Wie is er bekend met de Maxdorfer Wolfshond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Wie is er bekend met de Maxdorfer Wolfshond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:30

Het probleem is dat er in al de wolfhond rassen geen genoeg variatie in de genenpoel zit, waardoor er outcross reu's gebruikt worden om het open te trekken. Ik heb onlangs een outcross gezien die in de saarlozen gebruikt zal worden, een soort husky uit een werklijn, met aflopende achterhand (nét hetgeen dat we niét willen zien in de wolfhonden, die achterhand!!!), zullen ook ideale karakters uitkomen vrees ik, pups die de trek en loopdrift hebben van de huskys en de jachtdrift van de wolven ...
Ik zoek wel eens een foto op.
gevonden:

Afbeelding

Daarom is het heel moeilijk om af te gaan op zowel deels uiterlijk maar vooral op gedrag en karakter.

Ikzelf heb een tsjech, hebben we specifiek gekozen omdat zij wat stoerder en blijer zijn dan de saarlozen (no offence, maar de meeste saarlozen vind ik er vaak zo zielig uitzien, die zitten veelal in hun schulp). Wat hebben wij vast? Een moeilijke, dominante teef, die op onbekend terrein vaak zo in de stress zit dat het zielig is, met een extreme wegloopdrift, en een hoge jachtdrift. Die kan dus nergens loslopen. In huis nu 2.5 jaar nu de gemakkelijkste hond dat er is, kan prima de hele dag bank/bedhangen, als dat ze meegaat op een trektocht. Maar alleen zijn kan ze niet, daarom hebben we een driedubbelbeveiligde kennel als we moeten werken, gaat ze 1 dag per week naar mijn mama, komt schoonmama een dag per week een aantal uur, en komt onze poetsvrouw meer voor de hond dan om te poetsen. En alswe savonds wegwillen gaat ze mee of zoeken we iemand die kan oppassen. (ja, echt :D)
de wolfhonden dat we hier kennen zijn meestal low-content (echte hybrides, dus rechstreeks uit wolf-hond zijn high-content, bv de amerikaanse wolfhond, daar zitten ook enorme verschillen in naargelang de soort wolf en de soort hond). In "onze" wolfhonden heb je wel uitschieters naar medium-content, afhankelijk hoe erg de wolf doorweegt (de onze is zo eentje, haar broer daarentegen is een gemakkelijke sul, dus zelfs in een nest zitten er énorme verschillen).

Voor de mensen die reageren dat de wolfhonden enkel zijn om "stoer" te doen, geloof me, met de mijne doe je niet stoer, in eerste instantie wil ze je opeten maar als je dichterbij komt springt ze liever van het balkon af dan dat ze je aanvalt ...
Het leuke en pure van het ras is dat ze nog zo dicht bij de natuur staan. Erfelijke ziektes (en dan spreek ik voor de tsjech) zijn er nog bijna niet. Hun gedrag en uiterlijk is ook zo puur. En het is echt een way of life, in het begin dacht ik ook, ohjee, die wolfhondeigenaars weten alles beter, stelletje omhoog gevallen dikkenekken. Way of life, my ass. Het zijn gewone honden ...
Nu ben ik vast ook zo een omhoog gevallen dikkenek, wat het IS gewoon een way of life, ons hele leven draait om ons wolfje en je laat dingen toe die van gewone honden onvoorstelbaar zijn, maar je laat het toe omdat je weet dat zij zo zijn. De manier van communiceren is héél anders dan met gewone honden...

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:36

Die Shilo shepperd is een interessante hond om te onthouden.
Daar ga ik een naar op onderzoek uit voor als mijn ouwetje er niet meer is.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:39

Ik denk eerder dan men honden met wolvenbloed wil omdat het interessant klinkt. Nee ik heb geen hond, de mijne heeft echt wolvenbloed! Hoe vaak ik dat wel niet gehoord heb :+
Ik vind veel van dat soort type honden trouwens niet passend in onze maatschappij. Deze honden staan vaak dichter bij de natuur en hebben heel andere behoeftes dan de gemiddelde huishond. Ik vind ze trouwens wel enorm mooi!
Bij elk gesloten stamboek zijn trouwens gezondheidsproblemen. Immers, je fokt met een basis die al jaren en jaren hetzelfde is en waar geen nieuw bloed bij komt.

De Tamaskan heeft nog wel een open stamboek. Daar fokken ze meer een type dan een ras. Maar omdat het nog allemaal in opbouw is, is er nog weinig te zeggen over hoe een pup zal worden. Ik ken er een paar en dat vind ik allemaal super honden. Alleen dat niet alleen kunnen zijn.. Poeh ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:42

Goh, andere behoeften? in welke zin?

Behalve het moeilijk alleen kunnen zijn en dat we proberen te zorgen dat dat zo weinig mogelijk nodig is, ligt ons wolfje lekker bij ons op de bank te slapen, slaapt gewoon in een bench 's nachts, gaat mee naar de paarden, wandelen, fietsen, krijgt gewoon vers vlees en heeft brok staan, kan prima met de katten, etc...
op dat vlak is ze net een gewone hond

grootste verschillen is de manier van communiceren, spelen die vaak wat ruiger is. en rekening houden met de terughoudendheid / agressie naar onbekende mensen en de stress in drukke situatie's buitenshuis.
MAar de fundamentele behoeften zijn net hetzelfde als van een gewone hond, beweging - voeding - genegenheid

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:47

Maar je neemt in mijn ogen toch een wolfhond omdat mensen zien dat je met iets anders loopt dan een standaart duitse herder of labrador .Want eerlijk is eerlijk dat is gewoon 10x zo makkelijk om te houden. . ik vind Wolfhonden ook prachtig.Maar juist omdat ik zoveel van wolven en wolfachtige honden houd neem ik ze niet.Een wolf is zo anders als een huishond die doe je niet echt een plezier om bij mensen in huis te nemen.Dit soort honden leven liever in een roedel.

Ik zou iedereen die een wolfhond wil eens aanraden naar de wolvenopvang in Eupen te gaan (belgie) en daar eens een praatje te maken met de mensen van de opvang.Die krijgen ook vaak te maken met het fenomeen Wolfhonden.
Een graatje erger nog is de tegenwoordig in opkomst Americaanse wolfhond die kan je kopen uit een 1ste generatie wolf.Zijn een tech en een saarloos tegenwoordig ver verwant dan stammen deze echt heel dicht bij vaneen wolf af.Met bijbehorende problemen tot het slopen van je totale huis,want ze kunnen echt niet alleen zitten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:32

Beatje, als je een keus maakt op basis van "want dan heb ik iets aparts/kijk mij eens lopen" dan snap je het gewoon niet in mijn ogen... maar goed zo zullen er vast genoeg mensen rondlopen die dat wel in hun overwegingen meenemen,

Ik kies voor een bepaald ras omdat ik het geweldige dieren vind qua karakter en uiterlijk, maar karakter komt eerst.
Of het nu wel of niet apart is, wel od niet stoer is dat doet er helemaal niet toe en daar sta ik eerlijk gezegd persoonlijk niet eens bij stil :?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:59

Waarom iemand een bepaald ras neemt moet degene helemaal zelf weten. Ik heb mijn wolfhond niet om de blits te maken :'). Maar als iemand dat wel wil dan zou ik zeggen ga je gang.

Het aandeel wolf in deze rassen is ook te verwaarlozen. Het karakter is er ingefokt en komt echt niet alleen maar van dat kleine druppeltje wolf dat er nog in zit. Het zijn gewoon honden.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 16:42

Ik denk ook dat je van een koude Kermis thuis komt als je een wolfhond voor de blits neemt. Het zijn geen labradors en je zult er veel tijd en energie in moeten steken. Wat je dan terugkrijgt is het wel dubbel en dwars waard!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:26

beatje schreef:
Maar je neemt in mijn ogen toch een wolfhond omdat mensen zien dat je met iets anders loopt dan een standaart duitse herder of labrador .Want eerlijk is eerlijk dat is gewoon 10x zo makkelijk om te houden. . ik vind Wolfhonden ook prachtig.Maar juist omdat ik zoveel van wolven en wolfachtige honden houd neem ik ze niet.Een wolf is zo anders als een huishond die doe je niet echt een plezier om bij mensen in huis te nemen.Dit soort honden leven liever in een roedel.

Ik zou iedereen die een wolfhond wil eens aanraden naar de wolvenopvang in Eupen te gaan (belgie) en daar eens een praatje te maken met de mensen van de opvang.Die krijgen ook vaak te maken met het fenomeen Wolfhonden.
Een graatje erger nog is de tegenwoordig in opkomst Americaanse wolfhond die kan je kopen uit een 1ste generatie wolf.Zijn een tech en een saarloos tegenwoordig ver verwant dan stammen deze echt heel dicht bij vaneen wolf af.Met bijbehorende problemen tot het slopen van je totale huis,want ze kunnen echt niet alleen zitten

Maar een wolfhond is géén wolf meer. De Amerikaanse wolfhonden wel, daar spreek ik me niet van overuit. De tsjechen en saarlozen zijn wél gewoon honden, hebben ook de zin om bij mensen te zijn (de onze zou je doorongelukkig maken om altijd buiten in een roedel tsjechen te leven zonder dat ze in huis mag, ze hangen zo aan hun gezin). Maar er zijn wél verschillen in communicatie gedrag tussen hun en honden.

De honden dat ik ken bv spelen altijd met veel lawaai, blaffen, grommen, etc. Onze tsjech maakt zélden lawaai. Niet in het spelen, niet in het vechten. Enige dat ze es zou sporadisch doen is huilen (bij het horen van een sirene of andere wolfachtigen) of blaffen naar mensen dat ze niet kent. Of heel soms schel blaffen uit frustratie (paarden die gaan lopen en zij die er niet achter kan zitten, of als ik in de stal ben en de paarden staan wat te trappelen oid, gaat ze ook blaffen)
gooi 20 vreemde wolfhonden samen en er zal zelden ruzie zijn, het optrekken van een mondhoek of en een neus is voldoende om ze te laten weten wat of hoe. Als er al een akkefietje is wordt dit heel kort en bondig opgelost.
gooi 20 vreemde honden samen en ik garandeer je dat dit in eerste instantie niét zo is ...

Maar de wolfhonden zijn op en top gezinshonden, maar zijn gewoon minder trainbaar dan de gemiddelde labrador / mechelaar.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:21

Ik denk inderdaad dat te veel mensen om de verkeerde reden op een bepaald ras vallen.
En raar genoeg maken we ons daar allemaal wel eens schuldig aan.
Ik val ook vaak op de "verkeerde rassen ", maar ben me daar van bewust geworden waardoor ik nu op álles behalve op een ras concentreer.

Nu gaat het over een wolfhond, maar het had net zo goed over een totaal ander ras kunnen gaan, waar ook veel ziektes en lichamelijke afwijkingen worden geconstateerd.
Bovendien is dat in de raskatten wereld al net zo erg en triest gesteld.

Goede fokkers testen zich vaak suf, waar het erfelijke afwijkingen van ouderdieren betreft.
Geld nog moeite word bespaard,om zo gezond mogelijke dieren een gouden mandje te kunnen geven, maar garanties krijg je daar niet voor.
Ken legio verhalen van diverse fokkers van zowel honden als kattenrassen die desondanks de gruwel lijken aan te trekken.
Snap niet waar ze de kracht en het geld vandaan halen om dan toch door te willen gaan met het zoeken en creëren van gezonde bloedlijnen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:38

maar is het niet zo dat bepaalde rassen gewoon de ruimte moeten hebben...in de zin van een groot omheind terrein van meer dan een hectare?
Geen idee of de wolfhond daar ook toe behoort,maar vaak denken mensen daar helemaal niet over na.Nemen gewoon een kangal of pyr op drie hoog achter.
Of moet dat gewoon kunnen?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:49

Wij hebben vorig jaar ongeveer dezelfde zoektocht gemaakt. Ik vond al heel wat jaren de Saarloos en de Tjech echt prachtig. Maar de karaktereigenschappen pasten hier niet (goed genoeg) dus altijd aan de kant geschoven als "prachtig, maar voor een ander".

Toen wij onze Duitse dog verloren zijn we opnieuw gaan kijken naar een ras wat we beide leuk vonden en wél paste in ons huishouden. Hierbij liep ik min of meer per toeval aan tegen de Northern Inuit.

Vanwege de reden die jij ook aangeeft (sommige rasomschrijvingen zijn nogal een stuk positiever dan de werkelijkheid) ben ik veel gaan zoeken naar mensen die daadwerkelijk ervaring hadden met deze honden.

En dan kom je in het web van de vele stamboeken terecht...

De (Britisch) Utonagan was een afsplitsing van de Northern Inuit. De Tamaskan is weer een afsplitsing van de Utonagan. Die laatste is later in drie verschillende verenigingen gesplitst waarvan er twee niet meer bestaan en 1 sinds dit jaar de naam "Caledonian Wolfalike" gebruikt. En dan nog de Maxdorfer, Britisch Timberdog en Blue bay shepperd.

Wij hebben een specifiek "stamboek/vereniging" los gelaten en hebben een fokker gezocht die dezelfde dingen belangrijk vinden als wijzelf (gezondheid en karakter staan voorop) en die veel over heeft voor zijn dieren. En bovendien bloedlijnen heeft die ons aanspreken. We zijn bij iemand geweest die honden heeft van haar (en toen waren we helemaal om!) en zijn bij de fokker op bezoek geweest in het buitenland. Op dat moment was ze nog aangesloten bij het Northern Inuit stamboek, maar de fokster is daar nu ook weg wegens een boel onrust onderling en ook gezondheidsproblemen die onder het kleed werden geveegd. We staan nu ongeveer een klein jaar op de wachtlijst en zijn op dit moment aan het afwachten of de dekking vorig weekend gelukt is uit de combinatie die onze grootste voorkeur heeft (uiteindelijk een 'kruising' tussen een Northern Inuit en een Tamaskan).
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 22-05-16 14:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:50

hmm, ik woon 3 hoog op een appartement met mijn wolfje ...
Maar, we hebben een groot terras, beneden een grote hangar + 1100 m² parking.
Haar kennel voor als we gaan werken is een binnenruimte van 4*2, een plateau in hout ervoor van 4*2 en het zacht gedeelte is 5*6. Dus ze heeft ongeveer 40m² kennel.
En weet je wat ze ermee doet? niks ...
Als we een paar uur beneden bezig zijn zal ze mss 5 of 10 minuten als een idioot rondrennen, wat apporteren, en dan heeft mevrouw het wel gehad. Zal ze de mensen die rondlopen wat gaan terroriseren of in de weg gaan lopen of ze legt zich gewoon ergens waar ze iedereen kan zien en gaat liggen kijken.
Alsook in huis, gisteren heeft ze met mij tot 11 uur op bed liggen slapen (vriend had ze uit haar bench gelaten toen hij ging werken), daarna is ze verhuisd van het bed naar de sofa. Heeft ze even met een balletje gespeeld om dan opnieuw te gaan slapen.
snamiddags heeft ze dan meegeweest naar de paarden, was grote reiniging van de stal dus we zijn 2 uur bezig geweest aan het schrobben en met water spelen, dan heeft ze lekker meegespeeld, uurtje gekeken terwijl ik aan het rijden was, 50 keer heen en weer over het erf achter materiaal etc. en dan thuis nog wat op de parking gespeeld.

Ze hebben uiteraard wel veel beweging en uitdaging nodig (nouja, veel, als ik het in km bekijk loopt ze hier niet zoveel hoor), maar ze is ook prima tevreden als we eens een dag niet buiten gaan.
De zondag proberen we een lange wandeling te doen, en daarnaast probeer ik minstens 1-2 per week te fietsen (5-10) km. Maar de andere dagen beperkt het zich tot meegaan naar de paarden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:04

eigelijk heb je gelijk....mijn honden hebben twee hectare,omheind....kunnen hun gebouw in en uit wanneer ze willen....maar liggen 75% van de tijd te slapen :+

En de overige 25% poepen/eten ze of zorgen ze dat ik mijn nek breek over ze...of over de kuilen die ze graven :D
Laatst bijgewerkt door geerke op 22-05-16 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:05

MarliesR schreef:
Wij hebben vorig jaar ongeveer dezelfde zoektocht gemaakt. Ik vond al heel wat jaren de Saarloos en de Tjech echt prachtig. Maar de karaktereigenschappen pasten hier niet (goed genoeg) dus altijd aan de kant geschoven als "prachtig, maar voor een ander".

Toen wij onze Duitse dog verloren zijn we opnieuw gaan kijken naar een ras wat we beide leuk vonden en wél paste in ons huishouden. Hierbij liep ik min of meer per toeval aan tegen de Northern Inuit.

Vanwege de reden die jij ook aangeeft (sommige rasomschrijvingen zijn nogal een stuk positiever dan de werkelijkheid) ben ik veel gaan zoeken naar mensen die daadwerkelijk ervaring hadden met deze honden.

En dan kom je in het web van de vele stamboeken terecht...

De (Britisch) Utonagan was een afsplitsing van de Northern Inuit. De Tamaskan is weer een afsplitsing van de Utonagan. Die laatste is later in drie verschillende verenigingen gesplitst waarvan er twee niet meer bestaan en 1 sinds dit jaar de naam "Caledonian Wolfalike" gebruikt. En dan nog de Maxdorfer, Britisch Timberdog en Blue bay shepperd.

Wij hebben een specifiek "stamboek/vereniging" los gelaten en hebben een fokker gezocht die dezelfde dingen belangrijk vinden als wijzelf (gezondheid en karakter staan voorop) en die veel over heeft voor zijn dieren. En bovendien bloedlijnen heeft die ons aanspreken. We zijn bij iemand geweest die honden heeft van haar (en toen waren we helemaal om!) en zijn bij de fokker op bezoek geweest in het buitenland. Op dat moment was ze nog aangesloten bij het Northern Inuit stamboek, maar de fokster is daar nu ook weg wegens een boel onrust onderling en ook gezondheidsproblemen die onder het kleed werden geveegd. We staan nu ongeveer een klein jaar op de wachtlijst en zijn op dit moment aan het afwachten of de dekking vorig weekend gelukt is uit de combinatie die onze grootste voorkeur heeft (uiteindelijk een 'kruising' tussen een Northern Inuit en een Tamaskan).
De caledonian wolfalike was de britisch utonagan.
Het is inderdaad een warboel aan wolflookalike 'rassen'. Die ook nog eens door elkaar kruizen als zijnde outcross.
Ga je voor het nest met Nanuq als vader?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:13

Ja weet ik, heb het er in de tekst inderdaad niet zo letterlijk in staan. Het is jammer dat er zoveel haat en nijd onderling is tussen bepaalde fokkers... Ik kom feitelijk nog maar net kijken in "het wereldje" maar wat ik nu al aan verhalen heb gehoord... Als iedereen nu gewoon normaal met elkaar kon omgaan zou dat een stuk beter zijn voor de opbouw van fijne bloedlijnen. Maar ja, het is wat het is.

Wij hopen inderdaad op een pup uit het nest met Nanuq en Dream!

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:17

geerke schreef:
eigelijk heb je gelijk....mijn honden hebben twee hectare,omheind....kunnen hun gebouw in en uit wanneer ze willen....maar liggen 75% van de tijd te slapen :+

En de overige 25% poepen/eten ze of zorgen ze dat ik mijn nek breek over ze...of over de kuilen die ze graven :D

haha, inderdaad. Of de gehele ruimte omtoveren naar veredelde poepbak (en dan op de tuintafel liggen slapen :D)
Ook in beweging, naast de fiets is ze de eerste 100 m als een idioot aan het rennen en dan vindt ze het wel welletjes, sukkeldrafje en lekker rondkijken :D
Tijdens gewoon wandelen gaat ze enkel echt rennen als er andere honden bij zijn, of aan de zee (door de wind), anders is het vooral rustig rondbanjeren en overal gaan snuffelen en doen. Nu, voor mij prima, ik wilde een hond die de hele dag kan binnenblijven maar ook in is voor een trektocht van een dag, en die heb ik :D

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:19

Dat zal toch nooit veranderen helaas. Elkaar in hun waarde laten is erg lastig schijnbaar.

Leuk! Nanuq is een schat(wel half saarloos :p)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:22

Nee zal ook wel niet. Met paarden, (ras)katten, andere verenigingen etc. etc. etc. is het eigenlijk ook niet anders.

Dream is ook echt een enorme schat, dus we hopen maar gewoon dat pup de goede karakters van beide ouders overneemt haha. En een kwartje saarloos kunnen we vast nog wel aan haha! Als de dekking pakt ga ik vragen of we ook een keer Nanuq live mogen ontmoeten. Van de verhalen en de foto's en filmpjes vind ik hem in elk geval al geweldig!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:26

Zijn eigenaren zijn echt superleuke mensen :j Mijn reu heeft een nest gehad met nanuqs volle zus(van dezelfde eigenaren) bij haar merk je wel veel meer van de Saarloos

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:45

Mijn gewone honden doen ook niks met veel tuin. Ze willen op stap met ons. Samen lopen. En dan wel echt elke dag naar het bos. Ik loop minimaal 1 uur per dag in het bos, dat vinden ze leuk. Zo'n tuin... Neuh dat boeit ze weinig.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:22

Van schreef:
Zijn eigenaren zijn echt superleuke mensen :j Mijn reu heeft een nest gehad met nanuqs volle zus(van dezelfde eigenaren) bij haar merk je wel veel meer van de Saarloos

Zat even snel je berichten door te kijken om te zien wie jij dan hebt, maar Ravi is dus van jou? Die heb ik op de Tamaskan groep op Facebook al wel voorbij zien komen, mooi dier!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:47

Ja klopt
mijn Ravi
Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:49

hij is leuk!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:05

Is niet te vetklaren voor mij wat die wolfhonden met mij doen maar wat zijn ze geweldig gaaf!!! Ik ben er als een blok voor gevallen na het maanden verzorgen van een tsjech. De moeilijkste hond die ik ooit mee gemaakt heb omdat ze zo enorm giga verdraaid slim en snel zijn maar oh wat gaaf die enorme eigenzinnigheid en hun humor.

Voor wat ik doe met de honden (bikejoring en dogscooter) niet geschikt meestal maar ik sluit niet uit er zelf ooit 1 te nemen. Al denk ik dan aan tamaskan ipv een tsjech. Lijken net iets milder qua gedrag. Nu 2 huskys sinds een jaar en wat zijn ook die fantastisch maar net een heel stuk simpeler haha