Hoe doen mensen dat toch, een eigen hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 09:00

180 per maand? Wow.
Ik heb een middelgrote hond van 25 kilo en ben echt nog geen 50 euro per maand kwijt. Komt dan nog wel eens per jaar enten bij.
Ik zou eens kijken of je niemand anders kunt vinden die het leuk vindt om je hond uit te laten; vrienden, buren, leuk buurmeisje ofzo. Scheelt een hoop.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 09:05

Simbaa schreef:
Ik ben waarschijnlijk de enige die deze kosten wel heeft. Mijn hond gaat namelijk naar de uitlaatservice en ja, dat tikt aan.
Verder hebben we met de pup al vaak bij de dierenarts gezeten en ben ik super blij dat we hem hebben verzekerd!
Wat ik mis in je berekening is puppycursus. Dat was bij ons een enorme kostenpost (80€) per maand, maar is in mijn geval absoluut niet overbodig. Dit is natuurlijk wel maar tijdelijk.

Daarnaast heb ik ook nog een paard. Hoe ik dat qua kosten doe? Ik heb geen kids, dat scheelt de wereld!

Kids schelen inderdaad de wereld. Die zijn pas duur. :+ Cursussen heb ik wel berekend als sport ;) die staan al op mijn papiertje, maar zijn hier niet van belang bij. De bedoeling is/zou zijn om de cursussen te doorlopen en te gaan sporten met de hond.

Shenavallie: wellicht andere discussie, maar wel een die hier bij past. Jij vindt dus dat je geen hond kan hebben tenzij je 7 dagen in de week thuis bent? Ik vind twee dagen dagopvang/bij familie namelijk wel je verantwoordelijkheid nemen. Mijn kinderen gaan ook naar de dagopvang dus voor een eventuele hond zou dat ook gelden.

Maar het telt wel mee. De hond van mijn zwager is 5 dagen in de week alleen thuis. Dat is een no go voor mij.

Een boel om te overdenken weer. Soms wordt ik gek van mijn puntjes op de i strategie.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 09:06

Hier hebben we een Japanse akita van net geen 40 kilo. Ik dacht ook hij gaat de oren van mijn hoofd eten maar dat is gelukkig niet het geval . Hij eet heel weinig voor zijn stokmaat en is toch mooi op gewicht. Ik koop voor hem 15 kilo brok en hier doet hij 2 maanden mee. Deze brok is niet de goedkoopste en kost 80 euro met verzending . Enting pas laten doen en was blijkbaar 80 euro. En ik koop meestal voor 4 keer teken behandeling en die kost mij 74 euro voor 2 tabletten dus x2 dan. Speeltjes koop ik niet heel vaak botten ook niet zo vaak. Daar doet hij dus niks mee.

Maar wat bij mij een extra grote kosten post werd wat ik nooit had bedacht. Is dat ik overal naar toe rij om te wandelen. Zo rijd ik nu 7000 km meer per jaar extra rond. En op vakantie gaat hij ook mee.
Verzekering hebben wij niet. Maar op vakantie neem ik wel een reisverzekering die wij dit jaar ook hebben gebruikt waardoor we 300 euro terug kregen. De dierenarts in denemarken is stinkend duur.
Was 400 euro voor foto en diagnose en metacam.

Maar mijn leven is zoveel leuker geworden. Maar om nog maar te zwijgen van het aankoop bedrag van mijn hond.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 09:09

Wij hebben 2 middelgrote honden.
Per maand zijn we dit ongeveer kwijt:
Vlees:60 euro
Abonnement dierenarts:25
Uitlaat:120
Speurles:45
Puppycursus: (30 voor kwartaal,10 per maand)
Voor 2 honden zijn we dus 260 euro kwijt

onbarefeet

Re: Hoe doen mensen dat toch, een eigen hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 09:13

Voor die 2 dagen in de week:
Www.hondenoppas.nl en www.hondenoppasgezocht.nl
Geen idee of je ze al kent, maar dit zijn (vaak) gewoon particulieren die voor een zacht prijsje de hond uit laten of oppassen. Ik doe dit zelf ook voor iemand anders, erg leuk werk :j Het is misschien even zoeken naar een betrouwbaar iemand, maar het is het zeker waard!

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 09:16

Mijn complimenten over hoe je dit keurig op een rijtje zet en alles zo overweegt! Als iedereen dat zo zou doen dan zouden er heel wat minder honden in het asiel zitten. Je kosten komen denk ik wel aardig overeen met de werkelijke kosten. €10 aan snacks vind ik nog aan de lage kant, mijn honden krijgen onbeperkt botten en dat kost me minimaal €1 per dag maar dat scheelt dan later weer dierenarts kosten omdat ze nooit gebitsproblemen hebben. Ik denk dat je grootste besparing kan zitten in de opvang, als je vader op de hond zou willen passen! Een klein hondje is relatief goedkoper dan een grote hond er net zo leuk! Succes en ik hoop dat je gauw een leuk maatje gevonden hebt!!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 09:17

2 dagen per week naar de opvang is ook prima hoor. Onze hond gaat ook 1 tot 2x per week naar schoonouders. Krijgt ie niks van. Wij werken hier allebei fulltime, geen kids. Dat scheelt enorm qua kosten. Ik werk onregelmatig en mijn vriend kantoortijden.

Onze hond is een Spanjaard uit het asiel in m'n onderschrift. Aanschaf is heel laag en hij was ingeënt gecastreerd. Hij weegt zo'n 15kg en eet voor ongeveer 45,- per maand aan vers KVV. Hij sloopt niet dus we hoeven weinig te vervangen. We hebben in het begin een aantal kwalitatief mooie spullen gekocht en dat is allemaal nog goed. (Denk aan kussen, halsband, tuig, lijnen etc)

Enten was 55,- dit jaar omdat ik voor 2 extra groepen van de ziekte van weill wilde enten. Teken/vlooienbestrijding doe ik alleen als het seizoen er naar is. Zeker niet zo vaak als op de verpakking staat. De hele winter doe ik er niks aan en nog nooit last gehad. Preventief ontwormen doe ik ook niet. Een aantal keer ontlastingsonderzoek.

Verder nog hondenschool, meestal iets van 130,- per 10 weken. We doen alleen niet het hele jaar rond cursussen, dus sommige maanden hebben we daar ook geen kosten aan. Ohja, belasting is 60,- per jaar hier.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 09:21

Ik heb ook 4 jaar gewikt en geweegd hoor. Mijn grootste zorg was of ik tijd genoeg zou hebben.
Ik werk in ploegen en vriend in dagdienst. De ene week zit hij 3 uurtjes alleen en de andere week 7 uurtjes. Onze hond is hier heel goed op voorbereid geweest vanuit de puppy tijd . En verder gaat hij elke dag mee naar de paarden. Waardoor ik zeker voldoe aan zijn energie behoeftes en hij een tevreden hond is . Verder slaapt hij als hij alleen thuis is. wij lopen 4 keer per dag met hem. Dit was toch voor mij een rede om dit goed te beseffen en 4 jaar lang over na te denken

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 09:26

Wow wat betalen mensen hier veel voor hun hond zeg :wow:.

Onze hond is een middelmaatje. Hij krijgt vers vlees en een 1/4 kilo per dag.
Hij wordt snel dik en blijft hierbij mooi op gewicht. Hij is inmiddels 11 jaar en nog kwik fit!

Vers vlees bestel ik voor €33,- in de 2 maanden. Wat neerkomt op €16,50 per maand. Hij krijgt 2 botten per week en een zak kost €10,- en daar doe ik dan 1 maand mee.

Ballen vindt hij elke dag achter de tennisbaan :+

Vlooien tekenspul is wel prijzig maar dit geef ik hem alleen als hij jeuk heeft. Wat ongeveer neerkomt op €40 per jaar is €3.50 per maand. Hondebelasting betalen wij €60 per jaar is €5,- per maand.

In totaal kom ik dan op €35,- per maand uit.
Hondenschool doe ik niet met hem. Hij luistert perfect en loopt altijd los en gaat mee als ik ga paardrijden.

DA is hij 2 keer in zijn leven geweest en ik was toen rond de €100,- kwijt.

Wij zijn 2 dagen per week 8 uur van huis en dan laat ik hem voor die tijd een uur uit en als ik terugkom weer. Dit houdt hij prima vol. Tussendoor laat soms mijn buurmeisje hem nog uit.

Een goedkope maar een fitte vrolijke hond :D.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 09:33

Goed dat je berekend.

Voor Juul (2jr) zijn wij per maand:
€60 aan vlees kwijt ligt eraan welk beest we nemen
€15 aan botjes/speeltjes ( soms iets meer dan krijgt ze een goed bot waar ze langere tijd mee doet naar die zijn al €20,- de stuk maar dat kan je zelf zo gek maken als je wilt. )
€17,50 aan allergie injecties

Eens in de 3 maand krijgt juul een vlooien en teken pil van 30€

Voor Jane (4,5mnd)
€ 35 ongeveer aan eten
€ 5,- aan botjes rest zit bij Juul in

Hondenbelasting 65€ per jaar per hond

De ontworming, entingen en ontvlooiing niet geteld hier want dat hou ik eigenlijk niet bij omdat in ons belang dat niet nodig is om te weten.

Verder geen kinderen, wel een paard en een hypotheek.
Werken allebei fulltime maar ik kom tussendoor altijd nog thuis rond de middag om even de honden uit te laten en met ze te spelen. Ze zijn hier niet anders gewend en slapen als wij weg zijn. Verder zodra wij thuis zijn draait het wel om de honden.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 09:33

Hier 3 honden, 21, 15, 8kg

Onze kosten per maand

Voer:€50,-
Snacks: €25,-
Speelgoed: €20,-
Supplementen: €57,-
Verzekering: €45,-
Trainingen: €50,-
Vlooienbanden/ontworming: €10,-

€257,-

En dan doe ik nog niets geks, 2 honden lopen trouwens in de sport en de wedstrijden heb ik hier niet bij meegerekend.
Dierenartskosten waren afgelopen jaar rond de €3000,-. Dus denk maar goed na over die verzekering :) Wij hebben op €90,- na alles vergoed gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 09:39

Ik zit toch ook niet aan dat bedrag hoor. In België betaal je geen hondenbelasting en een verzekering heb ik niet. Mijn allergische hond krijgt een brok die 64€ per 12 kg kost, maar ze moet daarvan slechts 240 gr per dag krijgen, dus kom ik ongeveer 2 maand toe. Mijn andere hond krijgt een brok van 40€ en die doet 5 á 6 weken met haar zak. Dierenarts voor entingen is 90€ ongeveer voor de 2, extra kosten daar heb ik een spaarpotje voor.

Ik werk in ploegen, mijn vriend dagdienst en onze honden zitten in de tuin als wij uit werken zijn. Ze mogen vrij los lopen en kunnen schuilen, dus een uitlaatservice hebben wij ook niet. Mijn honden zijn trouwens niet echt geïntresseerd in speeltjes. De jongste doet al 2 jaar met het aapje dat ze kreeg toen we haar in huis namen, de oudste heeft ergens een touw liggen waar ze zo af en toe mee komt aandraven.

Edit: Als wij op reis gaan, dan nemen we liefst onze honden mee, kan dat niet, dan gaan ze op vakantie bij onze fokker. Ik heb alleen geen flauw idee hoeveel me dit koste, aangezien we nog maar 3 keer de hond(en) thuis lieten.

Even off topic: waarom zou je een hond niet alleen mogen laten? Onze hond stamt af van de wolf en gelijkt in veel nog op zijn voorouder. Een roedel wolven zit ook niet heel de dag samen, hun wegen scheiden ook vaak voor korte en soms zelfs langere tijd. Een hond kan best wel leren dat de roedel niet steeds samen is en wordt daar echt niet ongelukkig van.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-07-16 09:46, in het totaal 2 keer bewerkt

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 09:41

Hier een grote hond van 45 kilo, 8 jaar oud.
Eten : 35 euro p maand.
Gewoon light brokken, enkele keer aangevuld met wat de pot schaft restjes (boontjes, aardappeltje, rijst)
Dierenarts : de enting 30 euro (in 8 jaar ongeveer 400 euro extra aan onderzoeken en behandelingen).
Vlooienband : (ivm de katten hier in huis) 2x 25 euro p. jr. Dat werkt bij mij beter dan druppels (allergie)
Ontwormen misschien 1x per jaar als ik denk dat het nodig is. (hond schuurt veel met de kont)
En de hondebelasting : 80 p jr

Sinds ze volwassen is, blijft ze gewoon alleen thuis als we werken 1ä 2 dagen per week 9 uur.
Ervoor goed uitlaten en meteen als je thuis komt. Verder loopt ze dan los op de beneden verdieping.
De rest van de dagen is er iemand thuis.

Vergeet je de castratie of sterilisatie niet mee te rekenen ? Castreren is goedkoper dan steriliseren.
En mijn dochter heeft ook een hond (je) uit het asiel van misschien 2,5 kilo..... Die eet van een zak met brokken van 2,5 kilo (5 euro) 2, 5 tot 3 weken !!
Je kunt dus niet zoveel zeggen over hoeveel het kost zonder dat je weet wat voor hond je hebt.

Wat ik wil zeggen je kunt het zo duur maken als je wil. Of juist niet. Een boerderij hond heeft een super leven en toch zal die minder kosten in onderhoudt als een in kleertjes gehesen chihuahua die bij elke zucht of scheet die misschien dwars zit, naar de dierenarts moet.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 10:05

Wij wikken en wegen nog vrolijk door. Maar het is fijn om te lezen hoe andere mensen het doen. Dat maakt het papieren lijstje in ieder geval duidelijker. :D

Duidelijk ook dat ik over de verzekering nog even moet nadenken en me verder moet inlezen. Het niet verzekeren verhaal kwam vooral doordat je bij de paardenverzekeringen soms leest over "eruit flikkeren" als je teveel kost. Dan is het natuurlijk zinloos om je te verzekeren en kun je beter zelf sparen... Die zet ik erbij op mijn to do list.

Edit: WendyLotte, je weet inderdaad niet precies wat iets kost. Vooralsnog gaat onze voorkeur uit naar een hondje uit het asiel en de meesten daarvan zijn al gecastreerd en gesteriliseerd. Maar anders komt dat er eenmalig bij ja. Het voer is berekend op een hond van 20 kilo, waarbij uitgegaan is van 250 gram kvv (de helft van de dagdosering van kvv bij 2,5%) en 125 gram brok (de helft van de dagdosering voor een actieve hond bij dat type brok). Dat is een benadering. Kan omhoog, kan omlaag. Maar je moet ergens mee rekenen uiteraard.

Overigens valt de keuze voor een asielhond niet vanwege aanschaf/castratie/sterilisatie. Dat zijn eenmalige kosten en die vallen buiten het 'onderhoud'. Dit is precies zo met een basis uitzet voor de hond. Die heb ik ook niet meegerekend in mijn maandelijkse kosten. Het is geen dubbeltje, eerste rang kwestie, wel een wat wil ik bieden en hoeveel kost dat kwestie. :D
Laatst bijgewerkt door djinnie op 03-07-16 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 10:08

Een verzekering is niet altijd voordelig inderdaad. Ze zijn er vooral om zelf geld te verdienen he, hou dat altijd voor ogen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 10:11

Ineke2 schreef:
Een verzekering is niet altijd voordelig inderdaad. Ze zijn er vooral om zelf geld te verdienen he, hou dat altijd voor ogen.

Nou ja, dat inderdaad. Mijn paard vroeger was overigens wel verzekerd. Maar het is belangrijk om te bedenken dat een verzekeraar geld wil verdienen. Je kunt pech of geluk hebben met je hond, dat altijd.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 10:18

Ik denk dat je met 180€ helemaal niet zo gek zit eigenlijk.

Bij ons is de belasting €40 per jaar
Enting €50 per jaar
Dierenartskosten gemiddeld €200 per jaar
Uitlaatservice €60 per maand
Voer (carnibest en smolke graanvrij) €60 per maand
Overige zoals speelgoed/riem/mand €200 per jaar

Wij hebben de eerste 3 jaar ook nog jachtcursus gedaan.

we hebben een labrador van 28 kg en dierenartskosten zijn voornamelijk ontstoken oren

Veel succes en plezier met wikken en wegen!!

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 10:19

Ineke2 schreef:

Tot nu toe heb ik ieder jaar de verzekering er ruim uit kunnen halen. Laat mij dan maar die 15 euro per maand per hond betalen. Met dat opzij zetten schiet het ook niet op als je een potje aan gaat leggen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 10:20

Ik vind je berekening er ruim, heb zelf een hond van 50 kilo

20 euro in potje, goed idee maar ik zelf ben niet zoveel per jaar kwijt.
Ontwormen doe je niet iedere maand ( moord voor zijn darmen, max 2x per jaar, of mestonderzoek bij twijfel, 10 euro per half jaar is max wat ik eraan kwijt ben.
10 euro speelgoed/beloning vind ik ook erg aan de ruime kant, wat geef je als beloning en hoe vaak wil je je speelgoed vervangen?
Je hebt http://www.hondenoppas.nl, hier vind je vaak mensen die voor 5-7 euro per dag op je hond passen, of uitlaten. Duurder kan altijd maar even goed zoeken heeft voordeel.
Op markplaats vond ik ook iemand die voor 5 euro dag/nacht gaf, gezin en andere dieren.
Voer, wat geef je, is de hamvraag, ik ben voor mijn hond 50 kilo grote eter, 60 euro pm, smuldier of lotgering kwijt.

Dus 20+60+2+10+oppas

djinnie schreef:
En toch... we hebben eens zitten rekenen dit weekend en ik kom voor een hond al gauw op 180 euro per maand uit... hoe doen anderen dat dan? (Dat vraag ik me overigens ook af bij paarden).

Geen kritiek uiteraard, gelukkig mag iedereen lekker zelf weten hoe hij/zij zijn geld uitgeeft, maar ik vind het wel moeilijk dat het hier bijna geen optie is tot de kids groot zijn. Ben zelf opgegroeid met een hond en dat vond ik zo fijn...

De 180 euro is overigens berekend op voer (50 euro per maand), 10 euro per maand belasting/entingen, 10 euro per maand ontwormen/vlooienmiddel, 10 euro per maand speelgoed/trainingsnacks, 20 euro per maand spaarpot (ipv verzekeren) en 80 euro per maand dagopvang of uitlaatservice. En dan zul je zien dat ik nog wat vergeet...

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 10:49

Hier een hond van 30 kilo. (En 3 katten, 4 konijnen, 3 cavia's, wat vissen en een pony :+ )

Ik betaal per maand 30 euro voor voer.
Ontvlooien doe ik alleen als er vlooien zijn.
Spul voor teken doe ik alleen als we op vakantie gaan naar bosrijk gebied. A 15 euro.

Hier is geen honden belasting.
Speelgoed koop ik niet, hij speelt het liefst met tennisballen, die hij netjes heel laat, misschien dat ik eens per 2 jaar, 3 nieuwe koop.

Oppas zijn we niet nodig, op het moment werk ik niet, eind dit jaar ga ik vanuit huis werken en als we wel hele dag weg zijn haalt mijn moeder hem op.

Je kunt ook eens kijken op http://www.oopoeh.nl/ voor een oppas.

Dierenarts kosten heb ik een aparte spaarrekening voor, maar is nog nooit nodig geweest, wanneer het kan betaal ik gewoon via mn lopende rekening.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 10:56

Ik denk er eigenlijk nooit over na wat het eigenlijk kost.. Best interessant, maar wij hebben ook geen kinderen dus dat scheelt natuurlijk een hele hoop. Onze hond kost ongeveer 30,- per maand aan voer (goede kvv voor een kleine middelmaat 15kg) Ontwormen doe ik niet zomaar en ontvlooien is ook nooit nodig geweest, dat is gemiddeld ongeveer 10,- per maand aan enting en wormonderzoek. Speeltjes krijgt ze niet zo vaak wel trainingssnacks, dat is ongeveer 5,- per maand. Wij hebben hier geen hondenbelasting en ze gaat niet naar een opvang (ze is op werkdagen zo'n 4-5 uur alleen thuis of ze gaat mee naar mijn werk) dus dat scheelt wel een hoop. Met 45,- per maand komen wij dan al wel een heel eind. Sparen doen wij niet elke maand, hebben gewoon een potje waar dat ook vanaf zou gaan moet dat nodig zijn. Daarnaast sporten we nog, dat is zo'n 25,- per maand maar dat tel jij al niet mee. Maar met opvang en belasting kom je natuurlijk een stuk duurder uit.. Ik zou inderdaad kijken of je de opvang anders kan regelen, dat scheelt je al bijna de helft.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 11:05

Hulde dat je er zo goed over nagedacht hebt. Wij hebben twee honden en ik heb totaal geen idee hoeveel ze kosten. Wel laatste een baarmoederontsteking dus operatie en dat zijn dingen die aantikken. We hebben geen kinderen en dan kan je twee honden makkelijk betalen Heb je ook al nagedacht over de aanschaf? Een hond uit het asiel of herplaatser is niet zo duur als een echte (en dan bedoel ik ook een echte, eentje bij een echte fokker) raspup. Bijna alles wat daartussen in zit is geen optie, vaak broodfok en afgezien van de vreselijke omstandigheden waarin de moederhonden leven, zijn de puls vaak erg ongezond en dan wordt het pas echt een dure grap.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 11:34

Ik heb 2 honden, waarvan eentje op duur voer zit. Maar ik betaal bij lange na geen 180 euro in de maand.
Ik koop vlooien/teken banden die 6 tot 8 maanden werken, deze kosten 25 euro per stuk. Ik ent mijn honden niet, bewuste keuze.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 11:49

Hier ben ik voor 2 kleine hondjes (boomers) ongeveer 60 euro per maand kwijt. Dat is inclusief inentingen.
Komt er alleen nog een keer een castratie aan van 170 euro.
Hondenbelasting hebben wel hier niet meer en verzekering heb ik niet.
Voor brok/vlees en koekje kuifje zit ik ongeveer op 37.50 per maand

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:11

maras schreef:
Mijn complimenten over hoe je dit keurig op een rijtje zet en alles zo overweegt! Als iedereen dat zo zou doen dan zouden er heel wat minder honden in het asiel zitten. Je kosten komen denk ik wel aardig overeen met de werkelijke kosten. €10 aan snacks vind ik nog aan de lage kant, mijn honden krijgen onbeperkt botten en dat kost me minimaal €1 per dag maar dat scheelt dan later weer dierenarts kosten omdat ze nooit gebitsproblemen hebben. Ik denk dat je grootste besparing kan zitten in de opvang, als je vader op de hond zou willen passen! Een klein hondje is relatief goedkoper dan een grote hond er net zo leuk! Succes en ik hoop dat je gauw een leuk maatje gevonden hebt!!

Dat over het gebit = schoon omdat ze veel botten krijgen is ook geen feit. Het werkt voor jouw hond blijkbaar perfect, maar het is gedeeltelijk ook wat erfelijke aanleg. Mijn hond krijgt bijna nooit een bot en kan me niet heugen wanneer hij die voor het laatst heeft gehad. Maar ook hij heeft nogsteeds (bijna 6 jaar) een perfect schoon gebitje. En nee, ik poets zijn tanden niet. Daar bespaar ik dus weer op :P