schapen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfan25

Re: schapen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:22

Ik ben ook nog op zoek naar een schapenscheerder die ook kan bekappen (en oormerken, want ik ben niet zo'n held). Woon zelf tussen Tilburg en Eindhoven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:29

Oormerken schijnt het minst pijnlijk te zijn meteen na de geboorte als alles nog nat is.

Het lastige met scheren (geen netstroom hier) is voor mij reden om naar schapenrassen te kijken die zelf de wol loslaten en dus ook gewoon (eventueel met rubberhandschoenen voor grip) te plukken zijn. Zeker samen met de hormoonveranderingen door zwangerschap komt er een mooie breuklijn in de vacht waardoor de wol er redelijk makkelijk af te krijgen is en geen zorgen over het weer net er na (zonnebrand of kou afhankelijk van of het heet of nat is de eerste paar dagen erna), want er blijft een mooi beschermlaagje op. Hoef ik ook niet op te hokken, etc.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:43

Freya6 schreef:
Ik ben vanmorgen met een stalletje aan de gang gegaan. Lijkt me idd goed.
En, ik kwam erachter dat een lammetje helemaal onder de teken zat. Vreselijk, die kropen overal. Is dat erg? Wat kun je eraan doen?

Zijn het wel teken?
Of misschien wolluis? Ziet er haast hetzelfde uit.

Ik zou ze in ieder geval behandelen met Butox, helpt ook tegen de muggen die BT overbrengen.

Veel plezier met je kleintjes :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:46

tamary schreef:
Oormerken schijnt het minst pijnlijk te zijn meteen na de geboorte als alles nog nat is.

Het lastige met scheren (geen netstroom hier) is voor mij reden om naar schapenrassen te kijken die zelf de wol loslaten en dus ook gewoon (eventueel met rubberhandschoenen voor grip) te plukken zijn. Zeker samen met de hormoonveranderingen door zwangerschap komt er een mooie breuklijn in de vacht waardoor de wol er redelijk makkelijk af te krijgen is en geen zorgen over het weer net er na (zonnebrand of kou afhankelijk van of het heet of nat is de eerste paar dagen erna), want er blijft een mooi beschermlaagje op. Hoef ik ook niet op te hokken, etc.
[ Video ]

Ken jij Wiltshire Horn schapen?
Die ruien van zelf af, hebben wel wol, maar hoeven dus niet geschoren te worden.

Prachtige schapen, alleen niet gemakkelijk te werken met de honden.
Die hebben wij vroeger in stamboekverband gefokt.

Hier vandaan hebben wij indertijd de eersten geimporteerd, op deze site vind je veel info over het ras.
http://www.wiltshirehornschapen.nl/inde ... ainmenu-30

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:49

Meeste ouessantjes kan je ook plukken. Ik heb ze vorig jaar laten scheren maar was niet zo blij met hoe hij om ging met mijn ukkies. Zelf aanschaffen vind ik nogal duur, dus dit jaar probeer ik het plukken eens want ik heb meer mensen gesproken (en hun schaapjes gezien) die dat deden. Het is minder strak dan scheren natuurlijk, maar ook minder stress en goedkoper.
Oormerken heb ik er nog niet in trouwens, die oortjes zijn zooooo klein als ze net geboren zijn, het merkje is dan het halve oor...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:54

Me dunkt dat dat plukken aan de wol bij een ras dat daar niet op gekweekt is nogal pijn doet bij een schaap. Als je ze aan de wol vastpakt kneust dat ook.

Koop dan liever een goeie handschaar, en knip ze daarmee bij.
Natuurlijk bij die kleintjes opletten voor de "belletjes", maar dat weten jullie wel als je dit ras hebt.

Gaat er iemand van hier misschien morgen ook naar de dag van het schaap in Ermelo?
Daar zou je zo een handschaar wel moeten kunnen aanschaffen lijkt me.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:58

@Sassy: Die zijn mij veel te groot. Lijf werkt niet altijd mee, dan is met zware schapen worstelen al geen optie en ze vreten mij teveel (niet zoveel plek). Plus dat ik ze wil als alternatief bosmaaier en weidebeheer naast vlees, bruikbare wol en misschien melk, niet als extra mondjes om te voeden. Koppel zou 3-4 dieren worden, schaap van 100+ kg x 4 vreet dan rap net zoveel als een D-pony en daarvoor heb ik geen ruimte genoeg. Vandaar ook dat focus op 3 kleinste rassen ligt die redelijk te verkrijgen zijn in NL. al is shetland daarvan de enige die ook particulier vleesproductie gebruikt wordt. Rest is te klein, slachtkosten worden dan te hoog.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 13:59

Ik heb nog geen scheerder, maar een heleboel schapen mensen in de buurt, dus die vraag ik morgen even erover. Oormerken laat ik ook liever (voor)doen.
Ze drinken hier wel hoor! Best veel nog ook! Of de bak is lek ;)
Het zijn absoluut teken, al half vol ook :(
Heb net een schapenliksteen gekocht en ga een afdak maken met stro eronder uit de wind en regen voor ze.
Alles ligt al klaar maar ik kan het niet alleen tillen, dus even wachten tot ik iemand kan vragen om te helpen.
En anders mogen ze tijdelijk even in de grote schuur. Maar daar hebben kippen in gezeten en zit asbest in dus liever niet.
Goeie van die brokjes, ik ga ze 1x per dag wat voeren, denk 's avonds, anders blaten ze me mijn bed uit. haha!
ps er zit een ramlam bij, iemand ervaring met castreren?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:03

Wij hebben ook Ouessantjes, drie ooitjes. Ze zijn leuk hoor, die kleintjes. Hier valt het schreeuwen heel erg mee, ondanks dat ik geen vaste tijden heb dat ik ze wat geef. Meestal laten ze zich wel horen als we buiten zijn, maar als ze merken dat ze niets krijgen, zijn ze snel weer stil.
Wij hebben stroomdraden, maar er was er vorig jaar toch een ontsnapt. Ik zag het te laat en had de honden (4 Cane Corso's en een Friese Stabij) naar buiten gedaan. Die gingen er natuurlijk meteen achteraan. Ik helemaal in paniek, dacht echt dat ze haar zouden pakken. Maar ze was heel slim. Ze liet zich plat op haar zij vallen en bewoog niet meer. Dat vonden de honden echt heel raar, ze bleven er in een kringetje omheen staan kijken.
Ik heb haar op gepakt en terug gedragen naar haar wei. Ik heb haar daar weer neer gezet en ze liep doodleuk verder, alsof er niets aan de hand was.
En ik ben er ook achter dat ze kunnen springen. Onze draden zijn ongeveer een meter hoog, maar één van die ukkies sprong er met vier poten tegelijk overheen.
Laatst bijgewerkt door Diablo op 10-06-16 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:03

Ik heb een handschaar als er stukjes niet makkelijk los zouden gaan. Dit ras is er niet op gekweekt, ook niet op gefokt (het is geen plant...) omdat er sowieso verrekte weinig aan gefokt is. Het is een heel sober, relatief natuurlijk ras.
Ik heb nu nog niks gedaan (twee week terug gekeken en het liet bij die dame toen nog niet mooi los) en 1 van mijn dames heeft de hele borst al vrij, zelf afgeschuurd. Als ze het zo makkelijk loslaten kan je mij niet wijs maken dat het zoveel pijn doet... Ik ken ook wel filmpjes waar ze hard trekken, dat zien doet al plaatsvervangend pijn. Ik aai het er bijna uit, anders gebruik ik de schaar.
En de rasvereniging geeft ook aan dat je ze prima kan plukken of het zelf laten afschuren.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:07

Nu drinken ze wel, omdat de lammeren nog zogen. Toen ze hier net geboren waren, gingen er 2 bakken per dag door (hondenbak). Inmiddels hooguit 1 op de warmere dagen en over een tijdje zal het weer niet merkbaar zijn.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:16

Ik ga mijn rammetje ook laten castreren. Merk wel dat dierenartsen hier weinig ervaring mee hebben. Ben nog rond aan het bellen. Groei van de horens stopt dan ook las ik op internet

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:19

Gefeliciteerd met je aanwinsten :D

Let op met teken, schapen kunnen last krijgen van anaplasma(een soort bloedparasiet).
Hier vind je meer informatie: http://www.dgz.be/ziekte/weidekoorts

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:39

tamary schreef:
@Sassy: Die zijn mij veel te groot. Lijf werkt niet altijd mee, dan is met zware schapen worstelen al geen optie en ze vreten mij teveel (niet zoveel plek). Plus dat ik ze wil als alternatief bosmaaier en weidebeheer naast vlees, bruikbare wol en misschien melk, niet als extra mondjes om te voeden. Koppel zou 3-4 dieren worden, schaap van 100+ kg x 4 vreet dan rap net zoveel als een D-pony en daarvoor heb ik geen ruimte genoeg. Vandaar ook dat focus op 3 kleinste rassen ligt die redelijk te verkrijgen zijn in NL. al is shetland daarvan de enige die ook particulier vleesproductie gebruikt wordt. Rest is te klein, slachtkosten worden dan te hoog.

Gewicht was voor mij o.a. ook een van de redenen om over te stappen naar een heideschaap (wat maar de helft weegt) verder is de vleeskwaliteit van de WH werkelijk subliem.
Goeie slachtkarkassen ook, procentueel gezien meer vlees als je wil laten slachten dan de meeste andere rassen, en niet zo vet als een Texel bijv.
Maar je hebt er idd wel plaats voor nodig, die vreten wat weg, de volwassen rammen halen gemakkelijk de 125 kilo, dat is gewoon zo.
Probeer daar maar eens hoeven aan te knippen zonder last van je rug te krijgen :+

En daar bovenop, in aanschaf zo duur, als je dan een lam voor 100 euro moet verkopen voor de slacht (en dan durven mensen nog te zeuren dat het duur is) dan doet dat wel pijn in je portemonnee.
Ook een reden om er mee te stoppen, een hobby mag wel geld kosten, maar het moet wel redelijk blijven.

Zwerte: hier in België zegt men kweken ipv fokken ;)
Ben ik al gerust gesteld dat jij het "er-af-aait" :D

Maar je moest eens weten wat ik af en toe zie wat mensen doen...een lam aan de wol oppakken en voor zich uit dragen (als bij een konijn, en zelfs daar doe je dat niet vind ik), de handen vooruit gestrekt, anders gaat hun jas stinken als ze het dicht tegen zich aan pakken, dat soort dingen...

Blij dat ik een goeie schaapscheerder heb, hier hebben de schapen de jas al ruim 2 weken uit, dat is me met dit warme natte weer te link i.v.m. myasis.
Nu zal dat als je een klein perceeltje hebt met 3 schapen minder erg zijn/beter in het oog te houden als op een ruig terrein met meer schapen.

En ik denk dat we in de toekomst toch maar een workshop scheren gaan volgen bij Hans Abbink, en een machine aanschaffen, zodat we ons zelf kunnen bedruipen in geval van nood.

Op het werk afgelopen week een ooi dood met myasis, niet op tijd gevonden in het lange gras, en die kudde stond net pas een week buiten, zo slecht is het weer daar momenteel dus voor.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 16:19

Is scheren niet te vroeg nu als ze nog jonge lammetjes hebben ? Die van mij laat de wol ook al los bij de hals.
ik ben ook super bang voor myasis. Dacht binnenkort te gaan scheren, maar vrouw waar ik ze van kreeg zei half juli pas...
En happy 16, wat kun je doen tegen teken?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:29

Als je nu perse nog niet wil laten scheren, behandel ze dan liever nog met butox, of iets anders wat in elk geval afdoende werkt, neocidol of zo, ben je denk ik meteen van de teken af.
Ik ging het risico niet nemen.

Hier was de wol op de schapen ook nog niet "rijp"genoeg, dat betekent dat het voor de schaapscheerder minder snel gaat, en dat ie iets meer moeite moet doen om ze de jas uit te krijgen.
Maar liever dat als myasis, heb ik vorig jaar voor het eerst ellende mee gehad, en ik dacht dit jaar gebeurt me dat niet meer.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:17

Als je niet wil scheren zou ik in jullie plaats haarschapen nemen, probleem opgelost.
Het is voor mij geen optie, maar één ras beschikbaar hier.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:35

Haarschapen....mijn zus heeft kameroens.
Nooit, never dat die er hier in kwamen :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 18:20

Geef toe, ze hoeft ze tenminste niet te scheren....

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 19:48

Ja maar zijn de ouessantjes niet anders dan de heidschapen?
Ik ga even overleggen met de scheerder.
Kun je dat preventieve middel ook gebruiken als ze lammetjes hebben?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:35

Kuggur schreef:

En niet te voeren, ze springen zo 1.40, dus zetten zichzelf op vers gras.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:40

tamary schreef:
Kuggur schreef:

En niet te voeren, ze springen zo 1.40, dus zetten zichzelf op vers gras.

Het enige juiste antwoord in de quiz...10 punten voor de winnaar _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Freya6 schreef:
Ja maar zijn de ouessantjes niet anders dan de heidschapen?
Ik ga even overleggen met de scheerder.
Kun je dat preventieve middel ook gebruiken als ze lammetjes hebben?

Nee, wat scheren betreft hetzelfde, behalve de "belletjes" die ze hebben.
Daarom staan scheerders vaak niet te springen om die kleintjes.
Ik gebruik Butox ook vanaf dat de lammeren een week of drie zijn op de moeders, nooit problemen mee gehad.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:27

De scheerder die onze Ouessants destijds schoor was niet blij met die wol, die vacht is zo dik en sterk dat de messen heel snel vastlopen :D

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:06

Onze ouessants zijn uit zichzelf aan het vervachten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:40

Als ze zelf al wol loslaten zijn ze meestal al wel te scheren. Ik heb vorig jaar tot dat moment gewacht en de scheermachine ging er heel makkelijk doorheen. Wisselde wel sterk per schaap trouwens maar het lukt wel gewoon. Ik heb ze vorig jaar begin juni laten scheren, ook al was dat eerder dan vele mensen zeggen dat het moet. Ik kijk naar de dieren zelf ipv de kalender.
Gister nog even gekeken hoe het nu zit, 2 hebben de borst al kaal en zijn met gemak te plukken (of meer aaien dus! Heb nare filmpjes gezien van plukken met kracht, brrrr arme schaapjes) en de andere 2 zal ik toch moeten knippen of scheren want daar laat het veel minder makkelijk los. En warm hebben ze het allemaal dus ik wil niet veel langer wachten.

Hoe komen jullie aan de butox? Veearts?