Hond thuis laten inslapen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:56

Onze eerste hond hebben we op de kliniek in laten slapen, maar daar lag hij ook al een week. Ik was net een week oud en hij was zo ziek dat hij gilde van de pijn, op de dag dat hij zeven werd is hij ingeslapen. We hadden toen nog een hond en die is op elfjarige leeftijd thuis ingeslapen, ik was +/- 8 jaar oud en vond het fijn om er bij te zijn, ook onze andere hond die we toen hadden heeft nog rustig afscheid kunnen nemen. Die is op bijna 15 jarige leeftijd ook thuis ingeslapen, hij haatte de dierenarts omdat die hem eens flink pijn heeft gedaan, sindsdien was het vechten om de entingen er in te krijgen en bij elke witte jas in de wachtkamer zat hij al te grommen. Bij het inslapen is gewoon onze vaste dierenarts gekomen, het enige wat hij deed was zijn kop optillen en weer verder slapen. Hij lag op zijn bankje en daar accepteerde hij normaal geen anderen bij, maar hij wist wat er ging gebeuren en hij was er klaar voor, hij is heel vredig gegaan. 's avonds hebben we hem zelf naar het crematorium gebracht.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:12

Wij doen het ook bij voorkeur thuis. Is in mijn ogen prettiger voor de hond. Onze dierenarts wilde gewoon meewerken. Al had ik wel het plan om de DA van de paarden te vragen om het te doen als de DA voor de kleine huisdieren niet wilde meewerken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:37

Wij hebben onze hond vroeger thuis in laten slapen. Verliep niet zonder problemen omdat de dierenarts (invaller avonddienst) niet kundig was. Wel hebben we daarna fijn afscheid kunnen nemen voordat de dierenambulance hem kwam ophalen en naar de crematorium bracht.

De andere dieren (katten, knaagdieren) hebben we bij de dierenkliniek in laten slapen toen het hen tijd was.

Kinke

Re: Hond thuis laten inslapen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:51

Bij onze DAP kan ook beide, is je eigen keus. Denk dat dit tegenwoordig vaak zo is.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:56

De kleintjes hebben we bij de DA zelf laten inslapen, maar nu onze labrador op begint te raken zijn we er ook over na te denken om het thuis te doen. Alles wordt hier thuis begraven, en met een overleden lab nog weer naar huis moeten is gewoon niet handig. En hij heeft een ontiegelijke hekel aan de DA dus we doen hem er ook geen plezier mee om hem eerst nog naar de dierenarts te brengen. Dan liever gewoon hier in zijn mand.

Moet alleen nog eens vragen of ze bij ons wel aan huis komen, anders moeten we daar nog een andere DA voor zoeken.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:23

Ik zit vooral met de praktische kant.
De da komt meest na werktijd dus begin vd avond. Dan heb je dus om 6 uur savonds een dode hond in huis liggen.
En dan?

Zou t zo erg vinden dat als ik m dan op til dat ie leeg loopt en ik dat beeld samen zou houden met de beelden van het afscheid.
Daarnaast werd mijn paard best snel koud. Hoe lang kan je je hond laten liggen?

M bij de da achterlaten zint mij dan ook weer niet. Ik ben bang om willekeurige as terug te krijgen. Wil wel echt mijn hond alleen in de oven en echt zijn as. Heb toch andere verhalen gehoord.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:35

Je kunt de da vragen of ze hem mee willen nemen naar de kliniek na het inslapen en dan gewoon in goed vertrouwen laten cremeren.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:41

We hebben al van alles gedaan.

Een aantal zijn in de kliniek ingeslapen, een aantal thuis en eentje achter in de bus.
Soms willen ze toch nog onderzoeken wat er precies aan de hand is en soms is het acuut nodig en dan eindig je vaak toch op de kliniek.

De duitse dog was gepland maar was ook geen fan van de DA, die hebben we achterin onze bus laten inslapen omdat we toch naar de kliniek moesten komen.

Ze worden hiet altijd thuis begraven dus alles gaat mee terug naar huis.

UtixoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:50

Ik heb bij mijn collie aan de veearts gevraagd of ze hem op stal kon inslapen. Mijn mech was helaas zo ziek dat we met spoed naar de dierenarts gingen en hij daar is ingeslapen. Het blijft hoe dan ook rot. Ik breng ze sowieso altijd zelf weg naar het crematorium. Ik hoef de as niet terug, maar wil dat zelf gedaan hebben.

Anja, op de Werf bij de Wijs durf ik echt met zekerheid te zeggen dat je je eigen hond terug krijgt. Ik breng ze altijd gelijk na het inslapen weg, het enige nadeel is dat ze dan nog slap zijn en het tillen niet heel makkelijk gaat. Maar leeglopen doen ze dan nog niet. Je kunt ze 24 uur per dag brengen, en als je wil kun je ze nog laten opbaren om afscheid te nemen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:54

zodiacje schreef:
Ik zit vooral met de praktische kant.
De da komt meest na werktijd dus begin vd avond. Dan heb je dus om 6 uur savonds een dode hond in huis liggen.
En dan?

Zou t zo erg vinden dat als ik m dan op til dat ie leeg loopt en ik dat beeld samen zou houden met de beelden van het afscheid.
Daarnaast werd mijn paard best snel koud. Hoe lang kan je je hond laten liggen?

M bij de da achterlaten zint mij dan ook weer niet. Ik ben bang om willekeurige as terug te krijgen. Wil wel echt mijn hond alleen in de oven en echt zijn as. Heb toch andere verhalen gehoord.

Noem mij gek, ik heb onze kat in bevroren toestand mee naar huis genomen.
Was aangereden, door dierenambulance meegenomen en in de diepvries gelegd.

Ik wou dat de beesten hier thuis nog afscheid konden nemen.
Vervolgens met het nog bevroren dier naar crematorium gereden.

Hier ligt het geheel aan de situatie.
Ikzelf breng wel zelf weg naar crematorium.
Dat is mijn laatste eer, daarna kan ik het 'afsluiten'.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:14

Onze hond is vorig jaar in zijn warme mandje omringd door iedereen die hem liefhad ingeslapen.

Wij wilden absoluut niet naar een dierenarts.
Hier in zijn vertrouwde omgeving vonden wij veel prettiger en was voor ons qua afscheid zo intens mooi.

Rufus was een boxer en is na zijn inslapen meteen door mijn ouders naar het crematorium gebracht.

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:18

Hier ook inslapen in eigen huis, op vertrouwde plek met vertrouwde mensen. Rustig inslapen en zelf naar crematorium brengen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:34

we hebben een paar honden gehad welke overleden in de avond/weekend /nacht,die brachten we dan de dag erop naar het crematorium,óf wat we meestal eigenlijk doen is begraven hier achter op de wei...

maar een nacht kan je een hond zeker wel "goed" houden,maar leg het lichaam wel zo koel mogelijk...

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:44

Ik heb het thuis laten doen met mijn hond en dat is aardig goed bevallen.

Hond ging vredig en naderhand hebben we hem gelijk naar het crematorium hier in de buurt gebracht waarbij hij nog is gecremeert voordat de rigor mortis uberhaupt kans had en hij afgekoeld was. Het is dus snel gegaan allemaal. Van te voren heb ik hondje nog uit kunnen laten, dus hij heeft ook niks laten lopen. Je kan eventueel onderleggers vragen aan de dierenarts hiertegen om het op te vangen.

Als ik zou kunnen kiezen, gaat mijn eigen voorkeur wel uit naar thuis euthenasie. Soms heb je natuurlijk de keuze niet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:45

mijn laatste hond heb ik bij de dierenarts in laten slapen 'met spoed'. die kreeg een twee aanvallen door een hersenbloeding waarbij ze niet meer uit de laatste kwam (twee gingen in elkaar over duurde van 7.00 tot 8.30). Omdat je natuurlijk niet 100% zeker bent ga je dan toch heen met het dier.. Maar er enige optie was de hond uit zichzelf laten herstellen wat maanden kon duren, waarbij ze al die tijd misselijk, duizelig en incontinent zou zijn.. waarbij het laatste waarschijnlijk niet meer over zou gaan en ook vrijwel zeker dat de aanvallen getrickert waren doordat er meerdere organen aan het falen waren.. maar daarvoor was aanvullend onderzoek nodig.. al met al was ze 13 en wat zou ik gewonnen hebben? dus we hebben haar direct daar laten gaan.

Mijn voorlaatste hond echter, die had al enkele maanden langer dan de DA verwacht had, met chronisch nierfalen. Tot ze op een avond ineens heel hard achteruit gaat.. Je zag haar letterlijk sterven, maar heel erg langzaam en lijdend.. We hebben toen besloten om haar die laatste nacht te besparen en de Dierenarts gebeld. De kliniek was die dag echter niet opengeweest en het was winter. De dierenarts bood daarom uit eigen initiatief aan om haar bij ons in te laten slapen.. zodat ze niet de stress had van het nog verplaatst moeten worden en niet in een kille koude kliniek afscheid te hoeven nemen. Koste ons ook niets extra's, of de DA nu naar de praktijk moest komen, of naar ons was om het even.

heb het als heel prettig ervaren en de dierenarts heeft haar daarna meegenomen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:14

Dode dieren (4 katten en een hond de afgelopen jaren) liggen hier gewoon nog een nacht in huis en dan de volgende ochtend ga ik ermee naar het crematorium. Nog nooit problemen mee gehad. Het zwaarste vind ik de rit daarnaartoe: da's een uur alle sluizen open...

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:49

Ik heb in september 201`5 mijn duitse dog laten inslapen. Ik had van te voren al afgesproken dat het thuis zou gebeuren. Ik wist dat het er aan zat te komen. Ik had de afspraak dat als ik sochtends zou bellen dat zij dan dezelfde dag nog zouden komen. Zo gebeurde het ook. Ze zou hier om 17.00 uur zijn en ik heb toen gelijk het crematorium gebeld om dat ook te plannen. Daar moesten we om 19.00 uur zijn en is 10 minuten hier vandaan. Hij is buiten ingeslapen op een deken, dan konden we hem makkelijker tillen. Ze nam alle tijd en ze betrok mij bij elke volgende stap. Ik zou er geen probleem mee hebben als hij een nachtje moest blijven liggen, alleen met dit warme weer misschien beter van niet.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:50

http://www.dierrust.nl/
Mijn collega had hier een afspraak voor de middag mee. Kat was altijd totaal over haar toeren bij de DA en dat wilde ze hem niet meer aandoen. Ging hij 's morgens vanzelf dood, was heel akelig geweest......
Soms ben je dus echt te laat.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:51

wij hebben een van onze honden nu 3 jaar geleden in laten slapen in eigen huis,labrador van 14 jaar oud.Ongeveer een uur voor de da zou komen heeft hij lopen rennen als een puppy in de tuin wat wel vervelend was...
Nadat hond overleden was in zijn mand hebben we hem nog een paar uur in huis laten liggen zodat andere hond en katten en wijzelf hem nog bij ons hadden.
s middags met mand en al naar crematorium gebracht,ja hij was zwaar maar met zn tweeen til je dat wel hoor....

Ik vond het eigenlijk wel een rustige en fijne manier en zou het voor een volgende keer zeker weer overwegen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:07

Alle honden die ik ooit heb gehad worden thuis ingeslapen. Ik heb altijd een vaste dierenarts en die komt gewoon als ik het vraag. Zowel ikzelf als de dieren vinden het fijner in eigen omgeving.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:16

Onze boxers ook allemaal hier thuis laten inslapen en onze poezen ook.
Onze laatste boxer was het zo dat onze eigen dierenarts geen dienst had. Maar
ze kwam toch op haar vrije avond bij ons thuis. Ik heb haar een nacht in huis in de mand gehad en toen
met een bolderwagen en de mand naar de tuin gereden en aldaar begraven......

Ik vind het thuis in laten slapen ook beter voor het dier als het al zo ziek is. Waarom ermee gaan slepen.............

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:19

Ik heb allebei mijn honden thuis laten inslapen door mijn eigen dierenarts die ze al jaren kenden. Fijn op hun eigen plekje in de woonkamer. Ik heb beide honden bewust die avond / nacht nog thuis gehouden in hun eigen mand. Ik vond het heel fijn zo nog even samen te zijn en afscheid te nemen. Beide hebben we de volgende dag in de mand naar het crematorium gebracht. ( boxer en Amerikaanse bulldog) ik vond het een ontzettend mooie ervaring, beide zijn heel rustig en vertrouwd ingeslapen.

Veel sterkte!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:59

Froukje schreef:
De kleintjes hebben we bij de DA zelf laten inslapen, maar nu onze labrador op begint te raken zijn we er ook over na te denken om het thuis te doen. Alles wordt hier thuis begraven, en met een overleden lab nog weer naar huis moeten is gewoon niet handig. En hij heeft een ontiegelijke hekel aan de DA dus we doen hem er ook geen plezier mee om hem eerst nog naar de dierenarts te brengen. Dan liever gewoon hier in zijn mand.

Moet alleen nog eens vragen of ze bij ons wel aan huis komen, anders moeten we daar nog een andere DA voor zoeken.

Alsof de duivel er mee speelt, net een afspraak gemaakt om hem hier te laten inslapen straks.. -O-

Godzijdank komt onze eigen DA ook gewoon aan huis. Maar jeetje, tis wel poedersuiker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:12

Sterkte Froukje :(:)

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:17

Heel veel sterkte!! Dat zijn geen fijne dagen :-(.

Ik heb er destijds voor gekozen om mijn hond thuis in te laten slapen, ik wilde niet met haar nog gaan slepen omdat ze hard achteruit ging. Ik heb haar bewust een nacht gehouden en de volgende dag zelf naar het crematorium gebracht.