Kat ontwormen en ontvlooien; wanneer nuttig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 01:46

Koper schreef:
Wij van wc-eend adviseren wc-eend :j Natúúrlijk moet je veel troep sprayen op je kat en je omgeving en natúúrlijk is het veilig.

Uhu.

Inderdaad, bijkomend voordeel is dat de vlooien ook eerder resistent worden door veelvuldig gebruik.. De (goede) middelen die tegenwoordig te koop zijn werken zeer efeectief, ook als je kat al vlooien heeft.

050206051012

Re: Kat ontwormen en ontvlooien; wanneer nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 02:04

Wij ontvlooien en ontwormen 2x per jaar (8 katten en 1 hondje). Het hondje heeft vlooien allergie, dus de dieren worden behandeld zodra hij begint met krabben of bijten. 2 van de 8 katten komen buiten, de andere 6 niet verder dan de tuin.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:43

simodi schreef:
Ik denk niet 'makkelijk' over een pipetje, maar vind enige hygiene in huis wel belangrijk, in elk geval voor zover dat mogelijk is met huisdieren.
Ik vergelijk mijn huis dus niet niet met de stal, ik hoef namelijk ook geen muizen en ratten in mijn huis!

Maar nogmaals, iedereen heeft zijn eigen hygiene standaard. Wat de een schoon genoeg vindt en over 'een paar' vlooien niet in zit, wil ik ze zoveel mogelijk zien te voorkomen.

Maar wees wel reeel. Het is gewoon bekend hoe snel vlooien vermeerderen. Als je dat risico wilt nemen, prima, maar maak wel die bewuste keuze.

En als je vlooien ziet, zijn er dus al heel veel.

Alsof hygiene gelijk staat aan ontvlooien en chemische middelen gebruiken. Ik heb zelf ooit eens een vlooienplaag gehad (en ja, dat is vreselijk) terwijl ik toen ook netjes elke 6 weken chemisch ontvlooide. Nu met natuurlijke middelen nergens meer last van (klopt af).

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:49

Ik ontworm niet, tenzij hij wormen heeft.
Bij vermoeden, doe ik mestonderzoek, dit kun je ook eens in het jaar laten doen om een check up te hebben. Want ontwormen heeft alleen zin als ze die hebben.

Ontvlooien doe ik ook pas als ik de eerste vlo heb gespot.
In de zomermaanden, blijf ik die dan wel geven.

Hou er wel rekening mee dat vlooien resistent worden voor een bepaald merk, dit jaar een seresto band, volgend jaar zoek ik weer iets ander.

Mbt inenten, laten titeren is een erg goed idee.
Er is onderzoek gedaan dat honden en katten na 5 jaar nog steeds goed beschermd zijn, als ze als puppie goed ingeënt zijn en daarna niet meer.
Pas daarna is het titeren echt noodzakelijk.

TS je woont in Berghem, Dieza, dierenspeciaalzaak in Oss, laat geregeld Tannetje Koning komen om te laten titeren.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 11:55

Afspraak staat vrijdag. Ik leg dan de worm/vlo-vraag voor als ik daar ben.
We gaan hem wel enten vrijdag, de assisstente zei dat de titerbepaling niet betrouwbaar genoeg is. Wel voor dat moment, maar dat het niet te zeggen is of dat genoeg is voor een jaar bijv. Je zult dus vrij regelmatig moeten titeren. Misschien dat ik dat vanaf nu inderdaad bij Dieza ga laten doen, maar dan dus nog wel in ieder geval één keer enten.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:23

Je moet ook iemand hebben die de titeruitslag goed kan inschatten.
Tannetje koning zoals genoemd is daar een hele goede in.
Ik heb mijn hondje paar weken terug laten doen, en die hoeft pas in 2020 weer OF titeren OF enten.
De kat krijgt 1x in de 5 jaar een enting, en komt ook gewoon los buiten.

Ontwormen doe ik niet standaard, dit omdat ontworming geen preventief middel is.
Als je hond op dat moment een besmetting heeft heb je geluk.
Maar een week later kan ie alsnog besmet raken.

Ontvlooien doe ik hier op oog.
Behandel wel de slaapplekken van de beesten geregeld.
En zodra er gekrabbeld word ga ik op onderzoek uit en pik ze met de vingers uit de vacht.
Zodra het te gek word gebruik is pas vlooienmiddelen.

Dit doe ik zo bij de hond en kat.

Als je tijd hebt, lees je dan in over enten, ontworming en vlooienmiddelen.
En vorm daarna een eigen mening en doe wat jij het beste vind.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:32

picobello schreef:
Ontvlooien alleen indien nodig, anders pomp je de kat nodeloos vol met gif. Ontwormen 2 x per jaar, zeker omdat hij ook buiten komt.

nadeel daarvan is wel, dat wanneer je merkt dat de kat vlooien heeft,
ze zich ook al flink genesteld hebben in je omgeving.

Mijn katten zijn absolute 100% binnenkatten tegenwoordig (drie hoog midden in het centrum en naar buiten gaan, geen goede combinatie natuurlijk :') )

Ik kom echter wel buiten en in contact met honden en katten..
Er hoeven in theorie maar 2 vlooien mee te liften naar binnen en een vlooienplaag kan uitbreken..

Nu ben ik op zich niet panisch aangelegd, dus als er wat meelift so be it, ze verkiezen dierenbloed boven dat van mensen, dus ze zullen mijn katten dan wel lastigvallen..

Om echter te voorkomen dat ze ook daadwerkelijk een plaag zouden kunnen starten,
zorg ik er wel voor dat:

1. mijn katten begin mei een pipetje krijgen met antivlo, omdat ik in juni op vakantie ga en vanaf april de temperatuur binnen oploopt tot een ideale broedmachine voor ongedierte als we niet opassen.
2. begin juni wordt alle losse stofvering m.u.v. de gordijnen gewassen (kussens, kleedjes etc).. En worden de paar vloerkleden ingespoten (die dag mogen de katten dus niet in die specifieke ruimte).

zo doe ik er in ieder geval zoveel mogelijk aan om te voorkomen dat er vlooien zich gaan nestelen.. want met 27-30 graden binnen en vier katten, zie er dan maar weer eens vanaf te komen.

Ontwormen doe ik preventief 2x per jaar, om de zelfde reden.. ik kom wel buiten, heb contact met andere dieren.. dus ik kan onbedoeld gespuis vervoeren.

dus beiden eigenlijk preventief.. vlooienmiddel, voor net voor de grote warmte 1x.
wormenmiddel 2x per jaar.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 17:07

Er is al een hoop informatie gegeven, maar bij mijn binnenkatten die niet in aanraking komen met andere katten ontworm ik enkel preventief, 4 keer per jaar. Waarvan 1 of 2 keer preventief met panacur, het overige met milbemax. Kittens gewoon via schema t/m 6 maanden. Ik ontvlooi nooit preventief, sowieso zijn mijn katten nog nooit ontvlooid. Uiteraard zou het eventueel kunnen door het mee te nemen maar die kans vind ik zo klein dat ik liever, mocht het ooit gebeuren *fingers crossed* ik het dan behandel. Vind het toch teveel chemische troep om imo onnodig aan de katten te geven.

Echter zou ik indien je kat buiten komt en in aanraking komt met andere katten, al is het in de tuin, wel preventief ontvlooien denk ik. Je weet maar nooit wat zo'n andere kat bij draagt. Ik zou naast vlooien ook bang zijn dat een andere loslopende kat nog meer troep of ziektes bij zich draagt, en misschien overwegen om andere katten uit je tuin te houden, maar dat is uiteraard volledig aan jezelf. :j

Mijn advies dus bij een kat die buiten komt en in aanraking komt met andere katten die ook loslopen: 4x per jaar ontwormen, en ook preventief ontvlooien. Zeker bij een buitenkat zou ik persoonlijk vaker dan 2x ontwormen, want buiten is het nog makkelijker om wormen op te lopen, er is dacht ik eens een onderzoek gedaan dat er veel monsters zijn genomen in oa zandbakken etcetera, en dan in tig procent wormen werden aangetroffen. Nou zal dat bij jou misschien niet het geval zijn aangezien je kat niet buiten komt, maar mocht hij eens een vogel of een muis ofzo vangen dan is de kans op wormen ook alweer best groot.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 17:37

Ik zou graag de andere katten uit de tuin houden; de tuin is vrij goed afgezet, maar een kleine kat kan zich onder het hek doorwurmen. En dat doet de kat die af en toe op bezoek komt en ruzie maakt met de mijne. Het liefst zou ik hem niet meer zien, maar helemaal elke kat buiten houden is lastig denk ik.

Ik denk niet dat Gizmo snel genoeg is om iets te vangen; en ik denk al helemaal niet dat hij het op zou eten. Hij vindt een stukje zalm al vreemd zeg maar; alles wat niet op een brokje lijkt vindt hij verdacht. Maar omdat hij toch soms buiten komt en dingen op kan lopen, wil ik hier wel over nadenken :j Vandaar het topic.

Bedankt allemaal, ik zal jullie weten wat de dierenarts heeft gezegd, en dan ga ik besluiten wat ik ga doen ahv alle adviezen.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 17:56

Je merkt sowieso niet aan je kat of hij wormen heeft. Ik ontworm ongeveer 3 keer per jaar met milbemax. Ontvlooien doe ik alleen in het voorjaar preventief omdat ze dan het grootste risico lopen, verder check ik ze zo nu en dan met een vlooienkam. Ontvlooien doe ik dan wel met een middel wat echt werkt zoals advantix of stronghold. Als je frontline geeft kan je net zo goed niks geven.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:42

silversomali schreef:
Je merkt sowieso niet aan je kat of hij wormen heeft. Ik ontworm ongeveer 3 keer per jaar met milbemax. Ontvlooien doe ik alleen in het voorjaar preventief omdat ze dan het grootste risico lopen, verder check ik ze zo nu en dan met een vlooienkam. Ontvlooien doe ik dan wel met een middel wat echt werkt zoals advantix of stronghold. Als je frontline geeft kan je net zo goed niks geven.

Advantix toch hopelijk niet voor de kat :')

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:47

Oh god als ik dit topic lees ben ik echt een heel erg slecht kattenbaasje. := Hier ontwormen en ontvlooien wij nooit. Hebben zo'n 1x per tien jaar vlooien en ontwormen alleen gedaan zodra ze jeuk leken te hebben achter.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:03

Ik heb mijn katten en honden al 20 jaar niet ontvlooid. De honden komen gewoon buiten in aanraking met andere honden.
De katten hebben buiten een ren van 20 x 5 meter.al 20 jaar geen vlo gezien.

Ontwormen doe ik 1 x per jaar. Verder doe ik mestonderzoek om de drie maanden. En indien nodigontworm ik ze dan.

Sinds deze week een kitten. Bij de fokker ontwormd en ontvlooid. Ik heb gisteren wormeitelling gedaan en maar 1 spoelwormeitje gevonden. Dus de fokker heeft het schema goed uitgevoerd

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:13

Ik ontvlooide eerst met comfortis. Daar was ik erg enthousiast over en kat vond het ook prima. Nu heeft hij een probleem met zijn lever gehad en is de DA niet fan van als ik dit gebruik en adviseerde mij stronghold. Maar met pipetjes in zijn nek krijgt mijn kat zo'n irritant dat hij gewoon wondjes er van krijgt en doet het echt pijn als ik het in zijn nek doe. Gevolg als ik pipetje open maak is hij al weg. Vind dat dus een beetje zielig. Halsband durf ik niet met angst voor allergie en hevig op reageren en hij komt veel buiten en vind leuk om door de bosjes te lopen dus ben bang dat hij klem komt te zitten. Hebben jullie nog een fijn merk of natuurlijk merk wat goes tegen vlooien werkt?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:26

janouk schreef:
Ik heb mijn katten en honden al 20 jaar niet ontvlooid. De honden komen gewoon buiten in aanraking met andere honden.

Ontwormen doe ik 1 x per jaar. Verder doe ik mestonderzoek om de drie maanden. En indien nodigontworm ik ze dan.

Sinds deze week een kitten. Bij de fokker ontwormd en ontvlooid. Ik heb gisteren wormeitelling gedaan en maar 1 spoelwormeitje gevonden. Dus de fokker heeft het schema goed uitgevoerd

Dit 'soort' mensen krijg ik dus ERG vaak aan de telefoon, die het raar vinden hun dieren zo 'kalig' worden, ze af en toe jeuk hebben maar nog nooit een vlo hebben gezien. Vervolgens vinden ze het schijnbaar een hele rare vraag als ik vraag wanneer ze voor het laatst ontvlooit/ ontwormd zijn. 'Ja, dat is al even geleden'.. Vervolgens willen ze toch langs komen op consult en als blijk dat het toch heel simpel om vlooien gaat, kijken ze de assistente (mij) raar aan of ik ze dat niet gewoon even had kunnen vertellen. Nu moeten ze consult+antivlooien en wormenspul betalen. 'Ja, jullie willen gewoon geld verdienen'. Uiteraard. Als jullie de assistent (mij) niet willen geloven, kom dan maar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:29

Floorsil: als je merkt dat het irriteert kun je het toch af doen? Ik ben erg tevreden over de seresto band. Deze heeft een speciale veiligheidsluiting en nog een extra breekpunt

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:44

Leffroi schreef:
silversomali schreef:

Advantix toch hopelijk niet voor de kat :')

Lol sorry bedoelde natuurlijk advantage! Heb ook honden :')

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 05:37

Leffroi schreef:
janouk schreef:

Dit 'soort' mensen krijg ik dus ERG vaak aan de telefoon, die het raar vinden hun dieren zo 'kalig' worden, ze af en toe jeuk hebben maar nog nooit een vlo hebben gezien. Vervolgens vinden ze het schijnbaar een hele rare vraag als ik vraag wanneer ze voor het laatst ontvlooit/ ontwormd zijn. 'Ja, dat is al even geleden'.. Vervolgens willen ze toch langs komen op consult en als blijk dat het toch heel simpel om vlooien gaat, kijken ze de assistente (mij) raar aan of ik ze dat niet gewoon even had kunnen vertellen. Nu moeten ze consult+antivlooien en wormenspul betalen. 'Ja, jullie willen gewoon geld verdienen'. Uiteraard. Als jullie de assistent (mij) niet willen geloven, kom dan maar.

En bedankt. -:(- dit 'soort' mensen. Alsof ik achterlijk ben. Je kent mij niet eens.
Ik snap je negatieve reactie niet.
Mijn dieren hebben geen vlooien. Ik kan zelf prima beoordelen of een dier vlooien heeft. Zo moeilijk is dat niet. Daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn. Vlooienkammetje is genoeg.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 17:49

Ik ben terug met Gizmo :)
Arme Gizmo vond het maar niets, hij is nogal groot maar probeerde zich helemaal te verstoppen in mijn handen. Hij heeft zich verder voorbeeldig gedragen.
Dierenarts raadde wel aan te ontwormen/ontvlooien, de assistente waar ik naar verwezen werd, vond dat het ook wat minder vaak kon als de kat niet zo vaak echt buiten kwam. Ik heb nu een vlooienband gekocht voor Gizmo, dan is hij toch beschermd maar hoef ik niet steeds chemisch spul op hem te smeren. Daarnaast heb ik ontwormingsmiddel meegekregen, en ik denk dat ik dat 2x per jaar ga doen. Volgens mij is vaker niet nodig.

Bedankt voor al jullie meningen :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 19:49

Wat voor merk?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 20:20

Vlooienband is Seresto en ontwormmiddel is Virbac Milpro? Ik ken het verder niet.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:27

janouk schreef:
Leffroi schreef:

Jeetje Leffroi, Janouk is toch niet "zo'n soort mens" dat het niet doorheeft als een kat vlooien heeft? Ontwormen en ontvlooien, pas wanneer ze iets hebben, doe ik ook en mijn katten en paarden zien er echt niet mishandeld uit.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:11

Century schreef:
Vlooienband is Seresto en ontwormmiddel is Virbac Milpro? Ik ken het verder niet.

Die vlooienband heeft onze kat dus ook top merk! Kost wat maar werkt heel goed

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 21:14

't Is alsnog de helft goedkoper dan elke maand ontvlooien :) Fijn dat ik een goed merk heb! Gizmo vond het ook totaal geen probleem, hij loopt er mee rond alsof hij altijd iets om heeft gehad.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:14

Leffroi schreef:

I
Ben blij dat ik niet "jouw soort" assistente hier in de praktijk heb zeg :')
Waarom meteen zo doen? Ik heb in de 8 jaar dat ik hier woon, nog NOOIT vlooienmiddelen gebruikt. Nou ja, 1x in het begj omdat de vorige bewoner het huis onder de vlooien achter had gelaten.
Maar op mn eigen beesten dus nog nooit vlooienspul. Waarom? Ga er geen (duur) gif op of instoppen als er geen vlo te bekennen is/ze geen jeuk hebben. Dat zijn echt adviezen uit het stenen tijdperk. Dierenartratijken die niet mee gaan met de ontwikkelingen. Zo'n dierenarts is voor mij dus al een no go.
Mn ouders hebben jaren honden en katten en ze nooit preventief behandeld tegen vlooien. 1x een vlooienplaag gehad. Even werk en klaar. Maar geen gif op/in de beesten. Je ziet het gauw genoeg wanneer je vlooien in huis hebt.
Mn dieren ontworm ik ook alleen wanneer het nodig is. Na ontlastingsonderzoek. Hetzelfde met enten. Mn dieren worden getitert. Al dat jaarlijkse enten is totaal onnodig en geldkopperij.