Kat wormentablet geven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Kat wormentablet geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 03:00

Niet, ik gebruik de pipetjes die ontwormen en ontvlooien tegelijk, pipetje in de nek, klaar. Hier ook poezels die geen pilletjes nemen en als we ze gedwongen geven gaan ze gaan schuimen of spugen ze van de stress ...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 06:06

Easypill werkt hier ook niet :n pillenschieter vind ik zo'n naar ding, dat zou je toch zelf ook niet fijn vinden...
Ik gebruik op aanrader vd dierenarts een spuitje met water. Pil er in, spuitje water via zijkant bekje er bij en klaar. Super simpel, je hebt maar een klein beetje water nodig en weinig stress voor de kat :)

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 06:54

Ga naar de dierenarts, vraag of die je wil leren hoe je een kat fixeert en pillen geeft, en ga dat dan eerst een paar weken elke dag met snoepjes doen. Niet direct los laten zodra het snoepje erin zit, maar aaien totdat het voelt alsof de kat rustig zal blijven zitten, en dan pas los laten. Als alles goed gaat worden ze steeds makkelijker en kun je het uiteindelijk zonder te hoeven fixeren.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 07:01

Ik werk in een dierenasiel. Wij gebruiken over het algemeen altijs ontworm pasta omdat dat makkelijker toe te dienen is. Dit kunnen ze minder makkelijk uit de bel werken als het er eenmaal ingespoten is.
Ook zijn we sinds kort overgestapt Broadline pipetten, deze zijn tegen wormen en parasieten. Zijn we tot ni toe erg tevreden over, gewoon tussen de schouderbladen druppelen.

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 07:21

Hier 2 half wilde katten (wonen ook buiten) ... De ene kan ik nog wel oppakken. Maar goed ook, want die ruikt het altijd als er ergens pillen in zitten. Easy pil, lekker sappig vlees, een vleesstaafje waar ze normaal een moord voor doet, waar ik het ook in verstop, mevrouw heeft het door en eet het niet meer. Die pak ik dus op en met een pillenschieter doet mijn vriend dan een pil in haar bekje.
De andere is niet op te pakken, maar daarbij is het tot nu toe gelukt om een pilletje in zo'n Whiskas vleesstaafje te stoppen.

Pipetten werkt hier nog slechter. Heel soms lukt het, maar zodra ze het door hebben (ruiken?), zijn ze weg en komen niet meer in de buurt...

Met regelmaat hebben ze trouwens inderdaad wormen, zeker lintworm gezien, dus probeer toch altijd op tijd te ontwormen.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 07:41

Als het voor mijn katten weer pillentijd is kook ik een kipfilet, trek m met een vork uit elkaar, stop het pilletje in een klein bolletje smeer leverworst (let op dat het pilltje de buitenkant van de leverworst niet raakt). Daarna de kip in een bakje, bolletje smeerleverwort met pilletje erbij en voor ik het weet is het bakje al leeg geschrokt :D
Maar dat werkt waarschijnlijk niet bij elke kat...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 07:44

Eleionomae schreef:
Easypill werkt hier ook niet :n pillenschieter vind ik zo'n naar ding, dat zou je toch zelf ook niet fijn vinden...
Ik gebruik op aanrader vd dierenarts een spuitje met water. Pil er in, spuitje water via zijkant bekje er bij en klaar. Super simpel, je hebt maar een klein beetje water nodig en weinig stress voor de kat :)

Dat is dus hetzelfde idee als de pillenschieter. :') Gaat alleen iets minder hard.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 07:45

Especial schreef:
1. Pak uw kat op en leg hem in de ronding van uw arm alsof u een baby vasthoudt. Zet uw rechter wijsvinger en duim aan beide zijden van het snoetje van de kat en oefen voorzichtig wat druk uit terwijl u de pil in andere hand gereed houdt. Zodra uw kat het bekje opent gooit u de pil naar binnen en geeft u de kat de gelegenheid om te slikken.
2. Zoek de pil op de vloer en haal de kat achter de bank vandaan. Leg de kat opnieuw in de ronding van uw arm en herhaal het proces.
3. Haal de kat van de slaapkamer en gooi de inmiddels vies en vochtig geworden pil weg.
4. Neem een nieuwe pil uit het doosje, pak de kat weer in uw arm terwijl u beide voorpoten stevig vasthoudt. Duw de kaken van elkaar en duw de pil naar binnen met de rechter wijsvinger. Houdt het bekje tenminste tien tellen dicht.
5. Vis de pil uit het aquarium en haal de kat van de bovenkant van de kast. Roep uw echtgenoot uit de tuin.
6. Kniel op de vloer en dwing uw kat tussen uw knieën, neem de pootjes in een ferme greep. Negeer het lage gebrom. Laat uw partner het kopje stevig vasthouden en dwing met een houten liniaal de bek open. Gooi de pil via de liniaal naar binnen en wrijf de kattenkeel stevig om het slikken te stimuleren.
7. Haal uw kat van de gordijnrail en neem een nieuwe pil uit het doosje. Maak een notitie om een nieuwe liniaal te kopen en de gordijnen te laten repareren. Veeg de kapotte beeldjes en vaasjes aan de kant om later op te ruimen of eventueel te lijmen.
8. Draai uw kat in een grote handdoek en laat uw partner op de kat liggen, zodanig dat net de kattenkop zichtbaar is van onder zijn oksel. Zuig de pil met een rietje op en forceer de bek open. Blaas de pil door het rietje in de kattenkeel.
9. Controleer de bijsluiter om zeker te zijn dat deze pillen onschadelijk zijn voor mensen en neem een biertje om de smaak weg te spoelen. Ontsmet de arm van uw partner en doe er een verband om. Verwijder de bloedvlekken uit de vloerbedekking.
10. Haal uw kat van de schuur van de buurman. Pak een nieuwe pil en neem nog een biertje. Zet uw kat in het keukenkastje zodanig dat het kattenkopje net naar buiten steekt. Forceer de bek open en schiet de pil naar binnen met een elastiekje.
11. Haal de schroevendraaier uit de garage en hang het deurtje van de keukenkast weer terug in zijn scharnieren. Zoek de whiskyfles. Neem een flinke teug en leg een koud whiskykompres op uw wangen om te ontsmetten. Controleer of uw tetanus injectie nog geldig is. Gooi uw gerafelde trui weg en trek een nieuwe aan.
12. Bel de brandweer om de kat uit de boom te halen. Maak uw verontschuldiging bij de buurman die, terwijl hij uw kat ontweek door zijn eigen schutting reed. Neem de laatste pil uit het doosje.
13. Tape de beide voorpoten van het ettertje tezamen helemaal in en bind hem stevig aan de poot van de eettafel. Pak uw zware werkhandschoenen en trek deze aan. Duw de pil naar binnen en een stuk vlees erachteraan. Pak vervolgens een glas water. Houd de kop van het huftertje verticaal en giet het water naar binnen om hem zo te dwingen te slikken.
14. Neem het laatste beetje whisky, vraag uw partner u naar de eerste hulp te rijden. Laat daar uw vingers en onderarm hechten en de restanten van de pil uit uw rechteroog verwijderen. Bel onderweg naar huis de meubelzaak om een nieuwe eettafel te bestellen.
15. Bel het dierenasiel of ze een gemuteerde hellekat willen ophalen en informeer bij de dierenwinkel of ze hamstertjes hebben.

Succes TS! Ik worstel er ook elke keer weer mee, mijn katten gaan ongeveer via bovenstaande handleiding :j

Ik dacht al....dit roept om deze reactie hahaha!!!!
Verder geen zinnige tips...succes

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 07:45

Mijn halfwilde die ook niet opgepakt kan worden wordt misselijk van de ontworm tabletten en spuugt het binnen 10 minuten weer uit.
Hier dus ook nekdruppels. Ook daarmee heb ik maar 1 kans als ze ligt te slapen, maar tot dusver werkt dat het beste.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 07:49

Eleionomae schreef:

Dan alsnog vertikt mijn andere kat te slikken. Doen ze idd zo bij de dierenarts, maar dan zijn dierenarts en assistente samen nodig om kat te fixeren en bek dicht te houden en water in te spuiten. Uiteindelijk lukt dat wel zo, maar krijg ik in mijn eentje niet voor elkaar.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 07:56

http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/ ... pil-geven/

Hier is het ook een kwestie van de kat fixeren ( hanteren is onmogelijk met een pil) Pillletje er zo ver mogelijk in en mond dicht net zo lang tot ie slikt. Als het echt niet lukt een spuitje met water erbij ( vorozichtig) en met mijn hand probeer ik ook te stimuileren dat de kat gaat slikken.

Vaak is het wel zo handig om het even met z'n tweeën te doen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:52

Stronghold werkt niet tegen alle wormen!! Profender wel maar werkt op den duur niet zo goed en zou afwisselen met tabletten hoe vervelend ook. Hier gebruiken we een pillenschieter, ideaal ook bij de wildere stalkatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:57

De beste tip die ik wat dit betreft heb is: laat het door een ander doen.
Vaak genoeg lukt het een ander wel met jouw kat en andersom.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 16:41

Captain schreef:
Eleionomae schreef:

Dat is dus hetzelfde idee als de pillenschieter. :') Gaat alleen iets minder hard.

I know maar vooral dat minder hard vind ik dus wel prettig. Ze vind het zo ook duidelijk minder erg dan met de schieter.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 16:50

Ik neem de kat in de houdgreep, eventueel ingewikkeld in handdoek, doe de mond open en gooi de pil ver achter in de bek. Bekje dichthouden met het hoofdje omhoog en dan het keeltje wrijven tot ze hebben doorgeslikt. Tot nu toe is het altijd met iedere kat gelukt. Als je zorgt dat ze echt goed gefixeerd zijn en je zelf rustig, maar kordaat handelt lukt het wel.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 16:53

Als ik de boerderij kat op werk een ontwormings pil doe, pak ik haar bij het nekvel. Dan via de mondhoeken doe ik haar mond los en leg de pil zover mogelijk achter in de bek. Vaak aai ik haar dan onder de kin/hals dan gaan ze slikken en klaar. Het is ook een kwestie van oefenen. als je het paar keer doet heb je het zo onder de knie en zal het steeds makkelijker gaan omdat je er dan handigheid in krijgt.
Heb in het verleden in het asiel stage gelopen. moest daar ook vaak medicatie geven, zo had ik het zo geleerd

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 00:05

Ik gebruik tegenwoordig alleen maar pasta, zoveel makkelijker om te geven. Scheelt enorm veel stress aan beide kanten

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 00:08

Bij mij was het ook altijd drama, tot ik het laatst vertelde in de dierenwinkel. De verkoper zei: probeer deze eens, die eten ze zo op. Het is No Worm Pro van Exil. Ik was sceptisch, want daar zou ze echt niet intrappen. Maar verdomd, ze at hem zo alsof het een lekker snoepje was.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 00:13

nafkedemi schreef:
Especial schreef:

Ik dacht al....dit roept om deze reactie hahaha!!!!
Verder geen zinnige tips...succes

shoot te laat, ik had m ook al weer opgezocht om eronder te gooien :')

ik zet mijn kat wel tussen mijn knieen overigens, zodat ze weet dat ze niet achterwaarts kan verdwijnen, vooruit blokkeer ik met pink tot middelvinger, wijsvinger en duim zet ik stevig onder de kin.. Met mijn andere nog vrije hand, probeer ik mij een weg te banen door de mondhoeken met het pilletje tussen duim en wijsvinger.. mijn ringvinger en pink hangen daarbij richting de borst om mee te helpen met blokken..
zodra de pil erin zit, volgt er een vliegende wissel.. mijn heel linkerhand gaat voor de borst in een soort vuist die tevens de kin omhoog houdt, hoger als daarvoor, zodat mijn rechterhand nu vrij spel heeft om de keel te masseren, te zorgen dat ze m niet weer uitkwat door vliegensvlug een vinger op haar lip te leggen (waarna de vinger zich snel verplaatst om m tegen te houden via de zijkant waar de vlijmscherpe tanden van elkaar wijken om hem er daar uit te gooien)

en tja, uiteindelijk komt het meestal neer op dwangslikken.. waarbij ik met mijn vinger de luchtinname van de neus beperk. zij slikt voor ze haar bek opengooit om te ademen.

drie van de vier katten slikken pillen bijna zonder moeite en strubbles.. de vierde is echter een heks op dat gebied.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 00:16

Hier is het ook altijd worstelen, bij 1 komen ze er minstens 5 keer weer uit voordat het goed gaat. :')
Meestal houd ik ze in de houdgreep en dan met 2 vingers en dan 1 om m verder naar achter te douwen dat ze wel moeten slikken, echt diervriendelijk maar goed :') Altijd honden gehad die ze ook altijd snel weer uitspuugden :')

Volgens mij heb je ook zo'n pillen schieter idd.. geen idee of dat wat is.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 00:21

Bravecto een idee???

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 00:29

Ik ben verbaast om tr lezen dat er nog zoveel mensen met pilletjes lopen te worstelen. Waarom het jezelf zo moeilijk maken als het makkelijk kan. Je hebt van die pipetjes en pasta. Die pasta gewoon op de bovenkant van de pootjes smeren, dan likken ze het er vanzelf af.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 00:31

knuffeldier schreef:
Ik ben verbaast om tr lezen dat er nog zoveel mensen met pilletjes lopen te worstelen. Waarom het jezelf zo moeilijk maken als het makkelijk kan. Je hebt van die pipetjes en pasta. Die pasta gewoon op de bovenkant van de pootjes smeren, dan likken ze het er vanzelf af.

Dat dacht jij.. ik heb er hier 1 die smeert het het liefste aan de bank af of aan z'n kleedjes/mandjes of gaat met zn pootje heel hard schudden of rennen.. Hij is ook niet helemaal wijs maarja.. :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 00:49

knuffeldier schreef:

absoluut, kom het bij mij even geven..
mag je daarna gelijk de hele grond en muur schrobben..
want eraf likken doen ze dus echt niet..
stempelen ja, zoveel mogelijk..

en in het bekje spuiten, dan veranderen ze hier alle vier in een gierapparaat en kun je het het echt overal terug vinden.. pipetjes zijn er twee allergisch voor

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 07:27

Dan heb ik blijkbaar tot nu toe mazzel gehad met mijn katten. 1 gehad die vond de pasta lekker dus die at het zo op, en de rest altijd zoiets van iiieeeuww er zit wat aan mn pootje dat moet ik even schoonmaken. Gezien jullie ervaringen kan ik me in mn handjes knijpen.

mijn paard dat dat trouwens wel als je wormenspuit niet ver genoeg in zn bek spuit, die smeert zn hele bovenbenen onder om hetbuit zn bakkes te krijgen :=