Vis uit het aquarium gesprongen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Noukie123

Re: Vis uit het aquarium gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:23

Als er een goudvis bij ons dood is maken we de aquarium altijd schoon

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:28

Zonde, maar ik heb het ook weleens gehad. Groot aquarium, kap er even af en weglopen om wat te pakken, kom ik terug vis weg :?
Leefde nog wel maar was uiteindelijk 2 dagen later ook hemelen.

Eerder toen ik heel jong was en vissenkommen nog geen schande heeft de kat weleens een visje eruit gevist maar die heeft het na terugzetten nog jaren gedaan.

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:58

Ik had ooit guppen, met een dolfijn complex. Als ik dan ging schoonmaken en ze er één voor één uithaalde, was er altijd wel een stuntman die zichzelf achter de kast gooide.
Tja, kom daar nog maar 's bij. Gelukkig waren die van mij van beton gemaakt geloof ik, want ze bleven maar doorleven. :')

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 20:59

StellaMay schreef:
Ik had ooit guppen, met een dolfijn complex. Als ik dan ging schoonmaken en ze er één voor één uithaalde, was er altijd wel een stuntman die zichzelf achter de kast gooide.
Tja, kom daar nog maar 's bij. Gelukkig waren die van mij van beton gemaakt geloof ik, want ze bleven maar doorleven. :')

:') schokbestendig, de nieuwste technologie

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:22

Ah naar dat hij overleden is :( Ik zou me niet te schuldig voelen, voor het zelfde geld was hij wel opgeknapt. Met vissen weet je het nooit.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 21:38

Morgen gaan we denk ik al een nieuwe vis halen voor bij de andere in. :)
Het is voor m'n gevoel wel goed afgesloten zo met Jip, mooie steen er op etc.

We bedenken nieuwe namen: Tiranha, Knofloei (iets in de familie), etc, de toekomstige vis moest eens weten _O-

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:30

Ah jammer dat hij is overleden, maar je hebt je best gedaan. Hij heeft een mooie 'uitvaart'. :j

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:41

Waarom zou je een aquarium moeten schoonmaken nadat een vis gestorven is omdat hij er uit gesprongen is? :? Dat is dus geen ziekte of zo.

Sterkte met het verlies van je vis! Ik heb de indruk dat je best veel om hem gaf. Y;(
Denk er eens over na of je zo snel een nieuwe vis wil halen en of je aquarium echt groot genoeg is om er goudvissen in te houden. Die hebben behoorlijk veel ruimte nodig! Anders liever andere (kleinere) vissoorten of eventueel in een vijvertje?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:47

Sterkte met je vis :(:)

Ik zou zeker het aquarium even schoonmaken, helemaal als er misschien weer een nieuwe vis in komt :j

Je weet niet waarom hij gesprongen is, voor hetzelfde geld was het water toch niet optimaal, en hij is dood gegaan in het aquarium en daarbij zijn misschien ook wel bacteriën vrij gekomen, dus lekker schoonmaken. Moet toch elke week dus waarom het risico nemen :)

Met schoonmaken bedoel ik trouwens een deel water verversen, niet de hele bak leeg kiepen en boenen ;)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 23:18

Andere vis (lees: kerst 2014 gekregen) heeft grote pupillen en was net nogal levenloos aan het doen, stil hangen. Hoe zie je of een vis stervende is / ziek is?

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 00:03

Klinkt niet zo goed, wat je kunt doen is de vis even in echt steen koud water zetten en hem daar vannacht in laten. Dit hebben wij wel eens gedaan met onze goudvis toen hij er bijna mee ophield. Onze logica was dat hij dan even een zuurstof en zenuw schok krijgt door het verse koude water. Laat het oude water in de kom en haal daar morgen even iets uit. Dan kun je dat oude water zo laten testen bij de meeste dierenwinkels. Ik zou de vis niet meer in dat water zetten.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 10:36

M'n moeder sliep ook al, ze slaapt moeilijk dus ik heb het gelaten, vis is weer oké, heb hem even in de gaten gehouden net.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:51

Ik vraag me oprecht af of je aquarium wel groot genoeg is voor goudvissen. Deze dieren hebben een bak nodig pak m beet 1.50.

Een te kleine bak kan ook de reden zijn waarom je eerste vis uit de bak is gesprongen. Aangezien het ook enorme vervuilers zijn heb je ook een flink sterke filter nodig en regelmatig water verversen.

Denk hier dus goed over na voor je nog een visje haalt.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:59

Ik had gewoon een netje over mijn aquarium gemaakt. Bak was ook echt groot zat maar soms lag er gewoon 1 naast.

Water en aquarium even goed schoonmaken, wel opletten dat het water om en nabij dezelfde temperatuur is en je visje even laten wennen. Dan komt het wel goed!
Visje erbij lijkt mij wel zo leuk voor deze!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 11:03

Visje is er inmiddels al eventjes bij trouwens haha, helemaal vergeten.
Ik snap niet waarom het aquarium nu na een paar jaren pas te klein is, deze vis heb ik ook al sinds eind 2014 :)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:28

Heb je inmiddels al een deel van het water ververst? Zo niet dan zeker nog even doen. En je kan je water gratis laten testen bij de dierenwinkel, dan weet je wat er mis is. Ik vermoed dat het nitraat veel te hoog is en dat los je op door vaker water te verversen. Maar goed als je het laat testen dan weet je het zeker.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 11:47

Dankjewel voor je tip! We verversen het al best vaak, soms komt het er even niet van maar deze 2 momenten waren op de momenten dat we het gewoon op tijd hebben gedaan :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:42

Waarom geef je niet gewoon antwoord op de vraag welke afmetingen het aquarium heeft? Of weet je zelf het antwoord dan al?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 13:50

Oh ik wil 'm best even opmeten. Willen jullie 't weten? :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:12

Ja, komt over alsof je bak veel te klein is. Uitpuilende ogen... Visje stopt aan de buitenkant wel met groeien, maar van binnen groeit hij door.

Ik weet niet of je sluiers hebt of gewone goudvissen, maar voor beiden geld hetzelfde als in dit stuk tekst.

Citaat van een site;
Citaat:
De sluierstaart.

De wetenschappelijke naam van de sluierstaart is carassius auratus. Sluierstaarten zijn er in verschillende vormen. De meest gehouden soorten zal ik kort beschrijven.

Ryukin heeft een wat hogere bouw en word 30cm met staart.

Leeuwenkop of te wel oranda heeft een verdikte kophuid en word 30cm met staart.

Red cap heeft een verdikte kophuid en is te herkennen aan zijn witte lichaam met rood hoedje en word 30cm met staart.

Telescoopoog is zwart en heeft uitpuilende ogen word 30cm met staart.

Ranchu of te wel buffelrug heeft geen rugvin en een vergrote kop en word 30cm met staart.

Alle sluierstaarten kunnen 15 tot wel 30 jaar oud worden. Sluierstaarten kunnen niet samen met gewone goudvissen worden gehouden. De goudvissen zullen de dikkere sluierstaarten aanzien voor kuitrijpe vrouwtjes en jagen zo de sluier de dood in. Mannetjes krijgen als ze wat groter worden witte pukkeltjes op hun kieuwdeksels en borstvinnen en vrouwtjes niet.

Huisvesting.

Het aquarium.
Sluierstaarten worden erg groot en zijn dus niet geschikt om in een kom of een klein aquarium te houden. In de regel word 50 liter per vis gerekend. Dat wil niet zeggen dat je 1 sluierstaart in een bakje van 50 liter kan houden. Het beste is een 2 meter aquarium maar dat is voor vele mensen niet haalbaar. Een aquarium van 1 meter lang 50cm diep en 50cm hoog kan voldoende zijn . Dat aquarium bevat 250 liter water. Minus de bodembedekking en de inrichting dan houd je 200 liter over. 200 liter gedeeld door 50 is 4 dus er zouden 4 sluiers in kunnen. Toch is het raadzaam er maar 2 of 3 in te houden om het water niet maximaal te belasten. Sluierstaarten kunnen niet in een vijver worden gehouden. In de winter zullen ze doodvriezen.

De techniek.
Ondanks dat er vaak geroepen word dat sluiers koudwatervissen zijn is dit niet helemaal waar. Als ze op kamertemperatuur gehouden worden zijn ze erg inactief. Een verwarming in het aquarium is wel gewenst. Als het water 22/23 graden is zijn ze actief en geniet je dus ook meer van je vissen. Een goed filter is erg belangrijk! Sluierstaarten zijn grote vervuilers. Een binnen of buitenfilter wat 2 keer de inhoud van het aquarium per uur filtert is wel noodzakelijk. Zorg voor voldoende oppervlakte beweging in het water. Zo zorg je voor zuurstof in het water wat je sluiers nodig hebben. Verlichting boven het aquarium is wenselijk voor de groei van de planten en de vissen.

Inrichting.
Voor de bodembedekking kan je kiezen uit zand en fijn afgerond grind van 1/2mm. Zand is het beste daar de sluiers graag grondelen en hun kieuwen met zand spoelen. Met zand heb je wel kans dat je bodem dichtslibt en er rottende plekken komen. Grind is dus daarentegen makkelijker in onderhoud. Sluierstaarten knabbelen graag aan planten dus plaats wat cabomba , waterpest of hoornblad in het aquarium. Dit zullen ze erg op prijs stellen. Zet de planten wel goed vast want ze maken er maar al te graag een rotzooitje van. Veel beplanting langs de achterwand en zijwanden van het aquarium zullen ze fijn vinden. Laat wel genoeg zwemruimte in het midden over. Een stukje hout of wat stenen naar eigen smaak kan natuurlijk altijd. Let er wel op dan er geen ornamenten of stenen met scherpe randjes in het aquarium geplaatst worden. Hier kunnen ze zich lelijk aan verwonden.

Verzorging.

Water.
Elke week dient er water ververst te worden. Als de sluiers nog klein zijn zal 30% per week voldoende zijn. Zijn ze echter al volwassen dan word het 50% per week. Het verversen gaat het makkelijkste met een slang en een emmer. De ene kant van de slang in het aquarium en aan de andere kant zuigen. Het water zal er vanzelf uit lopen. Dit vang je op in een emmer. Met de slang kan je poep en rotte bladeren van de bodem afzuigen. Met name leeuwenkopjes zijn erg gevoelig voor zweefvuil. Dit kruipt in de plooien van de verdikking op de kop en kan zorgen voor lelijke ontstekingen. Het water moet dus altijd kraakhelder zijn. De witte watten van het filter dienen ook regelmatig vervangen te worden. Hoe vaak kan je het beste zelf bepalen. Als ze vies zijn word het dus tijd voor nieuwe. Doe dit nooit tegelijk met een waterverversing. Zo haal je te veel goede bacteriën weg en kunnen er problemen ontstaan.

Voeding.

Sluierstaarten hebben graag een gevarieerde voeding. Voer wat drijft is uit den boze! Doordat ze het voer van het wateroppervlak moeten eten happen ze lucht mee. Dat hoop zich op en door hun bouw krijgen ze dat er niet meer uit. Het gevolg is dat de sluier zal gaan drijven. Voorkom dit dus! Zinkende korrels is het meest gegeven voer. Ze eten echter ook graag algentabletjes, komkommer, courgette, erwtjes, levend voer zoals water vlooien en muggenlarven maar ook diepvries voer lusten ze graag. Ze mogen zoveel eten als dat ze in 3 tot 4 minuten op kunnen. Dan moet alles op zijn en mag er niks meer op de bodem liggen. Dit zal gaan rotten en zorgen voor slechte waterwaardes. Sluierstaarten kan je ook tam maken. Probeer ze maar eens uit de hand te voeren!

http://sluierstaart-info.blogspot.nl/20 ... n-van.html