Kat verder met 3 poten...iemand ervaring?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 16:23

De kat die hier vlakbij woont, heeft drie poten en rent als een dolle. Gaat prima. Op facebook heb je pancake the two legged cat. Ze mist haar beide voorpootjes, maar is zo vrolijk als wat en kan zich ook voortbewegen.

Wildgirl

Re: Kat verder met 3 poten...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 17:49

Ik zal straks even proberen een filmpje te uploaden, hij steunt wel op zijn pootje alleen klapt het dus dubbel.
Hij heeft het zwaar met de naweeën vd narcose, erg suf nog. Beetje blikvoer met water ging er net mondjesmaat in...pfff zo ellendig dit, je wilt zo graag dat kleine hoopje helpen!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:58

Nu een paar keer een poot amputatie bij de kat meegemaakt vanuit mijn werk en we verbazen ons er altijd weer over, hoe snel het herstel gaat en hoe snel een kat zich aan past. Voor paar maand terug zelfs nog een 16-jarige dame die zich de dag na de operatie, alweer te trap op hees, terwijl dat nog niet eens mocht. Was welliswaar wel een achterpootje. Qua pijn horen we van alle eigenaren dat ze niet hebben gezien dat de kat ergens last van had, op zijn hoogst van de hechtingen na zo'n week/ anderhalf. Uiteraard krijgen ze goede pinnstilling mee.

Zeker bij zo'n jong katje, zou ik het de moeite waard vinden. Katten passen zich echt heel snel aan!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 18:07

Hier een kat met drie poten.
Dakota had een grote wond door een halsband (voorpoot erdoorheen) waardoor de zenuwknoop is afgestorven. Ze kon wel steunen op de poot maar het onderste gedeelte klapte dubbel waardoor ze dus eigenlijk liep op de bovenkant ipv de kussentjes.
Besloten de poot dus te amputeren waarbij het schouderblad is blijven zitten ivm balans. Vanaf het moment dat ze thuis kwam was ze veel mobieler dan met het niet meewerkende pootje. Inmiddels zijn we al weer heel wat jaren verder en ik houd er rekening mee dat ze sneller slijtage gaat krijgen in de overgebleven poot maar ze heeft zo veel lol op de boerderij dat elke dag is meegenomen. Inmiddels mist ze ook een oog dus het is wel echt een kneusje maar zolang zij geen pijn heeft en geniet gunnen we haar een fijn leven bij ons.

Meet Dakota (aka Dakoot driepoot :') )
Afbeelding

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 18:09

Wij hadden ook een kat met 3 poten, eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als bij jou. Zat rond 1 jarige leeftijd opeens zielig in een hoekje in de schuur met zijn poot omhoog, gelijk naar de DA en het bleek dat zijn hele poot verbrijzeld was. Vanbuiten helemaal niks te zien, nergens ook maar een haartje die de verkeerde kant opstond dus hoe hij eraan is gekomen is nog steeds een raadsel.
Opties waren amputeren of operatie en daarna een hééél lang herstelproces (3 maanden in een bench en er niet uitmogen etc), dus daarom gekozen voor amputatie.
Kat was super gelukkig en kon nog alles wat hij daarvoor ook deed, inclusief hard rennen, muisjes vangen etc. Hij gebruikte zijn enige voorpoot nu in het midden, als een soort driewieler :')
Zo zag het eruit:
Afbeelding

Helaas op 8 jarige leeftijd alsnog veel te vroeg gestorven aan leukemie.

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 18:15

Wij hadden een kat die toen hij 13 was een aanrijding heeft gehad waardoor we een deel van zijn staart en een achterpoot hebben moeten laten amputeren. Toen we hem ophaalden van de DA na zijn operatie liep hij alweer vrolijk rond daar en sprong zelfs zelf uit en in zijn hokje! Hij heeft nog tot zijn 16e rondgelopen met maar drie poten, maar er nooit (zichtbaar) last van gehad en gewoon rondgerend, gespeeld en zelf af en toe een boom beklommen.
Helaas is hij op z'n 16e overleden aan een hersenbloeding.

purny

Ook hier een kat met 3 poten. Jackie mist haar voorpoot maar dat heeft ze af en toe niet door. Dan sjeest ze door het huis. Het is even wennen voor ze maar zeker op zo'n jonge leeftijd is dat geen probleem. Het went snel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door purny op 21-07-16 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Yasmijntje

Kat hier in de buurt heeft ook drie pootjes.
Ze springt óp een schutting en loopt er daarna overheen, zo bizar dat ze nog zoveel evenwicht heeft :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 18:29

Onze driepoot klimt ladders....eraf durft ze dan weer niet dus we moeten haar nog wel eens van zolder plukken :')

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 19:01

De kat van mijn zus heeft een aanrijding gehad en liep daarna ook op 3 poten. Er waren geen breuken oid dus DA dacht aan zenuwschade. De kat kreeg daarvoor vitamine b(??) als ik het goed heb. Hij steunde er wel op maar klapte er dan doorheen.

Na een aantal maand loopt hij al weer prima. Steunt er wel op maar wat minder. Dierenarts waar hij kwam na het ongelukt sprak ook over amputeren, eigen dierenarts zag daar geen reden voor of hij zou last van zijn poot moeten gaan krijgen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 19:10

Wij hebben 2 katten met 3 pootjes.
1 gevonden in een mollenklem (die is dus verkeerd gepaatst-anders kan het niet)
Zeker bij deze had ik er meer last van dan de poes.
Na de operatie gewoon weer vrolijk verder en zag ik geen pijn, alleen een groot aanpassingsvermogen.

De volgende kwam thuis met een wond en gebroken pootje. Die combinatie zorgde ook voor amputatie.

Hoe jonger de kat, hoe makkelijker het gaat

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 20:23

Weissjee schreef:
De kat van mijn zus heeft een aanrijding gehad en liep daarna ook op 3 poten. Er waren geen breuken oid dus DA dacht aan zenuwschade. De kat kreeg daarvoor vitamine b(??) als ik het goed heb. Hij steunde er wel op maar klapte er dan doorheen.

Na een aantal maand loopt hij al weer prima. Steunt er wel op maar wat minder. Dierenarts waar hij kwam na het ongelukt sprak ook over amputeren, eigen dierenarts zag daar geen reden voor of hij zou last van zijn poot moeten gaan krijgen.

Fredt heeft idd ook hoge dosis vit. B gekregen vanmorgen.
Zie onderstaand filmpje, het rare imo is dat hij zijn poot vanuit de schouder nog wel beweegt cq. Zijn gewicht erop zet. https://youtu.be/I5SkZaCA9ZM

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:27

Dat zegt niets. Jackie liep een jaar met een gebroken pootje rond. Niemand en zelfs de dierenarts had niet door dat het gebroken was. Ziet er wel sneu uit eigenlijk

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 20:33

T ziet er zeker sneu uit, hij heeft echter voor zover ik kan zien geen pijn. Staat op lage dosis metacam nu. We kijken het een aantal dagen aan, ik ben niet tégen amputeren maar ik wil ook niet te snel die keuze maken..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:37

Idd. In mijn geval was het anders. Maar ondertussen is mevrouw een tevreden zwarte dame

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:38

Dat is echt exact hoe Dakota liep en kwam echt vanuit de zenuwen in haar oksel die kapot waren. Ondanks medicatie en fysio is dat niet meer goed gekomen en heeft ze dus een pootamputatie gekregen.

Dit is hoe het was (even in een spoiler)

Spoiler:
Afbeelding

Vlak na amputatie

Afbeelding

En een paar weken later.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:43

Verstandig om het eerst even aan te kijken, wie weet zit er toch iets van verbetering in nog. Zeker omdat niet duidelijk is wat de oorzaak is geweest. En anders: met een pootje minder doen katten het prima! Hier buiten loopt er ook eentje rond met een pootje minder, maar die terroriseert de meeste andere buurkatten. Wil niet weten hoe erg die zou zijn met 4 pootjes :D

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:54

Onze buren hebben een kat die mist zowel een achterpoot als zijn staart en hij is razendsnel en geen binnen kat.

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:54

Vorige week is bij mijn kat zijn pootje geamputeerd, na 1 dag mocht hij al vrij rondlopen en na 2 dagen sprong hij al op schoot (hij mist een achterpootje) alleen op de vensterbank springen lukt nog niet maar het is verbazingwekkend hoe snel hij eraan gewend was! Morgen worden de hechtingen eruit gehaald

Hopelijk komt het toch nog goed, want 4 pootjes is natuurlijk wel fijner! Succes en beterschap voor poeslief

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 22:40

Wildgirl schreef:
Weissjee schreef:

Fredt heeft idd ook hoge dosis vit. B gekregen vanmorgen.
Zie onderstaand filmpje, het rare imo is dat hij zijn poot vanuit de schouder nog wel beweegt cq. Zijn gewicht erop zet. https://youtu.be/I5SkZaCA9ZM

De kat van mijn zus liep wel anders 'slecht'. Daarvan deed de poot het wel om maar zo te zeggen maar klapte bij de schouder weg.

De kat van mijn zus heeft wel de eerste weken benchrust gehad.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 23:01

Onze kat, door een trein aangereden, is het pootje incl schouder geamputeerd (dus zit ook geen stukje bewegende schouder meer) en ze mist dr staart. Maar springt, rent, vliegt overal onder, op en af. Geen enkel probleem.
Wat dat betreft totaal geen andere kat dan de andere 3 'gezonde'.
Was overigens ook zodra ze uit d'r narcose kwam geen enkel probleem. Geen moment omgevallen oid. Katten hebben echt een wonderbaarlijk evenwichtssysteem als je het mij vraagt haha!

Een andere toen ze d'r pootje had gebroken en (zo ver dat bij een kat gaat haha) gespalkt was, vloog ook alweer direct alle kanten op op 3 poten, zelfs toen er door de spalk wat loos gewicht hing.

Wat op de vorige pagina ook al gezegd werd: ik laat liever een poot amputeren dan vanalles sleutelen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 08:01

Nou ik stond vanmorgen al snotterend ontbijt te maken....Fredt kwam mij vrolijk tegemoet toen ik beneden kwam en liep wel kreupel maar zette zijn pootje wel weer recht neer. Ik zal vanmiddag een filmpje maken! Het dubbelklappen van zijn onderpoot is tijdens het lopen zo goed als weg...hij kan zijn poot ook weer strekken!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:18

Je zou eens contact kunnen opnemen met www.hodes.eu de maken de mooiste braces en hulpmiddelen voor dieren. Het zal me niks verbazen als hij voor je kat een geschikte pols brace kan maken.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 16:42

https://youtu.be/5efVU4ZDSFc filmpje van 5 min geleden. We hebben vanavond nog een bezoekje DA staan voor opnieuw de vit. B en anti zwelling spuit. Eet als een bootwerker en springt ook overal op, lijkt nog steeds geen pijn te hebben gelukkig. DA denkt aan zenuwkneuzing.

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:45

Heel toevallig vanochtend Dr. Pol gekeken, waarbij ook een kat een amputatie aan het pootje had. Kat was daarna weer in orde, en hij rende alsof hij gewoon 4 pootjes had. (de operatie bij deze kat, was absoluut nodig, anders had die waarschijnlijk het niet overleefd)