Mijati schreef:Inmiddels is de RHD2 enting verplicht voor fokkers, die deelnemen aan tentoonstellingen. Het geld dan ook niet voor alleen de dieren die ingeschreven zijn, maar ook voor alle dieren thuis.
Dit is een regel ingesteld door de KLN. Het is echt een heel serieus probleem geworden, enten is heel noodzakelijk.
Zwartegedrukte is niet zo hoor, enkel de dieren die ingeschreven worden voor de tentoonstelling.
Aangezien wij naar shows gaan, zijn onze dieren vorige week geënt, met vilafac (als ik het goed schrijf) elk dier ouder dan 10 weken werd geënt, via de kleindiervereniging.
Deze entstof werkt een jaar tegen zowel rhd1 als rhd2
Zelf ben ik tegen, heb mijn man ook nog gevraagd om namens mij "tegen" te stemmen tijdens de kln vergadering.
Gisteren op een vergadering van een Duitse vereniging een Duitse dierenarts een voordracht gegeven, waarin mijn vermoeden bevestigd werd en dit is echt een prominent dierenarts bij onze oosterburen.
Niet elk konijn gaat dood, diegene die overleven zijn levenslang resistent.
Er zijn duizenden konijnen gestorven de afgelopen maanden en maar in een klein gedeelte ging het om rhd2, van een epidemie kon je volgens hem daarom niet spreken.
Wat je zou kunnen doen om het te weren: zorg dat vliegen niet makkelijk in je hok kunnen (horgaas bijv.), voer ze geen versgeplukt gras of onkruid, voer ze het liefst oud(er) hooi of van vorig jaar, of wat al een tijdje heeft gelegen.
Was je handen voor je je konijnen gaat verzorgen en kom niet in dezelfde kleren bij jouw konijnen, als je bij vreemde konijnen bent geweest.
Mocht je vader toch overstag gaan, zoek dan inderdaad een vereniging uit de buurt, een entmiddag bij de dierenarts is dubieus, aangezien je dan met een boel dieren op een kluitje komt en het vaccin pas na 1 week beschermt..
Wat het lastig maakt qua kosten, is dat het vaccin redelijk moeilijk te verkrijgen is en daarbij, eenmaal opgelost moet het binnen 3 uur in het konijn zitten.
Per potje zijn het 50 of 100 doses, dus als jij de enige klant bent, moet hij 47 doses weggooien en betaal jij het hele potje...