig de tuin omgespit, en heb ik dagelijks de katten met een dikke staart zwaar in de stress omdat een vreemde buurtkat de tuin inkomt en ze voor de ren gaat staan uitdagen. Ik word daar echt zo kwaad van! Ik overweeg nu zelfs om met een stroomdraadje de tuin af te zetten, puur om vreemde katten buiten te houden. Echt totaal van de zotte en omgekeerde wereld dat ik om overlast van andere katten, waarvan de mensen in mijn ogen onverantwoordelijke eigenaren zijn, te voorkomen, mijn tuin kan gaan afzetten. Vreemde katten krijgen hier als ik snel genoeg ben ook steevast een emmer water hun kant op, een harde brul en als ik ze te pakken zou krijgen denk ik dat ik ze nog wel wat harder zou laten schrikken dan dat. Klinkt echt super dieronvriendelijk maar ik heb constant mijn eigen poezen zwaar over de zeik, en dat zijn dan weer mijn baby's, dus ik heb echt 0,0 vriendelijkheid tegenover die vreemde rotbeesten.

Maargoed uiteindelijk kunnen die katten er ook weer niks aan doen, de eigenaren moeten ze gewoon bij zich houden.

Pfff zo ik merk dat ik er toch aardig gefrustreerd over ben :') *rant off*

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:34

Mijn katten blijven in mijn eigen tuin( afgezet met schrikdraad) en huis. Met verschillende redenen. De ene is nooit van zijn leven op straat geweest en ieder half uur rijd er een bus langs en zal dan ben ik bang door de eerste al worden gegrepen, ook is deze kat een beetje contact gestoord :+. Mijn andere kat is doof. Dus om die reden heb ik m ook graag binnen de omheining.

Andere reden: ik heb er echt een enorme hekel aan als andere katten in mijn tuin ( in dit geval voortuin) graven en scheiten. En vind het niet nodig om last te hebben van ander mans loslopende dieren. Dus anderen hoeven ook geen last van die van mij te hebben.

smurffie

Re: Kat binnen houden of naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:39

Mijn katten komen niet binnen ipv niet buiten.
We wonen in buitengebied, stallen aan huis. Ze slapen dan ook in de schuren of stallen. Om bij de weg te komen moeten ze over het erf van de buren (met katten) dus dat doen ze niet.
Eentje komt wel bij de kweker naast ons, die is helemaal gek van hem en blij met een gratis muizenvanger.
Natuurlijk loop ik het risico dat ze dood gereden worden, daarom heb ik 3 hopeloze hoopjes ellende uit het asiel gehaald. Waren alle 3 niet plaatsbaar en hebben nu een prima leven.

Toen ik nog in een gewoon woonwijk woonde geen haar op mijn hoofd die daar katten buiten wilde. Als je je katten als huisdier hebt vindt ik dat ze gewoon op eigen terrein moeten lopen. Al doen mijn katten dat, met uitzondering van 1 bij de buurman, waarschijnlijk wel.
Hier lopen de katten functioneel los.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:41

Stel je eens voor dat je je paard op dezelfde manier zou behandelen als veel katteneigenaren hun kat: je laat het hek van het weiland lekker open staan, want het is voor zo'n beestje toch veel fijner om lekker vrij rond te lopen. Paardjelief wordt ongelukkig als ik hem in zijn weiland houd, dat is zielig. Mocht hij doodgereden worden is dat jammer, maar hij heeft dan tenminste wel een mooi leven gehad... en mensen die er last van hebben moeten niet zo zeuren, dan moeten ze zelf hun tuin maar goed afschermen.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:44

Ik vind dat echt niet te vergelijken. :')

Maargoed ik ben er niet op uit meningen te veranderen hoor. Die van mij hou ik pas binnen als het volgens de wet verboden wordt je katten los te laten lopen. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:46

Mijn katten blijven ook binnen. Ik heb er 4, in een huis met 3 verdiepingen. Ze kunnen overal komen, behalve in de slaapkamer. De zolder is als kattenkamer ingericht met brede vensterbanken met kussens, mandjes, holletjes, krabpalen, speeltjes. Per saldo liggen ze overigens het meeste in de woonkamer op de bank :+
Ik heb 1 raskat, htk die ik als kitten heb opgehaald en 1 ex-zwerver. Ze doen geen poging om naar buiten te gaan en ook de laatste is prima aan het binnenleven gewend. Ze hebben elkaar om te spelen en genoeg ruimte om elkaar te ontlopen, zoals ze ook regelmatig doen. Waar er 3 altijd bij elkaar liggen, ligt er 1 altijd apart. Die ruimte hebben ze ook.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:58

Onze katten van 8 en 6 jaar hebben altijd binnen gezeten. Sinds vorig jaar vochten ze regelmatig, rond de kerst werd het zo erg dat er 1 in de hal en boven leeft en 1 in het bijhok. De woonkamer zijn ze om de beurt.
Deze zomer hebben wij ze om de beurt buiten in de tuin gelaten waar we ze, en sinds een ruime week mogen ze gaan en staan waar ze willen, en buiten kunnen ze weet met elkaar overweg. Dus voor mij nooit weer een binnenkat

Reusje0504

Re: Kat binnen houden of naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:01

Mijn kat komt beperkt buiten, ze poept en plast nl op de kattenbak en is daarom nooit langer dan 3u buiten. Ze mag wel overal komen waar ze wil ze is gesteriliseerd en gechipt. Ik woon in een hele rustige buurt en best ver van een doorgaande weg gelukkig. Ook zitten er niet superveel andere katten waar ze ruzie mee zou kunnen maken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:03

Femm_k schreef:
Mijn katten komen beide lekker buiten. Dan ben ik maar lekker asociaal. :+

Ik zie ze regelmatig door het raam hier door de weilanden huppelen tussen de schapen. :D

Door de weilanden tussen de schapen is een stuk anders dan in een woonwijk door andermans achtertuinen!
Ik vind dat je in een woonwijk het niet kunt maken om overlast te veroorzaken op wat voor manier dan ook.
Dus geen te luide muziek, geen uitrokende bbq, maar ook geen katten die andermans tuin als habitat innemen.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:07

Sinds kort zit er soms een kat in mijn voortuin, nu heb ik daar niet zo heel veel problemen mee, maar wel dat hij ook zijn behoefte doet in mijn tuin. Ik vind dat zo smerig! En eerlijk gezegd vind ik het best asociaal van de eigenaren, ik heb last van hun huisdier.
Nu maak ik er geen stampij over, maar ik heb wel vriendelijk verzocht om hun kat uit mijn voortuin te houden, omdat ik daar last van heb. Dat vonden ze maar onzin en als ik er last van had moest ik mijn hond maar een keer loslaten, dan zou hun kat mijn tuin voortaan wel mijden :?
Ik zie als ik met de hond in het buitengebied wandel of als ik bij vrienden op stal/boerderij ben altijd katten loslopen, maar daar zijn ze niemand tot last, omdat er in de verste verte geen buren te bekennen zijn. Dan is het hun verantwoordelijkheid dat ze het risico lopen dat hij aangereden wordt, maar er heeft niemand last van, dus dan zal het mij een zorg wezen. Maar zodra andere mensen er last van hebben moet je toch een oplossing zoeken?
Mijn buurvrouw heeft een kat en die is los in haar eigen tuin, heeft niemand last van en beest is lekker buiten.

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:15

Onze kat mag overal. Zou het liefst hebben dat hij alleen in de achtertuin kon, is toch veiliger en de tuin is groot zat, maar dat is haast niet te doen, of we zouden al onze bomen weg moeten halen.. Maar dan wordt alles zo open en we vinden het juist fijn om lekker bomen en struiken te hebben en een beetje privacy en zo. De buren hebben er gelukkig geen problemen mee, in onze buurt zijn heel veel mensen met katten en die komen allemaal gewoon overal buiten. Gelukkig hier ook geen rare dingen als mensen die katten neerschieten etc of drukke wegen dus dat scheelt, ik maak me weinig zorgen.
Alleen binnenshuis of zon rennetje is echt geen optie, de kat zit meer buiten dan binnen, vindt ie heerlijk :j

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:19

Ik blijf dit altijd lastig vinden, want ik begrijp beide kanten goed. Ik begrijp dat het ronduit irritant is als katten overlast bezorgen bij mensen die zelf geen katten willen/hebben. Ik begrijp ook heel goed dat mensen ze het buitenleven niet willen ontnemen en ze dus, ongeacht de risico's en het onbegrip van andere mensen wel naar buiten doen.

Ik heb 2 katten. We zijn net verhuisd van een appartement zonder tuin/buiten. Nu wonen we in een bovenwoning met groot balkon. Ze zijn al onwijs blij met het balkon en liggen graag buiten, maar na een uurtje staan ze gerust voor de deur te mekkeren dat ze weer naar binnen willen.
Ze zouden hier zo via de voordeur de trap af kunnen en de wijde wereld in. Het is hier rustig, een straat met alleen maar bestemmingsverkeer en ze lopen zo de weilanden in. Toch ben ik een angsthaas.. De gedachte dat 1 van m'n katten ergens in een schuur terecht komt, in de handen valt van gemene mensen, ten prooi valt van een hond, gaat zitten vechten met andere katten, of ergens anders te eten krijgt en niet meer thuis komt... Tot nu toe vind ik de nadelen te groot en te risicovol, dus ze moeten het voor nu maar gewoon doen met het balkon :) En gelukkig vinden ze dat prima!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:20

butengeweun schreef:
Hier dragen de katten een bandje met straat en telefoonnummer in een koker. Ik hoop dat mogen ze aangereden worden of iets dat iemand ze of voor de deur legt of mij belt.

Reden van niet chippen, ik het het bandje al.

En wat nou als ze het kokertje kwijt raken? Of met de aanrijding het kokertje ergens heen schiet en niet gevonden wordt.... Waarom niet die paar tientjs er tegenaan gooien en chippen...

Maar goed ik hou mijn katten binnen, mede omdat ik ook 4 (of ja 5 eigenlijk) hoog woon en ze dus niet naar buiten kunnen. En ik ook als de dood zou zijn dat ze inderdaad overreden worden. Ik heb ze overigens wel gechipt, voor het geval ze ontsnappen.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:20

hier blijven ze binnen meer omdat ze dat zelf kiezen want in het begin meerdere malen geprobeerd bij de kleinste beweging van een blad of zo stonden mijn helden weer binnen.
ze zeuren er ook nooit om er staan wel 2 grote krabpalen ( tot plafond met meerdere hangmatjes enzo) beneden en 2 kleinere boven.
Verder een hoop speelgoed rond zwerven en jagen ze op speelgoed muizen die wij rond gooien

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:31

Yonker schreef:
butengeweun schreef:
Hier dragen de katten een bandje met straat en telefoonnummer in een koker. Ik hoop dat mogen ze aangereden worden of iets dat iemand ze of voor de deur legt of mij belt.

Reden van niet chippen, ik het het bandje al.

En wat nou als ze het kokertje kwijt raken? Of met de aanrijding het kokertje ergens heen schiet en niet gevonden wordt.... Waarom niet die paar tientjs er tegenaan gooien en chippen...

Maar goed ik hou mijn katten binnen, mede omdat ik ook 4 (of ja 5 eigenlijk) hoog woon en ze dus niet naar buiten kunnen. En ik ook als de dood zou zijn dat ze inderdaad overreden worden. Ik heb ze overigens wel gechipt, voor het geval ze ontsnappen.

Dat is nog geen eens t ergste... De meeste kattenbandjes hebben geen veiligheidsluiting.... Bij onze buren heeft daar door een kat zig zelf eens opgehangen en dat is zeker geen fijn gezicht als je smorgens je kleine naar school wil brengen en kat hangt dood aan je hek... Vind de meeste katten eigenaren maar laks! Neem dan geen dieren...

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:37

mijn katten komen lekker buiten, ik merk dat ze zich buiten super fijn voelen. Helaas heb ik daarom wel eens dode muizen in de tuin :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:39

Toen ik nog in de woonwijk woonde had ik stroom op de schutting waardoor de katten in eigen tuin bleven.
Had voor onze kattentijd veel last van een kat die dacht dat hij binnen alles kon maken (ging rustig bij de baby in de box liggen).
De eigenaren vonden dat ik dan maar mijn deur moest sluiten en wilde niet hun kat bij zich houden.
Ook hebben vreemde katten mijn (loslopende) konijnen en cavia's aangevallen...
Daardoor (toen ik katten nam) heb gezorgd dat andere geen last van mijn katten konden hebben.

Wel heeft de betreffende buurkat een x stroom gehad en waren de eigenaren boos dat het dierenmishandeling was dat hun kat stroom kreeg.
Maar katlief was zo geschrokken dat hij niet meer terug is geweest.

Nu woon ik buitenaf en lopen mijn katten buiten.

PalmeraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:45

Iedereen die zo leuk zijn kat buiten laat lopen en zegt graag het risico te nemen als kat maar vrij en blij is:

Ik heb een maand of twee geleden een kat aangereden. Die dook in het stikdonker ineens onder mijn auto en daar kon ik niets meee aan doen.

Wat ik wel kon doen was:
1. Parkeren op een verantwoorde plek en een eind teruglopen
2. Iets bloederigs bestuderen om te kijken of er nog teken van leven in zit.
3. Over mijn mek gaan
4. Met een stokje in iets vlezerigs gepoerd waarvan ik vermoede dat dat de nek was om te kijkwn of er een bandje zat. Nee dus.
5. Naar huis rijden om schop te halen
6. Bloederige prak van de weg afgeschraapt en weg gekieperd.

Dank jullie wel voor dit avondvullende programma, egoïstische katteneigenaren! :(

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:49

Die van ons komt wel vrij buiten. Als ik die binnen houdt die mekkert en jammert het hele huis bij elkaar, kwestie van tijd voor ze me dan aanvliegt _O-
Ze is geholpen en gechipt en nooit langer als 2 uur van huis. Ik weet dat ze bij de buren wel eens op bed ligt te slapen, die vinden het niet erg, die vinden haar geweldig.
Onze kitten wil ook graag naar buiten, maar die wil ik eerst gecastreerd en gechipt hebben.
Dan krijgt hij eerst nog een bandje om met veiligheidssluiting, puur zodat de buurt weet dat hij een huis heeft. Heeft onze poes ook gehad in begin, op een dag kwam ze thuis zonder bandje, daarna geen bandje meer om gedaan.
Zal niet de eerste keer zijn dat een kitten niet meer thuis komt (waarschijnlijk door iemand anders in huis genomen onder het mom: zielig en schattig) hier in de buurt.

Onze buurtkatten schijten ook overal en nergens, dus waarom mijn katten dan beperken tot alleen eigen tuin.

Mijn katten zijn dan wel vanaf uurtje of 19:00 binnen en gaan pas de volgende ochtend weer naar buiten.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:14

Hier blijven ze binnen en onder toezicht af en toe in de tuin. Ik heb een hekel aan kattenstrond en sproeiende katers die gewoon mijn planten keer op keer kapot sproeien daarnaast lig ik regelmatig wakker van krolse poezen en de katers die daar op af komen.

Mijn dieren zijn mijn verantwoordelijkheid zo ook de strond en het geluid wat ze produceren, dat er katten eigenaren zijn die vinden dat dat hun verantwoordelijkheid niet is vind ik netjes gezegd appart! Ook dat ze het buiten komen van hun katten zo belangrijk vinden dat ze de rest maar even gemakzuchtig weg wuifen... Als er een mens is die te veel stank overlast en geluid veroorzaakt dan weten we niet hoe snel we de politie erbij moeten halen en dan klagen we flink maar als het om katten overlast gaat moet het maar kunnen want die beesten moeten nou eenmaal naar buiten kunnen...

Ja misschien lezen jullie de frustratie er vanaf maar het zit me nogal hoog dat ik elke dag eerst m'n tuin strond vrij moet maken en dat ik keer op keer wakker word van krijsende katten... Als ik weet van wie de kat is die in mijn tuin schijt dan krijgen ze hun strond ook gewoon in hun eigen tuin terug! Ik stuur mijn hond ook naar buiten met de opdracht ze weg te jagen dat is het enige wat een beetje werkt.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:15

Ik zelf heb geen katten maar ben zeker geen kattenhater, ik heb nou eenmaal een hond die niet met katten kan..

Wat ik vaak wel apart vind is dat ik mensen die hun kat buiten laten altijd hoor over natuurlijk gedrag, jagen, veel lopen, sociaal contact en territorium etc. en ze daarom de katten niet binnen willen houden/opsluiten.
Terwijl er zoveel paarden het moeten doen met veel minder, ook geen of veel minder natuurlijk gedrag, veel lopen, sociaal contact etc en dat word door veel mensen wel normaal gevonden..
(voorbeeld, ik zeg niet dat iedereen zijn kat/paard zou houd natuurlijk)