Ik woonde tot 1 jaar zeer ruim met hele grote tuin. Afgezet met onzichtbare omheining. Daarna verhuisden we. Kleinere tuin minder ruimte maar is zo geaccepteerd.
Nu ga ik appartement in. Geen tuin wel balkon en wordt met gaas afgezet. Ik verwacht 0 problemen. Ze kan op balkon veilig van buitenlucht genieten en ik hou ze binnen wel bezig. Gewoon regelmatig uitdaging geven als dat nodig id. Dus geef eens een doos met een gat of 2 gaten er in. Wat speelgoed en eten geven in speciaal speelgoed daar voor ipv in bakje enz.
Mijn kat nu 10 jaar en is engste kat. Ze vecht zich dood als ze een andere kat ziet en ze kan bij die kat in de buurt komen... Ze heeft altijd in groep katten geleefd maar accepteerd nu geen andere meer.
Inderdaad, het is voor elke kat anders. Ik had 2 katten, maar sinds een aantal jaar nog maar 1. Deuren en ramen staan allemaal wagenwijd open in de zomer, poeslief komt er niet, behalve als ik in de tuin ga zitten. Heb haar ooit 1x zelf in de tuin zien genieten terwijl ik binnen was. Ook toen de andere kat er nog was, wilde ze nooit naar buiten, terwijl de ander juist alleen maar buiten wilde zijn.
Heb tijden zitten twijfelen over een nieuw maatje voor haar erbij en op het moment dat ik er eigenlijk uit was, bood zich een gelegenheid aan: vriendin wilde van haar bengaal af, of ik het tijdelijk kon proberen. Toen waren er meteen 2 dingen duidelijk voor me: mijn huidige kat wil geen maatje (meer) én een bengaal of ander duur rasbeest is niks voor mij. Voelde me zó ontzettend opgesloten in mijn eigen huis. Ramen en deuren konden niet open en voor een tijdelijke kat (kon een week zijn, of een jaar, of meer.. Onduidelijk dus) ga ik geen dure afrastering neerzetten. Na een paar maanden is-ie dan ook weer weggegaan omdat het echt niet ging met mij, mijn huis en mijn andere kat samen. Poeslief was (en is?) echt dolblij dat ze weer alleen is. Terwijl ze echt ontzettend sociaal is, best vreemd.
Tja als je een binnrnkat hebt is het inderdaad een stukje aanpassen. Mijn dove kat staat al voor de deur te jengelen en zich naar buiten te wurmen als ik de vuilniszak naar buiten wil brengen. Daar moet ik echt enorm voorzichtig mee zijn, maar daar ben ik aan gewend. Toen bleek dat ze doof was (paar dagen nadat ze bij mij kwam) was het dus even aanpassen. Geen probleem.
Ik zet deze week dievenklauwen op de ramen aan de galerij kant. Zo kan de kat er niet door naar buiten en kan niemand er door naar binnen. Dubbel handig.
Balkon aan passen voor haar doe ik veel liever dan idd alles dicht moeten houden. Wil wel deur open kunnen hebben maar ook mijn kat veilig hebben. Dan maar gaas
Om die reden van oppassen met deuren en dure raskat heb ik dus al jaren die onzichtbare omheining. Overdag kat bandje aan en zodra het avond is en alles dicht gaat bandje uit. Kat weet niet beter en wij ook niet. Vind het veel fijner dan een ren. Echter hier moet je wel de ruimte voor hebben
xxxmh
Geplaatst: 20-08-16 23:41
Bij ons zijn de katten altijd binnenkatten geweest. Mijn kat nu kan ook echt niet met andere katten dus is het een gezellige schootkat!
Wij hebben 4 katten en wonen in een ruime eengezinswoning met tuin. We hebben 2 oosterse kortharig, de ene gaat graag de tuin in om een frisse neus te halen maar hij vindt het ook prima om binnen te blijven. De ander krijg je alleen naar buiten als het heel mooi weer is en wij ook buiten zitten, anders is hij bang dat hij dood vriest. Verder hebben we 2 htk's de ene gaat graag naar buiten, maar het hoeft niet perse. De andere is een echte buitenkat, die wordt echt stront vervelend als hij binnen moet blijven. Hij kan ook deuren open maken en als er een uitweg uit de tuin is, dan heeft hij hem gevonden. Hij vangt ook muizen en vogels in de tuin. Ze hebben allemaal dezelfde "opvoeding " gehad, alle 4 zijn zo'n 15 weken bij hun moeder gebleven en als kitten nooit buiten geweest, maar dat zegt toch niet alles. Onze katten hebben 3 verdiepingen, maar ze mogen niet in de slaapkamers. Beneden mogen ze overal komen, boven alleen op de overloop en ze hebben een grote zolder tot hun beschikking. De zolder is verboden toegang voor de kinderen, dus ze kunnen zich altijd terug trekken. Ze hebben op zolder ook een krabpaal en mandjes en kattenbakken.
We hadden eerst een andere OK, een halfbroer van onze oudste OK. Maar na 3 jaar de beste vrienden geweest te zijn, accepteerde hij geen andere katten meer. Hij heeft een zere poot gehad en sindsdien viel hij de andere katten aan en ging plassen in huis . Dus die hebben we moeten herplaatsen. In zijn nieuwe huisje kan hij wel met andere katten.