trekken aan de riem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:14

Mijn jongste hond trekt ook wel eens aan de riem, vooral in het begin als je gaat lopen.
Ik maak er nooit zo'n probleem van, hij trekt niet zo hard dat je meegetrokken wordt.
Als je eenmaal even loopt trekt hij ook niet meer, en het gaat vooral om de plas/poep rondjes bij huis.
Echt wandelen doen we in het bos of aan het water en daar gaat hij los.

Mijn honden dragen wel een tuigje, wat ik wel naar vindt om te zien als iemand met een trekkende hond loopt die een halsband draagt en zichzelf bijna ophangt.
Maar verder let ik er nooit zo op, hoe andere mensen met hun hond lopen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 18-07-16 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:15

Hier 2 honden die trekken aan de lijn, een jack russel en een australian shepherd. En hoewel beide heel goed kunnen wandelen zonder trekken boeit het me niet.

Ik ga altijd ergens heen waar ze los mogen dus dat kleine stukje van en naar de auto lig ik er niet wakker van dat ze trekken..

Ik zou daar iemand ook niet op aanspreken, hun hond hun opvoeding (of gebrek aan).

Edit: ze trekken me overigens niet de straat over want nee dat mogen ze idd niet maar er word toch wel flink aan de riem gehangen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:16

Dat doet mijn hond ook (3 jarige Border collie) heel veel trekken en piepen. Na een uur lopen wordt hij wel rustiger. Nu hij een tuigje in plaats van een halsband heeft doet hij het wel veel minder. En hij hijgt nu ook niet meer. Maar dat trekken is echt niet fijn nee. We gaan ook op cursus. We hebben hem vanaf dat hij een jaar is. Onze andere hond Laika ook, maar die trekt niet. Ligt dus niet altijd aan de opvoeding, maar ook een beetje aan de hond. We hebben onze 2 honden namelijk hetzelfde opgevoed. Misschien niet consequent genoeg :P. Maar we moeten nog veel leren.

Edit: we gebruiken voor Laika overigens een oud halstertouw en voor Ziggy een dressuurlijn (zo'n lange van Hunter)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:19

Je hebt trekken en je hebt trekken.. Ik vind het geen probleem als een hond voorop loopt en de lijn 'strak' staat, ze hoeven van mij niet altijd precies op mijn tempo achter me aan te sloffen, al heb ik mijn hond het wel aangeleerd zodat ze het kan wanneer nodig, in de stad bv.
Uit enthousiasme eens trekken aan de riem, omdat ze een bekende zien, ook prima.
Maar ik ken ook mensen met een hond die inderdaad blijven trekken, en heb ook wel eens met zo'n hond gewandeld.. Vreselijk := Als een hond verder altijd los loopt dan begrijp ik het ergens wel, maar het zou mijn keus echt niet zijn om dat niet aan te leren.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:20

Hier in de buurt zijn flexilijnen overal... Sleur regelmatig hondjes mee met de fiets die dan het fietspad over steken terwijl baasje 10 meter erachter aan de andere kant loopt. Zo'n lijntje zie je niet als het schemert en als het donker is zie je de hond ook niet meer.

Heeft bij mijn hond bijna een jaar gekost maar nu loopt hij op regelmatig even 'naast' of 'eh' te zeggen wel prima naast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:25

8nnemiek schreef:
Je hebt trekken en je hebt trekken.. Ik vind het geen probleem als een hond voorop loopt en de lijn 'strak' staat, ze hoeven van mij niet altijd precies op mijn tempo achter me aan te sloffen, al heb ik mijn hond het wel aangeleerd zodat ze het kan wanneer nodig, in de stad bv.
Uit enthousiasme eens trekken aan de riem, omdat ze een bekende zien, ook prima.
Maar ik ken ook mensen met een hond die inderdaad blijven trekken, en heb ook wel eens met zo'n hond gewandeld.. Vreselijk := Als een hond verder altijd los loopt dan begrijp ik het ergens wel, maar het zou mijn keus echt niet zijn om dat niet aan te leren.

Hier ben ik het mee eens :)

Willemina_L

Re: trekken aan de riem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:29

Wat veel erger is; als een hond omdat deze zou kunnen trekken het huis letterlijk niet meer uitkomt. Mag alleen nog maar in de kleine tuin even zijn behoefte doen. Arm dier, het is nota bene een Landseer. De hond van mijn tante, beest is zo ongelukkig. Iedereen die een opmerking durft te maken die wordt omver geblazen. Dit vind ik toch echt dierenmishandeling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:39

Willemina_L schreef:
Wat veel erger is; als een hond omdat deze zou kunnen trekken het huis letterlijk niet meer uitkomt. Mag alleen nog maar in de kleine tuin even zijn behoefte doen. Arm dier, het is nota bene een Landseer. De hond van mijn tante, beest is zo ongelukkig. Iedereen die een opmerking durft te maken die wordt omver geblazen. Dit vind ik toch echt dierenmishandeling!

Bel dan de dierenbescherming!!! :x Dat kan toch niet!

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:42

Denk niet dat de dierenbescherming daar veel aan kan doen, helaas. Ze kunnen iets doen aan ernstig mishandelde dieren en dieren die in hun eigen vuil moeten leven, vandaar dus ook dat je denk ik nog zat paarden en al helemaal pony's alleen ziet staan terwijl nog niet lang geleden bericht kwam dat dat dus niet meer mocht. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:44

Maanoogje schreef:
Denk niet dat de dierenbescherming daar veel aan kan doen, helaas. Ze kunnen iets doen aan ernstig mishandelde dieren en dieren die in hun eigen vuil moeten leven, vandaar dus ook dat je denk ik nog zat paarden en al helemaal pony's alleen ziet staan terwijl nog niet lang geleden bericht kwam dat dat dus niet meer mocht. :n

Wat een belachelijke regel zeg!!! Dit is toch zeker een vorm van dierenmishandeling ;(

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:48

Helaas, dierenbescherming doet helemaal niets. Hij krijgt te eten en mag naar buiten. Beest is zo ontzettend dik en stijf... Maar mijn tante wil het gewoon niet inzien. De hond mag niet met een uitlaatdienst, familie mag er niet mee lopen en als je erover begint dan valt ze gelijk aan. En natuurlijk in tranen.. Hopeloos en onmogelijk frustrerend!

Dan heb ik nog liever dat de hond een beetje trekt hoor...

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:55

Ik laat mijn hondje wel altijd voor mij lopen, ze hoeft niet altijd strak naast mij, vind dat een hond ook wat vrijheid moet hebben om rond te snuffelen en dergelijke. Maar als ze erg gaat trekken en ik stoor me er aan, corrigeer ik wel even en dan let ze er daarna weer op. Zelfde bij blaffen naar andere honden, dit wordt ook altijd gecorrigeerd.

Maar goed, ik heb het dan ook wel redelijk makkelijk met een klein hondje :P

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:55

Ze zou eigenlijk gewoon dubbel moeten gaan met slipketting en tuigje, dan maar overkill. Als het beestje maar lekker kan lopen zou ik zeggen. Mijn honden worden helemaal wild als je een aantal uren weg bent en ze hebben hun middag loopje gemist of iets dergelijks, en dat gaat dan echt niet alleen omdat ze nodig moeten.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:57

Die hond weegt meer dan mijn tante van 72 jaar oud en bang is om te vallen. Het probleem is dat zij ervan overtuigd is dat het beest een prachtleven heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:58

Ik heb zelf een labrador die netjes naast loopt op commando aan de riem. Als hij een andere hond ziet kan hij wel wat enthousiast naar voren gaan, maar dit word door mij gelijk gecorrigeerd. Echt, de labradors die ik netjes aan de riem zie lopen zijn op 1 hand te tellen.
Vreselijk lijkt me dat. Vooruit gesleept worden, je krijgt toch pijn in je armen lijkt mij?
Als pup heb ik weleens commentaar gehad over dat ik niet wilde dat hij voor me uit naar een andere hond toe wilde ("ah hij is nog jong he")
Euh ja straks weegt ie 30 kilo.. Dan is het niet meer zo grappig..

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:00

Oh dan snap ik het wel een beetje dat ze niet durft te lopen met hem, maar waarom ze dan anderen niet met hem wil laten lopen is mij echt een raadsel.. :?

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:05

Ons buitenlands hondje kan ook flink trekken aan de lijn. Zodra hij een ander ziet sleurt hij je mee. Al verschillende technieken geprobeerd om het te stoppen. Laten zitten en rustig worden werkte niet, rukje terug geven en na even stil staan werkte niet, commando naast krijgen we er met veel consequentie niet in etc.. Als iemand de tip heeft graag! Hond is een grote hond, kruising herder van 11 maanden en we lopen met een tuig.

Dus ja, stront vervelend dat hij zo trekt maar helaas bij hem niet echt simpel op te lossen!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:06

Maanoogje schreef:
Oh dan snap ik het wel een beetje dat ze niet durft te lopen met hem, maar waarom ze dan anderen niet met hem wil laten lopen is mij echt een raadsel.. :?

Voor ons dus ook.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:19

Die van ons hebben we eigenlijk nauwelijks moeite gehad met niet trekken aan de lijn, een of twee keer een halve wandeling achteruit gelopen maar daarna heeft ie het ook niet meer gedaan. Ik snap ook nooit helemaal waarom zo'n hond nu de hele wandeling wil trekken, lijkt me erg zwaar werk maar misschien is het inderdaad ook wel vaak een energie overschot.

Ik vind het soms trouwens wel lastig met voorbijgangers. Ik had laatst weer een keer een pup vast maar ook toen die van ons klein was. Dan is je pup aan het trekken naar iemand of een hond en dan komen ze erheen om de schattig pup te knuffelen of om de honden even te laten snuffelen, bedankt voor het belonen van de misdragingen van mijn hond >;) Ook met opspringen trouwens en dan klagen als die hond een paar maanden later 30 kg weegt dat ie zo op hen af stormt en opspringt |o

Ik vind de flexilijn trouwens best een uitvinding, bij ons in de buurt mogen ze echt nergens los en je wilt ze toch een beetje bewegingsvrijheid gunnen, maar langs de weg heb je ze net zo makkelijk even aan een korte riem. Maar je kan hem wel onhandig gebruiken inderdaad, maarja als ie los of aan een korte riem niet onder controle is is dat hetzelfde verhaal.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 18-07-16 22:22, in het totaal 2 keer bewerkt

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:19

Ook ik vind trekken aan de lijn heel vervelend en helaas onze hond doet het ook.
Ik ben het er alleen niet mee eens dat deze honden niet opgevoed zijn. Onze hond luistert goed, op het naast lopen na. Heeft ruim anderhalf jaar lang wekelijks gehoorzaamheids training gehad. Was met de meeste oefeningen de best luisterende hond. Behalve met naast lopen. Ze doet niets voor eten, heeft ze ook nooit gedaan, pakt als ze niet thuis is geen beloning aan. En dan wordt het gewoon heel lastig.

We hebben zelfs de instructeur van de hondenschool er een tijd mee laten trainen, omdat wij ook dachten dat het aan ons lag. Tussen de trainingen van de instructeur liep ze bij ons los, zodat wij niets zouden verpesten. Maar helaas het wilde maar niet lukken.

Inmiddels is ze vier en loopt ze of los of aan de flexriem, hieraan trekt ze bijna niet. Maar aan een korte riem trekt ze.

Dus onze hond luistert perfect, behalve het trekken en is prima opgevoed. Gaat gewoon nog wekelijks naar hondenschool voor behendigheid en doet dit erg goed.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:37

Ik word ook altijd een beetje bang als ik mensen aan zie komen met zo'n enorm trekkende, grote hond voorop :'). Zo loopt er hier in de buurt een man met 2 enorme herders, riemen om zijn armen gewikkeld en hij hangt helemaal achterover omdat zijn honden zo enorm trekken. Moet er echt niet aan denken om zo mijn honden uit te laten. Ik heb er ook hard voor moeten werken, mijn cane corso a 40 kilo heeft er ook echt een handje van.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:37

Er zijn momenten dat de hond braaf naast je moet lopen. En er zijn vrijere snuffelmomenten dat de hond zijn eigen gang kan gaan.
Onze hond Begint te trekken als hij iets interessants heeft gevonden. Een geurtje, een andere hond. Het is moeilijk om zijn aandacht bij mij te houden. Eten als beloning werkt niet. Wij stonden met kaasjes en bierbommetjes op de puppy training en nog kregen we zijn aandacht niet. Erg lastig.
Een tuigje schijnt trekken juist in de hand te werken. De druk op de borst nodigt uit tot trekken.
Een slipketting schijnt ook niet goed te zijn.
Halsband moet zo hoog mogelijk zitten zodat je zijn kop kan richten waarop jij dat wilt.
Wij gebruiken een halti. Dit in overleg met de hondentrainer. Het is een soort halster voor honden. Geeft druk op de neus en maakt de hond makkelijker corrigeerbaar. Wel voorzichtig mee. Met zachte hand.
Nu we buitenaf wonen gebruiken we die niet meer.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:44

Onze vorige hond een BC is altijd blijven trekken aan de riem. Zo erg dat ik er zere schouders van kreeg. Zelf met jachtketting trok hij nog zo erg als hij een andere hond zag. Heel wat uurtjes training in gestopt maar die hoe was te beschadigd om te trainen. Was op vrijwel geen enkel vlak goed trainbaar. Ongevoelig voor straffen en belonen. Enige wat hielp was hem
Buitensluiten maat dat is wat lastig aan de riem. Dus ja hoe verschrikkelijk ok het ook vond dat getrek zat er ook niks anders op. In het bos liep hij los en was er vrijwel noo een probleem eenmaal een huis met tuin kwam hij daar zelden achter weg. Vanaf toen kwam hij pas wat tot rust toen we geen blokjes om wandelingen aan de riem meer maakte.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:46

Ik laat wel eens een hond uit, en vroeger toen ik wat lichter was kon ik haar niet aan... Hond woog 20 / 25 kilo maar is enorm sterk!!! Moest ik gewoon op de grond gaan zitten om haar te houden. Maar ze loopt nu wel heel braaf mee, heb ik toen enorm mee geoefend. :o

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:58

Het gebeurd zelden dat onze honden trekken. Misschien als van voren een andere hond komt(gebeurt niet zoooo vaak) dan willen ze wel graag even begroeten.
Maar verder eigenlijk niet.
We gebruiken een looplijn en waar het kan mogen ze los lopen.
De lengte van de looplijn mogen de honden zich vrij bewegen. Te ver achter blijven word niet geaccepteerd en te ver voorop lopen ook niet.
Als wij zeggen wachten. Dan wachten ze tot wij weer het oke geven.

Ook als ze aan de lijn zijn en er komt een auto langs(landweggetjes geen fiets/voetgangerpad) dan moeten ze braaf in de berm en wachten/stil staan tot wij zeggen go...

En mochten ze denken dat ze mogen trekken, ehh dan krijgen ze weer even een opfrisser qua opvoeding
Afbeelding
Om deze 3 gaat het