Hamster uit de dierenwinkel, meenemen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suusie22

Re: Hamster uit de dierenwinkel, meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:55

Echt niet alle dierenwinkels zijn zo. Wij fokken bijvoorbeeld zelf de konijnen en hamsters. Zijn vaak al behoorlijk tam wanneer ze naar een nieuw huisje gaan. Voor konijnen precies t zelfde.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:00

Tjonge. Ik beweer ook nergens dat ALLE dierenwinkels zo zijn :')

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:01

En wat is het verschil met paarden fokken voor de verkoop?
Kun je dat ook beter niet sponsoren door een paard te kopen?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:07

josien_m_ schreef:

Komen paarden ook uit de broodfok? Zijn die dus ook veelal ongezond en wordt er niet gekeken naar inteelt oid? Gaan die ook veel te jong bij de moeder weg?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:09

Tuurlijk, zelfde manier als het fokken van allerlei dieren, soms met tussenhandelaren. Fokkers willen hun brood verdienen. Ik zie geen wezenlijk verschil.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:13

josien_m_ schreef:
Tuurlijk, zelfde manier als het fokken van allerlei dieren, soms met tussenhandelaren. Fokkers willen hun brood verdienen. Ik zie geen wezenlijk verschil.

De broodfok en gewoon fokken is toch wel een heel groot verschil.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:14

Waar trek je de grens dan?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:17

Eoweyn_x schreef:
josien_m_ schreef:

Komen paarden ook uit de broodfok? Zijn die dus ook veelal ongezond en wordt er niet gekeken naar inteelt oid? Gaan die ook veel te jong bij de moeder weg?

Zie hierboven. Ik geloof niet dat een fokker vader op moeder en vader op dochter oid zet en de veulens op een leeftijd van 2 weken oud weg doet.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 13:55

Er wordt altijd gezegd dat de dieren van kleine fokkers komen of gewoon van mensen die eens een nestje hebben.
Maar een dierenpartij uit Duitsland heeft dit eens onderzocht. De dieren komen van fokbedrijven uit Nederland en Duitsland. Ze hebben met verborgen camera gefilmd hoe die dieren gehouden worden.
Nu zullen dierenwinkels altijd blijven volhouden dat het zo is, dat ze van kleinschalige fokkers komen. Maar ikzelf heb tijdens de stagejaren ontdekt dat ze gewoon bestelformulieren naar groter fokkerijen opsturen en deze levert dan de dieren.
Is het dier te oud voor verkoop neemt die het mee en ruilt die het om voor een jonger exemplaar.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:00

Aangezien ik ergens heb stage gelopen en heb gewerkt durf ik wel te zeggen dat het geen broodfok is.

Over welke winkels heb je het zoal?

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:19

Ik zou het doen, maar dan alleen maar omdat hamsters zo ongelofelijk schattig zijn!
Ik heb van mijn stage toen de tijd een gerbil meegenomen, zelfde verhaal (klein hokje, gestresst etc). Heb ik nu spijt van want ik ben allergisch voor m en kom er nu niet meer vanaf (stiekem wil ik dat ook niet want hij is zo schattig maar die jeukende ogen en niesbuien zijn zooo irritant haha)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 15:12

Eoweyn_x schreef:

Zie hierboven. Ik geloof niet dat een fokker vader op moeder en vader op dochter oid zet en de veulens op een leeftijd van 2 weken oud weg doet.[/quote]

Mmm, dat heet dan lijnenteelt en bewust fokken op b.v. uiterlijk of raskenmerken!
En in verhouding: veulen verkopen na 4 maanden, dus inderdaad veel te vroeg bij de moeder weg.

Die werelden verschillen echt niet zoveel van elkaar.

.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 15:20

Inderdaad, morgen zit er weer een nieuwe..

Je zou misschien wel aan kunnen geven dat wanneer er een beestje zit waar ze niet vanaf komen dat ze jou dan bellen? Ipv dat ie dus omgeruild wordt bij de 'fokker'? Geen idee of je zoiets kunt afspreken hoor, maar je zou het eens voor kunnen leggen.

Ik werk in een dierenartspraktijk en wij vaccineerden zo af en toe in een tuincentrum. Uiteindelijk ken je de medewerkers daar dan natuurlijk ook wat beter en toen werd er ook verteld dat er al te lang een konijn zat wat niet verkocht werd omdat het zo raar deed (konijn in freeze-modus en langzaam heen en weer schudden). Ik heb het konijn toen voor een symbolisch bedrag overgenomen zodat ze niet werd 'omgeruild' voor eentje die wel verkocht zou worden.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 16:05

AlwaysH schreef:
Aangezien ik ergens heb stage gelopen en heb gewerkt durf ik wel te zeggen dat het geen broodfok is.

Niet alle winkels, maar veel wel. Ook ik heb diezelfde ervaring als dat Laptopmuis heeft. Waarom kun je dat niet gewoon geloven..?

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 16:09

TS, koop die hamster gewoon. Doe je een stukje goed voor de wereld. Broodfok houd je er toch niet mee tegen, zoveel anderen die de volgende dag weer konijntjes, cavia's, ratjes en hamsters daar kopen. Door die hamster te kopen geef je hem in ieder geval een fijn thuis. Genoeg Bokkers die allerlei projectjes kopen op de paardenmarkt, waarom zou jij die hamster dan geen fijn thuis mogen geven?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 18:29

Ik ga hier niet de namen van de winkels noemen. Want ze laten je een contract ondertekenen.
Maar in elk geval hielden ze ook heilig vol dat hun dieren bij goede fokkers wegkwamen die af en toe een nestje hadden. Zelfs tegen stagiaires. Maar ik vond wel achter in de kantine steeds bestelformulieren: 10 x witte muis, 4 x dwerghamster, 5 x dwergkonijn, ... stond erop. Lijkt me dan toch geen hobbyfokker toch? Als je wekelijks dieren kan leveren op bestelling.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 23:45

@Laptopmuis raar dat ze er zo geheimzinnig over deden, zeker tegen hun eigen werknemers/stagiaires...

Ik heb ook in een dierenwinkel stage gelopen, jaren geleden. Een hele bekende keten van dierenwinkels in nederland. Hier werden de dieren ook besteld via de groothandel, maar hier werd nooit geheimzinnig over gedaan. Ik denk dat als een klant had gevraagd waar de dieren vandaan kwamen dat er waarschijnlijk gewoon een eerlijk antwoord gegeven zou worden. Maar gek genoeg vroegen klanten dit eigenlijk nooit.

Er waren daar ook reptielen en die moesten ook eten dus er werd ook gefokt met muisjes, dit ging ook niet diervriendelijk (heel veel muizen in een kleine bak en maar blijven doorfokken... := ). Het kroost van deze muizen werd soms ook gewoon in het verkoophoekje geplaatst en werd dus verkocht als huisdier... Terwijl dat imo echt geen gezonde dieren waren.

Ik was laatst ook in een Welkoop en daar hoorde ik een medewerker tegen haar collega zeggen: "bel jij de groothandel even over de levering hamsters van vorige week? Er zijn er al 3 dood namelijk." vervolgens ging die collega met behoorlijk harde stem midden in de winkel (met aardig wat klanten in de buurt) uitgebreid bellen en eisen dat er nieuwe werden geleverd. Daar maakten ze er iig ook geen geheim van dat de dieren van een groothandel kwamen. :p

Anyway, ts, je schiet er niks mee op door deze hamster te redden... Want inderdaad, morgen zit er weer een nieuwe!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 00:05

Hoi bij de petsplace bij ons komen ze al van de knaagdierenopvang dus dat is alleen maar goed als ze dan weer een nieuw baasje krijgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 07:32

En.....heb je de hamster nog opgehaald?? :D

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:35

Eoweyn_x schreef:
AlwaysH schreef:

Niet alle winkels, maar veel wel. Ook ik heb diezelfde ervaring als dat Laptopmuis heeft. Waarom kun je dat niet gewoon geloven..?

Ik zeg nergens dat ik het niet geloof.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:54

franka75 schreef:
Hoi bij de petsplace bij ons komen ze al van de knaagdierenopvang dus dat is alleen maar goed als ze dan weer een nieuw baasje krijgen.

ook de jonge dieren? dat lukt bijna niet in het tijdsbestek waarin de dieren volwassen worden om het via 2-3 eigenaren dan nog 'jong' bij de dierenwinkel te zien.

Vind het ook wat apart, als ik mijn dieren naar een opvang zou brengen, verwacht ik toch dat ze daar een nieuw baasje zoeken en niet nog naar een dierenwinkel doorsturen, dan zou ik ze wel rechtstreeks naar een dierenwinkel brengen?

ik heb mijn nestje jonge ratten + ouders overigens ook afgeleverd bij Pets Place toentertijd..
Ze waren daar heel open in hoe zij hun dieren regelde..

Deel kwam binnen via mensen zoals mijzelf, die omhoog zitten met dieren
deel ging via inkoop via een groothandel waar op nette manier met de dieren omgegaan werd (ja dan is het nog steeds broodfok.. maar laten we wel zijn, als je fokt om geld te verdienen is het eigenlijk gewoon altijd broodfok.. of je het nu opleukt met papieren en mooie lijnen is terzijde.. je fokt voor geld).

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:07

Bij mijn weten komen de dieren bij de meeste dierenwinkelketens (Pet's Place, Faunaland, Doby etc) via groothandels binnen, die halen ze weer bij fokkers die aan de lopende band fokken.
Zo kun je bij een hoop dierenwinkels ook een dier bestellen, bijv diersoort, geslacht, oorstand, kleur, tekening, vachttype.
Kan dan wel iets langer duren dan wanneer je gewoon een dier van een specifieke leeftijd besteld.
Vissen idem dito, die komen bijv van Ruinemans of een vergelijkbare handelaar.
Daarnaast krijgen ze wel eens dieren binnen van particulieren die een oepsnestje of pretnestje hebben gehad of bijv een overschot aan guppies ofzo.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 16:25

Nu ben ik toch wel benieuwd of TS de hamster heeft opgehaald, dus bij deze: TS, heb je nu een hamster? :D