Politie schiet agressieve hond neer.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Schoot de politie terecht?

Ja(, want..)
163 (85%)
Nee(, want..)
22 (11%)
Anders(, want..)
6 (3%)

Totaal aantal stemmen: 191

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:32

justahorse schreef:
Nee hoor ik zeg niet dat het slachtoffer schuld heeft, want ik zie enkel een filmpje en verder niet wat er vooraf gebeurd is. En wat de evt. Aanleiding is.

Wat ik in mijn eerste reactie neerzette is dat ik het moeilijk vind om te oordelen of de agenten juist gehandeld hebben. Aangezien alleen gefilmd is op het moment dat er gebeten word en het donker en rumoerig is.

Simpel: als een normale hond bijt omdat ie door een mens geplaagd wordt, is het "hap" en klaar. Deze hond hapt en het is niet klaar en zo te zien is de hond niet van plan op te houden met bijten.

Hieraan voorafgaand, wat niet op het filmpje te zien is, zijn er al meer mensen gebeten, door diezelfde hond. Waar dat door komt, valt niet uit het nieuwsbericht op te maken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:40

* Hond heeft al 3 andere mensen gebeten
* Hond pakt zelfs de eigenaar en niet zachtjes ook (dus die heeft ook geen controle over de hond)
* Redelijke drukke plek (dus nog meer mensen die mogelijk gepakt kunnen worden door de hond)
* Iemand, mogelijk de eigenaar, roept "schiet die hond dood" (als het de eigenaar is heeft hij dus zelfs toestemming gegeven z'n eigen hond neer te laten schieten)

Ik zie niet in wat de politie in deze situatie op dat moment anders had kunnen doen. Blijft sneu natuurlijk.

Birdie60Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:50

Terecht, 3 onschuldige mensen gebeten.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:50

Terecht. Hond ging door het lint en greep zelfs de eigenaar. Het hele gebeuren vond plaats op een drukke plek (kermis) waar door de vele prikkels nog meer slachtoffers hadden kunnen vallen. Eigenaar is in mijn ogen de grootste schuldige.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:51

Ik heb het filmpje niet bekeken, maar ik geloof wel dat dat de beste oplossing was op dat moment. En hond mag nooit iemand aanvallen en als het al zover uit de hand is gelopen dat eigenaar hem niet in bedwang kan houden, dan is afmaken wel de beste keus.

Wat ik mij dan wel af ga vragen is: hoe krijg je een hond nou weer in zo'n toestand... ik zou er erg voorstander zijn dat potentiele hondeneigenaren eerst een cursus hond houden moeten volgen voor ze er een mogen aanschaffen (liefst ook voor andere dieren, maar dat is weer een andere discussie).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:10

xRaisin schreef:
Ik heb het filmpje niet bekeken, maar ik geloof wel dat dat de beste oplossing was op dat moment. En hond mag nooit iemand aanvallen en als het al zover uit de hand is gelopen dat eigenaar hem niet in bedwang kan houden, dan is afmaken wel de beste keus.

Wat ik mij dan wel af ga vragen is: hoe krijg je een hond nou weer in zo'n toestand... ik zou er erg voorstander zijn dat potentiele hondeneigenaren eerst een cursus hond houden moeten volgen voor ze er een mogen aanschaffen (liefst ook voor andere dieren, maar dat is weer een andere discussie).

Daar is soms griezelig weinig voor nodig... ik ben bang dat het toch ook aan foute genen ligt...

Maar... heel soms ligt het mede aan een foute 1e eigenaar. Ik zeg 1e eigenaar, want heel vaak gaan zulke honden van eigenaar naar eigenaar...

Solica

Re: Politie schiet agressieve hond neer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:14

Ik vind het een beetje raar dat zo veel mensen zeggen dat het de schuld van de eigenaar is. Hoe kun je dat zo zeker zeggen?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:18

Solica schreef:
Ik vind het een beetje raar dat zo veel mensen zeggen dat het de schuld van de eigenaar is. Hoe kun je dat zo zeker zeggen?

Aan wie ligt het dan? Aan voorbijgangers die de hond verder niet uitdagen?

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:20

Honden kunnen ook andere redenen hebben dan de eigenaren he? Denk aan bijvoorbeeld hersenen tumoren. Ik zeg ook niet dat het niet de eigenaar zijn schuld is maar dat wij het gewoon niet kunnen weten na 1 zo'n filmpje.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:22

Ik ben groot voorstander van dieren zoveel mogelijk redden, maar soms wordt hiermee ook te lang door gegaan. Vind het dus wel terecht dat de hond uiteindelijk is neergeschoten, maar ook sneu voor het dier. Mensen worden immers ook niet neergeknald als ze agressief zijn ;)

Idd mag de eigenaar ook aangepakt worden! In mijn ogen heeft deze de dood van de hond veroorzaakt, waar de nodige consequenties aan mogen zitten (weet het verhaal natuurlijk niet).

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:23

Solica schreef:
Honden kunnen ook andere redenen hebben dan de eigenaren he? Denk aan bijvoorbeeld hersenen tumoren. Ik zeg ook niet dat het niet de eigenaar zijn schuld is maar dat wij het gewoon niet kunnen weten na 1 zo'n filmpje.

Volgens mij is dat ook de enige andere reden die het zou kunnen zijn. Dan zou de hond alsnog dood gaan :(:)

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:25

ik heb de hond goed bekeken en de kans is groot dat het een ras zuivere hond is met een hoop kwalen in z'n lijf.... wat dus het gedrag duidlijk verklaard.
ook kan het ook gewoon door dat het in de genen zit en in z'n ouders heeft verstopt wat bij deze hond helaas te voorschijn is gekomen. in meest gevallen ligt het aan de baas die te laks is om zijn hond correct op te voeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:27

Bah, volgende keer bijt dat beest een peuter! Moet er niet aan denken wat er nog meer gebeurd was had de agent hem niet neergeschoten! Dus ja, dikke terecht. Ik ken iemand die had een enorm brave hond, maar vloog plotsklaps op de camping 2 nietsvermoedende kinderen aan. Gelijk afgemaakt natuurlijk. Is ook beter voor de hond. En nee, het ligt niet altijd aan de baas en/of opvoeding.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:28

En sommige honden gaan gewoon door het lint...
Een vriendin haar hond heeft in 1 seconde haar volop in het gezicht gebeten, uit het niets. Zelfde avond nog heeft ze haar hond laten inslapen.

Achteraf hoorde ze dat de vader van haar hond hetzelfde had gedaan,....

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:39

antje_vip schreef:
Ik ben groot voorstander van dieren zoveel mogelijk redden, maar soms wordt hiermee ook te lang door gegaan. Vind het dus wel terecht dat de hond uiteindelijk is neergeschoten, maar ook sneu voor het dier. Mensen worden immers ook niet neergeknald als ze agressief zijn ;)

Idd mag de eigenaar ook aangepakt worden! In mijn ogen heeft deze de dood van de hond veroorzaakt, waar de nodige consequenties aan mogen zitten (weet het verhaal natuurlijk niet).

Precies. Zo'n hond wordt maar gefokt en moet zich perse aan alle regels etc. houden die deze maatschappij heeft gecreëerd, zonder te bedenken of het dier (of überhaupt een dier?) hier wel geschikt voor is. Past ie niet in het ideaalplaatje v.d. mens, dan mag hij dood. Vind het echt een sneu probleem maar zou zo snel ook niet weten wat je er dan mee aanmoet. Voor zover je op t filmpje kan zien was dit de beste repressieve oplossing, maar het had natuurlijk nooit zo ver mogen komen :n

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:40

Terecht! een hond die mensen bijt is nooit meer te vertrouwen en is als hond beter af als die er niet meer is.Wat heeft een hond voor leven als die altijd een muilkorf om moet? als die niet in de buurt van andere honden mag of kan komen?
Het risico is gewoon te groot dat de hond zich herhaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:43

@onbarefeet

Als het ideaalplaatje betekent dat een hond geen mensen aanvalt ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:46

het filmpje is niet echt duidelijk...vaak hebben de verkeerde mensen dit soort honden.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:50

Pichu schreef:
@onbarefeet

Tja, het blijven dieren dus je kan dat simpelweg gewoon niet verwachten :') Ook dat geneuzel van 'er was geen aanleiding'. Die is er ALTIJD, zichtbaar of niet, zo'n beest denkt niet van goh laat ik nu willekeurig even totaal uit m'n plaat gaan. Het zijn de mensen (eigenaar/omgeving) die de signalen niet zien. Een hond vals noemen vind ik ook echt belachelijk :') Bij een tumor ligt dit anders maar nogsteeds: wel een reden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:52

Ik vind het terecht. De agent heeft hem ook gelijk goed dood geschoten dus het beest heeft ook niet geleden.

Ik heb een enorm bijtinsident meegemaakt. Iemand liet zijn Am buldog uit. Het was een reu en kon andere honden niet luchten. Wij waren met onze hond op een 10 meter afstand toen de man met de hond kwam aanlopen. De hond zag onze hond en begon dominant te doen. De eigenaar wilde de hond corrigeren maar die werd vervolgens zelf aangevallen door zijn eigen hond en hing vol in zijn bovenbeen.
De eigenaar kreeg de bek niet open en heeft geprobeerd zijn bek te openen met zijn handen waardoor hij nog meer ernstige verwondingen had opgelopen. De eigenaar loopt de rest van zijn leven mank.
Helaas bleek achteraf dat die hond vaker had gebeten en werd gebruikt als dekreu.
De hond is niet ingeslapen na dit insident.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:55

onbarefeet schreef:
Pichu schreef:
@onbarefeet

Tja, het blijven dieren dus je kan dat simpelweg gewoon niet verwachten :') Ook dat geneuzel van 'er was geen aanleiding'. Die is er ALTIJD, zichtbaar of niet, zo'n beest denkt niet van goh laat ik nu willekeurig even totaal uit m'n plaat gaan. Het zijn de mensen (eigenaar/omgeving) die de signalen niet zien. Een hond vals noemen vind ik ook echt belachelijk :') Bij een tumor ligt dit anders maar nogsteeds: wel een reden.

Eigenlijk spreek je jezelf nu tegen.

Als de eigenaar de signalen niet ziet, kun je het dus wel verwachten.
Als je het simpelweg niet kunt verwachten, kan de eigenaar de signalen niet zien.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:59

Ik heb nee gestemd..

(wel voordat ik had gelezen dat de hond nog 3 andere mensen heeft aangevallen)
Dit omdat ik niet weet wat er vooraf is gebeurd. Op dat moment heel logisch en ik ben er niet op tegen dat ze op dat moment zo gehandeld hebben maar je weet niet wat de oorzaak is waarom de hond het heeft gedaan. Misschien blinde paniek? Of zeg ik nu iets stoms..

Een paard wat vaak steigert/ bokt tijdens het rijden o.i.d. schieten we ook niet neer. En een kat die je soms krast of bijt ook niet. Hoewel dit natuurlijk minder erg is, is dit ook ongewenst gedrag.

Ook vraag ik me af wat de politie er op dat moment deed. Of heb ik daar overheen gelezen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:05

ja, want ik denk dat er op dat moment geen andere mogelijkheid was. De hond liet niet los en hoe moet je in godsnaam zo'n hond los krijgen op zo'n moment? Zeker met het risico dat als de hond loslaat deze weer iemand anders zal gaan bijten. Dus, op dat moment terecht want veel andere opties waren er denk ik niet geweest.

Had de hond losgelaten en verder zich hebben gedragen dan is het zaak om te kijken of deze hond zou mogen blijven leven maar lijkt mij ter plekke dood schieten erg ver gaan

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:10

Misschien dat die politie daar stond omdat er daar iets te doen was, ik weet ook niet de relevantie er van is waarom die politie daar stond.

Als je een vergelijk maakt moet je het wel vergelijken met een gelijkaardig incident, het vergelijken met een kat dat is krabt of een paard dat is steigert.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:12

Pichu schreef:
onbarefeet schreef:

Eigenlijk spreek je jezelf nu tegen.

Als de eigenaar de signalen niet ziet, kun je het dus wel verwachten.
Als je het simpelweg niet kunt verwachten, kan de eigenaar de signalen niet zien.

Lange nacht achter de rug :') Zal straks misschien even kijken of ik het beter kan formuleren