Konijn met terugkomende haken aan zijn kiezen. Inslapen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:34

Inderdaad eens proberen ander soort hooi te voeren zoals hierboven is verteld :)

Ik houd enorm van konijnen maar ik durf het niet meer aan.. Veel ellende mee gehad, vankonijnen waarbij je om de zoveel tijd de voorste tanden moest knippen tot een konijn die ik zelf regelmatig een spuitje moest geven. Zit er aan te denken om vrijwilligers werk te gaan doen bij de konijnen opvang :) compleet offtopic dit maar ik wens je veel succes TS! Ben benieuwd hoe je het uit eindelijk opgelost krijgt :)

WillemYntJee

Re: Konijn met terugkomende haken aan zijn kiezen. Inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 07:00

Brechtje dat kan gewoon niet,laat ik t zo zeggen dan kan je geen goed werk afleveren als dierenarts. Voortanden kan nog, maar t gaat hier om kiezen! Daar kan je echt niet zonder narcose aan komen.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 07:20

de enige echte oplossing is in laten slapen..
je blijft ermee bezig en wat je ook doet, je kan het niet zelf oplossen!

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:40

Wilhelminapark is idd de beste konijnen arts.

Ik heb ook een konijn gehad die haakjes kreeg op de kiezen. Mijn kk dierenarts vijlde de haakjes er zonder narcose af. Ik hield mijn konijn zelf vast en dat ging prima. Helemaal niet veel stress en zo klaar zonder narcose. Als je goed zoekt dan zijn er echt wel kk dierenartsen die dit kunnen. Je moet een handige da hebben. Ook de achterste kiezen kon hij doen. Bij mijn da lukt het bij het merendeel van de konijnen zo. Bij een enkele leverde het teveel stress en moet het met narcose.En mijn konijn was echt niet de gemakkelijkste maar liet het toch toe. Een narcose is toch ook een hele belasting voor een konijn.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:48

De achterste kiezen is antomisch onmogelijk zonder narcose en daardoor ook zeer gevaarlijk.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 20:07

Bij mijn konijn zijn vanaf zijn 7e tot en met zijn 11e 2-3x per jaar de kiezen gevijld, zonder narcose. Het was een heel klein dwergje. Hij stopte op een gegeven moment ook met eten en daardoor wist ik dat het weer tijd was voor de tandarts. Het enige wat hij at was Science Selective, hooi en groente wilde hij niet meer eten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 21:07

Dan zijn de haken ook niet goed weg geweest. Door de narcose word alles slap en kan je de bek en de wangen sprijden. Er is geen konijn die dit toestaat zonder narcose voor de achterste kiezen daar deze al haast onmogelijk zo te bekijken zijn. (Heb jarenlang geassisteerd hierbij). Tevens zal een goede konijnenarts dat ook niet doen daar het risico veel te groot is daar je niks ziet. iets uitschieten is zo gebeurd en meestal fataal.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 22:18

Helemaal mee eens wilawander! Een dierenarts die dit zonder narcose doet, is gewoon een prutser. Je ziet niet wat je doet dus kan onmogelijk een goede behandeling geven.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 22:24

Bij ons in de opvang zat ook een konijntje wat daar last van had. Kiezen zijn getrokken en die kon nog best goed eten. Alleen de selective brokjes werden geweekt dat het een soort zachtere pap was, dat was anders wel wat moeilijk eten.

Zou dus zeker even met een goede kliniek overleggen. Wie weet zijn er nog opties.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 22:26

maylotje schreef:
Bij ons in de opvang zat ook een konijntje wat daar last van had. Kiezen zijn getrokken en die kon nog best goed eten. Alleen de selective brokjes werden geweekt dat het een soort zachtere pap was, dat was anders wel wat moeilijk eten.

Zou dus zeker even met een goede kliniek overleggen. Wie weet zijn er nog opties.

De kiezen? Of tanden?

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 22:28

Voor zover mij bekend was ging het om kiezen. Was een vrij oud konijn dat met een slecht gebit was binnen gekomen en dus al wat losse had en waar snel de haken op terug kwamen.

Maar ben er nu eigenlijk ook niet meer zo zeker van is al even geleden ook.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 22:36

Wilhelminapark trekt ook wel kiezen hoor, maar ik weet niet precies hoe t zit met doorgroeien van de tegenoverliggende kies. Zal vast iets op hun website over staan.