Mijn hond is agressief naar mijn paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Re: Mijn hond is agressief naar mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:03

Negen maanden? Dan zit je hondje in de puberheid met alle bijbehorende onzekerheden.
Dit gedrag klinkt mij dan ook veel meer als onzekerheid, dan als agressie in de oren.
Maar ik heb er geen volledig beeld van natuurlijk!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:05

Janinevv schreef:
Nouja ik ben snel dat ik honden (duiters) vaks benoem. Hij is agressief beschermend hoe je het wil noemen..
Avalanche81.

Honden zijn zelden agressief of vals. Ben opgegroeid met honden en zit in de africhting van honden en nog nooit een valse hond meegemaakt.. wel onzekere honden die daardoor agressief lijken. En dat is goed op te lossen. Maar dan zul je professionele hulp moeten inschakelen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:11

Je hondenschool zegt dat hij jou wil beschermen??
Ik denk eerder dat hij bang is van je paarden. Misschien heb je iets aan deze site http://www.moniquebladder.nl/

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 00:52

CassieB schreef:
Als ik met mijn ander hondje bezig ben dan is hij vaak wel jaloers. En dan ja met de paarden, zoals ik hierboven al gezegd heb, blaft, gromt en haalt hij uit.

Hoe corrigeer je hem als hij zich jaloers gedraagt als je met je andere hond bezig bent.
Geef je hem dan toch aandacht of stuur je hem weg?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 01:20

Wat doe jij?
Vaak heeft ermee te maken dat jij onbewust zijn gedrag beloont.

Kent hij commando foei of nee oid?
Dan zou ik eerst in veilige situatie hem dat doortrainen ev met clicker.
Als hij dat goed kent, zorg je dat jij zijn gedrag goed laat lezen.
Ik zie aan de stand van de oren van mijn hond dat er iets komt.
Dus bij de eerste aanzet zeg je foei.

Maar als je clickert ga je al clickeren als hij niks doet.
Het voordeel daarvan is dat hij alleen maar beloningen kan verdienen Door het heel goed bij paarden te doen.
Als hij zich met zijn eigen dingen bezighoud zeg maar.

Maar neem er de tijd voor, schippers zijn waakhonden.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:11

Pleasure20 schreef:
Ik denk dat het vooral aan zoals je zelf al denkt het beschermen ligt. Bij het uitlaten loopt de hond dan ook voor je uit? Trekt die aan de riem? Het is belangrijk dat de hond achter of naast je loopt.
Je moet eigenlijk al op de kleinste dingen letten, als je naar buiten loopt of naar binnen moet jij als eerste door de deur lopen en dan pas je hond.
Ook als je je hond even niet hebt gezien, moet je eerst iets anders doen als je binnen komt en niet meteen je hond aanhalen. Anders begint hij zich het belangrijkste te voelen in het huis ''roedel''
Met deze kleine dingen laat je al aan je hond zien dat jij de baas bent ''de leider''. De hond denkt anders namelijk dat hij moet leiden en jou moet beschermen. En als je je paard aan het poetsen bent en hij gromt, moet je hem wel corrigeren. Anders weet hij niet wat hij fout doet.

:') :') je kijkt zeker nog erg veel national geographic?

Ik denk (op de weinige info die je geeft) eerder dat je hondje bang is ts. Kan je het eens filmen?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:43

essiesilly schreef:
Pleasure20 schreef:
Ik denk dat het vooral aan zoals je zelf al denkt het beschermen ligt. Bij het uitlaten loopt de hond dan ook voor je uit? Trekt die aan de riem? Het is belangrijk dat de hond achter of naast je loopt.
Je moet eigenlijk al op de kleinste dingen letten, als je naar buiten loopt of naar binnen moet jij als eerste door de deur lopen en dan pas je hond.
Ook als je je hond even niet hebt gezien, moet je eerst iets anders doen als je binnen komt en niet meteen je hond aanhalen. Anders begint hij zich het belangrijkste te voelen in het huis ''roedel''
Met deze kleine dingen laat je al aan je hond zien dat jij de baas bent ''de leider''. De hond denkt anders namelijk dat hij moet leiden en jou moet beschermen. En als je je paard aan het poetsen bent en hij gromt, moet je hem wel corrigeren. Anders weet hij niet wat hij fout doet.

:') :') je kijkt zeker nog erg veel national geographic?

:+ :D Moet hier altijd zo om lachen wat zou het dan hier een zooitje zijn... Hier 6 honden die allemaal als eerste door de deur mogen of dat nou erin of eruit is :') mogen op de bank en op bed (niet allemaal tegelijk hoor :+ ) en als ik thuis kom ben ik altijd net zo blij ze te zien als hun mij en is het dolle pret *\o/* . En ze weten allemaal hun plek en lopen in de IPO sport zonder problemen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:53

Hier al 30 jaar Dobermanns...momenteel 2, een reu en een tef, maar ik heb er ook wel 4 tegelijk gehad... het zal me een rotzorg zijn wie er het eerste de deur uit loopt aan de lijn... zolang IK kan bepalen of ik dat wil of niet wil. Ook buiten maak IK uit wie waar loopt, getrek aan een lijn kan absoluut niet in mijn optiek, wél mag een betrouwbare oor mij uit lopen, als-ie dan maar meteen weer áchter me staat als ik commando "terug"geef.
Een hond de boel "zelf laten bepalen" is nooit een goed idee. Ook niet uit leukigheid.

Een paard en een hond kán goedgaan, maar als je hond jachtinstinct heeft heb je een hele klus aan dat áfleren. Paard beweegt = jachtinstinct.

Dan zul je daar héél gericht op dienen te trainen, ten eerste door de hond kort vast te leggen, en met het paard langs te stappen, het paard is JIJ dus de hond moet dat leren zien en accepteren.
Sommige honden kunnen nooit die beheersing over zichzelf verkrijgen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:17

Hahah hier idd ook wilawander, 3 beaucerons, lopen gewoon vooruit de deur uit anders past t niet :p en dan vraag ik even of ze stoppen zodat ik de deur op slot kan doen. Ook op bed bank enz boeieeeeee. Luisteren top en de jongste werkt idd actief bij de schapen (incl wedstrijd)

Pleasure20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:14

Ik krijg nogal veel commentaar :o
Iedereen denkt er anders over en normaal respecteer je dat gewoon.
Ik kijk per individu en niet 6 honden bij elkaar. Dit heeft trouwens niks te maken met of een hond op de bank mag of niet. Alle honden zijn anders en hebben andere begeleiding nodig. Als een hond luistert dan hoef je hier allemaal niet op te letten natuurlijk :roll: , maar om de plaats aan te geven van de hond vind ik dat dit een goede oplossing kunnen zijn. Trekken aan de riem is bijvoorbeeld een aanwijzing dat de hond de dienst uitmaakt en niet jijzelf.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:26

Allright, maar het probleem (áls er een controleprobleem is) begint wél meestal met 1 hond. Ook als je er meerdere hbt, aangezien het pack-animals zijn, doen ze elkaar graag na.
Dus 1 niet luisterende kan de hele meute aan het muiten brengen.

Gaan we van 1 hond uit die het paard vooralsnog een leuk jaag-object vindt, is het uiteraard wat makkelijker... vastleggen en er lang stappen (liefst niet alleen doen, hond kan opeens vastgelegd ontzettend uit diens dak gaan, waardoor het paard vanzelf ook zenuwachtig reageert).
Iemand bij de vastgelegde hond die kan belonen als de hond rustig blijft. Rustig blijven zitten is al genoeg, liggen hoeft nog niet meteen.
Ik waarschuw wel: sommige honden leren het nooit, die moet je gewoon niet met bewegende levende have los laten, anderen "kunnen" het al van nature.
Een hond die er moeite mee heeft moet je aanvankelijk wel een hoop persoonlijke begeleiding en aandacht in steken, en zoiets héél geleidelijk opbouwen. Ik heb het dan over vele, vele weken.

Ik heb ook wel van die naturals er bij gehad, die na 1 blaf en een correctie dachten "Oohh dat hoort bij de baas dus.."en verder nooit meer een problem. Maar toch ook types die 100 x verboden, 101 keer wéér er achteraan schoten, terwijl je nét dacht dat ze het afgeleerd hadden...

Het is echt een individuele kwestie.

Overigens leren de meeste honden het wel, als je zeer duidelijk maakt dat dat paard bij JOU als baas hoort.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:13

Pleasure20 schreef:
Ik kijk per individu en niet 6 honden bij elkaar. Dit heeft trouwens niks te maken met of een hond op de bank mag of niet. Alle honden zijn anders en hebben andere begeleiding nodig. Als een hond luistert dan hoef je hier allemaal niet op te letten natuurlijk :roll: , maar om de plaats aan te geven van de hond vind ik dat dit een goede oplossing kunnen zijn. Trekken aan de riem is bijvoorbeeld een aanwijzing dat de hond de dienst uitmaakt en niet jijzelf.

Nee trekken aan de riem is een aanwijzing dat de baas niet consequent is....

anoukka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:23

Ik denk dat deze hond gewoon bang is voor de paarden, er is een verschil tussen agressie en angstagressie. Uit angst voor de paarden kan een hond ervoor kiezen om te gaan blaffen en agressief gedrag te gaan vertonen, dit los je dus niet op met correcties maar door te leren dat de paarden niet eng zijn.

Let goed op de lichaamstaal, zo kun je het verschil zien tussen angstagressie of echte agressie.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:37

Pleasure20 schreef:

Ben ik het niet mee eens. Trekken betekend niet dat hij de dienst uitmaakt. Het betekend dat de hond enthousiast is, of niet heeft geleerd om niet te trekken.
En natuurlijk respecteer je hoe een ander er over denkt, maar dat wil niet zeggen dat er geen tegendeel gegeven mag worden. Verder zeg je dat je dit goed vind om de plaats van de hond aan te geven. De hond voelt zich niet leider als hij als eerste de deur uit mag, of voorop loopt bij het wandelen. Dus deze dingen zijn niet speciaal om de plaats aan te geven. De plaats van de hond geef je aan door altijd consequent maar correct te zijn.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:47

Janinevv schreef:
Duidelijk wezen en streng! Niet op zachte manier van nee, ik kneep ook wel eens jn mn hond zn oren als ie stout was wist die ook drommels goed.

Maar dat was een totaal ander ras en niet agressief.
Mn vriendin heeft herder en ook vals en ze pakken hem veel te zwak aan..

Zo beest krijgt dat door, duidelijke leider zijn is belangrijk.

Je bent niet goed. Het heeft helemaal geen zin om een hond te gaan straffen als je niet eens begrijpt waarom hij iets niet doet. Een duidelijke leider, is naar mijn inziens, iemand die begrijpt waarom een hond bepaald gedrag vertoont en daar op anticipeert en niet zo maar denkt 'ja nu krijg je een trap of een draai om de oren'.
Ik heb een herder en zulks gedrag hoef ik echt niet te laten zien want dan geeft ze mij een draai om de oren. Ben je helemaal gek. Respect en vertrouwen dus.

Ik weet dat Schipperkes best felle hondjes zijn. Ik denk dat hij handelt vanuit angst want blijkbaar heeft hij de neiging om je te beschermen voor iets engs of zichzelf te beschermen tegen iets engs. Hij heeft in elk geval moeite als je met paarden omgaat.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:10

Ik weet niet hoe geaccepteerd de manier is waarop ik het met de herplaats riesenschnauzer heb aangepakt. Maar hij werkte wel :)

Ik heb een heel betrouwbare fjordenruin, en mijn ouders (daar woonde ik nog) namen een herplaatser van 1,5 met nogal "vrije opvoeding" in huis. Als vanzelf ging deze hond wel eens mee naar stal, maar was daar nerveus, blafte veel en botweg niet vertrouwd bijhet paard. En vreselijk reageren op alles wat paard deed wanneer ik in de buurt was van paard. Alsof hij van dat grote dier erg onzeker werd..

We zijn gewoon samen gaan wandelen. Ik de pony,ouders de hond. Op stal met de hond spelen. Paard brokken voeren bij de hond in de buurt. En op een gegeven moment kon ik ze beide zelf meenemen. Het voelde heel erg als een gewenning/vertrouwen kwestie vanuit de hond.

Als kers op de taart heb ik nog een aantal keer pony gereden en de hond aangelijnd mee :+:

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:18

Wat mij betreft geaccepteerd hoor :D vind het een super manier, heel positief :)

denk dat het ook echt geholpen heeft dat jullie er relaxed bij bleven, dan leert je hond ook dat er niets aan de hand is, en drama maken dus niet nodig is :)

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:29

Heb niet het hele topic gelezen, maar wij hebben met onze aussie een workshop 'honden met paarden gedaan'.
Niet zozeer omdat hij agressief was oid naar paarden, maar we hadden deelname aan deze workshop gewonnen.
We hebben dit gedaan vanuit hondenschool KynoFun. Onze hond kon uiteindelijk relaxed meewandelen naast het paard.
Wie weet zou het jou ook kunnen helpen, succes!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 21:54

Beschermen? Nee hoor, jaloers, niet meer dan dat!
Jij geeft aandacht aan de paarden en niet aan hem/haar... hij/zij wil die aandacht dus gaat die opeisen op iedere manier die maar enigszins mogelijk zou kunnen werken... en het lukt hem/haar ook want jij roept op hem/haar... dus heeft de hond dan ook de gewilde aandacht op dat moment want ook negatieve aandacht is beter dan geen aandacht volgens een hond.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:45

Dat klinkt leuk, die workshop! Zou ook wat voor onze cattle kunnen zijn!

Ik zou overigens de hond van TS niet straffen als hij uitvalt naar de paarden. Dan krijgt hij nog meer negatieve associaties met de paarden en wordt hij nog angstiger. Zorg voorlopig maar dat je hond niet zo dicht bij je paarden komt zodat je de angst kan voorkomen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 23:01

Avalanche81 schreef:
Wat mij betreft geaccepteerd hoor :D vind het een super manier, heel positief :)

denk dat het ook echt geholpen heeft dat jullie er relaxed bij bleven, dan leert je hond ook dat er niets aan de hand is, en drama maken dus niet nodig is :)

Inderdaad. En op een gegeven moment was er een soort kwajongens interactie tussen hond en paard. Paard heeft me zelfs nog eens geholpen de hond te corrigeren toen ik reed en de hond te ver vooruit ging. Een nipje aan zijn nek was voldoende herinneringen om weer naar achter te gaan ;)

Overigens merk ik zelf dat ik met de grote hond meer gerust was rondom het paard dan nu met mijn Dwergschnauzer(pup). Die het overigens met dezelfde aanpak ook begint te leren.

Misschien helpt het ts :)