De Engelse bulldog sterft uit, maar de oplossing wil niemand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:19

Is het niet gewoon zo dat dit bij alle honden zo is. Soms zie je mensen met nesten voorbij komen waar niks van klopt, "maar het is zo leuk"
Fokken doe je met verstand, en alleen goede volledig geteste ouderdieren. En dat maakt dan niet uit welk ras het is. Want bij alle rassen zie je mankementen voorbij komen. Jacks die op 3 poten rennen, boxers met onderbeet of te grote tongen, berners met heupproblemen evenals de herders. Noem maar op.
Een goede bull heeft verder ook geen problemen met de ademhaling, het word alleen helaas tegenwoordig als normaal gezien.

Kuggur

Re: De Engelse bulldog sterft uit, maar de oplossing wil niemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:33

Nee het probleem is fundamenteel foute fokmethoden van de rasverenigingen.
En je kunt testen tot je een ons weegt als dat niet verandert blijven er genetische defecten opduiken.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:48

Niet elke Engelse Bulldog is ongezond wel is de manier waarop veel EB liefhebbers ermee omgaan erg ongezond. Ze gaan ervan uit dat een EB niet kan lopen, een paar keer per dag een ronde van 5 tot 10 minuten is genoeg. Verder willen ze een brede EB en voeren ze vet, zijn er trots op dat hun hond bijv. 30 kg weegt terwijl de rasstandaard voor een teef 21 kg is en voor een reu 25 kg.

Ik heb er zelf ook nog eentje, overgehouden aan een relatie met een EB liefhebster. Daisy wordt in oktober 11 jaar en is nog erg gezond en fit. Gaat nog bijna dagelijks mee naar het bos voor een rondje van een half uur, weegt al heel lang 19 kg en krijgt nagenoeg geen tussendoortjes te eten.
Heeft geen problemen met poten en luchtwegen, het enige waar we rekening mee houden is dat ze met hele warme dagen rustig aan doet en met waterspelletjes koel gehouden wordt. Ze kan wel snurken als ze slaapt, maar knort niet.

Daisy ging tot vorig jaar ook nog wekelijks mee naar de hondenschool voor balans en coördinatie en af en toe een Hoopers of behendigheids les (hindernissen standje laag)

Inmiddels heeft de raad van beheer aanvullende eisen gesteld aan EB fokhonden, o.a. een conditie test en niet meer dan twee keizersneden voor een teef, daarop wordt kort na de aanmelding van een nest gecontroleerd.
Probleem is dat er ook veel zonder stamboom wordt gefokt, waar dus geen controle op is.

Toch zou ik zelf niet met de EB fokken, maar dat heeft er ook mee te maken dat ik graag sport met mijn hond en dus voor een Border Collie heb gekozen uit gezonde en en gecontroleerde ouders.

Meet Daisy, hier 10 jaar jong!
Afbeelding

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:49

Floortz schreef:
Ach, er is altijd een baas boven baas...

Meet the Toadline... and don't be shocked...

http://www.toadline.com/HOME.html

mijn god.....dit had ik liever ook niet geweten. |(

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:03

Alle rashonden die ooit populair zijn geweest, zijn daar slechter van geworden.
Doordat allerlei mensen die er geen verstand van hadden/hebben zomaar honden op elkaar gezet hebben.
Maar toch allemaal een graantje mee wilden pikken om ook nestjes te fokken en misschien er wat aan te verdienen.
Zo zijn hele rassen verpest en zijn er allerlei ziektes/afwijkingen in geslopen en is het zelfs bij goede fokkers met geteste stamboomhonden lastig om gezonde honden te fokken.

Er zijn nog best een aantal goede en gezonde rashonden, maar dat zijn de rassen die nooit echt populair zijn geweest en authentiek zijn gebleven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:13

Barbet schreef:
Doordat allerlei mensen die er geen verstand van hadden/hebben zomaar honden op elkaar gezet hebben.
Maar toch allemaal een graantje mee wilden pikken om ook nestjes te fokken en misschien er wat aan te verdienen.
Zo zijn hele rassen verpest en zijn er allerlei ziektes/afwijkingen in geslopen en is het zelfs bij goede fokkers met geteste stamboomhonden lastig om gezonde honden te fokken.

Er zijn nog best een aantal goede en gezonde rashonden, maar dat zijn de rassen die nooit echt populair zijn geweest en authentiek zijn gebleven.

Nou de officiele fokkers zijn hierin bepaald geen onschuldigen hoor. Die fokken net zo hard door met zieke honden, zolang die maar lintjes binnenhalen. Bovendien, zij leveren het 'materiaal' aan waarmee de 'mensen zonder verstand' mee doorfokken. Als daar de ziekten niet al in zaten was dat ook bij hun niet naar boven gekomen.

Het is 1 grote zieke bende als je het mij vraagt!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:29

Barbet schreef:

maar heel kort door de bocht blijft een rashond gewoon inteelt...

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:36

Elk ras heeft zijn nadelen...
Van de 6 Duitse herders dat ik heb en gehad heb 4 met stamboom uit sterke lijnen.
Waarvan 3 al gezondheidsproblemen hadden en eentje waar we het eind deze maand van zullen weten of deze als stamboomhond ook in het rijtje afgekeurd kan of gelukkig niet...

Ik heb in elk ras dingen van dicht bij mogen meemaken waarvan het gewoon te triest was om te zien....

De mens is de schuldige en ik blijf erbij, stamboom wilt tegenwoordig geen kl* zeggen...
Zoveel geld betalen en vaak ellende.
Mijn 2 anderen is niets erfelijk mis mee, enkel geen stamboom.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:38

het is niet (alleen ) de fokker (lees :vermeerderaar ), die er geen verstand van heeft..
de hoofdmoot is de jury op shows.
zij willen extreem, extremer, extreemst zien.
zolang dit beloond word met de 1e plaats en kampioenschappen,
verandert er he-le-maal niks !

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 00:27

De Engelse Bulldog vind ik één van de leukste honden. Het is imo wel degelijk een uitzonderlijk ras en ik snap goed dat die fokker niet wilt kruizen. Echter mogen ze van mij wel minder extreem fokken, zoals met veel rassen.. Maar als selectie alleen niet genoeg is, ben ik wel voor kruizen.

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 01:48

Is er eigenlijk ook een verschil tussen de oud engelse bulldog en engelse bulldog qua gezondheid?
Ik vind het niet erg dat ze uitsterven eerlijk gezegd. Sommige hondjes kunnen amper lopen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 05:54

Fair schreef:
Er mogen van mij zelf wel wat meer hondenrassen uitsterven. Met stipt op nummer 1 de King Charles. Schatten van honden, maar ze hebben altijd hoofdpijn omdat hun hersentjes te groot zijn voor hun hoofdjes waardoor er altijd druk ontstaat.

sorry maar als je al niet weet hoe het ras heet begin dan ook niet over de onzin dat het hoofd te klein is.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 05:57

Solica schreef:
Is er eigenlijk ook een verschil tussen de oud engelse bulldog en engelse bulldog qua gezondheid?
Ik vind het niet erg dat ze uitsterven eerlijk gezegd. Sommige hondjes kunnen amper lopen.

Oud Engelse is in mijn ogen net zo erg want die worden niet op gezondheid getest. Hier in de buurt zit een fokker die echt gedrochten fokt. Tja ze hebben iets meer neus.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 07:01

spicegirl schreef:
het is niet (alleen ) de fokker (lees :vermeerderaar ), die er geen verstand van heeft..
de hoofdmoot is de jury op shows.
zij willen extreem, extremer, extreemst zien.
zolang dit beloond word met de 1e plaats en kampioenschappen,
verandert er he-le-maal niks !

Dit is het grootste probleem...
Want fokkers willen winnaars fokken

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 07:04

kohtje schreef:
Fair schreef:
Er mogen van mij zelf wel wat meer hondenrassen uitsterven. Met stipt op nummer 1 de King Charles. Schatten van honden, maar ze hebben altijd hoofdpijn omdat hun hersentjes te groot zijn voor hun hoofdjes waardoor er altijd druk ontstaat.

sorry maar als je al niet weet hoe het ras heet begin dan ook niet over de onzin dat het hoofd te klein is.

Waar slaat dat op? 8)7 omdat ik een afkorting gebruik heb ik geen recht van spreken? :') wauw. In dat geval zou 8/10 van de mensen op bokt beter niets meer kunnen plaatsen.

Maar goed, het is geen onzin. Als je dat denkt zou je je misschien even beter moeten inlezen over het ras en met wat mensen moeten praten.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 07:24

Dit zijn vaak problemen die doir steeds terug te fokken is op bepaalde lijnen lijnteelt. Je hebt ook fokkers die outcross hondjes fokken nergens familie in de lijn maar er zijn fokkers die dat niet durven.
ik vind goed als ze vers bloed er in gaan fokken. Maar het probleem ontstaat op shows keurmeesters die bepaald type op de eerste plaats zet en de fokkers die dan dit type ook willen fokken. Voor mij staat gezondheid en karakter op de eerste plaats, en natuurlijk is het mooi als het uiterlijk dan oom goed is. Maar ik ben absoluut voor het fokken van outcross

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 07:29

Prachtig,er zijn zeker goede tussen gelukkig ook maar.en wat e zegt is waar ze zijn bijna alemaal veel te dik.en het knorren doet mijn staff ook vind dat geen probleem of het moet al komen door adem noot maar mijn staff heeft gewoon neus.
tiwi1969 schreef:
Niet elke Engelse Bulldog is ongezond wel is de manier waarop veel EB liefhebbers ermee omgaan erg ongezond. Ze gaan ervan uit dat een EB niet kan lopen, een paar keer per dag een ronde van 5 tot 10 minuten is genoeg. Verder willen ze een brede EB en voeren ze vet, zijn er trots op dat hun hond bijv. 30 kg weegt terwijl de rasstandaard voor een teef 21 kg is en voor een reu 25 kg.

Ik heb er zelf ook nog eentje, overgehouden aan een relatie met een EB liefhebster. Daisy wordt in oktober 11 jaar en is nog erg gezond en fit. Gaat nog bijna dagelijks mee naar het bos voor een rondje van een half uur, weegt al heel lang 19 kg en krijgt nagenoeg geen tussendoortjes te eten.
Heeft geen problemen met poten en luchtwegen, het enige waar we rekening mee houden is dat ze met hele warme dagen rustig aan doet en met waterspelletjes koel gehouden wordt. Ze kan wel snurken als ze slaapt, maar knort niet.

Daisy ging tot vorig jaar ook nog wekelijks mee naar de hondenschool voor balans en coördinatie en af en toe een Hoopers of behendigheids les (hindernissen standje laag)

Inmiddels heeft de raad van beheer aanvullende eisen gesteld aan EB fokhonden, o.a. een conditie test en niet meer dan twee keizersneden voor een teef, daarop wordt kort na de aanmelding van een nest gecontroleerd.
Probleem is dat er ook veel zonder stamboom wordt gefokt, waar dus geen controle op is.

Toch zou ik zelf niet met de EB fokken, maar dat heeft er ook mee te maken dat ik graag sport met mijn hond en dus voor een Border Collie heb gekozen uit gezonde en en gecontroleerde ouders.

Meet Daisy, hier 10 jaar jong!
[ [url=m/ZuasB9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EOpL7w.jpg]Afbeelding[/url] ]

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 07:31

geerke schreef:
Barbet schreef:

Ben ik niet met je eens

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 07:38

Solica schreef:

Hangt dus van de fokker af. Ik heb mijn.hond via de otba en daar zijn hele strenge eisen voor het fokken, ook.wordt hd, ed etc getest. Weet dat ze in Amerika minder streng zijn met testen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 07:45

keona schreef:
geerke schreef:

Ben ik niet met je eens

Hoe denk je dat rassen zijn ontstaan, Keona? Een paar dieren hebben kenmerken die graag gezien worden, je kruist deze dieren en daarna kruis je hun nakomelingen. Hoe 'zuiverder' het ras, hoe meer inteelt. Hoeft in minimale mate niet erg te zijn, maar met de rassen die hier genoemd worden (English Bulldog, Duitse Herder, Prince Charles chavalier, etc) is dit fout gegaan. Heb je een raszuiver dier? Dan zit er inteelt in. Dat is met paarden, kippen, geiten, schapen, muizen, alle rasdieren zo. Maar het ene ras/diersoort is er een beter overzicht gehouden dan het andere.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:28

Fair schreef:
Waar slaat dat op? 8)7 omdat ik een afkorting gebruik heb ik geen recht van spreken? :') wauw. In dat geval zou 8/10 van de mensen op bokt beter niets meer kunnen plaatsen.

Maar goed, het is geen onzin. Als je dat denkt zou je je misschien even beter moeten inlezen over het ras en met wat mensen moeten praten.

King Charles spaniël is geen afkorting, het is een ander ras. Minder bekend misschien.
Verder heeft kohtje jaren met Cavaliers gefokt dus inlezen in het ras en met mensen praten lijkt me overbodig voor haar :Y)
Ja, syring komt voor bij Cavaliers, maar ze hebben er niet allemaal last van zoals hier gesteld wordt. Mijn hondjes zijn gescand en hebben het niet. Er zijn dus wel degelijk pijn vrije honden in het ras. Desalniettemin vind ik wel dat er met nieuw bloed gefokt mag/moet worden in een ultieme poging het ras te redden en syring uit het ras te fokken.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:44

Mijn ex had er 2 toen ik hem leerde kennen en eentje werd steeds valser. Op een gegeven moment konden we nog geen bezoek meerontvangen en de andere hond moest het ook vanuit het niks ontgelden. Ook met wandelen op straat begon ze mensen en andere honden aan te vallen. Op een gegeven moment vonden wij de situatie onhoudbaar en hebben we haar met 6 jaar laten inslapen. Achteraf kwamen we erachter dat zijn ex de hond had mishadeld en dit waarschijnlijk het gedrag getriggert heeft. Maar het blijft een vastbijter, en dus een hond waarmee je geen risico's moet nemen. Wij hebben er bewust voor gekozen om geen andere baas te zoeken omdat we bang waren dat ze dan nog slechter terecht zou komen en nog valser zou worden gemaakt.

Wat mij wel opviel aan het ras is dat ze erg veel moeite hebben met warmte, beweging e.d. Hun lijf is eigenlijk niet honds. En hoewel ik ze echt te gek vindt qua uiterlijk is het voor mij duidelijk dat ik nooit meer een E.B. zal houden. Dit omdat alleen al het feit dat ze vaak niet eens meer natuurlijk kunnen bevallen en de fysieke beperkingen in mijn ogen wreed zijn en niet opwegen tegen het uiterlijk.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:58

Aranel schreef:
Fair schreef:

King Charles spaniël is geen afkorting, het is een ander ras. Minder bekend misschien.
Verder heeft kohtje jaren met Cavaliers gefokt dus inlezen in het ras en met mensen praten lijkt me overbodig voor haar :Y)
Ja, syring komt voor bij Cavaliers, maar ze hebben er niet allemaal last van zoals hier gesteld wordt. Mijn hondjes zijn gescand en hebben het niet. Er zijn dus wel degelijk pijn vrije honden in het ras. Desalniettemin vind ik wel dat er met nieuw bloed gefokt mag/moet worden in een ultieme poging het ras te redden en syring uit het ras te fokken.

Ik zei king charles, geen king charles spaniel. dus daar kan je niet uit opmaken of ik het over de spaniel of de cavalier heb. :) Daarom vind ik die reactie een beetje belachelijk. Zonder ook maar iets duidelijk te hebben zeggen dat ik het er niet over mag hebben? :Y) Excuus voor mijn onduidelijkheid, maar ik bedoel dus de cavalier. :Y) En nergens wordt gesteld dat ze er allemaal last van hebben, in ieder geval niet van mijn kant.

En dat zijn we het er verder mee eens over hoe we in het ras staan. :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:09

[/quote]
sorry maar als je al niet weet hoe het ras heet begin dan ook niet over de onzin dat het hoofd te klein is.[/quote]

Maar goed, het is geen onzin. Als je dat denkt zou je je misschien even beter moeten inlezen over het ras en met wat mensen moeten praten.[/quote]
Laat ik nu heel veel fokkers kennen en mij heel goed ingelezen hebben. De afkorting die jij gebruikt is een ander ras. Wel een ras waar het ook SM ook in voor komt . Het heeft niets met een te kleine schedel te maken .
Ik heb er hier nog 1 lopen van 14 jaar die helemaal schoon is op de MRI.
Het is Cavalier king charles spaniel, de ander is King charles spaniel.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:04

Dan begreep je mij verkeerd, ik bedoelde in mijn gehele verhaal de Cavalier. ;)
En ik weet het verschil tussen de king charles spaniel en de Cavalier king charles spaniel. :)