Goed droogvoer voor 3 verschillende katten, graag advies.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 10:28

kiwiwitje schreef:
Ik ben benieuwd waarom de Boskat moeilijk poept. Over het algemeen komt dat door dat ze te weinig drinken. Nu is dat al snel een probleem met katten. Daarnaast ben ik ook benieuwd of ze allemaal intact zijn. Zou je iets willen, proberen, te doen aan het spugen, of maakt je dat niet veel uit?

Ik heb hier twee katers zitten. 1tje is nu een jaar, en de andere bijna. Beiden gecastreerd. Die krijgen hier 100 gram Smuldier per dag en 15 gram Purina one sterilised.
Waarom: Heel simpel, ik voerde eerst naturis en hills kitten. Daar is de jongste mee begonnen. De oudste hebben we vanaf dat hij een half jaar was die stonk verschrikkelijk en kreeg LIDL voer. Terug naar de jongste. Die hebben we hier op een bedrijventerein uit de container gevist. Zijn broertjes/zusjes waren helaas te snel. Ik ben van mening dat supermarkt voer best oke is. Maar niet voor wat ik wil voeren. Ik wil een hoog deel aan vlees hebben. Dit heeft niks met tijgers of wolven te maken. Maar gewoon waar katten voor buiten lopen en wat ze daar vangen/eten. Ik vind dat ze graan binnen mogen krijgen. Het zei in snoepjes, of in brok.
Ze stonden eerst op Naturis met Orijen, Naturis werd slecht gegeten, en zijn we smuldier gaan proberen. Orijen is een top brok. Word smakelijk gegeten. Iets te. Gecastreerd mogen ze er naast vlees maar heel weinig van. En je ziet ze echt dikker worden. Ik wil perse brok blijven voeren. Dit omdat ik vind dat als het vlees op wat voor manier dan ook even niet beschikbaar is, ze iets moeten kunnen eten. Ook met een dag weg of in nood van een pension ooit of herplaatsing(allemaal niet van belang maar je weet maar nooit) wil ik dat ze gewoon brok eten. Maar, ook omdat ik maar 1 compleet versie heb van Smuldier en de rest andere soorten en 1x per week vis. Er zijn er meer, maar die voer ik niet, ze houden niet van pens of pens compleet. Sommige wel. Deze niet.. :P Het probleem/risico met vlees is tekorten. Door het grootste deel aan vlees te voeren en een deel brok en gewoon snoepjes verklein je de kans op tekorten.
Dierenarts was absoluut niet te spreken over Vlees voeren als hoofdvoer, tot we dit schema uitlegden. En krijg altijd complimenten over ze. Ze zitten mooi in hun vacht, ontlasting is goed. Poepen veel minder dan op de dierenwinkel/supermarkt merken. Gebit is goed en netjes. En ze zijn netjes op gewicht.

Ik wil hier even op inhaken... Je kunt prima volledig vers vlees voeren, mits het compleet is (toegevoegde vitaminen e.d. erin, of een premix) en je soorten afwisselt.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 10:59

Vala schreef:
Mischa schreef:
Zelf heb ik hele goede ervaringen met de voeding van Ecostyle. Door de kruiden eten ze het goed. En mijn kat die ook elk merk brokken uitspuugt, houdt deze brokken goed binnen, en hij zit ook nog eens mooier in z'n vacht. Ben er dus heel tevreden over.

Is dat een beetje een grote brok ook? Ze zijn hier nu wild op de Royal Canin Sesnsible 33 maar dat zijn erg kleine brokjes. Ik wil ze denk ik deze brok wel blijven geven maar dan met een grotere brok erdoorheen.

Nee het is het standaard formaat brokje, zo'n stervormige zeg maar.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:49

Eoweyn_x schreef:
kiwiwitje schreef:
Ik ben benieuwd waarom de Boskat moeilijk poept. Over het algemeen komt dat door dat ze te weinig drinken. Nu is dat al snel een probleem met katten. Daarnaast ben ik ook benieuwd of ze allemaal intact zijn. Zou je iets willen, proberen, te doen aan het spugen, of maakt je dat niet veel uit?

Ik heb hier twee katers zitten. 1tje is nu een jaar, en de andere bijna. Beiden gecastreerd. Die krijgen hier 100 gram Smuldier per dag en 15 gram Purina one sterilised.
Waarom: Heel simpel, ik voerde eerst naturis en hills kitten. Daar is de jongste mee begonnen. De oudste hebben we vanaf dat hij een half jaar was die stonk verschrikkelijk en kreeg LIDL voer. Terug naar de jongste. Die hebben we hier op een bedrijventerein uit de container gevist. Zijn broertjes/zusjes waren helaas te snel. Ik ben van mening dat supermarkt voer best oke is. Maar niet voor wat ik wil voeren. Ik wil een hoog deel aan vlees hebben. Dit heeft niks met tijgers of wolven te maken. Maar gewoon waar katten voor buiten lopen en wat ze daar vangen/eten. Ik vind dat ze graan binnen mogen krijgen. Het zei in snoepjes, of in brok.
Ze stonden eerst op Naturis met Orijen, Naturis werd slecht gegeten, en zijn we smuldier gaan proberen. Orijen is een top brok. Word smakelijk gegeten. Iets te. Gecastreerd mogen ze er naast vlees maar heel weinig van. En je ziet ze echt dikker worden. Ik wil perse brok blijven voeren. Dit omdat ik vind dat als het vlees op wat voor manier dan ook even niet beschikbaar is, ze iets moeten kunnen eten. Ook met een dag weg of in nood van een pension ooit of herplaatsing(allemaal niet van belang maar je weet maar nooit) wil ik dat ze gewoon brok eten. Maar, ook omdat ik maar 1 compleet versie heb van Smuldier en de rest andere soorten en 1x per week vis. Er zijn er meer, maar die voer ik niet, ze houden niet van pens of pens compleet. Sommige wel. Deze niet.. :P Het probleem/risico met vlees is tekorten. Door het grootste deel aan vlees te voeren en een deel brok en gewoon snoepjes verklein je de kans op tekorten.
Dierenarts was absoluut niet te spreken over Vlees voeren als hoofdvoer, tot we dit schema uitlegden. En krijg altijd complimenten over ze. Ze zitten mooi in hun vacht, ontlasting is goed. Poepen veel minder dan op de dierenwinkel/supermarkt merken. Gebit is goed en netjes. En ze zijn netjes op gewicht.

Ik wil hier even op inhaken... Je kunt prima volledig vers vlees voeren, mits het compleet is (toegevoegde vitaminen e.d. erin, of een premix) en je soorten afwisselt.

Dat klopt, maar dat is lastiger te verkrijgen en niet alle merken laten het toe. Ook kan ik dat hier niet kwijt aan opslag en ik wil geen risico's lopen dat het dan toch niet goed gaat. Net als met barf, dat is voor mij teveel moelijk doen. En ik ben blij met de prijs van smuldier. Dat houd het voor meer dieren ook een beetje leuk. En ik vind het dus erg belangrijk dat ik ook gewoon brok kan voeren.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 12:58

kiwiwitje schreef:
Dat klopt, maar dat is lastiger te verkrijgen en niet alle merken laten het toe. Ook kan ik dat hier niet kwijt aan opslag en ik wil geen risico's lopen dat het dan toch niet goed gaat. Net als met barf, dat is voor mij teveel moelijk doen. En ik ben blij met de prijs van smuldier. Dat houd het voor meer dieren ook een beetje leuk. En ik vind het dus erg belangrijk dat ik ook gewoon brok kan voeren.

Ik denk dat je je er iets meer in moet verdiepen... Complete KVV is prima te verkrijgen. Bijna ieder merk heeft het wel. Naturis, Buddy's, Carnibest, etc.
Voor jou persoonlijk is het lastig, maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen is.. Nu klinkt het nogal algemeen.

Je kunt niet iedere brok combineren met vers vlees en Smuldier valt ook geen vers vlees te noemen. Daarbij, als je alleen Smuldier voert krijg je tekorten. Niet als je complete KVV voert :)
Vers vlees hoeft ook niet duur te zijn. In mijn geval is het zelfs goedkoper dan brokken...

Barf is inderdaad wat lastiger omdat je dat zelf zo samen moet stellen dat er geen tekorten komen (dus goede verhoudingen in orgaanvlees, spiervlees, etc) maar je kunt ook gewoon voor de kant en klare rollen kiezen. Super makkelijk en geen tekorten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:08

Eoweyn_x schreef:
kiwiwitje schreef:

Ik denk dat je je er iets meer in moet verdiepen... Complete KVV is prima te verkrijgen. Bijna ieder merk heeft het wel. Naturis, Buddy's, Carnibest, etc.
Voor jou persoonlijk is het lastig, maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen is.. Nu klinkt het nogal algemeen.

Je kunt niet iedere brok combineren met vers vlees en Smuldier valt ook geen vers vlees te noemen. Daarbij, als je alleen Smuldier voert krijg je tekorten. Niet als je complete KVV voert :)
Vers vlees hoeft ook niet duur te zijn. In mijn geval is het zelfs goedkoper dan brokken...

Pardon? Ik hoef mij niet te verdiepen. Smuldier heeft compleet versies. En ik ben niet de enige die voorstander is van dit voer. Ook dit is gewoon van dieren gehaald die geschikt zijn voor menselijke consumptie. Ik ben hier juist vanaf gegaan omdat naturis niet goed gegeten werd hier. In het begin wel. En de katten hier doen het veel beter op Smuldier. Daarnaast schijnt tegenwoordig in naturis ook niet meer te zijn wat het was. Naturis bijvoorbeeld is veel grover en de stukken bot zijn veel groter. Dat is niet voor iedere kat geschikt. Daarnaast variëren de percentages in veel merken, wat het voor katten inderdaad niet altijd een compleet maakt. Tenzij je de katten kvv besteld, maar daar betaal je dan ook gelijk de hoofdprijs voor.
Voor mij is het lastiger te verkrijgen. Bijna geen enkele winkel hier verkoopt KVV. Dan moet ik er een stuk voor rijden. Ik zeg dus dat het lastiger te verkrijgen is. En vaak als je het bestelt, moet je best wat afnemen uit ervaring en dat kan ik niet kwijt. Ook daar ben ik niet de enige in die even een flinke vriezer voor hun dieren er bij kan zetten?
Ik vind jouw reactie absoluut nergens op slaan. Ik ben hier al een geruime tijd mee bezig, en weet wat ik doe. En dan hoef ik van jou niet te horen dat ik mij moet verdiepen. Misschien moet je dat zelf eens doen voordat je begint te roepen.
Aan gerichte vragen heb je iets, een hoop om je heen slaan met woorden niet
Vlees kan zeker goedkoper zijn dan brok. Maar dat hoeft niet. En daarnaast heb ik ook al meerdere keren aangegeven dat ik een bewuste keuze heb om dubbel te voeren. De dieren hier doen het er goed op. En de DA en bloeduitslagen bevestigen dat.

En verder heeft TS hier niet echt iets aan, aangezien ze droogvoer zoekt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:18

Jeetje kiwiwitje wat voel jij je snel aangevallen. Beter lezen kan geen kwaad hoor:
''Voor jou persoonlijk is het lastig, maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen is.. Nu klinkt het nogal algemeen.''
Smuldier heeft idd compleet versies: voor honden. Voor katten is dit jammergenoeg niet compleet. En dat zeg je zelf eerder ook dus waarom dat nu opeens zo raar is?

Zelfs hier in het Noorden zitten een aantal particulieren die bezorgen, voor zover ik weet is dat redelijk verspreid door het hele land. Je kan altijd even op www.voerwijzer.com kijken. Daar zie je een overzicht van alle merken kattenkvv en verkooppunten. Daarnaast levert Googlen ook nog wel eens wat op.

En bij goed voer uitzoeken is het ingrediëntenlijsten lezen. Weet wat er in zit. Ik haak af bij te lange ingrediëntenlijsten of onduidelijke benamingen:zit dan dus meer troep in.
Granen ed. in het eerste deel van de lijst is imo ook een no go, in brok wil je een zo hoog mogelijk vleesgehalte.
Hoe minder ingrediënten waar de kat niets aan heeft, hoe minder ontlasting en hoe minder belasting voor het lichaam.

Wat je dus eens kan doen als je op brok wil blijven is bij zooplus een aantal proefzakken kopen van verschillende merken.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:33

kiwiwitje schreef:
Eoweyn_x schreef:

Pardon? Ik hoef mij niet te verdiepen. Smuldier heeft compleet versies. En ik ben niet de enige die voorstander is van dit voer. Ook dit is gewoon van dieren gehaald die geschikt zijn voor menselijke consumptie. Ik ben hier juist vanaf gegaan omdat naturis niet goed gegeten werd hier. In het begin wel. En de katten hier doen het veel beter op Smuldier. Daarnaast schijnt tegenwoordig in naturis ook niet meer te zijn wat het was. Naturis bijvoorbeeld is veel grover en de stukken bot zijn veel groter. Dat is niet voor iedere kat geschikt. Daarnaast variëren de percentages in veel merken, wat het voor katten inderdaad niet altijd een compleet maakt. Tenzij je de katten kvv besteld, maar daar betaal je dan ook gelijk de hoofdprijs voor.
Voor mij is het lastiger te verkrijgen. Bijna geen enkele winkel hier verkoopt KVV. Dan moet ik er een stuk voor rijden. Ik zeg dus dat het lastiger te verkrijgen is. En vaak als je het bestelt, moet je best wat afnemen uit ervaring en dat kan ik niet kwijt. Ook daar ben ik niet de enige in die even een flinke vriezer voor hun dieren er bij kan zetten?
Ik vind jouw reactie absoluut nergens op slaan. Ik ben hier al een geruime tijd mee bezig, en weet wat ik doe. En dan hoef ik van jou niet te horen dat ik mij moet verdiepen. Misschien moet je dat zelf eens doen voordat je begint te roepen.
Aan gerichte vragen heb je iets, een hoop om je heen slaan met woorden niet
Vlees kan zeker goedkoper zijn dan brok. Maar dat hoeft niet. En daarnaast heb ik ook al meerdere keren aangegeven dat ik een bewuste keuze heb om dubbel te voeren. De dieren hier doen het er goed op. En de DA en bloeduitslagen bevestigen dat.

En verder heeft TS hier niet echt iets aan, aangezien ze droogvoer zoekt.

Ik zeg ook niets over jouw manier van voeren, dat moet je helemaal zelf weten. Ik vind jouw argumenten/kennis alleen niet kloppen, met de informatie die ik heb.

En andere mensen lezen dit ook, waardoor zij dus foute kennis krijgen. Daarom reageer ik.

kiwiwitje

Re: Goed droogvoer voor 3 verschillende katten, graag advies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:48

Dus dan is jouw kennis per definitie goed en de mijne niet, omdat het de informatie is die jij hebt?
Dat is natuurlijk niet hoe de wereld in elkaar zit. Maar goed dat is hier niet van belang in dit topic. En ik zou het dan ook fijn vinden als wij elkaar hier verder mee zullen laten.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 15:12

kiwiwitje schreef:
Dus dan is jouw kennis per definitie goed en de mijne niet, omdat het de informatie is die jij hebt?
Dat is natuurlijk niet hoe de wereld in elkaar zit. Maar goed dat is hier niet van belang in dit topic. En ik zou het dan ook fijn vinden als wij elkaar hier verder mee zullen laten.

Je hebt nu eenmaal kennis gebaseerd op feiten...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 15:25

Eoweyn_x schreef:
kiwiwitje schreef:

Je hebt nu eenmaal kennis gebaseerd op feiten...

Zoals ik al aangaf zou ik het fijn vinden als we elkaar hier mee laten. Ik vind discussies met iemand voeren die zo reageert niet nodig. Je weet niet hoe ik aan mijn info kom, dus kun je hier simpelweg NIETS over zeggen. En zou het ook erg prettig vinden als je dat dan ook niet zou willen doen. Daarnaast voor de zoveelste keer, heeft TS hier niets aan, en ben je dus het topic aan het vervuilen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:10

Maar TS heeft er toch ook geen bal aan om te weten dat het voor jou moeilijk is om aan andere merken KVV te komen? :+ Daarnaast bepaal jij nu voor TS wat voor haar belang is.. maar als iemand jouw info discutabel vindt mag dat best geuit worden, daar heeft TS naar mijn idee meer aan dan aan maar 1 ''waarheid''.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:47

Air schreef:
Maar TS heeft er toch ook geen bal aan om te weten dat het voor jou moeilijk is om aan andere merken KVV te komen? :+ Daarnaast bepaal jij nu voor TS wat voor haar belang is.. maar als iemand jouw info discutabel vindt mag dat best geuit worden, daar heeft TS naar mijn idee meer aan dan aan maar 1 ''waarheid''.

Dat zeg ik toch ook niet? Ik zeg ook nergens dat er maar aan 1 waarheid gehouden mag worden, maar ik mag net zo goed aangeven dat ik het met haar ''waarheid'' niet eens ben. Dan kom je op het punt dat het niet eens word samen, en dat de discussie, net als deze overigens, absoluut niet op hun plaats zijn .
Ik bepaal verre van wat er voor TS van belang is. TS vraagt om Brok voer. Dus is een hele discussie over KVV hier sowieso niet van belang. Wel heb ik inderdaad aangegeven wat ik voer en waarom. Dit omdat de Boskat van TS met een paar probleempjes zit/zat. En ja misschien had ze dan iets aan mijn post. En misschien niet. De enige die dat kan bepalen is TS zelf denk je ook niet?
Als je het niet eens gaat worden heeft een discussie geen zin. Je moet dan gewoon zeggen dat het geen zin heeft om verder te gaan. Punt klaar. Ik reageer alleen op het bericht van Eoweyn, aangezien zij een reactie geeft op mijn bericht. Daar geef ik mijn ervaring. Ik merk dat niet alles even goed verkrijgbaar is en waarom. Dus ik mag dat melden op haar reactie. Maar verder slaat jouw berichtje net zo goed nergens op. En gaan we dit topic alleen maar verder vervuilen met berichten waar TS niks aan heeft. En ik vraag dan ook aan jou, of ook jij dit kan laten zitten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 19:43

Waarom dan antwoorden met een lap tekst als je het vervuiling vindt? :+ Daarnaast: practise what you preach. En betrek niet alles op jezelf.

TS heeft niet gereageerd op de vraag of ze perse bij brok wil blijven dus wat dat betreft staat alles nog open. Nog meer dan genoeg mensen die niet weten wat kvv is :) Lijkt mij dus prima als er breed gedacht wordt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 19:48

Volgens haar titel zoekt ze Brok.
Daarnaast betrek ik niet alles op mijzelf. Maar reageer ik op de berichten die aan mij gericht zijn.
Het is ook prima om breed te denken. Ook daar zeg ik niets over. Ik zeg dat dit soort discussies nutteloos zijn..
Overigens ga ik mij ontstippen. Hier heeft TS namelijk niets aan, en ik geen zin in.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 20:13

Ik wil brok voeren met daarnaast natvoer. Ik had niet gedacht dat mijn topic zo'n discussie zou uitlokken. Alle meningen en ideeën zijn voor mij welkom.