Hond eet toblerone op...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:34

assileM schreef:
Geen reden tot paniek! Mijn hond heeft een keer een hele schaal paaseitjes op, en poepte een dag later keurig alle papiertjes uit :') Wel slim om via telefoon om advies te vragen aan DA idd.

Die van mij deed dan nog netjes alle celebrations stuk voor stuk uitpakken :')

MarlindeRooz

Re: Hond eet toblerone op...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:40

Dat is nog netjes, wij kregen het frituurvet in minimaal 5 delen terug verdeeld over het huis. Vooral het hoogpolige vloerkleed was erg leuk peuterwerk. :j

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:43

MarlindeRooz schreef:
Dat is nog netjes, wij kregen het frituurvet in minimaal 5 delen terug verdeeld over het huis. Vooral het hoogpolige vloerkleed was erg leuk peuterwerk. :j

:')

Vreselijk!!

Gelukkig leeft mijn hond redelijk veel buitenshuis.....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:10

Als een hond van 25kg een reep pure chocolade opvreet is het advies "dierenarts nu!!!!!!"
Een goeie
Diezelfde hond en een reep toblerone
Sja, als je pech hebt kostst Ze de boel onder ivm vettigheid van chocolade maar verder geen probleem. :n

De gevaarlijke dosering van chocolade ligt bij een hond van dat gewicht rond de 190 gram voor pure choco. En bij melkchocolade heul dik de kg over , dacht Zelfs boven de anderhalve kilo.

Nu kunnen ze van 100 gram pure choco natuurlijk wel ziek worden , maar dodelijk word het pas bij bijna het dubbele

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 08:48

Ze is voor alsnog springlevend :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:52

geloof ook niet dat ze hier van gaat omvallen ;)

Hooguit na de sugar rush in slaap vallen

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:53

Blij dat de DA dit zei, want ik had je laten komen. Chocola is chocola. Helaas een paar keer de 'gevolgen' van chocola meegemaakt. 1 heeft het niet overleefd en bij 2 was het kantjeboord. En dat ging (volgens de eigenaren) maar om een blokje of 2/3 chocolade. De ander had een hele reep op, die was kantjeboord, maar degene van een blokje heeft het niet overleefd. Waarom toch dat risico nemen jongens? Zelfde met mensen die hun hond zoetjes voeren en niet langs willen komen. Vandeweek nog een hond gehad, die XTC had gevonden. Gelukkig was hij er op tijd bij...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:57

Xtc of chocolade is me nogal een verschil he??
Chocolade en zeker melk choco is gewoon geen reden tot hysterisch gedoe .

Check hoeveel een hond weegt en check wat hij op heeft, een hond van 4 kg die drie blokjes pure choco op heeft dat is idd al gevaarlijk, maar een 25kg wegende hond die 100 gram melkchocolade opeet ?
Dan zit ie nog ongeveer anderhalve kilo van een gevaarlijke dosering af.
Hier met 50 kg Wegende honden ga ik de dierenarts echt niet bellen bij een reep toblerone.

Edit:op het moment dat je weet dat er chocolade is gegeten maar je niet zeker weet hoeveel, dan sowieso naar de dierenarts , maar bij zeker weten welke(puur of melk). Hoeveel(zeker weten een ongevaarlijke dosering of een gevaarlijke dosering ) Dan ga ik bij zeker weten ongevaarlijk echt boet naar de dierenarts

Gevaarlijk betreft wat mij betreft ook een dosering waarbij ze niet dood gaan maar ziek worden
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 14-07-16 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:58

Tja, dat dachten die eigenaren van de overleden hond ook ;)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:59

Daarbij stapelt het zich op, de theobromine kunnen ze dus niet afbreken. Dus die ene keer dat ze wat opeten is misschien geen probleem. Maar als je hond dat vaker doet...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:02

Erm ja, maar ik mag toch hopen dat als je hond 1 keer chocolade eet je je een keer achter de oren krabt en zorgt dat het niet nog eens gebeurt.
Regelmatige chocolade consumptie bij honden, dan word het tijd voor een cursusje common sense voor de eigenaar of een IQ check

Je hersens gebruiken blijft noodzakelijk.

Edit, ik zou bij overdreven reacties van mijn dierenarts de beste mens ook een stuk minder serieus nemen vrees ik.
Tuurlijk als er enige twijfel bestaat moet je het zekere voor het onzekere nemen
Maar nogmaals, gevaarlijke dosering melk!chocolade is 1750 gram. Dat zijn heul heul heul veel repen toblerone

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:04

Precies. En als je je hond dan gewoon laat braken, heb je weer een stuk minder risico. Je moest mensen eens de kost geven hoe vaak ze ergens iets met chocola laten slingeren. Een m&m hier en daar, koekjes met chocolade, repen chocola die 'even' worden neergelegd om even naar de wc te gaan. Om maar niet te spreken over paaseitjes of rond sinterklaas/ kerst. We kunnen haast wel een apart spreekuur houden rond die tijd :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:05

Voor die mensen is het dan tijd voor de cursus common sense of een schop onder de derrière

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:07

Tja vertel ze dat maar eens :Y)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:10

Het vervelende is dat je (zeker bij andermans hond) niet altijd weet wat er al eerder dat jaar gesnaaid is. 4 l*llige blokjes kunnen de hond dan net over het randje kieperen.
Daarnaast zijn sommige honden gevoeliger dan andere. Waar de ene hond van 2 m&m's in elkaar zakt, eet de andere 4 zakken leeg bij wijze van spreken.
Ik zou dus voor de zekerheid wel naar de dierenarts zijn gegaan, maar dat ben ik.

Oh en ik zou de eigenaar vertellen wat er is gebeurd. Dan kan hij/zij er zelf ook rekening mee houden, mocht er nog iets gebeuren dit jaar.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:12

Of een opvoed cursus als honden alles zo maar pakken.
Gelukkig is er niets aan de hand ts, onze stafford is ook een snaaier daar houd je rekening mee zeker in de opvoeding ze pakt niets wat in de kamer of keuken ligt.
Tot een oppas zo stom was om 3 repen pure chocolade op haar bench te leggen dat was 80% cacao. Gelukkig op wat verhoogde hartslag niets aan de hand, maar bij menig hond was dat niet goed afgelopen

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:36

Onze hond heeft ooit een complete paashaas opgegeten..

Via de bank op de salontafel geklommen..
Niemand in ons gezin wist dat dit giftig was, en de hond is 15 jaar geworden..

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:38

Opvoeden is leuk, maar als je herplaatsers hebt, dan kun je (her)opvoeden wat je wilt, maar zit het er soms gewoon te diep in. Dus om nu te zeggen dat het aan de opvoeding ligt vind ik te kort door de bocht... Mijn vorige hondje (herplaatserfoxje met zwerfverleden) luisterde perfect en liet buiten ook alles los als ik dat vroeg. Thuis stond ie echter rustig op tafel de appeltaart op te eten als je even naar de wc ging, was je erbij dan was ie het engeltje.

Je leert er wel van opruimen zeg maar :') .

Wat ik het gevaarlijke vind van chocolade is dat je niet kunt zien wanneer de grens wordt bereikt.
Ik heb jaren in een praktijk meegelopen. Daar kwam een Duitse Dog die na 2 marsen doodziek was. Maar ook een Jack Hussel die al 10 jaar lang voor het slapengaan een chocomuntje kreeg van zijn eigenaresse en nergens last van had.
En dat maakt het verraderlijk. Dat je niet weet waar de limiet is

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:44

Ook met herplaatsers die hier nogal vaak de revue passeren nooit problemen met eten laten staan.
Maar onze honden moeten in huis ook op de plaats blijven, binnen is rust buiten mag je doen wat je wil daarin zit veelal een groot verschil

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:51

Mijn hemel wat reageren sommige mensen overtrokken. Met zo'n voorval was ik ook niet naar de DA gerend hoor. Hond in de gaten houden en dan kan je altijd nog de DA bellen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:53

Hier heeft de hond ooit sinterklaas snoepgoed opgegeten inclusief chocolade pepernoten.. Gelukkig vind ik de pure t lekkerste en had ze dus alleen melk en wit op..

Ik heb toen ook de dierenarts om advies gevraagd maar was idd geen reden tot paniek.. alleen bij puur moet je je meer zorgen maken maar verder valt het reuze mee.. ik bel in t vervolg dus ook de dierenarts hier niet meer voor.. tenzij de hond anders reageert natuurlijk

Snoepgoed en pepernoten zijn er ook allemaal weer uit gekomen en ik heb de hele ochtend kots kunnen ruimen :')

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:05

Zonde van de toblerone :( Handige rekenhulp voor zoiets: http://www.askavetquestion.com/chocolate_toxicity.php
Leffroi schreef:
Daarbij stapelt het zich op, de theobromine kunnen ze dus niet afbreken. Dus die ene keer dat ze wat opeten is misschien geen probleem. Maar als je hond dat vaker doet...
Dat klinkt wel heel spannend! Heb je daar een bron van? Volgens mij is het met een dag of zes uit het hondenlichaam verdwenen, maar ik geef mijn mening graag voor een (onderbouwde) betere.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:24

theobromine wordt zeer langzaam door de lever van de hond afgebroken. Hierdoor gaat het pas bij overdosering fout. Dan zijn leverfalen het gevolg. Er is hier een uitzondering op. Als de hond allergisch is voor chocola kan 1 stukje al dodelijk zijn. Wellicht was dit bij bovenstaande overleden honden de reden van overlijden.
Dus je hoeft je nu geen zorgen te maken

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:22

Mijn hond heeft een keer 15 vers gebakken chocolate chip cookies opgevroten _O- Van die grote ook nog. Ik was volledig in paniek maar er bleek niets aan de hand. Hij had alleen een dag wat last van prikkelende darmen :')

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:27

Hier is zelfs een chocolade letter wel eens slachtoffer geworden. Niks aan de hand.