Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
elenaMM77 schreef:fenrir, dat is niet correct wat je daar zegt..
voor goed v.s. kwaad is een bewustzijn nodig in bepaalde mate.
plezier beleven is puur een kwestie van biochemie.. iets geeft plezier dus doe je iets, iets geeft pijn dus laat je het.. Die gevoelens zijn juist heel erg dierlijk.. Het is het menselijk bewustzijn dat er voor zorgt dat je iets niet doet, ook al geeft het plezier..
een kat speelt met zijn prooi, omdat het een prettig gevoel geeft om te jagen.
Het feit dat het dier geen onderscheid kan maken tussen goed v.s. kwaad maakt het niet minder sadistisch. het feit dat het dier geen onderscheid kan maken tussen goed en kwaad zorgt er juist voor dat de kat speelt met zijn prooi..
sadisme heeft niet als randvoorwaarde dat het pijn doen een bewuste acties moet zijn waarbij het individu weet dat het verkeerd is. moedwilligheid is dus discutabel, want de kat bijvoorbeeld speelt ook moedwillig met z'n prooi voordat hij een kill maakt.
Fenrir schreef:Uiteindelijk gaat het vaak om macht. Dat zie je bij bijv. verkrachting ook. Dat heeft in veel gevallen niet zozeer met seks te maken maar me de macht die iemand over het slachtoffer heeft (en wat dan weer een bepaald gevoel geeft)
Overigens zie ik dit soort dingen gelukkig nooit op FB! Mijn vrienden posten het niet (en wie dat wel doet gooi ik er af).