Cesar Milan aangeklaagd om dierenmishandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: Cesar Milan aangeklaagd om dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 01:17

Ja hè? :D

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:50

Maar sinds wanneer is het normaal dat er gewonden vallen bij het trainen van een hond?

Even los van het feit of je wel of niet 'fan' van Cesar bent...

Je hoort een training toch zo op te zetten dat een hond niet in zijn oude gedrag valt, als hij elke keer succes heeft wordt het lastig om zoiets eruit te krijgen.

Iemand haalde hier aan dat Cesar zelf ook vaak genoeg gebeten wordt. Dat zie ik niet als iets 'wat erbij hoort'. Het is niet moeilijk om (voor een professional ) een beet van een hond te voorkomen, maar je moet natuurlijk wel luisteren naar wat de hond je verteld.

Als een hond jouw paard in zijn benen hapt praat je dat toch ook niet goed onder het mom van 'hij moet het nog leren'?

Een rechtszaak is misschien wat overdreven maar Cesar heeft wel onnodig het varken in gevaar gebracht en hij had met geen mogelijkheid controle over deze situatie...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:54

En met dat ben ik het volledig eens. Ik heb niks met CM. Hij krijgt veel gedaan, dat wel, maar vaak gaat het op manieren dat ik denk waar ben je mee bezig. Ook neemt hij onnodig veel risico's in sommige gevallen.
Dit is er een van. Had hij die hond vastgehouden en bij dat varken gelaten was er niks aan de hand geweest. Had hij kunnen corrigeren volgens zijn methode en dan was het allemaal losgelopen. In dit geval laat hij de hond los er bij, bept wat met de eigenaren zonder dus de hond in het oog te houden. Op het moment dat deze het sprintje inzet is er niemand om direct in te grijpen. En dan is het dus al te laat.
Je WEET dat een hond dit doet met varkens. Je WEET dat als een hond gaat je er rap bij moet zijn. En toch laat hij het gebeuren.

Ik denk niet dat dit een kwestie is van hem in slecht daglicht zetten, ik vind dit ook gewoon verschrikkelijk sneu. En eerlijk gezegd had ik dit ook niet van hem verwacht.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:59

lien_87 schreef:
Maar sinds wanneer is het normaal dat er gewonden vallen bij het trainen van een hond?

oliebol happens.. Ik denk niet dat CM zoiets had van héeey dat varkentje ga ik eens even flink laten bijten, maar om een hond iets af te leren zul je moeten trainen en dan ja dan kan er wel eens iets gebeuren. HIj laat het niet gebeuren, het was wrs gewoon een inschattingsfout en die maakt iedereen. Dat is even vervelend voor dat varken, maar dat is er vast wel weer overheen. Om nu gelijk heel die vent af te zeiken en dierenmishandeling te roepen.. Dan heb je volgens mij ook niet veel te doen in je leven. Hij is zelf ook vaak zat gebeten en Steve Irwin en Freek Vonk hadden ook ontelbare beten van slangen en noem maar op. Wil je iets trainen, moet het onderwerp van training er gewoon bij zijn.

Hier de storm en daar het glas water.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:00

Maar Steve Irwin vond ik ook een ei :')

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:14

Krijgen varkens niet ook van die gele labels in hun oor, omdat mensen dat zo handig vinden...

Denk toch niet dat ze om oorbellen vragen, maar dit is erg omdat het niet onze bedoeling was..?

EDIT: Er zijn veel dagelijkse en gangbare vormen van dierenmishandeling, maar die zijn sociaal geaccepteerd.

Niemand zal ontkennen dat dit een fout was, mensen maken fouten.
Laatst bijgewerkt door Locanda op 09-08-16 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:14

lien_87 schreef:

Even los van het feit of je wel of niet 'fan' van Cesar bent...

Je hoort een training toch zo op te zetten dat een hond niet in zijn oude gedrag valt, als hij elke keer succes heeft wordt het lastig om zoiets eruit te krijgen.

Iemand haalde hier aan dat Cesar zelf ook vaak genoeg gebeten wordt. Dat zie ik niet als iets 'wat erbij hoort'. Het is niet moeilijk om (voor een professional ) een beet van een hond te voorkomen, maar je moet natuurlijk wel luisteren naar wat de hond je verteld.

Als een hond jouw paard in zijn benen hapt praat je dat toch ook niet goed onder het mom van 'hij moet het nog leren'?

Een rechtszaak is misschien wat overdreven maar Cesar heeft wel onnodig het varken in gevaar gebracht en hij had met geen mogelijkheid controle over deze situatie...

Mee eens verder hoor, hij heeft een inschattingsfout gemaakt en dat ontkent ook niemand volgens mij. Alleen is dat wat anders in mijn ogen dan dierenmishandeling.
Wij hebben een angstbijter en die hebben we met hele klein stapjes bij onze hondenschoolinstructeur begeleid met zijn hond. En dat ging best wel heel goed, ze accepteerde zijn hond zonder problemen en we zijn steeds kleinere stapjes gaan maken. En ineens ging het mis, vloog ze zijn hond aan. Gelukkig zonder bloed, alleen een verdraaide poot die na 5min weer goed was. Is dat dierenmishandeling? Nee, dat is een vergissing, een inschattingsfout van iemand... En dat kan verdomde gevolgen hebben (wat als die hond het varken had doodgebeten, of mijn hond zijn hond zwaar had verwond), maar is wat anders dan dierenmishandeling. En al helemaal niet op de manier waarop het nu gebracht wordt (namelijk door direct zijn trainingsmethode er bij te pakken, terwijl die hier volledig los van staan)

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:15

Sammie schreef:
oliebol happens.. Ik denk niet dat CM zoiets had van héeey dat varkentje ga ik eens even flink laten bijten, maar om een hond iets af te leren zul je moeten trainen en dan ja dan kan er wel eens iets gebeuren. HIj laat het niet gebeuren, het was wrs gewoon een inschattingsfout en die maakt iedereen. Dat is even vervelend voor dat varken, maar dat is er vast wel weer overheen. Om nu gelijk heel die vent af te zeiken en dierenmishandeling te roepen.. Dan heb je volgens mij ook niet veel te doen in je leven. Hij is zelf ook vaak zat gebeten en Steve Irwin en Freek Vonk hadden ook ontelbare beten van slangen en noem maar op. Wil je iets trainen, moet het onderwerp van training er gewoon bij zijn.

Hier de storm en daar het glas water.

Maar hij maakt heel vaak inschattingsfouten, en vervolgens zenden ze het uit op tv en gaat iedereen het na doen..

Het onderwerp van training hoort er zeker bij; op een veilige manier met alle risico's ingecalculeerd. Hij had er ook een lange lijn aan kunnen doen, een kleinere ruimte zodat je niet zo hard hoeft te rennen, het varken aan een lijn houden enzovoort enzovoort.

Dat hij heel veel honden wel helpt (overigens niet mijn manier) wil niet zeggen dat dit soort dingen dan ook maar mogen gebeuren..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:21

lien_87 schreef:

Je framet hier 'een situatie die op dat moment niet werkte' als 'elke keer.'

Maar omdat mensen nou eenmaal niet alles kunnen voorzien, en Cesar Milan wel de rand opzoekt juist omdat het daarom gaat, zijn er natuurlijk situaties waarin het niet meteen perfect gaat. Ik durf er heel wat op in te zetten dat IEDEREEN die met paarden werkt foute inschattingen heeft gemaakt.

Dat maakt je niet meteen een slecht persoon. Het maakt de eigenaar van het paard niet meteen iemand die gevaarlijke paarden houdt. Het maakt eigenlijk helemaal niks behalve: tsja, dat soort dingen gebeuren soms, en als dat echt incidenteel is en je daarna weer je uiterste best doet om die situaties anders te laten verlopen is er niet zoveel aan de hand.

Citaat:
Iemand haalde hier aan dat Cesar zelf ook vaak genoeg gebeten wordt. Dat zie ik niet als iets 'wat erbij hoort'. Het is niet moeilijk om een (voor een professional ) om een beet van een hond te voorkomen, maar je moet natuurlijk wel luisteren naar wat de hond je verteld.

Het is niet moeilijk om een beet te voorkomen - blijf lekker weg bij de hond. Het probleem is dat vermijding de problemen niet oplost. Cesar Milan wil patronen doorbreken, niet vermijden, en dat is een risicovollere route, maar wel 1 die er uiteindelijk toe kan leiden dat je niet voortdurend bezig bent om de hond heen te lopen, maar dat de hond weet wat er van hem verwacht wordt en zich bij jou aansluit.

Misschien dat het zelfs belangrijk is dat een hond ervaart dat zelfs als hij bijt, dat toch niet maakt dat de ander meteen opgeeft.
(Dat zie ik vaak bij Cesar terug. Hij begint vaak bij het eind van de escalatie, om dat aan te pakken, en werkt dan terug door het stapje voor stapje eerder te voorkomen. Dat is best logisch omdat het alternatief - beginnen bij het begin - te makkelijk maakt dat als je dat begin mist, je alsnog problemen krijgt. Cesar leert de hond - en de eigenaar - dat op elk niveau van escalatie, er altijd een weg terug is.)

Citaat:
Als een hond je paard in zijn benen hapt praat je dat toch ook niet goed onder het mom van 'hij moet het nog leren'?

Dat hangt er erg van af. Je mag uiteraard niet gaan 'trainen' op een willekeurig ruiterpad of weide met ongeinformeerde mensen en hun paarden. Maar als je je hond wilt leren niet achter paarden aan te jagen, en je spreekt dus af met iemand met een paard om dat te oefenen, dan is het risico dat het een paar keer niet goed gaat in de tijd dat je eraan werkt gewoon logisch.

Dat zijn geen situaties waarin het altijd perfect gaat, maar waarbij je vooral je gezonde verstand moet blijven gebruiken over wat nog redelijk is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:26

lien_87 schreef:
Maar hij maakt heel vaak inschattingsfouten, en vervolgens zenden ze het uit op tv en gaat iedereen het na doen..

Dat is jouw mening, géén feit.

Nu kan het aan mij liggen, maar ik zie bij zijn programma toch erg veel in beeld dat je dit vooral niet thuis moet proberen, zonder hulp. Dus aan wie het ligt het dan als er toch één of andere koekenbakker dit wel thuis gaat doen? Daar kun je CM dan moeilijk op aanspreken, dan kunnen we de hele televisiewereld wel plat gooien.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:31

Heb wel vaker afleverngen van Cesar gezien waar ie zelf ook flink werd gebeten maar dat komt niet in het nieuws vindt t en knappe prestatie wat ie elke keer met die honden voor elkaar krijgt, ligt niet aan de hond maar ook vaak aan de baas

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:44

@Shadow0 met elke keer bedoel ik dat deze hond het vaker gedaan heeft, daarvoor komt hij immers naar Cesar.

En natuurlijk maakt iedereen met huisdieren fouten, maar deze man is een professional, hij gaat de eigenaren vertellen hoe ze aan moeten pakken...

Wat zijn trainingsmethoden betreft ben ik het niet met hem eens, maar dan wordt het weer de geijkte Cesar Milan discussie ;)

@Sammie, dat is inderdaad mijn mening, maar die mening wordt helaas in de praktijk wel vaak bevestigd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:45

Ik vind van niet :))

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:51

lien_87 schreef:
En natuurlijk maakt iedereen met huisdieren fouten, maar deze man is een professional, hij gaat de eigenaren vertellen hoe ze aan moeten pakken...

Door het zélf te proberen, te ervaren, en te kijken wat werkt!
In tegenstelling tot heel wat gedragstherapeuten die alleen maar in een veilige afgesloten ruimte werken, of op zn hoogst op straat met een eigen, goed afgerichte hond erbij (want als hij daar niet meer op reageert, zal hij dat vast ook niet meer doen naar een omhooggevallen schootkeffer). En dan zeggen ze dat als je thuis maar hard genoeg oefent, het vanzelf goed gaat op straat, en indien niet is het je eigen schuld (want niet hard genoeg geoefend...). Daar heb je niks aan als je als baas met je handen in je haar zit, dan heb je veel meer aan iemand die het probleem opzoekt en je laat ZIEN hoe je het kan oplossen. En de methode waarop sluit aan bij je eigen overtuigingen, óf niet, dat bepaal je dan zelf. Maar zoals eerder gezegd zijn er meerdere wegen die naar Rome lijden, en dit is volgens mij zeker en vast niet de slechtste :)
Laatst bijgewerkt door bakkabouter op 09-08-16 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:51

lien_87 schreef:
@Shadow0 met elke keer bedoel ik dat deze hond het vaker gedaan heeft, daarvoor komt hij immers naar Cesar.

En dat maakt dat hij altijd perfect de toekomst moet kunnen voorspellen en dat hij geen tijd of ruimte krijgt om zich bekend te maken met de betreffende hond / situatie?

Dat lijkt me nogal onrealistisch.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:06

Shadow0 schreef:
En dat maakt dat hij altijd perfect de toekomst moet kunnen voorspellen en dat hij geen tijd of ruimte krijgt om zich bekend te maken met de betreffende hond / situatie?

Dat lijkt me nogal onrealistisch.

Nee, maar met deze voorgeschiedenis weet je wel dat deze hond daar zeker toe in staat is. En dat je daar dus de nodige maatregelen voor moet nemen. Normaal gesproken doet hij dat ook, maar in deze situatie met het varken duidelijk niet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:19

Ik vraag me overigens af welke liefhebbende varkenshouder zijn of haar diertje hiervoor beschikbaar stelt :=
Zou de mijne er niet voor lenen....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:24

Misschien was die van de eigenaren van de hond... dan nemen ze een overwogen risico met hun eigen dieren, met de intentie om het te verbeteren.
Niet met de intentie om er een cage fight van te maken :+

Het is nou ook weer niet zo dat die hond gelijk ribs van dat varkentje heeft gemaakt...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:27

Oh ja, dat zou ook nog kunnen!

Dat eigenaarverhaal, niet de ribs :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:37

Blijkbaar was dat ook zo :"from the show that sees the canine, who was attacking his owner's pet pot-bellied pigs"

Dus Cesar hielp iemand die varkentjes en een hond heeft, en die twee konden het niet leuk vinden met elkaar. Dus in plaats van het van kwaad tot erger te laten worden, of de hond weg te doen of de varkens op te eten, besloot deze persoon er een deskundige bij te halen. En toen werd er een varkentje geschampt (want varkentjes zijn nl van suiker en onderling heel lief tegen elkaar :j ) en aan het einde van het verhaal "As the additional clip reveals, Cesar and his animal pack effectively helped Simon to overcome his aggressive behavior toward other animals; as a result, Simon did not have to be separated from his owner or euthanized."

Overigens kwam ik met googlen ook websites tegen die echt over de top gaan met het vertellen van dit verhaal :') #raarvolk

https://www.thedodo.com/cesar-millan-do ... 81916.html

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:40

Nou, denk dat hondlief het hier inderdaad niet hoeft te proberen!
Mijn Bram zou hem wel even een lesje leren en een (honden)koekje van eigen deeg geven ~~}>

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:42

Helaas hebben we dat soort sites ook in Nederland :=

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:45

Ik ben altijd benieuwd wat de oprichters van dat soort websites dan voorstellen als oplossing. Oh juist, niks, want dat weten ze niet :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:47

Ik heb mijn anders een keer blauw gelachen over kritiek op Jo Frost en daar kwam toen wel een alternatief uit tot een wandelcoach aan toe voor moeders.. Dat was met wat popcorn best vermakelijk. :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:51

Bakkabouter, idd:
" Our nonexpert advice for the owner?

Keep him away from pigs."

(Dat klinkt inderdaad vrij non-expert en niet echt als een constructieve oplossing...)