Trauma kat naar dierenarts brengen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:10

Katten zijn niet zo snugger. Het geheugen is niet bijster goed.

Die van mij zijn ook niet echt vangbaar icm mandje of (aaaah!) ontwormingstabletjes, maar het zijn wel hondjes. Dus ik zorg dat mandje in een afsluitbare kamer zonder onhandige obstakels (zoals een bed) staat. Loop de kamer in. Katten volgen. En dan (rustig) vastpakken en in het mandje schuiven/pilletje geven. Gedoe met handdoeken/dekens probeerde ik eerder wel als het pillentijd was, maar uiteindelijk is rustig doorpakken effectiever en minder stressvol voor poez dan dat.

Nadat ze bij DA zijn geweest/pillen hebben gehad laat ik ze los. Dat is dan max een half uurtje beledigd in een hoekje pootjes wassen en dan zijn ze al weer vergeten wat er gebeurd is.

edit, ik zie dat je al geholpen bent. (te laat)

Anoniem

Re: Trauma kat naar dierenarts brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:16

Ik had ook zo'n kat. En als we naar de dierenarts waren geweest duurde het meer dan een maand voor ik weer contact met haar had. Ben gestopt met enten. En toen ze en paar maanden geleden op twintig jarige leeftijd op was heb ik haar eerst volledig onder de kalmeringsmiddelen gedaan voor ze zo goed als in slaap bij de dierenarts ingeslapen is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:16

En mocht je in nood toch ooit het reismandje moeten gebruiken.
De kat bij het nekvel oppakken, het reismandje rechtop zetten met de opening naar boven.
En dan zo de kat er in laten zakken.
Een kat er eerst met de kop in krijgen, dat is 1 grote worstelpartij.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:20

Het niet enten omdat katten nooit buiten komen is echt dom. Je neemt het zelf gewoon mee naar binnen, hetzelfde geld voor wormen en vlooien.

Het enige wat echt zal helpen denk ik is haar niet zielig vinden. Door haar zielig te vinden maak je haar onzeker. Gewoon oppakken en in het mandje doen. Aangezien ze je overal volgt, zet het mandje in een wat kleinere ruimte waar ze nergens onder kan en pak haar daar gewoon op en zet haar in de mand. Deur dicht en klaar.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:25

ik heb er ook zo een, dit jaar de dierenarts thuis laten komen, was ook niet zo groot succes het was wel gelukt. maar ik denk dat ik ze volgend jaar niet meer ent. dan zijn ze ouder en hebben vast wel wat antistoffen van de eerdere enting en dan nog zijn de mijne binnenkatten.

mandje heb ik hele jaar rond er staan, zodra ik em ook maar optil of verplaats loopt der alleen te blazen en gaat ervandoor. :')

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:27

Zelf enten?

Er zijn zat mensen die een suiker kat hebben en ook spuiten.
Overleg eens met je DA.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:28

D_Desteny schreef:
Het niet enten omdat katten nooit buiten komen is echt dom. Je neemt het zelf gewoon mee naar binnen, hetzelfde geld voor wormen en vlooien.

Het enige wat echt zal helpen denk ik is haar niet zielig vinden. Door haar zielig te vinden maak je haar onzeker. Gewoon oppakken en in het mandje doen. Aangezien ze je overal volgt, zet het mandje in een wat kleinere ruimte waar ze nergens onder kan en pak haar daar gewoon op en zet haar in de mand. Deur dicht en klaar.

wat neem je dan zelf mee naar binnen?En tegen welke ziektes ent je dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:32

Ik heb een trauma kat to :z

Met verhuizing getraind , deksel eraf lievelingskleed erin en brokjes daar voeren. Na weken opgevoerd naar deksel en na nog paar slopende weken de klep dicht *\o/*

Toen weer stap 1 naar stap 3 en toen kon ik haar erin doen en verhuizen .

Maar nu DA is drama , is vaak handschoenen aan mand verstoppen in de gang. Rustig aaien en benaderen , even praatje maken en dan haar pakken en in een ninja move de mand in proppen en deur dicht. Ze bijt , mauwt en krabt en vaak lukt 1 poging. In 2de poging moet ik jagen , maar dan lukt het vaak wel . Blijft enorm moeilijk en momenteel kale plekken van de stress

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:34

tamary schreef:
Nu niet enten. Reismandje als permanente mand aanbieden, zonder de druk van over x dagen/weken/maanden moet ze er in voor de DA.

DA thuis laten komen zal ook niet helpen als die ook niet aan kat kan komen.

Dat dacht ik ook. Gewoon het mandje open laten staan. Gooi er eens wat eten in. Als het een vertrouwd plekje wordt dan zal het niet zo lastig zijn haar erin te laten gaan.

Ik heb twee buitenkatten en die worden nooit geënt. :7

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:46

geerke schreef:
D_Desteny schreef:

Bijvoorbeeld niesziekte, kan je zelf of je bezoek gewoon meenemen aan handen of schoenen.

De meest gebruikte enting is volgens mij tricat trio dan ent je sowieso tegen niesziekte en kattenziekte.
En geënte dieren kunnen ook nog ziek worden hè, maar de kans is veel kleiner.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:49

Gewoon niet enten . Ze blijft binnen zei je L

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 23:05

silverdapple schreef:
tamary schreef:
Nu niet enten. Reismandje als permanente mand aanbieden, zonder de druk van over x dagen/weken/maanden moet ze er in voor de DA.

DA thuis laten komen zal ook niet helpen als die ook niet aan kat kan komen.

Dat dacht ik ook. Gewoon het mandje open laten staan. Gooi er eens wat eten in. Als het een vertrouwd plekje wordt dan zal het niet zo lastig zijn haar erin te laten gaan.

Ik heb twee buitenkatten en die worden nooit geënt. :7

Staat al permanent binnen in de huiskamer en ik gooi er ook al eten in.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:09

Hier ook een kat die niet met transport kan.. ze legt dan bijna het loodje vanwege de stress..
Niet van het mandje overigens, want daar slaapt ze ook gewoon in.. :D
Nee.. als het nodig is laat ik de DA gewoon komen..

Overigens.. ik heb nog nooit een kat laten enten.. want enten geeft toch geen garanties.. :o

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:12

Mijn kat was niet geënt en is vorig jaar door ouderdom en kwakkeligheid ingeslapen op 19 jarige leeftijd. Altijd zo gezond als een vis

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:59

Ik laat mijn katten wel enten, tijdens de jaarlijkse check up (ja, dat doe ik dus ook :') ) voel me ineens heel uniek daarin. :P

Maar ts, ik zal als het zoveel stress oplevert de moeite niet waard vinden en niet naar de dierenarts gaan. Als je haar dan wel te pakken hebt en in het mandje krijgt, zal het transport waarschijnlijk ook heel veel stress opleveren. Sneu dat ze zo'n verleden heeft trouwens.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:32

Ik ben heel erg voor enten, maar voor mij zou dit ook een uitzondering zijn. Het is altijd een afweging van de voor- en nadelen en met normale katten zijn er nauwelijks nadelen. Maar met dit soort dieren zit dat gewoon anders. Het levert ze zoveel stress op, dat dit ook weerslag kan hebben op de gezondheid. En dan kan je je gaan afvragen of het de ellende waard is.

Ik heb een verwilderde kat die ik ook niet laat enten. Zij is sowieso niet te hanteren, verandert direct in een wilde tijger.... Het is een klein schattig ding om te zien maar ojee als je haar probeert vast te pakken! Ik kan haar (na maanden trainen!) wel aaien maar iets harder aanraken om te controleren levert al strijd op wat dagenlang kan doorwerken. Ik heb haar met een vangkooi gevangen voor sterilisatie en chippen en het resultaat daarvan is dat vangkooien nu een no-go zijn. Ik ben het er dan ook zeker niet mee eens dat katten dom zouden zijn en een slecht geheugen hebben. Traumatische ervaringen worden jarenlang onthouden! Een beetje angst vergeten ze idd wel, maar die echte flippo's vergeten het niet. Ik hoop voor mijn verwilderde dame dat ze komende jaren niks gaat mankeren, want zowel vangkooi als rustig trainen met voer is al geen optie meer. Ik moet elke keer iets nieuws verzinnen.
Een andere kat van me is een gewone angsthaas. Zij heeft pech, wordt jaarlijks in het mandje gepropt. Dan is ze een dag of een paar dagen boos, maar ze trekt altijd vlot weer bij. In haar geval vind ik het dus nauwelijks een nadeel, beetje stress is onderdeel van het leven.

Kortom: ik zou zo'n dier de stress besparen, helemaal aangezien ze binnen leeft. De kans op ziektes is dan al veel kleiner terwijl het enten je maanden werk aan haar vertrouwen kan kosten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:53

Ik had een collega die ook een trauma-kat had. En die móest wel af en toe (zo'n 2x per jaar) naar de dierenarts want hij had doorgroeiende nagels, die niet normaal te knippen waren. De oplossing: een verdovend pilletje (van de dierenarts) door het eten mengen... en dan wel eten nemen waar die kat echt gek op is.

Wat het niet-inenten betreft: als het dierenasiel erachter komt, kun je daar vermoedelijk geen kat meer krijgen, afhankelijk van hoe star ze de regeltjes toepassen.
En ja, je kunt prima een binnenkat besmetten met wat je stalkatten hebben.

Wat de verdoofde kat van de collega betreft: na de eerste paar keer begon hij het door te krijgen en werd hij wantrouwend. Maar... omdat hij wel MOEST ging mijn collega toch door, ze werd zelf ook steeds handiger in het verbergen van gemalen pillen in tonijn en dergelijke... uiteindelijk leek de kat toch makkelijker te worden in het vangen (ging een paar jaar overheen) en op een dag kon hij zelfs met lichte verdoving mee in het mandje... later kon het hem weinig meer schelen, en liet hij zijn nagels (nog wel door de dierenarts) knippen.

De aanhouder wint, als je tenminste niet met netten en wilde jachtpartijen die kat in het mandje stopt.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:49

D_Desteny schreef:
geerke schreef:

Bijvoorbeeld niesziekte, kan je zelf of je bezoek gewoon meenemen aan handen of schoenen.

De meest gebruikte enting is volgens mij tricat trio dan ent je sowieso tegen niesziekte en kattenziekte.
En geënte dieren kunnen ook nog ziek worden hè, maar de kans is veel kleiner.

En kat die geent is kan net zo ziek worden als een kat zonder enting.
Ik heb jarenlang in een Dierenasiel gewerkt. Je Wilt niet weten met wat voor ziektes ik allemaal te maken heb gehad.
Mijn katten en honden, die niet geënt waren, zijn nooit ziek geworden (ik weet het hoor, mag het echt afkloppen)
Het hangt ook echt af van de weerstand die een kat heeft.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:56

nientje78 schreef:
En kat die geent is kan net zo ziek worden als een kat zonder enting.
Ik heb jarenlang in een Dierenasiel gewerkt. Je Wilt niet weten met wat voor ziektes ik allemaal te maken heb gehad.
Mijn katten en honden, die niet geënt waren, zijn nooit ziek geworden (ik weet het hoor, mag het echt afkloppen)
Het hangt ook echt af van de weerstand die een kat heeft.

Maar de kans is wel kleiner toch? En als de kat toch ziek wordt na enting zijn de verschijnselen minder heftig. Ik zou niet weten waarom je dan niet zou enten? Ik zou zelf het risico niet willen lopen dat mijn kat een ziekte krijgt die ik voorkomen had kunnen hebben door een enting. Dat een kat oud is geworden zonder enting vind ik altijd zo'n argument in de trant van: "mijn opa rookte zijn hele leven en is 100 geworden." :P

Maar nogmaals, in dit geval zou ik er misschien toch voor kiezen de enting over te slaan. Of de dierenarts thuis laten komen mocht dit mogelijk zijn. En dan zorgen dat voor de DA komt de kat opgesloten zit in een kamer zodat ze makkelijker te vangen is.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:01

Gewoon de enting meevragen en zelf erin drukken op een moment wanneer ze ontspannen is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:01

ik heb ook een gevaarlijke gek die zichzelf bijna een hartaanval bezorgd bij stress (wordt verdacht van mogelijke hartkwaal, maar geen bewijs gevonden.. zowel asiel als Da als wij zelf verdenken hem onafhankelijk).. binnen no time staat hij dan ook als een idioot te hijgen terwijl hij zich bijna de nek omdraait om te ontkomen. ook van bovenaf laten zakken wil niet.. kat is dan spontaan 3x zo groot als het mandje.. bovenlader moet ie ook niets van weten.

wat ik doe is werken met druk, net als een paard.. ik ga op mijn knieën, voor het open mandje zitten.. Mijn vriend grijpt zo snel mogelijk de kat, zet die tussen mijn benen en ik leun direct half over hem heen, zodat hij er niet weg kan. echter zonder plat te drukken en zonder naar voren te drukken.. enige dat ik wil dat hij normaal zit voor het mandje.. Zodra hij iets rustiger is, schuif ik iets richting het mandje en zorg ervoor dat hij niet omhoog en weg kan komen. Ondertussen mik ik af en toe een brokje in het mandje en schuif weer op tot ik weer hoge spanning voel..

totale tijd om van 40 cm voor het mandje tot compleet in het mandje te komen : 5 minuten
zonder vechten..

mandje staat altijd open in de kattenkamer met een bakje brokjes erin.. ook daar loopt hij er niet in, maar gewoon zodat hij de anderen er in en uit kan zien gaan.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:11

geerke schreef:
Thats_Me schreef:
Gewoon zelf doen en dan ook doorpakken. Juist door dat halfgebakken gedoe maak je het alleen maar erger. Zo te lezen vind jij het zelf allemaal veel erger en zieliger en projecteer je dat ook naar je kat. Dan lukt het vangen ook niet. Dat het dier je drie dagen niet aankijkt als je hem zelf vangt tja... trekt wel weer bij. Enten is toch belangrijker als je het mij vraagt.

laat jij je ook ieder jaar enten dan? ;)

Entingen verschillen nogal wbt duur van werkzaamheid.
De jaarlijkse entingen voor katten zijn (blijkbaar na uitgebreid wetenschappelijk onderzoek) niet langer dan een jaar betrouwbaar.
Bijvoorbeeld de griepprik voor mensen wordt ook jaarlijks gegeven, anders dan DKTP die 18 jaar geldig is...

TS. Ik ben 100% voor enten als je kat (in)direct in contact komt met andere katten. Dus ook als jij met de stalkatten kroelt.
Is er geen lege ruime in je huis te vinden waar je de kat in kan opsluiten? Dan is pakken ook makkelijker.
Of heb je iemand in je netwerk die goed is met katten (bv dierenarts(assistente) of asielmedewerker oid? Die je een keer kan helpen?
Wat heb je voor mandje? Je hebt echt ontzettend handige mandjes die mijn DA ook gebruikt die aan alle kanten open kan (dus dat je m niet alleen door het deurtje hoeft te zien te proppen) maar ook bv van boven helemaal open kan.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:15

Ik ent mijn trauma kat ook niet. Ze is toen ze jong was iets te vaak bij de da geweest ivm blaasgruis.
Ze krijgt speciaal voer en is inmiddels 15 en loopt nog iedere dag heerlijk buiten.
Zelfs de da zei dat het met onze kat maar niet moest.
En...kattenbeten en diepe krabbels kunnen heeeeel veel ellende geven. Kennis van mij heeft inmiddels nog maar 3 vingers aan 1 hand over door infectie na beet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:37

Ladypronk schreef:
Ik ent mijn trauma kat ook niet. Ze is toen ze jong was iets te vaak bij de da geweest ivm blaasgruis.
Ze krijgt speciaal voer en is inmiddels 15 en loopt nog iedere dag heerlijk buiten.
Zelfs de da zei dat het met onze kat maar niet moest.
En...kattenbeten en diepe krabbels kunnen heeeeel veel ellende geven. Kennis van mij heeft inmiddels nog maar 3 vingers aan 1 hand over door infectie na beet.

Daarom ben ik tegen het met grof geweld vangen van een bange kat.
Mijn collega sprak een datum af met de dierenarts, haalde de verdovingspillen, en gaf die de dag dat de kat naar de dierenarts moest. Heel belangrijk: ze moest binnen een bepaalde tijd met de suffe kat bij die dierenarts zijn, anders was het middel na een paar uur al weer uitgewerkt. Ja het is een heel gedoe (en niet iedere dierenarts wil verdovende pillen meegeven), maar het was voor de mensen die die kat moesten hanteren, inclusief de eigenaar, het veiligst. En voor de kat vermoedelijk het minst traumatisch, ook al is het zo'n middel waarbij de kat alles nog kan horen, maar niets doen.

Ik kan me voorstellen dat TS het inenten toch niet ziet zitten, maar mocht er ooit een noodgeval zijn, waarbij haar kat wel naar de dierenarts MOET, is het wel een idee die kat te verdoven, als hij nog steeds zo onhandelbaar is.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:45

Ik ent niet, maar als ik mijn getraumatiseerde kat (niet hanteerbaar/aaibaar etc) naar de dierenarts moet brengen trek ik een oud leren motorpak aan inclusief handschoenen. En dan gewoon in het nekvel en in het mandje proppen. Bij de DA is ze redelijk hanteerbaar wonder boven wonder (gelukkig maar, meestal poept ze zich onder van angst, dan kan ik haar daar wassen en schoon meenemen naar huis). Niet leuk, maar als ze ziek is zie ik geen andere keus.