Cryssie schreef:Ik wil graag honden hebben die vrij zijn, maar zie vaak fokkers die toch dichter op elkaar fokken.
http://www.smooth-collie.net/
Hier vind je de lijnen
Ik snap niks van die site

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cryssie schreef:Ik wil graag honden hebben die vrij zijn, maar zie vaak fokkers die toch dichter op elkaar fokken.
http://www.smooth-collie.net/
Hier vind je de lijnen
Cryssie schreef:KimD schreef:Welke fokker raad jij echt aan? Prijs en afstand van NL is onbelangrijk, zolang we maar niet hoeven te vliegen.
Wat is je doel? Welke kleur? Wil je sport of lekker een huishond?
xxxlottie schreef:Persoonlijk zou ik geen merle nemen... Als je merle x merle fokt komen er dode of misvormde pups, zegt genoeg lijkt mij... Het is ook bewezen dat ze een verminderd zenuwstelsel hebben.
Verder zijn korthaar collies hele gave honden, ook als assistentiehonden erg geschikt (de merles dus niet zo...), hier was eentje waar ik altijd veel verhalen over hoor, is blindegeleidehond geweest voor iemand in een rolstoel, dubbele taak dus en erg moeilijk voor een hond, maar hij deed het super. Is 16 jaar geworden. Vind het erg jammer dat je ze zo weinig ziet...
KimD schreef:xxxlottie schreef:Persoonlijk zou ik geen merle nemen... Als je merle x merle fokt komen er dode of misvormde pups, zegt genoeg lijkt mij... Het is ook bewezen dat ze een verminderd zenuwstelsel hebben.
Verder zijn korthaar collies hele gave honden, ook als assistentiehonden erg geschikt (de merles dus niet zo...), hier was eentje waar ik altijd veel verhalen over hoor, is blindegeleidehond geweest voor iemand in een rolstoel, dubbele taak dus en erg moeilijk voor een hond, maar hij deed het super. Is 16 jaar geworden. Vind het erg jammer dat je ze zo weinig ziet...
Wat een bullshit!
Je kent duidelijk niet genoeg van genetica.
Ūberhaupt niet zoveel kennis qua honden en gedrag zie ik al aan je oudere berichten. Voor mij genoeg reden om je verder niet serieus te nemen.
Edit: tekst weggehaald en toegevoegd.
Cryssie schreef:KimD schreef:Welke fokker raad jij echt aan? Prijs en afstand van NL is onbelangrijk, zolang we maar niet hoeven te vliegen.
Wat is je doel? Welke kleur? Wil je sport of lekker een huishond?
XxDiandraxX schreef:Ik wil hier even binnenvallen
Ik heb dan zelf geen schot maar een Aussie, redmerle. En kwa gezondheid is een merle echt niet minder dan een effen kleurtje. Waar je wel op moet letten, ook bij de schotten, is het mdr1 gendefect. Maar dat staat volledig los van de kleur.
(gaat weer op haar vingers zitten..)
Cryssie schreef:Voor een huishond en af en toe behendigheid, kan je in Nederland qua fokkers goed terecht. Een goede is Mobinogion!!
Verder zitten er in Duitsland ook een paar. Mijne komt van Turella's.
Wil je echt fanatiek in de sport zitten, dan kan je in Frankrijk, Tsjechië en Finland erg goed terecht.
In Engeland kom je op een lijst te staan. Dan wordt er een pup aan jou gekoppeld.
In Nederland is erg Smooth en Europees. In Duitsland zijn een paar fokkers die ook Amerikaansbloed gebruiken.