Kip is al 3 maanden broeds, hoe haar broedsaf krijgen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 19:43

Wanneer er geen eieren onder de kip liggen is er geen enkel probleem. Lekker laten zitten, ze stoppen ooit heus een keer. Wat een vreselijke oplossingen dragen sommigen hier aan :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:07

InekeN schreef:
Wanneer er geen eieren onder de kip liggen is er geen enkel probleem. Lekker laten zitten, ze stoppen ooit heus een keer. Wat een vreselijke oplossingen dragen sommigen hier aan :')

Kippen kunnen zich wel degelijk dood broeden....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:15

Wij hebben vroeger ook altijd kippen gehad, veel erg broedse kippen eindigden vaak in de soep :+
Maar wat ook hielp was in een grote doos zetten met water en voer en daar een dag of 2 laten.
Dat hielp dan wel :j

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 21:28

InekeN schreef:

Wel degelijk een probleem. Ze moet eieren leggen!!! Daarnaast wordt der hele kont kaal doordat het geen lucht krijgt.

We hebben maar 3 kippen dus haar in de pan doen vind ik wat zielig.

De doos methode ga ik toepassen als t koeler gaat worden. Kan dat nu niet maken..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:39

Binnen in huis kan ook he, garage, bijkeuken, weet ik wat, als het maar niet te warm is :j
Ik vond het vroegr ook sneu, wij hadden altijd krielkipjes in de tuin lopen die erg vaak broeds waren.
Bij ons kwamen ze dan in een doos in de schuur...heb ze er wel eens stiekum uitgehaald :D
Niet slim,want dan bleven ze broeds en tja....ik hou nog steeds niet van kippensoep :o

LadyMadonna

Re: Kip is al 3 maanden broeds, hoe haar broedsaf krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 22:09

Zelf geen ervaring mee maar een kennis zette ze op een natte handdoek met een boodschappen kratje eroverheen

vimer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 22:16

Wij zetten ze altijd in de kattenmand en hangen ze vervolgens 24 uur lang aan de waslijn. Wel met water en voer natuurlijk! Werkt perfect!!! Ik weet niet precies waardoor het komt maar het werkt altijd. :D

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 07:59

wortelsussie schreef:
InekeN schreef:

Wel degelijk een probleem. Ze moet eieren leggen!!! Daarnaast wordt der hele kont kaal doordat het geen lucht krijgt.

Ik heb geen tips, maar wel ook een broedse kip.

Kunnen jullie misschien iets beter toelichten waarom het zo erg is als een kip (lang) broeds is? Waarom moeten ze eieren leggen? En hoe kunnen ze zich doodbroeden?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:03

Een kip die broeds is verzorgt zichzelf niet. Eet en drinkt te weinig, en broeden is een behoorlijke belasting

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:06

Een kip stapt van haar nest af en stopt met broeden als de kuikens uit gekomen zijn. Dat is de natuur. Wij weten dat dat ongeveer 21 dagen duurt een kip niet. Dus als er geen kuikens komen dan blijft ze zitten. Een hele fanatieke kip die broedt, eet en drinkt te weinig en beweegt te weinig. Wat slecht voor haar is, als ze dat vol blijft houden, sterft ze door o.a. uithongering.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:09

Dank voor jullie antwoorden. Die van ons komt elke dag van 'het nest' om te eten en te drinken. Maar bewegen doet ze inderdaad veel minder dan normaal. Ik had eigenlijk niet door dat zit zo belastend zou zijn (en niet uit zichzelf op zou lossen). Op internet verschillen de verhalen ook nogal. Ik volg het topic dus nog even.

Nu weer ontopic dan ;)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:38

jeetje... ik zit met 2 wyandottes die echt zeker al een maand broeds zijn...
Ze komen er wel af, om ff te scharrelen, eten drinken en wat gras eten.
En dan gaan we weer terug.
Hoe vaak ik ze er ook afschop.. de leghok blokkeer of wat dan ook. Ze blijven terugkeren.

Hopeloos...

mijn zus zit ook al met 2 kippen en hetzelfde probleem.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:40

Wynandottes staan er om bekend erg vaak broeds te zijn, ik heb ze ook...
Vreemd genoeg is m'n zilvere veel minder broeddn

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:42

Ja dat klopt, weet ik ook wel.
Wel absurt lang...

En ze steken elkaar ook nog eens aan. 1 kruipt soms onder de ander... echt gekke beesten!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 09:16

reina schreef:
wortelsussie schreef:
[quote="InekeN"

Ik heb geen tips, maar wel ook een broedse kip.

Kunnen jullie misschien iets beter toelichten waarom het zo erg is als een kip (lang) broeds is? Waarom moeten ze eieren leggen? En hoe
kunnen ze zich doodbroeden?[/quote]

Nou uuh, van de eieren is een grapje want alleen daarvoor hebben we ze natuurlijk niet. Ze zitten ook op schoot!

Een kip die broeds is zorgt veel te slecht voor zich zelf en zeker met dit warme weer kunnen ze aan uitdroging gewoon echt dood gaan.. Zal eens een foto sturen van toen ze gezond was en nu. Je ziet overduidelijk dat ze er slecht aan toe is dan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:18

Hier ook altijd een gevecht met de broedse kip. Houd ik de hele dag het hok dicht om haar broeds af te maken. Doe ik het hok open op het einde van de dag. Kijk waar de kip is..... zit ze al weer in het hok. Bloedfanatiek die gekke kippen. Maar hier is dat vaak toch afdoende als we het een dag of 3 volhouden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:19

Een broedse kip heeft veel calcium nodig voor het aanmaken voor de eischalen. Wanneer ze te weinig calcium binnen krijgen, gaan ze calcium uit de eigen voorraad gebruiken en kunnen ze heel snel verzwakken. Op die manier kunnen ze zich (naast legnood) inderdaad doodbroeden.
Daarom is het handig om extra calcium bij te voeren.
En daarnaast zou ik haar bewust een nest laten groot brengen. Op die manier doorbreek je soms de cyclus van het broeden en gaat het 'biologische klok' weer beter werken.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 09:22

Waar zit calcium in? Ik geef nu standaard elke keer als ze af komt of haal leg korrel. Of moet ze grit hebben ?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:24

Als die van mij broeds zijn leggen ze juist helemaal niks... Hier zijn de 2 dames na ruim 2 maand vanzelf opgehouden

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:27

Hier ook een kip die dit jaar voor de 3de keer hardnekkig broeds is, die van mij gaat net als die van jou TS broeden op kale stenen. Dit houd ze ook gerust 6 weken vol, toch zet ik haar in een bench zonder bodembedekking en met water en wat voer. Het nachthok afsluiten kan niet want ik heb nog andere kippen die wel eieren leggen, verder is het gewoon afwachten en zorgen dat mevrouw wel goed eet en drinkt dus ik haal dan altijd wat dierlijke eiwitten in huis zodat ze wel op gewicht blijft en krijgt ze wat extra druifjes zodat ze ook wat vocht binnen krijgt.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:32

Al die tips werken vaak niet.
Wat je kunt doen is ergens bevruchte eieren halen en afspreken dat je de kuikens terug brengt als ze groot genoeg zijn.
Kip blij, jij een leuk uitzicht.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 10:49

Als ik iemand zou weten die eitjes uitgebroed wil hebben via natuurlijke broed dan was mijn kip allang pleegmoeder geweest! Maar de meeste mensen willen dat zelf mee maken en er zijn ook genoeg kleine broed machines te huur voor een kleine prijs waardoor er minder vraag is naar broedse hennen.

mercurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:12

gelukkig doen die van mij het niet zolang,maar wat bij mijn kippen goed werkt:

op een krant zetten,onder een grote emmer of ton,steen onder het randje .zodat er nog lucht bij kan.een bakje water en bv droog brood erbij(geen legkorrels etc)en 2 a 3 dagen laten zitten op een rustige plek.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:13

Dat levert zo'n dier enorm veel stress op...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:20

Cayenne schreef:
Dat levert zo'n dier enorm veel stress op...

Dat is de overeenkomst tussen eigenlijk al deze oplossingen. En vermoedelijk ook waarom het werkt, verandering in de hormoonbalans door de stresspiek met als eindresultaat hormoonspiegel terug naar neutraal ipv broeds.

Voor mij zou dan toch een oplossing die kort tot paar uur nodig heeft en waar je dus bij kan blijven de voorkeur hebben boven iets wat paar dagen duurt en je dus moeilijker in de gaten kan houden.