Slechte ervaringen met geven van vers vlees?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Re: Slechte ervaringen met geven van vers vlees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 11:38

Gôh ik begrijp je standpunt... maar aan zelf samenstellen waag ik me liever niet. Dan ben ik gewoon niet zeker van hoe veel van wat, al heb je natuurlijk wel een perfect zicht op wat je geeft inderdaad.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:41

JoCo schreef:
Ja maar wilde dieren leven niet samen met de mens en hier wordt er veel geknuffeld...

Dat veel knuffelen betekent voornamelijk dat je je kinderen en jezelf ook meeneemt in het ontwormschema net als de honden, maar daarvoor maakt brok of vers niks uit.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 11:47

Euh sorry nu weet ik niet goed wat je bedoelt...?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:55

Wormen kunnen ook gewoon met je stukje vlees uit de supermarkt mee komen hoor, daar hoef je geen honden voor te hebben.

Als je kind naast en bruine hoopjes van je hond/kat zit te spelen zou ik het idd wel doen, maar om nou preventief mezelf te gaan ontwormen omdat ik een hond heb die weleens een lik in m'n gezicht geeft omdat die toevallig dichtbij is vind ik weer wat ver gaan.
Het blijft immers gewoon vergif.
Mocht het nodig blijken is mij dat vroeg genoeg.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 12:49

En het kan geen kwaad voor de oude hond die brok krijgt?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:54

Dat is van tevoren moeilijk te zeggen. De ene hond reageert er goed op, de andere totaal niet, en dan nog kan het dus ook nog weer verschillen waar het vlees vandaan komt en van welk dier het komt.

Wormen kan elke hond krijgen van iets dat hij op straat of in de tuin eet (denk bijvoorbeeld aan kattenpoep, dat is schijnbaar een delicatesse als ik onze honden moet geloven). Met regelmaat de honden ontwormen is dus ook wel aan te raden.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 13:14

Ja dat doe ik sowieso... wij hebben ook paarden en paardenpoep is helemaal jammie!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 13:18

Oudere hond schakel ik maar niet om... ze doet het prima op deze brok (kreeg hiervoor een commercieel merk en had doffe vacht en vaak blaas of darmontsteking). Ze heeft ook Cushing. Nu glanst haar vacht weer en niks ontstekingen tot nu toe.
Kleintjes waren vreselijke broketers, vandaar ook mede de omschakeling.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:30

Hier een oude hond ook ooit om laten schakelen naar vers. Was absoluut geen probleem. Mijn dierenarts heeft ook liever brok ipv vers al zien hun ook in dat vers voeren vele honden veel goed doet ;)
Overigens niet alleen honden ook veel katten hebben erg veel gemak van. Zeker katten met blaasgruis problemen e.d. ;) veel minder rotzooi in voeding en veel meer vocht.

Ik moest terug naar brok i.v.m. erg luie darmen van mijn ene hond. Door vlees te weinig onlasting waardoor hij steeds verstopt zat helaas

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 13:35

Ik moet inderdaad zeggen dat de ontlasting vd kleintjes echt wel klein is! En het ruikt amper + is erg vast

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 16:06

Rare ideeën over wormbesmetting hier. Alsof het eten van faeces een risicofactor zou zijn.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 21:18

Ik maakte me meer zorgen over de bacteriën eigenlijk...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:38

maak je je ook zorgen als je kindje in zandbakken speelt ( kattenstrond) ,of simpeler een openbaar toilet bezoekt,deurknoppen aanraakt of winkelwagentjes?

bv: http://www.thp.nl/deze-5-openbare-plekk ... bacterien/

ik heb al jaren honden ( jaartje of 34 ) welke nog nooit brokken te eten hebben gehad alleen maar vers vlees,en ik zoen ze helemaal plat,ze slapen in bed enz enz...is goed voor de weerstand zullen we maar zeggen :D :D

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:51

Goed dat je hier je vragen afvuurt ipv paniekerig gelijk stopt met je kvv. Zoals je leest, hoef je je nergens druk over te maken, als je maar hygiënisch te werk gaat.

Hier ook kvv en kroel me hond en slaapt zelfs in bed. Nou ik ben kip lekker :D!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 22:56

haha nja paniek is nooit een goede raadgever! Het is gewoon een beetje eng, en al zeker omdat ik niemand persoonlijk ken die Kvv geeft, en een dierenarts die er niet achter staat...

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:20

Ik voer al meer dan 10 jaar vers aan onze honden. Als je het vlees van de honden in een afgesloten bak bewaard (iedereen in huis weet dat de bakken met het blauwe deksel hondenvoer is) het hondeneten op een eigen vaste plaats voert, hygiënisch werkt, (etensbakken afwassen, handen wassen en dat soort dingen) dan is het niet "gevaarlijker" dan je eigen vlees.
Wij hebben een kleine vriezer voor de honden (en daar ligt ook wel eens ons brood in... :D ) maar het komt er op neer dat je de normale hygiëne regels moet toepassen.
Oh, en onze jongste was toen 4 jaar. Die moest gewoon zijn handjes wassen als hij uit de zandbak kwam. En ook als hij wat wilde eten en met de hondjes had gespeeld. ;)
Af en toe de boel ontsmetten met dettol kan nooit kwaad.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:31

Als je gewoon hygiënisch te werk gaat vallen de risico's hard mee hoor :€
Dus idd gewoon in de koelkast ontdooien (ik heb de verpakkingen in de koelkast in een bak met deksel liggen om te ontdooien , maar ik ontdooi dagelijks 2kg en heb geen zin dat het door heel de koelkast heen ligt )

Dan gewoon de honden voeren, naderhand handen wassen en zorgen dat de oppervlaktes waar je het voer op hebt uitgepakt etc. Af doet en na het eten de bakken Van de vloer af (ik was ze altijd maar gelijk af )
Eigenlijk gewoon exact hetzelfde als dat je vlees voor jezelf uit de vriezer haalt en verwerkt
Ken verschillende voorbeelden van gezinnen die hun hond(en) vers voeren en (jonge) kinderen hebben rondlopen en daar zijn eigenlijk nooit problemen
Gewoon een kwestie van hygiënisch werken ;)

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:23

Ik voer al jaren vers. Wat mij betreft een goede keuze, mits je gewoon hygiënisch te werk gaat. Maar dat doe je met eigen eten ook neem ik aan :).

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:46

Hier ook alles op vers.
Fokker van mn hondjes haalt/maalt/mengt zelf het slachtafval.
Honden zien er allemaal goed uit.
Heb een aparte vriezer voor het vlees (want het meurt!!) en een eigen keukentje..
Ontdooien geschiedt in n plastic bak en de voerbakken worden na elke voerbeurt afgewassen met zeep.
Met t vlees in de bakken doen, draag ik wel plastic handschoentjes, vooral konijn en pens wil de geur enorm blijven hangen aan je vingers.
Dan erbij... Het is ook hygienischer met handschoenen :)
Ik krijg ook wel es n lebber, maar ben er nog nooit ziek van geworden :)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 11:05

Zo ga ik ook te werk, in bevroren toestand vel errond uit, en in een afgesloten bak laten ontdooien en dag erna opvoeren. Na het eten wordt alles meteen af gewassen.
De winkel raadt me ook aan zo veel mogelijk af te wisselen tussen de verschillende merken, maar best begon ik met Naturis en Rodi omdat dat fijn vermalen is en de honden even konden wennen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:11

@ TS ik ken genoeg honden die op vers afgespeend worden en naar gezinnen met kinderen gaan. Niet meer zieke pups of zieke kinderen. Als je hond buiten in de tuin snuffelt, komt hij even goed in aanraking met bacteriën die hij dmv zichzelf wassen en likjes aan de kinderen kan doorgeven. E.coli zit ook in de uitwerpselen ook al zou je geen vers voer geven.
edit: paardenmest zit ook vol bacteriën...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:30

JoCo schreef:
haha nja paniek is nooit een goede raadgever! Het is gewoon een beetje eng, en al zeker omdat ik niemand persoonlijk ken die Kvv geeft, en een dierenarts die er niet achter staat...

Goed dat je even doorvraagd maar je hoeft je echt geen zorgen te maken.
Ik voer versvlees inmiddels ruim 10 jaar aan jonge en oude honden en heb meerdere problemen totaal weg gevoerd.
Onze DA was zo enthousiast dat hij patienten met huidproblemen het ook aangeraden heeft.
Vers vlees heeft gemiddeld een eiwitgehalte tussen de 13 en 17 %
Perfect voor een hond die nog steeds een darmstelsel heeft als zijn voorouder de wolf. Maakt niet uit of het om een klein hondenras gaat of om grote honden. Het darmstelsel is gelijk.

De meeste commerciële brok bevat tussen de 22 en 25 % eiwit en ook nog 's rond de 60% of hoger zetmeel van granen. Terwijl een hond helemaal geen graneneter is.

Er werd in dit topic al eerder genoemd dat het maagzuur van een hond erg zuur is. Dat is zó zuur dat bijv. salmonella bacteriën e.a. direct kapot gaan.

Wat nog wel even een tip is dat als je een hond wilt overzetten van brok naar vers vlees dan is het aan te raden de hond eerst een paar dagen alleen pens te geven.
Daar zitten nl. heel gezonde bacteriën in voor het darmstelsel van een hond en maakt de overgang naar vers voer wat makkelijker.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:31

JoCo schreef:
Zo ga ik ook te werk, in bevroren toestand vel errond uit, en in een afgesloten bak laten ontdooien en dag erna opvoeren. Na het eten wordt alles meteen af gewassen.
De winkel raadt me ook aan zo veel mogelijk af te wisselen tussen de verschillende merken, maar best begon ik met Naturis en Rodi omdat dat fijn vermalen is en de honden even konden wennen.

Verschillende merken is niet nodig, voldoende verschillende diersoorten wel. Een goed merk zal alles bieden wat je dier nodig heeft ;)

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:52

Ik ben iets te snel overschakelt toendertijd, en mijn hond zijn darmen hoorde je gewoon, hij schrok er zelf van, ocharme.
Dat is helemaal goedgekomen, hij staat nu op een dieet van Naturis persbrok en vers vlees. Hij doet het er heel goed op. Wat me opviel is dat hij op happy life brokken (voorheen) vaak moest braken en dat dit eigenlijk niet meer voorkomt.
Hij heeft nog wel eens gebraakt, maar dat was omdat hij hele babykonijnen had gegeten, grrr

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:59

Hier staan alle honden op vers vlees. Worden bij de fokker al gelijk afgespeend op vers vlees en krijgen nooit iets anders. Let er alleen op dat je totaalvariant voert en/of voldoende diersoorten (4 per wk) om het een volledige voeding te laten zijn. Hier wordt ook vol op geknuffeld met de honden en zolang je bij bereiding van het voer hygienisch te werk gaat is er echt geen probleem. Ik neem aan dat je toch ook je handen goed wast nadat je kipfilet hebt schoongemaakt voor jezelf? ;)
Met brok hadden mijn honden veel ontlasting, jeuk, slechte adem, tandsteen, weinig eetlust. Nu op vers vlees 1x per dag mooie vaste ontlasting, nooit tandsteen, geen jeuk meer en zien er beter uit dan ooit. En mijn honden lopen ook fanatiek in de wedstrijdsport dus er wordt echt wel wat van ze gevraagd fysiek.
Honden krijgen van brok vaak last van de grote hoeveelheid granen die erin verwerkt zitten, allemaal vulstof wat je hond eigenlijk niet hoort te eten.
En de dierenartsen? Tja.. vaak verdienen die ook aan het voer wat ze verkopen dus die die hebben je liever op brok staan. En mijn dierenarts is er bijvoorbeeld totaal niet tegen.