Kat zorgt voor onderbroken nachtrust

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Kat zorgt voor onderbroken nachtrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:58

1x te vroeg toegeven en je bent de sjaak, dan heeft de kat zijn personeel weer goed getrained :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:02

Ipv een kattenleuk een klein raampje wat op een smal kiertje vastgezet kan worden? Bijvoorbeeld op een eerste verdieping waar hij via een dun trappetje kan komen? Dan elimineer je de kans op inbraak (want zo'n trappetje is niet stevig genoeg voor een persoon) en kan de kat toch naar binnen en naar buiten.
Afbeelding
Zoiets dus.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:06

Hm als een kattenluik geen optie is dan is word het echt een kwestie van opvoeden vrees ik..

Een van mijn lieve knuffeltjes had laatst ook besloten dat het leuk was om zo ongeveer ieder uur voor de slaapkamer deur te miauwen en aan de deur te krabben om te kijken of ze naar binnen kon. Ik heb dat opgelost door een spuitbus met water neer te zetten in de slaapkamer en iedere keer dat ze het deed de deur open te doen en de kat nat te spuiten. Dat hoefde ik maar 4 keer te doen..toen was het over.

Dus ongewenst negeren of bestraffen en daar heel consequent in zijn is het enige wat kan helpen als hij niet naar buiten toe kan.
Overigens zou ik toch proberen of hij naar buiten kan..misschien overdag? zodat ie dan s"avonds en s"nachts moe is.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:22

Ik heb zo'n binnenkat. Heel fijn ook! Die kan in het midden van de nacht sprintjes trekken of keihard gaan miauwen... ik vloek een keer en de kat is weg. Weet wat er komt :+

Kimmess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 14:24

Sizzle schreef:
1x te vroeg toegeven en je bent de sjaak, dan heeft de kat zijn personeel weer goed getrained :D

Jup, ik vrees dat dat ook gebeurd is :7 Ik heb het al vaak tegen mijn ouders gezegd dat als je het één keer doet, je het altijd kunt blijven doen. Aan de ene kant snap ik hun wel, aan de andere kant: grrrrrr..

@Elisa2: Overdag komt hij gewoon buiten! Hij speelt met de overbuurkat, loopt wat rond in de achtertuin, in de buurt.. en uiteindelijk ligt ie weer languit te snurken op de tuinstoel om vervolgens 's nachts weer te mauwen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:49

Kimmess schreef:
Sizzle schreef:

Jup, ik vrees dat dat ook gebeurd is :7 Ik heb het al vaak tegen mijn ouders gezegd dat als je het één keer doet, je het altijd kunt blijven doen. Aan de ene kant snap ik hun wel, aan de andere kant: grrrrrr..

@Elisa2: Overdag komt hij gewoon buiten! Hij speelt met de overbuurkat, loopt wat rond in de achtertuin, in de buurt.. en uiteindelijk ligt ie weer languit te snurken op de tuinstoel om vervolgens 's nachts weer te mauwen.

Dat komt omdat katten een ander ritme hebben dan wij. Ik zou toch echt op een of andere manier proberen te zorgen dat hij 's nachts gewoon in en uit kan lopen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:59

Hier ook twee terroristen inmiddels 13 en 14 jaar oud en nog steeds erg speels 's nachts. We laten ze gewoon in de kamer en daar vermaken ze zich prima (apekooi) en we horen er niet al te veel van. Ik zou de hond in de hal doen en de kat in de kamer. Sterkte!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:03

Waarom is een kattenluik geen optie?

Wij moesten er ook standaard om 5.00 uur uit om onze kat naar buiten te laten, om haar vervolgens om 06.00 uur weer naar binnen te laten. Nu we een kattenluik hebben, kan ze lekker zelf bepalen wanneer ze naar buiten en binnen gaat.

Geeft zoveel rust! Desnoods koop je een tweedehands op Marktplaats.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:04

Daar heeft TS al antwoord op gegeven :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:05

Beetje jammer om te lezen hoe sommige mensen met hun dieren omgaan... schaffen een kat aan en die moet zich dan maar volledig aan de mens aanpassen, hoewel het nachtdieren zijn met een compleet ander ritme, het liefste een vriendje erbij hebben etc etc. Straffen, opsluiten in kamers, emmers water... jemig, neem dan een hond of een hamster...

Deze kat verveelt zich gewoon de pleuris. Zorg ervoor dat deze kat het naar z'n zin krijgt. Als een tweede kat niks wordt ivm paps, dan zou ie het niet erg moeten vinden om 75 eurootjes uit te geven aan een luikje met chip. Het zou mij m'n nachtrust zeker weten waard zijn! Maar vooral het welzijn van de kat eerlijk gezegd. Misschien kun je een deel bijdragen? Hier is ie nu in de aanbieding bijvoorbeeld (hoop dat de link werkt?): http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... rte/145880

Dat ratten of muizen zelf door een kattenluik naar binnen komen is echt onzin. Ook te zien aan alle andere ervaringen hier in het topic. Daar hoeven ze echt niet bang voor te zijn. En als ze voet bij stuk blijven houden: koop dan een goedkoop gewoon kattenluik erbij dat even groot is als degene met chip, en zet deze er in zodra er verhuisd gaat worden. Kun je die met chip meenemen :j

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:06

Haha, niet grappig, maar identiek aan hoe het thuis er aan toe gaat. Ik heb 2 katten en 1 kat slaapt braaf tot ik wakker word...en dat is als zijn broer mij wakker maakt. Dat is eerst door te miauwen, dan gooit hij mijn gsm van het nachtkastje, als dat niet helpt, begint hij de lades van de kast open en dicht te gooien en als dat niet werkt, komt hij op mijn hoofd slaan :D
Wij hebben een kattenluik wat gewoon open staat dus ik vrees dat dat geen oplossing gaat zijn :)
Ze willen gewoon aandacht. Negeren heeft bij mij ook niet geholpen. Mijn ritme is er op aangepast.
Die van mij worden al 5 ondertussen en het wordt niet echt beter.
Wat soms helpt, is als ze een zware maaltijd krijgen voor het slapengaan, dan moeten ze langer verteren :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:35

Sorry Jientis, ik moest erg lachen om jouw terrorkat verhaal :D

Maar het klinkt niet als het verhaal van de TS. Die komt niet de mensen zelf terroriseren door aandacht te vragen. Die wil een portier en zoekt wat te doen 's nachts (krabben) als ie opgesloten zit. Het in- en uit willen verhaal klinkt alsof het met een luikje gewoon opgelost is. Het is het proberen dubbel en dwars waard lijkt me.

Een zware maaltijd geven zou ik niet doen. Een kat eet steeds kleine beetjes van nature en dat is niet voor niks. Ze slapen sowieso al gemiddeld 17 uur per etmaal, ik denk niet dat een zware (ongezonde) maaltijd die uren veel zou verschuiven. Het verschaft in ieder geval geen 8 uur nachtrust -O-

Ik heb er 3: eentje slaapt net zo lang als ik, eentje gaat 's nachts regelmatig aan de wandel (maar beschaafd, en lekker naar buiten) en eentje is onvoorspelbaar; soms slaapt ze net zo lang als ik, soms wordt er om 4 uur 's nachts een race door het hele huis gehouden, soms komt ze midden in de nacht met speeltjes de slaapkamer in om luidruchtig te gaan voetballen of met belletjes rond te sjouwen, soms vindt ze het nodig me om 5 uur te wekken door keihard in mijn gezicht te gaan schreeuwen en bovenop me te dansen. Nou is die laatste een Bengaal en weet ik nu al dat het weinig zin heeft me daar druk om te maken :')

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:43

Kattenluik, even investeren maar dan heb je wel een goede nachtrust. Lijkt mij uiteindelijk belangrijker toch? En dan is kat ook happy ;)

Hier twee monsters die 's nachts altijd willen kroelen, ze gaan met hun nagels onder de slaapkamerdeur net zolang tot je er echt helemaal knettergek van wordt. Beneden opsluiten gaat niet, open trap :D Het eindigt nu meestal met twee katten tussen ons in die daar zielsgelukkig liggen te knorren...... En ik was tegen katten in bed :+

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:07

Mijn god wat ben ik blij dat onze kat nooit heeft leren miauwen. Die van ons leeft in principe onder en buiten. We hebben geen kattenluik en mevrouw moet zich maar aanpassen als ze naar binnen of naar buiten wil. Ze heeft een geluk en dat is dat mijn vader de ochtendkrant doet en ze lekker om 5 uur al binnen kan gaan eten om rond 7/8 uur weer naar buiten te kunnen. Rond 11 uur heeft ze de laatste kans om naar binnen of naar buiten te gaan en dan zoekt ze het maar uit.

De gekke 5 minuten ofzo heeft ze in haar jongere jaren wel gehad in de nacht, die zijn nu voorbij wel voorbij op oudere leeftijd. Denk dat je tot die tijd zonder kattenluik toch echt alles kattenproof moet maken in de kamer, zodat er niks kapot is en je ouders niet de hele tijd wakker worden hard gemiauw ofzo. Na de verhuizing zou de kattenluik een optie zijn.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:14

Een tuinhuisje neerzetten waar hij 's nachts in woont?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 18:32

Kan hij niet bij jouw in de kamer Snachts,dat je daar voer edg. neer zet?
Als hij dan gaat mauwen hebben je ouders er in ieder geval geen last van.
Evt. een plantenspuit gebruiken als hij het te bont maakt.
Ik heb 6 katten, maar ze slapen allemaal de hele nacht,ieder op hun eigen plekje.

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 18:46

Ik zou toch een kattenluikje aanschaffen...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 18:58

Kattenluik aanschaffen. Is er beneden niet ergens ene klein raam wat je zou kunnen vervangen door een stuk hout? Dan kan daar het luik in en kan het glas weer terug als jullie gaan verhuizen.

Ik ga heel vaak s'avonds een rondje wandelen met de kat. Ja je leest het goed ik laat mijn kat uit.
Het is een maine Coon van 4,5 met barstens veel energie ondanks een kattenluik.
Ik neem een stok mee met een veertje eraan en doe een rondje en maak hem lekker moe.
Als hij goed gespeelt heeft ligt hij 12 uur te maffen. :z

Als ik 3 dagen niks gedaan heb word hij strontvervelend.
Wat dat betreft heb ik wel veel aan de filmpjes van jackson galaxy op youtube. Die heeft zoveel goede tipis. terror katten worden weer lieve poezels.

Emmers water, bestraffen en opsluiten werkt alleen maar averechts.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:00

Uhm geen idee hahaha

Heb dit met veel liefde voor mijn vorige kat 3 jaar kort gedaan. Helaas is ze dood gereden ik had het met net zoveel liefde nog jaren gedaan.

Echter wel fijn dat huidige kat dit niet heeft.

Wij hadden een katten luik maar slaapkamer raam werd gebruikt en luik niet haha.

Ik werd wakker kat er uit of er in en sliep verder. Tenzij ze er in wilde met nu is dan liet ik ze buiten haha.

Zij was overigens erg lui sliep zo n 22 uur per dag dus reken uit ze kwam alleen 's nachts buiten. Ze was ook wild zo was ze ooit aan komen lopen en dat is ze gebleven al kon ik ze wel even aaien als ik op bed lag.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:03

Sizzle schreef:

Haha, dat is zo!

Onze kater laat mij echt met rust als ik slaap maar mijn vriend maakt hij elke nacht wakker........
Juist, omdat hij hem dan aandacht geeft en hem niet negeert..........nu zit hij er levenslang ermee en is er niet uit te krijgen, of mijn vriend moet echt volhouden en dat lukt hem gewoon niet haha.

Ik reageer dan nergens op en dat weet de katerboefje en dus is er voor hem niks aan en of ik wordt boos en dat wil hij ook niet dus laat hij mij met rust. Tenzij er wat aan de hand is dan maakt hij mij wel wakker, dan weet ik dat zijn voer en of water bijgevuld moet gaan worden en dat doe ik dan wel weer braaf voor hem of dat hij ziek is en aandacht nodig heeft dan is dat ook ok en ja hij mag bij ons altijd op het bed slapen, want hij komt niet buiten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:27

En als hij snachts bij het raam zeurt een emmer water over hem heen gieten? Ze hebben snel genoeg door dat menselijke aandacht in de nacht slecht afloopt voor ze. Moet je wel rete consequent zijn natuurlijk.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:29

Misschien eens zo'n feliway verdamper proberen? Ik heb er al goede dingen over gelezen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:29

Citaat:
Het zijn en blijven katten, dus nachtdieren. Troost je, als de kat wat ouder wordt gaat het vanzelf over ;)

Als je mazzel hebt. :+

Die van ons is 13 en vindt het doodnormaal je snachts rond 3 uur wakker te maken. Hij begint onder aan de trap maar als je niet opschiet, komt ie je halen met grote katerbrullen. Als je dan nog niet uit je coma bijkomt slaat hij zachtjes tegen je hand of gaat een kast of deurpost bewerken met zijn nagels.

Soms geef ik een klap op de zijkant van het bed en dat helpt zon 5 minuten.

Om 6 uur staat ie weer klaar voor de buitendeur maar dan vertrekt mijn man meestal en dan komt ie voor zijn ontbijtje. :P

Ik denk eerlijk gezegd dat een kattenluikje de beste oplossing is als je niet nog zon 15 jaar door je kat geterroriseerd wilt worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:32

troi schreef:
En als hij snachts bij het raam zeurt een emmer water over hem heen gieten? Ze hebben snel genoeg door dat menselijke aandacht in de nacht slecht afloopt voor ze. Moet je wel rete consequent zijn natuurlijk.

Hij wil helemaal geen aandacht, hij wil naar binnen.

Serieus, voor een forum voor dierenliefhebbers komen er aardig gemene dingen voorbij hier!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:34

Goh...ik heb al dik 25 jaar katten en nog nooit last van gebroken nachten gehad?
Ik heb nu 2 zusjes van 3 jaar en die komen dan niet buiten,maar mogen wel op de slaapkamer.
Als ik slaap dan liggen ze gewoon in de woonkamer te slapen, pas als ik wakker word komen ze me begroeten, ik hoef er echt niet bang van te zijn dat die me snachts wakker maken

Ik heb vroeger eens een kat gehad die snachts een keer aan de slaapkamer deur gekrabt heeft, die heb ik toen zo laten schrikken dat ze niet eens meer durfde.

Ik denk eigenlijk dat het in het begin al fout gegaan is en hij gewoon gewend is door veel lawaai te maken zijn zin krijgt.
Begint bij de hond al...hij doet druk...hond vlucht weg, als de hond eens flink had gehapt dan had ze kat hem met rust gelaten...en ja heb vroeger ook 4 katten met een hond gehad,
zelfde verhaal,maar die hond hapte wel, de katten ware gek op de hond en wisten precies hun plek...bij hem in de mand haha :P
En later leerde je kat, miauwen is deur open, dus tja.....

Zou echt streng gaan worden, op vaste tijden er uit en er weer in. En dat gegil negeren en anders laat hem eens flink schrikken.
Duurt even want katten kunnen lang volhouden,maar jij bent baas en de kat niet toch?