Cavia's ruzie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nimfee

Re: Cavia's ruzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:17

Ik heb één berenkoppel gehad wat niet goed ging. Waren notabene broertjes. Verder altijd berenkoppels gehad, zelfs volwassen beren samen wat hartstikke goed ging (ik zocht wel uit op karakters!).

In jouw geval had ik ze nu uit elkaar gehaald en beide laten castreren en beide een dame gegeven. Toentertijd had ik 8 zeugjes dus ik had keuze genoeg voor ze.

In het vervolg liever niet meer bij de dierenwinkel halen. Je geeft dan praktisch geld aan een handelaar wat gezond en welzijn van dieren geen zak interesseert. Ik raad je zeker aan langs te gaan bij een opvang, daar hebben ze altijd hele leuke cavia's zitten. Ze kunnen je ook advies geven en tips hoe te koppelen.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 18:40

Ze vlogen elkaar net heftig aan...
Even wat eten gedaan en gaan zo even een lekker plekje maken voor 1 van de heren die voortdurend weg gejaagd wordt.
Denk dat Trump ruimte nodig is misschien dus maken even ruimte voor de ander, Koe, en dan maandag kijken we naar een oplossing want nu werkt dat niet.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:01

In wat voor hok zitten ze dan?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 19:10

Met tralies en een stuk er bij aan alleen er was visite dus dat moest even weg, nu maken we het extra stuk weer.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:11

Oke, laat ik de vraag anders stellen, hoe groot wonen ze?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 19:15

Ik heb het laatst opgemeten, het is 1,5m lang en ik denk de helft er van breed. 30xdie helft is een nachthok en dus boven & beneden plek, een soort plateau.
Vanmiddag kon ik er niet op komen nu wel.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:18

xniieeenke schreef:
Ik heb het laatst opgemeten, het is 1,5m lang en ik denk de helft er van breed. 30xdie helft is een nachthok en dus boven & beneden plek, een soort plateau.
Vanmiddag kon ik er niet op komen nu wel.

Als je twee beertjes op zo'n kleine plek houdt is de kans inderdaad zeer aanwezig dat ze gaan vechten. Dus ofwel een groter hok, ofwel castreren (met kans op dat het niet helpt), ofwel een van de twee of allebei weg doen en een of twee zeugen er voor terug nemen (overgebleven beer dan wel castreren uiteraard). Maar dat is mijn mening.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:20

Denk dat het niet meer goed komt tussen je twee cavia's. Zeker bij beren zou ik er gewoon mee kappen en uit elkaar halen, geen gedonder verder. Ze mogelijk elkaar blijkbaar niet. Daar moet je niet mee gaan sukkelen en dwingen.
Beide castreren en beide een zeugje geven. Dat zou ik doen in elk geval.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 19:22

Minimaal is 120x50 of zo dat vind ik te klein dus heb nu bij gebouwd. Meer kan gewoon niet, in de winkel daar zaten ze al 2/3 maandjes samen in iets kleiner en dat ging goed.

Ik snap jullie keuze wel maar ik snap gewoon oprecht niet waarom het nog groter moet? Als ze beide een plek hebben is het toxh goed?
Als het wcht mis is helpt groter hok ook niet.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:26

Heel goed dat je ze wel de ruimte wilt bieden. Ik denk alleen dat je cavia's niet meer samen kunnen. Waarom, geen idee, dat kan van alles zijn. De twee broertjes die ik toen had, kregen pas na een half jaar ruzie. Daarvoor was er nooit iets aan de hand. Waarom ze ruzie hebben gekregen ben ik ook nooit achter gekomen.
Als het niet meer gaat, dan gaat het gewoon niet meer.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:26

Is het met de aanbouw 1,5m? In je vorige topic stond een filmpje of foto van je kooi en dat was zeker geen 1,5 meter. Staat die aanbouw er normaal dag en nacht aan?
Op die ruimte kunnen ze elkaar ook niet echt ontlopen. Bij een goed koppel is dat niet zo'n ramp, maar bij beren met mot zeer zeker wel.

Als ze elkaar echt aanvliegen zou ik ze niet nog 2 nachten + dag bij elkaar durven laten maar direct uit elkaar halen voor er een flink gewond raakt.
Ik zou ze castreren en 2 zeugen halen, en dan wel bij een fokker of opvang zodat je correct kunt koppelen want als je naar de dierenwinkel blijft gaan kun je weer met niet bij elkaar passende beestjes thuis komen.
Laatst bijgewerkt door melody7 op 28-05-16 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:27

xniieeenke schreef:
Minimaal is 120x50 of zo dat vind ik te klein dus heb nu bij gebouwd. Meer kan gewoon niet, in de winkel daar zaten ze al 2/3 maandjes samen in iets kleiner en dat ging goed.

Ik snap jullie keuze wel maar ik snap gewoon oprecht niet waarom het nog groter moet? Als ze beide een plek hebben is het toxh goed?

Even buiten deze situatie om, maar als mensen hun dieren niet kunnen bieden wat ze nodig hebben (een groter hok) moet je geen dieren nemen.

In dit geval is het iets anders gelopen, aangezien het eerst wel goed ging. Nu moet je dus kijken naar een oplossing. Wat wil je anders doen? Ze allebei apart zetten? Wachten tot de een de ander afmaakt?
De gegeven opties zijn de enige uitweg, mocht dit vechten aanhouden.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 19:30

Bedankt! We kijken het even aan met aanbouw, maandag DA bellen ook stel dat er wat met wondjes gebeurt en stel het gaat niet meer gaan we zorgen dat ze los van elkaar gelukkig worden met een maatje. Bij ons of een ander, wel met maatje.

Stel dat het mis gaat dan halen we ze uit elkaar natuurlijk.
Melody toen hadden we de aanbouw nog niet inderdaad.
Bedankt

Ik kan her ze wel bieden hoor... Zeg nergens dat het nooit kan.
Bedankt

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:32

Maar staat die aanbouw er nu dan dag en nacht aan of niet?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 19:33

melody7 schreef:
Maar staat die aanbouw er nu dan dag en nacht aan of niet?

Ja. Alleen vanmiddag was ee ruimte nodig, we hebben praktisch geen visite maar ik ben jarig geweest dus vandaar.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:37

xniieeenke schreef:
Bedankt! We kijken het even aan met aanbouw, maandag DA bellen ook stel dat er wat met wondjes gebeurt en stel het gaat niet meer gaan we zorgen dat ze los van elkaar gelukkig worden met een maatje. Bij ons of een ander, wel met maatje.

Stel dat het mis gaat dan halen we ze uit elkaar natuurlijk.
Melody toen hadden we de aanbouw nog niet inderdaad.
Bedankt

Ik kan her ze wel bieden hoor... Zeg nergens dat het nooit kan.
Bedankt

xniieeenke schreef:

:)

Maargoed, fijn dat je zelf inderdaad ook ziet dat dit zo niet werkt. Ik hoop voor je dat ze ophouden met vechten.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:50

Ik heb zelf 4 beren bij elkaar gehad,alle 4 uit het zelfde nest.nooit problemen gehad.wel in een hele grote cavia flat (4 etages 2 mt hoog 2mt breed,wit met roze en broderie :+ ),vol met speeltjes,hapjes en sloop materiaal..daarnaast met goed weer in de ren op ons balkon..dus ruimte,vermaak & vreterij doet ook een hoop :)

Ik heb een x gehoord dat als je 2 beren hebt die constant knokken,je ze een x beide moet wassen..en dan samen het schone hok in..

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:56

maar daar zit ook wel een heel groot verschil Laurapalmer, die van jou konden elkaar goed ontlopen.. In 1.50 kunnen ze dat niet/veel minder. Zo'n flat is gewoon echt gaaf voor ze, als ze willen kunnen ze zelfs allemaal een eigen verdieping nemen :D

Hier thuis vergelijken we het altijd met kamers/flats/appartementen/rijtjeshuizen/vrijstaande huizen/boerderijen etc. :+
Cavia's in een ferplast kooi hebben meestal een kamer, flatje of appartement, cavia's in een flat/bak een vrijstaand huis en de cavia's die echt super veel ruimte hebben (schuur/stuk wei etc.) een boerderij.

Alles is prima, maar hoe minder ruimte hoe meer het uitmaakt met wie je samen woont. In een boerderij kun je makkelijk even ergens anders heen gaan, in een flatje kan dat niet.

Al ben ik wel van mening dat cavia's in die eerste categorie regelmatig er uit moeten kunnen in een ren oid. om te kunnen rennen en springen.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 19:57

Oh sorry voor de tegenstelling, dat maakt het vaag. :oo
Ik bedoelde meer vandaag.
Ik wil ze het best bieden maar heb altijd ouders boven me, en stel ze kunnen echt niet samen hebben ze niks aan extra ruimte.

Bedankt Laurapalmer! Heb ik inderdaad ook gelezen maar daarbij dan weer dat dit maar wen klein deel van de tijd helpt. Is het proberen waard maar als de karakters botsen werkt zoiets niet.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:12

Als je ouders je in de weg staan om je dieren een goed leven te geven, dan is het vriendelijker om geen dieren te nemen, of eventueel iets wat wel kan. Iets kleiners zoals een hamster ofzo

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:13

@melody grappig vergelijking :D

@xniennke
Weetje wat ook nog een optie zou kunnen zijn?een "open"bak..goedkope & snelle oplossing..
Een oude salontafel,spuiten in willekeurige kleur,4 planken als muren en laten bevestigen door eventueel een handige vader :D . Dan heb je een open bak waar je huisjes etc inzet..dan is er geen benauwd opgesloten gevoel..beetje kinderboerderij cavia bak idee! Doordat je "bak" wat ruimer is kan er van alles 2 in..dat wil ook nog wel eens ruzie voorkomen.. begrijpelijk dat je alles met je ouders moet overleggen,hoop dat er een oplossing voor jou& je caafjes komt

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 20:15

Bedankt! Sommige berichten hier vind ik best wel jammer want ik probeer wel oplossingen te vinden alleen ik kan niet zomaar van het ene op het andere moment iets hebben. Maar de laatste bvb vind ik wat fijner.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:38

Dat snap ik meis,ik zag dat je pas 14 jaar ben..dus die verantwoording ligt ook bij je ouders.ik snap heel goed dat je er zelf de middelen niet voor hebt.misschien is het een goed idee om een brief te schrijven voor je ouders met het plan voor de open bak?daarin kan je uitleggen dat het belangrijk voor jou en je caafjes is.dat de tafel van de kringloop komt,en het werk materiaal van bv de action komt?de brief laat zien dat je serieus bent en verantwoording neemt voor je diertjes..

Het komt vaker voor dat kinderen huisdieren krijgen(knaagdieren,vogeltjes)en dat de ouders zich nauwelijks mee bezig houden of het op ze beloop laten..niet ieder mens is een dierenfreak(helaas) succes!! :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 21:42

Mijn moeder is enorm goed voor dieren maar het is enorme onwetendheid bij haar.
Nou mag het extra stuk vannacht ook opeens niet meer... als ik er dan over begin hebben we ruzie. puur onwetendheid maar ik kan er niet tegen dat die cavia's zo veel stress hebben zonder dat ding!

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:54

Is er een mogelijkheid om voor vannacht iets in het midden van de kooi te plaatsen,zodat de kooi in 2 word gesplitst?kan er iig niets gebeuren als je slaapt?dan morgen allebei wassen met babyshampoo?