Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Freya6 schreef:Ik ben vanmorgen met een stalletje aan de gang gegaan. Lijkt me idd goed.
En, ik kwam erachter dat een lammetje helemaal onder de teken zat. Vreselijk, die kropen overal. Is dat erg? Wat kun je eraan doen?
tamary schreef:Oormerken schijnt het minst pijnlijk te zijn meteen na de geboorte als alles nog nat is.
Het lastige met scheren (geen netstroom hier) is voor mij reden om naar schapenrassen te kijken die zelf de wol loslaten en dus ook gewoon (eventueel met rubberhandschoenen voor grip) te plukken zijn. Zeker samen met de hormoonveranderingen door zwangerschap komt er een mooie breuklijn in de vacht waardoor de wol er redelijk makkelijk af te krijgen is en geen zorgen over het weer net er na (zonnebrand of kou afhankelijk van of het heet of nat is de eerste paar dagen erna), want er blijft een mooi beschermlaagje op. Hoef ik ook niet op te hokken, etc.
[ Video ]
tamary schreef:@Sassy: Die zijn mij veel te groot. Lijf werkt niet altijd mee, dan is met zware schapen worstelen al geen optie en ze vreten mij teveel (niet zoveel plek). Plus dat ik ze wil als alternatief bosmaaier en weidebeheer naast vlees, bruikbare wol en misschien melk, niet als extra mondjes om te voeden. Koppel zou 3-4 dieren worden, schaap van 100+ kg x 4 vreet dan rap net zoveel als een D-pony en daarvoor heb ik geen ruimte genoeg. Vandaar ook dat focus op 3 kleinste rassen ligt die redelijk te verkrijgen zijn in NL. al is shetland daarvan de enige die ook particulier vleesproductie gebruikt wordt. Rest is te klein, slachtkosten worden dan te hoog.
tamary schreef:Kuggur schreef:Geef toe, ze hoeft ze tenminste niet te scheren....
En niet te voeren, ze springen zo 1.40, dus zetten zichzelf op vers gras.
Freya6 schreef:Ja maar zijn de ouessantjes niet anders dan de heidschapen?
Ik ga even overleggen met de scheerder.
Kun je dat preventieve middel ook gebruiken als ze lammetjes hebben?