Aquarium nog in verkoop,fabrikant stopt verkoop filters

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:32

Die blokjes zijn niet nodig, ken er meer met goudvissen in kleine bakjes wat ook jaren goed gaat tot ze echt td groot worden en er uit moeten.
Wat je wel moet doen is op tijd water verversen en de pomp schoon houden,dan komt het wel in orde :j
Laatst bijgewerkt door ellepel op 13-07-16 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:36

ellepel schreef:
Die blokjes zijn niet nodig, ken er mer met goudvissen in kleine bakjes wat ook jaren goed gaat tot ze echt td groot worden en er uit moeten.
Wat je wel moet doen is op tijd water verversen en de pomp schoon houden,dan komt het wel in orde :j

Inderdaad!

Bonnyyyyyy

Re: Aquarium nog in verkoop,fabrikant stopt verkoop filters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 23:38

bedankt. dan ga ik het zo proberen!
word het vast vaker schoon maken het is niet anders :p

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:45

ellepel schreef:
Die blokjes zijn niet nodig, ken er mer met goudvissen in kleine bakjes wat ook jaren goed gaat tot ze echt td groot worden en er uit moeten.

Voor zover ik weet/wat ik altijd heb geleerd; de blokjes zijn vaak niet nodig in een groot aquarium waar ze de ruimte hebben en waar algenvervuiling/groei niet zo'n groot probleem is, maar in een veel te kleine zijn die blokjes wel nodig, anders gaan de vissen al snel dood. Maar aangezien TS haar aquarium belachelijk klein is zal ze de blokjes wel nodig hebben. Hoewel de vissen beter dood af zijn dan jaren in zo'n klein ding rondjes zwemmen.

Bonnyyyyyy schreef:
nouja , laten we het dieren leed maar achter wegen laten.
hier hebben wij voor gekozen en mijn vraag is hoe ik aan die blokjes kom.

Ja, laten we het achterwege laten, want goudvissen zijn maar goudvissen en in principe geen dieren toch :+ , dus dat ze verwaarloosd worden, och. En ook nog verwaarlozing waar jullie, naar eigen zeggen, heel bewust voor hebben gekozen. Ach, het zijn maar vissen, wat maakt het uit. Die hebben dat vast niet door, zo'n kleine bak, of ze gaan vast niet veel eerder dood dan goudvissen in een ruime bak en nee hoor, ze hebben ook geen groeipijnen omdat ze door de kleine ruimte niet kunnen groeien. Want tja, goudvissen 'passen zich aan, aan de bak' toch. Is vast niets verkeerd mee.

Oftewel, ik vind dit persoonlijk niet kunnen. Helaas is het voor veel mensen heel normaal, goudvissen in zulke grote aquariums. Zelfs een goede vriendin van mij, dierenvriend in hart en nieren, heeft een goudvis in een ronde bak... En ondanks dat ik haar daar (voorzichtig) op heb gewezen, haalde ze haar schouders op. Jammer vind ik dat dan, dat mensen, ondanks dat ze het wel weten, gewoon kiezen voor het slechtere, want dat is goedkoper en makkelijker.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:49

Je begrijpt dat Bokt een forum voor dierenliefhebbers is? Dan is het niet gek dat je zulke reacties krijgt.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 00:21

Een groter aquarium is helemaal niet duur op marktplaats :) Goedkoper als elke x blokjes kopen.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 00:28

waar staat dat wij er heel bewust voor hebben gekozen?
gekozen is iets anders.

dierenliefhebbers ok. begrijp ik maar 1x zeggen is genoeg. is aan mij om er wat mee te doen. en nee mijn keuze is nu om er niks mee te doen :) heb geen eens plek voor een groot aquarium.

ik reageer nu alleen nog op nuttige info,

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 00:30

ik heb op zich ook geen ruimte voor een pony aan huis, hij past op zich wel prima op het balkon.

mijn nuttige informatie is, goudvissen weggeven..
misschien passen 4 guppies er wel in (geen idee hoeveel ruimte die nodig hebben per vis)

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 00:43

Het vervelende hier aan is dat dierenwinkels hier nog steeds slecht advies in geven. Zo hadden mijn ouders in de dierenwinkel te horen gekregen dat er in de 20 x 20 x 40 aquqrium wel vier goudvissen in konden... inmiddels heb ik zelf een grotere aquarium gekocht en het groepje is ook inmiddels gehalveerd!

TS zal vast geen slechte bedoelingen hebben gehad voor de vissen, maar bij deze: je bak is helaas echt te klein, ga kijken voor een grotere bak.

Wat betreft je filtervulling: probeer andere dierenspeciaalzaken. Vaak hebben die zo ongeveer de zelfde producten en merken. En anders zul je een nieuwe filter aan moeten schaffen!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 01:08

Goudvissen zijn echt niet in een half jaar tijd 30 centimeter groot, gaat jaren overheen (en dan zouden ze in een a anderhalve meter bak, of beter nog, in de vijver horen, tenzij het sluierstaarten zijn), tot die tijd passen ze ook wel in een kleinere bak, afhankelijk van hoe klein ze nu zijn en hoeveel het er zijn, en de beplanting plus filter schelen ook... het gaat per centimeter vis, de berekening hoe groot de bak moet zijn.
Een grote bak is dus wel aan te bevelen. Ondertussen kun je alvast sparen en een plekje in huis zoeken voor een grotere bak.
In ieder geval zitten ze niet in een viskom, dat scheelt al. :D

http://www.aquariumfans.nl/goudvissen-wat-moet-je-weten/

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 01:26

Bonnyyyyyy schreef:
waar staat dat wij er heel bewust voor hebben gekozen?
gekozen is iets anders.

dierenliefhebbers ok. begrijp ik maar 1x zeggen is genoeg. is aan mij om er wat mee te doen. en nee mijn keuze is nu om er niks mee te doen :) heb geen eens plek voor een groot aquarium.

ik reageer nu alleen nog op nuttige info,

Je zegt het zelf. Je wilt het achterwege laten, dit aquarium is zelf gekozen.

Bonnyyyyyy schreef:
nouja , laten we het dieren leed maar achter wegen laten.
hier hebben wij voor gekozen en mijn vraag is hoe ik aan die blokjes kom.

Als je iets kiest, dan kies je altijd bewust. Je maakt bewust een keuze om iets te kopen waarvan je weet dat het eigenlijk te klein is voor de vissen en je maakt daarbij dan ook bewust de keuze dat dat je niets uitmaakt. OF als je het niet wist dat het aquarium te klein was, heb je alsnog bewust de keuze gemaakt je niet in te lezen over de nieuwe dieren die je in huis nam.

Nu weet je wel dat het eigenlijk veel te klein is, maar neem je bewust de keuze om er niets mee te doen. Je hebt geen eens plek voor iets groters. Je maakt dus bewust de keuze dat het welzijn van de vissen voor jouw niet zo belangrijk is. In mijn ogen ben je dan niet zo goed bezig. Ook al zijn het maar vissen.

De bak kan voor nu nog wel, maar zoals cRaisin adviseert, ga toch rondkijken voor een grote bak als je echt serieus en goed vissen wilt houden en goed voor ze wilt zorgen. Ik denk ook niet dat je bij aanschaf slechte bedoelingen had, maar ik vind het wel slecht als je het zou zo laten allemaal.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 04:43

Gemiddeld genomen houden ze op het aquariumforum deze formule aan:
Bij koudwatervis ga je uit van minimaal 3 L. water per cm. vis.

Het hangt dus enorm af van de grote van je goudvissen, en ze groeien natuurlijk nog :j Maar 100liter voor 2 kleine goudvisjes lijkt mij wat veel.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:14

Bonnyyyyyy schreef:
meteen een aquarium halen van 350 euro van 5 bij 5 meter met 2 vissen er in. bedankt voor het advies.

Je wil er dus geen geld aan uitgeven.

Bonnyyyyyy schreef:
heb geen eens plek voor een groot aquarium.

En je hebt niet eens plek voor een huisdier.

TS gaat vast zo zeggen dat er een slotje op mag :Y)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:33

Ts, je hebt vast wel in de buurt mensen wonen met een vijver :) bel aan en vraag of je ze in hun vijver mag loslaten :) kost je niets!

En verder, goede nieuws is dat je niet zo vaak de bak hoeft te verschonen: Ze gaan toch wel relatief vlot dood door vergroeiing. Scheelt je weer werk ;)
En blijf maar lekker dwars hoor, hebben je vissen ook veel aan ;) de dood door slechte huisvesting is ook niet zo erg natuurlijk :)
Voor het vergelijk: zou jij je hond in een kleine bench 24/7 stoppen? Maar dan wel zo klein dat de hond geen ruimte heeft om te groeien. Ook niet eruit halen om te poepen uiteraard. Want het past toch immers? :)

Chocobroodje: Je moet wel rekenen met de volgroeide lengte van een vis. 30 cm voor de uiteindelijke bak. Buiten liter is lengte ook belangrijk ivm zwemmen. 1,20 lang aquarium is geen overbodige luxe. 1 meter voor de sluierstaart meende ik

Een dergelijke bakje kun je wel super gaaf aquascaping in maken :D en de kleinere garnalen kun je er ook wel in huisvesten. Dus het is niet dat je bakje compleet nutteloos is als je je vissenvriendjes een mooi ander onderkomen hebt gegeven :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:50

[BB] De waarheid over goudvissen
Nachtlampje @ [BB] Vissenappartement

Een mooi verhaaltje:

My other half had a common goldfish when we met as students. OH is not the sort to randomly buy pets, he always finds out about things first. Fishie was bought in 1991, the internet was nowhere near what it is now so books and info from shops were the source of reference. Fishie had a 40 litre tank - 40 litres for a goldfish - that's what was (and sadly sometimes still is) commonly recommended. We thought this was fine, eventually though we thought he could do with a bit more room so bought him a 70 litre tank, nice and big we thought. He started having health problems as he got older; we turned to the internet for help and soon found out what was wrong. Too small a tank, stunted fish, poor diet, lack of understanding of nitrogen cycle, Fishie was a common - these should be in ponds not tanks - something of a catalogue of errors. We sorted out the tank as best we could at the time and got him a four foot, 350 litre one (arguably nowhere near big enough) but it was too late to really sort out the health problems we’d caused him. He was blind as well as the problems mentioned above. Blind because he developed a bacterial infection from living in a half cycled, too small tank where pollutants built up to dangerous levels. His immune system was non-existent in his latter years, a result of poor diet, stunting and associated ill health from being kept in less than perfect conditions for most of his life.

Below are some pics – the first one is Fishie – it’s not pretty is it.

Fishie

Afbeelding

This is how he looked towards the end of his life, skinny (his digestive system was hopeless), blind, suffering yet another infection despite the UV sterilizer and trips to the vet. But he was 17 when he died, he would take food from my hands, he swam about, reacted to noises about the tank and as far as was possible interacted with me and OH. So does that mean he was happy and his life was a fishkeeping success? I guess he could have been less happy but I’ll be honest and say he could have been a heck of a lot happier. He lived a long time but you can’t judge the success or otherwise of keeping a pet by how long it lives, there are many variables to take into account. The second pic is Howie, another of my fish. Howie is there to illustrate what Fishie should have looked like. Bit of a difference.

Howie
Afbeelding

Plenty of people who came to our house commented on Fishie over the years – isn’t he big (um, no, not really, he was stunted) what a lovely big tank (um, no, not really, it was only 70 litres), doesn’t he look healthy (um, no, not really, he was blind and stunted). People said nice things about him and his tank but this didn’t mean they knew what they were talking about, or that he was healthy and had the right tank.

Second example is Jerry, a comet. Jerry was kept in a bowl and then a 30 litre bowl shaped tank for four years.

Jerry
Afbeelding

When he came to live with us he was, at four years old, the size a healthy comet ought to have been at about four months. Malnourished, stunted, deformed, he died three months after he came to us. His body was too damaged for recovery and his systems just failed. But his previous owners could not be persuaded there was anything wrong with him – he got excited at food time, he ate, he swam about, his water was changed, he had a filter, their friends commented on how nice the tank and fish looked. "After all, goldfish live in bowls don’t they so a nice bowl shaped, filtered tank has got to be luxury hasn’t it? And he’s four years old? Gosh, I had no idea they could live so long." People said nice things about him and his tank but this didn’t mean they knew what they were talking about, or that he was healthy and had the right tank. Compare his pic to the fourth one, a wakin/comet, another of my fish. Pixie is about the same age as Jerry was when he died, spot the difference.

pixie
Afbeelding

Voor de mensen die slecht zijn in Engels:

fishie:
heeft eerst in 30 liter geleefd, later in 70 liter. Is 17 jaar geworden. Is blind, slecht verteringssysteem. Geen geweldige omstandigheden gehad.

Howie:
zelfde soort als fishie. Heeft alleen in 550 liter geleefd met goede omstandigheden, voorbeeld hoe fishie eruit had kunnen zien.

Jerry:
Geleefd in 30 liter vissenkom. Vergroeid, ondervoed, lang niet de grootte die hij hoort te zijn. Heeft 4 jaar geleefd.

Pixie:
Zelfde vissoort als Jerry. Heeft in 550 liter geleefd, in goede omstandigheden. Voorbeeld hoe Jerry eruit had kunnen zien. Op de foto is hij ook vier jaar, de leeftijd dat Jerry gestorven is.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 00:25

LZP >> BB