Tips om vossen te verjagen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:25

Dustyenmax18 schreef:
Ik had vanmorgen al een heel verhaal getypt maar helaas is er iets mis gegaan.

De kippenren dicht maken is helaas geen optie omdat die 40 bij 40 is.
In het hok ( tuinhuisje idee) zit de boktor sinds dat het huisje (20 jaar) er staat al in. Daarbij woon ik niet meer echt thuis dus kan smorgens het kippenhok niet open maken.
Tevens zijn de kippen niet van ons maar van mijn ooms, dus wil zelf eigenlijk geen geld erin gaan steken.
We hebben nu nog maar 3 van de 33 kippen over. ( een of andere idioot heeft in totaal 23 kippen in totaal mee genomen)
Gelukkig is dat probleem wel opgelost maarja nu zitten we met de vos..
We hebben trouwens wel een hond maar dit is een huishond dus komt alleen met ons buiten.

Wat is de oppervlakte dan in totaal voor je kippen?

Er bestaan automatische luikopeners ;)

Wellicht kunnen je ooms zelf een oplossing verzinnen?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:47

paar draden schrikdraad eromheen op diverse hoogtes, of een strook gaas onder stroom zetten en dat er extra voor zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:56

Je weet zeker dat het vossen zijn die het doen? Marters kunnen ook in no-time een kippenhok leeghalen namelijk :\

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 13:01

Dus een jager omdat je je 3 overgebleven kippen niet kunt beschermen die dus niet van jou zijn? Ik zou zeggen.. lekker kippensoep maken. Ben je van het probleem af.

Bloemetje75

Re: Tips om vossen te verjagen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 19:05

Voor maar 3 kippen heb je geen 40x40 meter nodig... Maak een ren aan een nachthok, stoeptegels langs de randen aan de buitenkant van de ren en het is opgelost.

Ik heb grinttegels langs de buitenkant van de ren. Werkt prima behalve tegen de woelrat maar die eet geen kippen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 19:35

Hier heb ik waarschijnlijk ook een vos op het erf gehad.
Beestje kwam altijd rond een uur of 5, zogauw de kippen van stok gingen en later werd hij zelfs brutaler en kwam wat later.

Van de 30 kippen had ik er in een week tijd nog maar 6 over die nu dus in een ren zitten per 3 want die kippen waren gewend over het hele erf te lopen, konden ook vliegen en nu ze opgesloten zitten zijn ze behoorlijk agressief naar elkaar.

Ik had een kalkoenhen met 2 kuikens, met die 2 kuikens begon hij, al wist ik toen nog niet dat het een vos was en de hen was zo van slag dat ze niet meer wilde eten en is uiteindelijk gestorven, mankeerde echt niks , puur stress.
De kalkoenhaan leeft nog en loopt nog vrij rond, net als de 2 duiven op de til.
Blijkbaar zijn kalkoenen te groot en klimmen kan de rover niet.

Van mijn mooi gefokte toom kippen, krul en groenleggend, is weinig van over.
Heb nog 1 krulkip en 1 groenleggende kip en verder dus 4 redelijk gewone kippen.

Als advies kreeg ik op chocolade overal neer te leggen.
Dat schijnen ze lekker te vinden maar daar gaan ze dan aan dood.
Ging mij dan weer te ver.

Ik vermoed dat de rover bij mij is uitgekomen door de overvloedige regen in het voorjaar en het natuurgebied is uitgedreven .
Ik hoop maar dat hij weer terug gaat nu het droger wordt.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 21:06

Emerald schreef:
Dus een jager omdat je je 3 overgebleven kippen niet kunt beschermen die dus niet van jou zijn? Ik zou zeggen.. lekker kippensoep maken. Ben je van het probleem af.

Jeejtje zeg..
Noem ik ergens het woord jager? Nee..
Daarbij zijn het niet mijn kippen vraag alleen voor tips.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 21:07

Bloemetje75 schreef:
Voor maar 3 kippen heb je geen 40x40 meter nodig... Maak een ren aan een nachthok, stoeptegels langs de randen aan de buitenkant van de ren en het is opgelost.

Ik heb grinttegels langs de buitenkant van de ren. Werkt prima behalve tegen de woelrat maar die eet geen kippen.

Het is een weide aan onze groente winkel, de klanten beleven er veel plezier aan al 15 jaar lang.. daarvoor is die weide.
Tevens lopen er ook ganzen en herten.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 08:33

Als het aan een winkel is, kan degene die de winkel opent toch smorgens de kippen uit het nachthok halen en er weer in doen als de winkel gesloten wordt? Als ze een ren aan het nachthok hebben, kun je kippen best aanleren te komen door daar eten te geven als je ze binnen wilt hebben.
Die van mij komen enthousiast aan als ik "kiep kiep kiep" roep, ze weten dat er dan iets nieuws te eten is en ze zijn best nieuwsgerig.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:02

De beste oplossing is gewoon zorgen voor een degelijk hok.
Als Je kippen wil houden in een gebied waar vossen actief zijn moet je gewoon zorgen dat je de kippen een goed vosveilig hok en ren kunt bieden.
Onzin als verwachten dat je met ene ondeugdelijk hok geen last van vossen hebt of verwachten dat een vos Zo vriendelijk is van ze af te blijven is wat mij betreft mateloos naïef en heel makkelijk gedacht
Als dieren dan sneuvelen valt dat voor mij onder het kopje "niet zeuren, je hebt het afhaal restaurant zelf voor het beestje neergezet met neonbord en wegwijzers er bij"
"Zo gaat dat nu eenmaal hier" is ook een slap excuus , zoals vele moeders tegen vele kinderen zeggen
"Als al je vriendjes van een flatgebouw afspringen, spring jij dan ook mee?"

Bij een plaag oid Okay, maar bij eigen schuld is afschot gewoon een hele slappe oplossing
Zorg gewoon dat de huisvesting op orde is of leef met de consequenties

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:15

1/2 m fijnmazig gaas/betonmat rondom de buitenkant van je ren plat op de grond helpt stuk om onderdoor graven te voorkomen (pijnlijk aan de pootjes, gras kan je er gewoon doorheen laten groeien) en stroom er langs (prikkeldraad kan ook, maar dat is voor jouw weer lastiger). Elk roofdier gaat voor de makkelijkste prooi, goed "bijtend" hok is moeilijker dan een hard lopend wild konijn. Zowel qua risico, want bij blessures = honger tot blessure genezen is en verhouding inspanning/energie terug uit gevangen prooi. Dat is een afweging waar een vos (en elk ander roofdier) erg goed in is. Die balans moet voor vos negatief zijn en dan kan je rustig naast elkaar leven zonder kippen te verliezen of vossen te gaan afschieten.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:15

Dustyenmax18 schreef:
Bloemetje75 schreef:

Het is een weide aan onze groente winkel, de klanten beleven er veel plezier aan al 15 jaar lang.. daarvoor is die weide.
Tevens lopen er ook ganzen en herten.

En de ganzen zijn ongeschonden? Dan denk ik eerder aan een marter ofzo. Een vos pakt de ganzen ook.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 15:12

Waarom is "hier gaat dat nu eenmaal zo" een slap excuus?
Als ik de jager niet bel, dan doet de buurman het wel. Sterker nog, er zijn tijden dat er elke dag een jager op de hoek van onze wei zit.

Natuur moet idd in evenwicht zijn, maar als het er zo veel zijn dat ze bij mensen het hok leeg komen halen ipv op een fazant of konijn in het bos te pakken, dan is het weer tijd om de populatie een beetje te minderen.

Zelfde voor zwijnen en ander wild. Bij veel schade of overlast is het jammer maar dan mag de populatie weer een beetje inkrimpen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:02

Maar het er tussenuit schieten van gezonde dieren doet de populatie geen enkele goed. Dit kun je beter overlaten aan mensen die inzicht hebben in de populatie en die weten welke dieren er wel of niet geschoten kunnen worden.

"als ik het niet doe doet een ander het wel" is altijd een slecht excuus natuurlijk, want daarmee kun je alles goedpraten. Je moet jezelf niet vergelijken met mensen die het net zo slecht doen als jijzelf, je moet jezelf vergelijken met mensen die het beter doen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:10

Daarom bel ik ook een jager, of zoals ze dat in Nederland zo mooi noemen, "wildbeheer" (want jager klinkt zo negatief).

Alleen zwakke dieren schieten heeft alleen maar slechtere invloed op de populatie omdat dan alleen de sterke overblijven, meer voortplanten en de overlast gaat dan alleen maar erger worden.
In het voorjaar trekken ze ook weleens een nest leeg (hond erin, vossen eruit.. Of ze graven het gewoon open) maar dan moeten ze wel weten waar het nest is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:08

palousa_boy schreef:
Waarom is "hier gaat dat nu eenmaal zo" een slap excuus?
Als ik de jager niet bel, dan doet de buurman het wel. Sterker nog, er zijn tijden dat er elke dag een jager op de hoek van onze wei zit.

Natuur moet idd in evenwicht zijn, maar als het er zo veel zijn dat ze bij mensen het hok leeg komen halen ipv op een fazant of konijn in het bos te pakken, dan is het weer tijd om de populatie een beetje te minderen.

Zelfde voor zwijnen en ander wild. Bij veel schade of overlast is het jammer maar dan mag de populatie weer een beetje inkrimpen.

Voor mij is het eigenlijk de eerste vraag of er wel genoeg konijn, fazant, etc. te eten is, als de jager die al afgeknald heeft, wordt iets anders eten lastig. Maakt nog niet dat ik die vos wil voeren met mijn kippen, maar ik wil wel weten waarom vos plotseling bij mij komt winkelen.