Bokkers met een Schotse Collie korthaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 22:04

Cryssie schreef:
Ik wil graag honden hebben die vrij zijn, maar zie vaak fokkers die toch dichter op elkaar fokken.
http://www.smooth-collie.net/
Hier vind je de lijnen

Ik snap niks van die site :')

Cryssie

Re: Bokkers met een Schotse Collie korthaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:42

Wat begrijp je niet?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 22:30

Mijn Engels is niet super en ik snap niet hoe ik die lijnen kan zien en hoe dat werkt

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:36

http://www.smooth-collie.net/litters.php
Hier kan je de nesten zien van heel Europa en de kleuren.

Je kan op iedere willekeurige hond klikken en je kan dan zien welke lijnen het zijn.

Dit is mijn hond
http://www.smooth-collie.net/view.php?id=3289
Hier kan je zien hoe de stamboom is. Of er langhaar in voorkomt of alleen korthaar ( rough=langhaar, smooth=korthaar)

Wie haar broers en zussen zijn. Waarvoor ze getest is enz enz

Dit was mijn eerste hond
http://www.smooth-collie.net/view.php?id=2973
Hier zie je duidelijk een verschil qua lijnen met die kleuren

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 17:33

Welke fokker raad jij echt aan? Prijs en afstand van NL is onbelangrijk, zolang we maar niet hoeven te vliegen.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 17:37

KimD schreef:
Welke fokker raad jij echt aan? Prijs en afstand van NL is onbelangrijk, zolang we maar niet hoeven te vliegen.

Wat is je doel? Welke kleur? Wil je sport of lekker een huishond?

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 17:48

Even voor ons ook oriënteren

Wij zouden voor teefje gaan
Behendigheid is leuk maar geen wedstrijd. Hond voor op boerderij en m'n moeder houdt meer van een huishond
Merle of tricolor erg mooi maar geen pre ☺

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:01

Cryssie schreef:
KimD schreef:

Sport èn huishond, kleur het liefst blue merle, maar aangezien de Sheltie ook een Sable wordt is mijn collectie Blue merles ook niet meer compleet. Dus kleur is variabel :+

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:11

Persoonlijk zou ik geen merle nemen... Als je merle x merle fokt komen er dode of misvormde pups, zegt genoeg lijkt mij... Het is ook bewezen dat ze een verminderd zenuwstelsel hebben.
Verder zijn korthaar collies hele gave honden, ook als assistentiehonden erg geschikt (de merles dus niet zo...), hier was eentje waar ik altijd veel verhalen over hoor, is blindegeleidehond geweest voor iemand in een rolstoel, dubbele taak dus en erg moeilijk voor een hond, maar hij deed het super. Is 16 jaar geworden. Vind het erg jammer dat je ze zo weinig ziet...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:13

xxxlottie schreef:
Persoonlijk zou ik geen merle nemen... Als je merle x merle fokt komen er dode of misvormde pups, zegt genoeg lijkt mij... Het is ook bewezen dat ze een verminderd zenuwstelsel hebben.
Verder zijn korthaar collies hele gave honden, ook als assistentiehonden erg geschikt (de merles dus niet zo...), hier was eentje waar ik altijd veel verhalen over hoor, is blindegeleidehond geweest voor iemand in een rolstoel, dubbele taak dus en erg moeilijk voor een hond, maar hij deed het super. Is 16 jaar geworden. Vind het erg jammer dat je ze zo weinig ziet...

Wat een bullshit!

Je kent duidelijk niet genoeg van genetica.

Ūberhaupt niet zoveel kennis qua honden en gedrag zie ik al aan je oudere berichten. Voor mij genoeg reden om je verder niet serieus te nemen.

Edit: tekst weggehaald en toegevoegd.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:21

KimD schreef:
xxxlottie schreef:

Wat een bullshit!

Je kent duidelijk niet genoeg van genetica.

Ūberhaupt niet zoveel kennis qua honden en gedrag zie ik al aan je oudere berichten. Voor mij genoeg reden om je verder niet serieus te nemen.

Edit: tekst weggehaald en toegevoegd.

Mag ik vragen waar je dat op baseert?
Ik volg een opleiding tot hondentrainer en gedragstherapeut, tegelijkertijd werk ik daar ook, mijn baas en leraar is werkzaam aan de universiteit in Wenen en is op dit moment op het hondentrainercongres in Ventie. Werkt met wetenschappers samen als Adam Miklosi, etc. Genoeg bewijs dat ik toch zeker wel IETS weet?
Wat goed van je dat je mij al zo goed kent van zo'n klein stukje tekst.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:40

Dat je iets studeert wil niet zeggen dat je iets weet. En met wat voor namen je allemaal in contact bent geweest, ofja je leraar.

Ik heb genetica als mini-opleiding gevolgd en interesseer me daar ontzettend voor. Dus in principe... ;)

merleXmerle KAN letale pups geven maar het hoeft niet, een kans van 25%, hetzelfde met dove of blinde pups, die kans is iets groter. Wilt niet zeggen dat je het bewust moet doen, en we hebben ze zelf ook laten afspuiten maar een onwetend ongelukje kan ook gewoon gezonde pups uit voortkomen.

Om maar niet te hebben over het zenuwstelsel, waar je die onzin vandaan hebt weet ik niet. Maar als die zo slecht waren mocht je er niet mee fokken of een sport ermee doen.

Dat stukje tekst, in combinatie met drie van je andere oudere posts zegt genoeg.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:13

Moet hier toch even wat opzeggen aangezien ik een blauwtje heb haha. In Europa is het niet toegestaan om blue merle x blue merle te fokken . Dat het in Amerika gebeurd is maar zo al zie ik daar ook uit hele mooie lijnen honden komen die geen afwijkingen hebben en erg oud worden. Als je een blauwtje wilt hebben is het alleen toegestaan blue merle x tricolour

Ik kom later even terug op de fokkers!!!

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:26

Ik wil hier even binnenvallen

Ik heb dan zelf geen schot maar een Aussie, redmerle. En kwa gezondheid is een merle echt niet minder dan een effen kleurtje. Waar je wel op moet letten, ook bij de schotten, is het mdr1 gendefect. Maar dat staat volledig los van de kleur.

(gaat weer op haar vingers zitten.. :Y) )

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 22:19

Cryssie schreef:
KimD schreef:

Hier reageer ik ook even op, ik zou zelf graag een huishond denk ik maar hij moet wel een will to please hebben.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 22:22

XxDiandraxX schreef:
Ik wil hier even binnenvallen

Ik heb dan zelf geen schot maar een Aussie, redmerle. En kwa gezondheid is een merle echt niet minder dan een effen kleurtje. Waar je wel op moet letten, ook bij de schotten, is het mdr1 gendefect. Maar dat staat volledig los van de kleur.

(gaat weer op haar vingers zitten.. :Y) )

In mijn vingers zat ook een hoop meer, moest ook flink zitten...

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 00:05

Voor een huishond en af en toe behendigheid, kan je in Nederland qua fokkers goed terecht. Een goede is Mobinogion!!

Verder zitten er in Duitsland ook een paar. Mijne komt van Turella's.

Wil je echt fanatiek in de sport zitten, dan kan je in Frankrijk, Tsjechië en Finland erg goed terecht.

In Engeland kom je op een lijst te staan. Dan wordt er een pup aan jou gekoppeld.

In Nederland is erg Smooth en Europees. In Duitsland zijn een paar fokkers die ook Amerikaansbloed gebruiken.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 00:07

Op de smooth collie database kan je goed zien waar en wanneer een nest gefokt gaat worden. Goede plaatjes van de ouders en een link naar de fokker.

Ik persoonlijk ben erg blij met deze database. Geeft een duidelijk beeld over de lijnen!!!

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 00:27

Ik heb er één gehad, ge-wel-dig beestje. Als ik weer eens ruimte heb voor een hond, dan komt er zeker een korthaar :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 07:03

Cryssie schreef:
Voor een huishond en af en toe behendigheid, kan je in Nederland qua fokkers goed terecht. Een goede is Mobinogion!!

Verder zitten er in Duitsland ook een paar. Mijne komt van Turella's.

Wil je echt fanatiek in de sport zitten, dan kan je in Frankrijk, Tsjechië en Finland erg goed terecht.

In Engeland kom je op een lijst te staan. Dan wordt er een pup aan jou gekoppeld.

In Nederland is erg Smooth en Europees. In Duitsland zijn een paar fokkers die ook Amerikaansbloed gebruiken.

Finland komen ook een hoop goede borders vandaan, dus dat land staat sowieso op mijn 'plus lijst' van hondenfokkers. Maar eens in de gaten houden dan, het zal nog even duren, maargoed. :D

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 09:53

Voor mij zit het er echt niet in om een hond uit het buitenland te halen. Dus het wordt sowieso Nederland, misschien België of Duitsland

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 11:59

Succes met jullie zoektocht. Als er ooit vragen zijn, jullie weten me te vinden. Als jullie een pupje hebben wil ik natuurlijk wel foto's !!!!

Voor mij is Angel de laatste collie. Ik ga na haar op zoek naar een ander ras.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:06

Voor ons is nog tijdje wachten tot 1 van onze huidige honden er niet meer is. Maar bedankt voor de tip van die fokker ziet er goed uit daar

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 18:40

Ik heb vandaag op straat voor het eerst een korthaar gezien. Het was een tricolour, echt een mooie hond om te zien.