Nubische geiten: wie maakt mij wijs?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:28

En schapen kunnen zo grappig zijn! Die van ons zijn twee jaar en spelen soms ook nog, met name de gecastreerde rammen. Die stuiteren door de wei. Uitbrekers hebben wij dan weer niet.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:51

En van die ouessant schaapjes dan? ( zo klinkt het ras, geen flauw idee hoe je het spelt :+ ) dat zijn echt hele leuke blije hyper schaapjes :j

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 12:09

Wij hebben 8 jaar geleden ook bewust gekozen voor 2 nubische bokjes en die gecastreerd. Ze zijn vergeleken met de andere geiten die ik gehad heb echt veel rustiger, breken niet zo uit, en klimmen niet echt.
Er is er nu nog 1 over van die twee, die is echt bizar groot geworden, wel heel gaaf hoor maar groter dan een paar van mijn pony's. Daar hebben we sinds vorig jaar een jonge kruising nub x landgeit bij maar zij is veel kleiner, veel meer een "echte" geit qua klimmen etc, eigenlijk ook heel leuk hoor. Ze hebben bij ons altijd veel bij pony's/ezel/paard gelopen en nooit aan staarten gegeten.

Ik ben echt heel gek met de geiten, vind het superleuke dieren. Heb ook verschillende rassen schapen gehad (ook voor het trainen met de honden), ouessant, heideschaapjes, veluwse, herdwicks en een walliser schwarznase maar ik vind dat je met de geiten veel meer contact hebt, ze zijn meer echt gezinslid. De paarden hebben er ook veel meer dan met de schapen. Ze kunnen bij ons altijd zelf kiezen of ze buiten of binnen willen, kou geven ze niks om maar ze gaan vaak naar binnen om te liggen herkauwen.
Ik had trouwens 1 gehoorn en 1 onthoorn, de onthoornde is gestorven en was altijd wat zwakker. Wij vinden het zelf eigenlijk wel leuk om te zien hoe ze zichzelf op hun rug kunnen krabben ermee enzo.

Afbeelding

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 12:14

Als de voornaamste taak weide onderhoud is, dan zijn schapen je beste optie. Maar als je die niet leuk vindt qua interactie, etc. is het te overwegen om contact te zoeken met een schapenboer die 1-2x/jaar een paar dieren bij jouw een stuk kan laten kort grazen. Dan heb je wel het weide onderhoud, maar geen omkijken naar de verzorging.

Ik heb wel geiten overwogen voor weide onderhoud (onkruid, etc.) maar uitbreken, eigenlijk niet primair graseters, stal noodzakelijk (niet waterdicht :D ) en ik vermoed ellende door verveling, heeft voor mij de keus gemaakt voor wat schapen volgend jaar. Hoorns + hooinetten ben ik ook wat huiverig voor trouwens, dus hoe voer jij hooi?

Wil je toch specifiek geiten, ga er dan mee aan het werk (opvoeding en eventueel kunstjes) en helaas als er specifieke stukken (paardenmestplekken/onkruid) afgegeten moeten worden zal stik bijna de enige oplossing zijn om te zorgen dat ze daar en dat kort eten wat bij hun taak hoort en zonder uit te breken (eco variant bosmaaier dus eigenlijk). Nu zijn geiten herkauwers en is meer dan een paar uur achter elkaar aan de stik nutteloos. Rest van de tijd lekker in een echt goed afgerasterde geitenwei samen spelen/herkauwen. Je hebt er dus al met al aardig werk aan.

Vraag is dus of je een huisdier wil dat buiten gehouden moet worden of een "werknemer" waarbij vriendschap bonus is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 12:14

TS, zouden Alpaca's niet wat voor je zijn?

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 12:24

Voor het gras inderdaad zijn ze niet echt de beste optie, dat vinden ze maar matig interessant, dat doen schapen veel beter.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 12:45

Afbeelding

Wij hebben indertijd een geit genomen omdat ons paard onverwacht alleen kwam te staan. Geit had een beetje problemen met haar identiteit, dacht dat ze ook een paard was en wilde niet onder dak als het regende. Paard fungeerde als dak en schoof zo voorzichtig met geit door het weiland. In de winter kreeg ze een klein dekentjes op, werkte prima!
Ze vrat wel alle klimplanten op waar we langs kwamen van stal naar weiland en vice versa, maar het was een geweldig lief beest.

cissi

Re: Nubische geiten: wie maakt mij wijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 12:54

Of een ezeltje? Wel goed ontwormen en ze hebben een goede schuilstal nodig want hun vacht is niet tegen regen bestand, maar zulke leuke dieren!

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:05

Misschien zijn kameroen schapen dan meer iets voor je?
Dat zijn schapen die wel hun vacht verliezen, die hoef je dus niet te scheren.
Ook is het makkelijker in onderhoud, ze zullen minder snel uitbreken en ze eten ook echt gras in plaats van al het andere wat ze te pakken kunnen krijgen :P

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:19

karuna schreef:
Geiten weet waar je aan begint. Stalhouder in Veenendaal had ze. Man was zwaar christelijk maar serieus de geiten kregen zelfs hem aan het vloeken. Ontsnappen, mekker uren bij voorkeur op tijden dat je rust wil. Paarden aanvreten enz.

Denk dat je toch beter een paar koetjes weer kunt aanschaffen. Alleen dan kleiner formaat dat Billy. Zoals hierboven dexters of andere oude robuste rassen

Mijn vader zei het ook al: "Geiten zijn héle onchristelijke beesten, ze leren je vloeken."
Desondanks kregen we toch een geit, die echt gek op ons was en superlief... ze was zó gek op ons dat ze dwars door een raam heen sprong, na eerst een gat te hebben gemaakt door er een transportkist tegenaan te laten knallen (slim zijn ze).

Dat paardenstaart eten is inderdaad berucht... maar niet iedere geit doet het, vroeger gaven ze sommige renpaarden zelfs een geitje als stalmaat...
Maar als ze gaan staartknagen ben je natuurlijk zuur...

Er bestaan ook skuddeschapen, een klein en taai ras, dat er nogal geitachtig uitziet doordat ze niet zo'n grote wolbaal worden. Ze staan bekend als een dicht bij de natuur staand ras, dus makkelijk houdbaar en minder problemen met lammeren.

http://www.skudde.nl/skudde/

Kameroenschapen hebben nóg minder haar, zien er nog "geitiger" uit en lijken me ook prima geschikt doordat ze zo makkelijk in de verzorging zijn!
http://www.levendehave.nl/magazine/kameroen-een-uit-de-kluiten-gewassen-dwergschaap

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:33

Elise_0o schreef:
Misschien zijn kameroen schapen dan meer iets voor je?
Dat zijn schapen die wel hun vacht verliezen, die hoef je dus niet te scheren.
Ook is het makkelijker in onderhoud, ze zullen minder snel uitbreken en ze eten ook echt gras in plaats van al het andere wat ze te pakken kunnen krijgen :P

Kameroens kunnen goed springen, die omheining (1.40-1.50 hoog) moet dus nog steeds goed solide zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:45

Als je omheining goed op orde is heb je echt geen problemen met geiten. Ik had vroeger een buurman die er 400 achter 2 stroomdraadjes hield. MOest wel goed stroom op staan en die er even af halen was geen optie. ;) Ze zijn super slim.

De meesten houden geiten achter gaas en dan beginnen de problemen... zeker met hoorns. Maar stroom hebben ze echt wel respect voor.

Grote melkgeiten zijn heel aanhankelijk, slim, makkelijk in de omgang en makkelijk te onderhouden. Als ze eenmaal volwassen zijn springen en klimmen ze vaak ook niet meer.

Ze eten idd wel graag struiken en planten, maar in een weiland eten ze ook gras hoor. En ze eten ook de boterbloemen en zuring uit je grasmat.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:48

Toen ik op mijn werk begon was er oa een kudde nubbische en dwerg geiten. Na een paar jaar hebben we deze rassen gekruist.

Nuppen zijn idd een stuk relaxter dan dwergjes. Uitbreken hebben we nooit last van: hebben hekken van 1 1/2 meter hoog, met gaas. Daarvoor nog eens stroomdraad. Als de stroom er af is willen geiten het gaas nog wel eens als borstel gebruiken, en dat was het. Mekkeren op onhandige tijden: nooit klachten gehad, en bij aankomst in de ochtend zijn het de schapen die de grootste keel op zetten.

Schuilstal is handig, want als geiten ook maar denken dat het regent staan ze binnen :+ Met gecastreerde bokken geen ervaring. De gecastreerde ram is echter niet te herkennen tussen de ooien.

Bij zowel schapen als geiten is het handig als je ze zelf kunt bekappen. Nuppen hebben sneller hoefproblemen dan dwergen of schapen, dus die zou ik minimaal 4 x per jaar bekappen. Is niet zo gecompliceerd als paarden. Op internet zijn goede info en video's te vinden. Als je dan een keer mee kijkt bij een ervaren persoon ben je er wel. Toen ik net begon met het bekappen op mijn werk bij twijfel gewoon aan dierenarts of hoefsmid gevraagd of ze mee wilden kijken wanneer zij er waren.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:52

Mijn geitjes heb je vast al wel eens op Facebook voorbij zien komen. Wij hebben 3 toggenburgers en 1 witte melkgeit en ik vind ze echt geweldig, ik zou ze niet meer kunnen missen

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:55

Lowara schreef:
En van die ouessant schaapjes dan? ( zo klinkt het ras, geen flauw idee hoe je het spelt :+ ) dat zijn echt hele leuke blije hyper schaapjes :j

Er zijn maar weinig scheerders die staan te springen om die kleintjes te scheren. Ze zijn écht niet makkelijk te scheren

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 14:10

Lowara schreef:

Zolang je er niks mee doet heel leuk maar ze zijn heel bang voor mensen. Ze zijn amper te vangen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 17:32

Verstand heeft gewonnen..

Iedereen heel erg bedankt voor alle reacties, ook via pb! Dankzij jullie weet ik dat ik voorlopig in ieder geval het niet moet doen..

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 17:43

Onze 2 dwerggeitjes zijn de baas over de pony en het paard.Ik voer ze ook apart anders jagen de geiten de paarden weg en eten ook hun voer op.Paarden staan dan sip te kijken van een afstand.Maar voor de rest gaat het goed onder elkaar.En ze zijn natuurlijk ontsnappingsartiesten :)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:20

Wat een geweldig filmpje beert!! hahah heerlijk die schapen :D

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 20:31

mini grasmaaiertjes op zonne energie is misschien ook een mogelijkheid maar hebben niet het leuke van dieren.....

Groet Karin.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 20:41

Ik denk idd dat schapen een betere keus zou kunnen zijn. Eten gras en ander onkruid en trappen de grasmat weer mooi aan.