Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
KPet schreef:WeCo schreef:Ik vind de Hovawart een bijna 100% match, daarnaast zou ik ook eens kijken naar een Beauceron.
En zeker als je valt op het Rottietype dan denk ik dat je zo maar eens warm kunt lopen voor een Beauceron.
De hovawart springt er van de suggesties nu een beetje uit. Wie kan mij meer vertellen over het ras dan wat ik bij de rasverening etc kan vinden?
KPet schreef:Ikke89 schreef:De welsh corgi cardigan en de border collie zijn veedrijvers. Honden die graag bij de baas zijn en graag aan het werk willen. De kans dat ze jullie dieren gaan opdrijven is dus reëel aanwezig. Ik zou deze rassen ook zeker niet als erf/waakhond kiezen. Zij gaan hun eigen taken bedenken en dan kunnen ze best nog wel eens vervelend gedrag gaan vertonen.
Dan zou ik eerder gaan zoeken tussen de honden die ook als erfbewakers oorspronkelijk gefokt werden. Daar zitten ook een aantal rassen tussen die vriendelijker zijn dan de ander.
Heb je al eens naar bijv. De Wetterhoun gekeken?
Toch neig ik iets meer naar die twee juist vanwege die eigenschappen. Ik ken een aantal stallen waar ze bc rond hebben lopen. Erg fijne honden. Het is uiteraard wel het idee om ze dan ook aan het werk te zetten. Ze zijn ook wat toegankelijker voor klanten denk ik. Dat is een beetje de reden dat ik meer neig naar vriendelijk dan waaks. Bovendien slaan ze nog best aan volgens mij.
Edit: misschien een kleine uitleg...... ik heb liever een hond die bij mij in de buurt blijft dan dat ie rondstruind en klanten intimideert. Ik wil de hond niet op moeten sluiten als er mensen op het erf zijn.