Advies gevraagd bij moederloze kittens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 22:54

Mado, dat is echt topadvies. Vooral dat van de kattenbak en eerst even poepen en plassen. Dat ga ik ook doen. Havermout heb ik in huis.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:55

Maak daar maar een papje van met de kittenmelk dan zijn hun buikje mooi vol

Niet te heet dan en je kan het beste even water koken ivm diaree bij de kittens

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:04

Gelukkig gaat het goed! Ik lees het topic nu pas, maar ik heb veel ervaring met het grootbrengen van moederloze kittens, je mag me PB'en als je nog vragen hebt of tegen dingen aanloopt :)

Jammer van de negatieve reacties. Ik begrijp het wel, en als dit kittens van een week oud waren geweest had ik ook geroepen om ze naar een ervaren iemand te brengen, die zijn zo ontzettend kwetsbaar... maar dit is een hele mooie leeftijd om het te "leren"!

Alleen even oppassen voor hypo's, dat komt nog weleens voor op deze leeftijd. Heb je iets van glucose in huis eventueel, TS?

Verder heb ik de kittens altijd zindelijk gemaakt door ze na het eten even in de kattenbak te zetten, nooit problemen mee gehad.

Havermout/brinta kunnen kittens eigenlijk niks mee, je kunt beter de melk aandikken met natvoer. Je hebt ook RC Babycat, dat is een heel fijn natvoer om ze zelf te leren eten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:07

Is er al wat meer bekend over hoe het met moederpoes is afgelopen?

Anoniem

Re: Advies gevraagd bij moederloze kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:10

Ik weet niet waar je woont. Wij hebben een nest kittens en een moedertje die het geweldig doet. Dat zouden we kunnen proberen.

Ik maak uit jou berichten op dat je ze zelf wil opvoeden. Maar het is echt veel beter als ze een pleegmoeder krijgen. Jij bent geen kat. Ik snap dat een nest kittens opvoeden ontzettend leuk klinkt en vast ook is.
Maar wil je het beste voor ze? Breng ze naar een kattenmoeder.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:11

Belle2000 schreef:
Ik weet niet waar je woont. Wij hebben een nest kittens en een moedertje die het geweldig doet. Dat zouden we kunnen proberen.

Ik maak uit jou berichten op dat je ze zelf wil opvoeden. Maar het is echt veel beter als ze een pleegmoeder krijgen. Jij bent geen kat. Ik snap dat een nest kittens opvoeden ontzettend leuk klinkt en vast ook is.

Op deze leeftijd? Heeft geen zin. Ten eerste aanvaarden moederpoezen ze echt niet meer zo makkelijk, plus ze zijn al op de leeftijd dat ze zelf kunnen leren eten.

Edit: wat wel belangrijk is, is sociale opvoeding van andere katten. Dat hoeft geen moederpoes te zijn. Geef je kittens ook niet in hun eentje weg aan iemand die verder geen enkele kat heeft, TS :)

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:13

Wat goed dat je dit voor de kittens doet!
Zoek anders eens op facebook naar kittens Wierden en stuur haar een berichtje. Zij heeft veel ervaring met hele jonge kittens! Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:14

Catnip schreef:
Belle2000 schreef:

Op deze leeftijd? Heeft geen zin. Ten eerste aanvaarden moederpoezen ze echt niet meer zo makkelijk, plus ze zijn al op de leeftijd dat ze zelf kunnen leren eten.

Edit: wat wel belangrijk is, is sociale opvoeding van andere katten. Dat hoeft geen moederpoes te zijn. Geef je kittens ook niet in hun eentje weg aan iemand die verder geen enkele kat heeft, TS :)

Heb het zien gebeuren hoor. Mijn kat heeft de hond al zo ongeveer geadopteerd.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 00:38

Haha Belle, dat is vast een leuk zicht :D
Ik heb ook zo'n (gesteriliseerde) poes die gaat lopen moederen over opvangkittens. Dat gaat dan alleen om wassen, samen slapen, en opvoeden.

Het kàn natuurlijk goed gaan, maar op deze leeftijd zie ik de noodzaak er echt niet van in om nog een surrogaatmoeder (eentje die dus melk geeft) te gaan zoeken.

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 00:49

Zoals Catnip ook al opmerkte hebben kittens NIKS aan havermout/brinta, je kunt beter gewelde kittenbrokjes (dus zacht geworden) of blikvlees door de melk mengen, deze kleintjes zullen zeker 4 weken zijn. Niet te veel vlees geven, daar kunnen ze van aan de diarree raken! Ook kan je gewone gewelde brokjes erbij zetten, ze zijn op een leeftijd dat ze dat ook binnenkort zullen willen gaan eten.

Mocht je vragen hebben pb gerust, ik ben al 8 jaar pleeggezin voor kittens en heb in die jaren al 100en kittens grootgebracht. :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 06:10

En dat blikvoer natvoer had ze nu net niet in huis.

Daarom gaf ik als tip om even brinta te geven

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 06:29

Snap ik, maar in zo'n geval is het beter om ze dan nog even alleen melk te geven totdat je natvoer kunt gaan kopen :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 06:33

Geen havermout of brinta! Daar zijn hun maagjes en darmen helemaal niet op berekend.
Dan nog maar een dagje langer alleen melk geven tot de winkels weer open zijn.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 07:10

O jee dan hebben die van mij het wel slecht gehad bij me....

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 07:51

Mando dat zegt niemand. Er wordt alleen aangeraden het beter niet te doen,

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:25

Afbeelding
Goed zeg! ik heb 2 jaar geleden alweer een zwerfpoesje (ze liet zich wel vangen) naar binnen gehaald want ze had een dikke buik..beter binnen bevallen dan buiten en verwilderde kittens krijgen.
Helaas was en is moederpoes nadat de kinderen 4 weken waren tot op heden spoorloos verdwenen en heeft mijn hondje verdere opvoeding op zich genomen.
Ze begonnen net een beetje aan zacht vlees te knabbelen..ik heb genoten,wat een leuke tijd was dat.
ze zijn goed terecht gekomen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:52

Mando schreef:
O jee dan hebben die van mij het wel slecht gehad bij me....

Wijs je even aan waar dat precies staat? ;)

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 21:13

Voor de mensen die nog willen weten hoe het met de katjes gaat. Het gaat super goed. Ze drinken van een schoteltje, poepen en plassen semi zelfstandig. Ze zijn allemaal ongeveer 45 gram aangekomen en je ziet ze echt groeien. De grootste is al druk aan het spelen.

Dit is tevens mij laatste post en ga mijn bokt account deactiveren. Ik ben het zat van alle kanten bakken stront over mij heen te krijgen terwijl ik mij zo inzet voor deze beestjes en zodra ik mijzelf verdedig (wat al te erg voor woorden is dat dat nodig is moet) wordt ik neergezet als egoïstisch.

Bedankt mensen die er wel vertrouwen in hebben en voor jullie advies. De katjes hebben geen havermout gehad. Ik hou ze op melk en meng dat nu met kittenbrok tot een papje.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-05-16 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote + Persoonlijke aanval verwijderd

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:18

Laat je toch niet kennen joh, er zullen altijd dat soort mensen tussen zitten.
Gewoon negeren.
Aan de meeste adviezen heb je toch juist wat gehad?

Top dat ze het zo goed doen.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:20

InezFlip schreef:
Voor de mensen die nog willen weten hoe het met de katjes gaat. Het gaat super goed. Ze drinken van een schoteltje, poepen en plassen semi zelfstandig. Ze zijn allemaal ongeveer 45 gram aangekomen en je ziet ze echt groeien. De grootste is al druk aan het spelen.

Dit is tevens mij laatste post en ga mijn bokt account deactiveren. Ik ben het zat van alle kanten bakken stront over mij heen te krijgen terwijl ik mij zo inzet voor deze beestjes en zodra ik mijzelf verdedig (wat al te erg voor woorden is dat dat nodig is moet) wordt ik neergezet als egoïstisch.

Bedankt mensen die er wel vertrouwen in hebben en voor jullie advies. De katjes hebben geen havermout gehad. Ik hou ze op melk en meng dat nu met kittenbrok tot een papje.

Sommige mensen toch he.. 8)7
Mensen die je zo behandelen moet je gewoon negeren. Het moet allemaal volgens een bepaald boekje en doe je dat niet of voldoe je niet aan deze eisen dan word je 7 van de 10 keer finaal afgezeken.

Jammer dat je gaat deactiveren. Ik zou juist niet weggaan en met updates het tegendeel bewijzen, maar het is jouw keuze natuurlijk.

Ik zou graag jou avontuur met de kleintjes verder willen volgen, dus ik vind het oprecht jammer.

In ieder geval veel plezier en succes met de kleine wupsels, je bent super bezig _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Keeth op 15-05-16 21:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:23

Niet Bokt...sommige mensen op Bokt!

Je bent super bezig, meid!

Stuit net op je topic en zou je kittens graag zien opgroeien!
En velen met mij, denk ik zo ;)

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 22:12

Dankjulliewel dames. _/-\o_ Silly, daar heb je eigenlijk ook gelijk in. Maar ik raak zo gefrustreerd van dit soort dingen. Negeren. Want inderdaad ik veel gehad aan de adviezen. En ik wil graag nog meer adviezen voor als ze ouder worden. Dus ik ga veder :D

Vanochtend de katjes weer gewogen
Jack: 470 gram - 45 gr aangekomen
Daniel (de zwakste, inmiddels niet meer!) 425gr - 55 gr aangekomen
Mrs Kitty 395gr - 45 gr aangekomen

Jack heeft inmiddels wat melk met gewelde brokjes gehad. Hij at er wel wat van, niet heel veel maar hij probeerde het zeker. Hij zit nu naast me op de bank en probeert zichzelf te wassen. Dat gaat nog lastig omdat hij nog wat wankel op de pootjes staat. Enorm leuk om te zien. De andere twee liggen nog voor apengapen. Vanacht had ik 5 uur de wekker gezet maar half 5 riepen ze zelf al dat ze wel wat lusten. Ik geef ze nu om de 4 uur melk of als ze zich zelf melden. Dat werkt het beste. Doe ik het eerder dan weigeren ze of maken ze een "laat me slapen!!!" mauw. Jack is inmiddels in mijn vest gekropen en in slaap gevallen. Ik merk dat hij ergens mee wil spelen. Hij probeert ook met de andere kittens te spelen maar die hebben daar nog niet zo veel zin in en lopen in dat opzicht wat achter. Of Jack loopt voor, het is maar hoe je het bekijkt. Ik heb ze nu in de bench maar ik merk dat ze wat meer ruimte willen om wat te wandelen als ze wakker zijn dus ga morgen een stukje afzetten met een ren. En ik hoop dat er morgen een winkel open is want ik moet echt kattenbakkorrels! Ze poepen op het kleed dus dat moet ik snel gaan oefenen. Vandaag was de kattenmelk op. Mijn schoonmoeder zei nog zo "heb je wel genoeg" maar omdat ze zo weinig dronken kon ik er echt wel een tijd mee. Maar gisteravond met de nieuwe manier van drinken ging de melk als een tiet. Dus vandaag alle dierenartsen in de omgeving etc gebeld. Nergens succes..... Toen zagen we een advertentie op marktplaats, 50 km vederop. -O- maargoed.... wij die kant op. Voor de zekerheid alles nog even navragen. Toen we de datum zelf even controleerde zagen wij dat de 8 van 2018 wel een rare 8 was. Anders dan de andere achten die op het blik stonden. Mijn vriend wreef met zijn hand over de 8 en dat werd een 0. Het blik was dus goed tot 2000 en mevrouw wat wanhopig een tientje te verdienen en ons daar 100 km voor te laten rijden door van een 0 een 8 te maken. Ze had gewoon een streepje gezet! Toen we dat zeiden ontkende ze en mochten we het wel gratis meenemen. Net op ik de kittens melk ga geven die al 6 jaar over datum is? }:0 Naar huis gereden en toen kreeg ik een reactie op de advertentie die ik had geplaatst. Paar straten verderop Beaphar melk, precies wat we hadden mochten we zo ophalen. Top van die mevrouw. Ja je maakt wat mee.... Ga zo de kittens wakker maken. Ze moeten toch echt even wat gaan eten.En ga even proberen nog een foto te plaatsen maar dat wil alleen met mijn mobiel.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:19

Ts hier heeft een paar keer een wilde kat een nest kittens neergelegd en dan ging ze pleiten en zagen we ze niet meer terug.
De eerste 5 keer heb ik de kittens geholpen, de laatste keer heb ik ze naar een asiel gebracht.
Maar voor ze ze namen vroegen ze eerst of ik het zelf niet wilde doen.
Ts Petje af!!!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-05-16 10:23, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Verwijderde quote uit bericht gehaald

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 22:21

Afbeelding

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:22

Kei goed bezig TS. <3