Fokken met kat die niesziekte heeft gehad.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Fokken met kat die niesziekte heeft gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:53

Ik zou dat echt niet doen, onze beide kittens hebben nu niesziekte (waarvan de ene echt heftige reacties heeft soms) en het is echt heel verdrietig om te zien! Je kunt er ook niks aan doen, dus als ze het hebben heb je heeeel erg geluk als ze er ooit 'overheen groeien' en er geen last van hebben. Maar weg gaan doet het nooit (volgens mij?)
Ik weet ook niet om welk ras het gaat, maar ik zou nooit een kitten kopen waarbij 1 vd ouders niesziektes hebben.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 19:16

Vandaar dit topic, ik wist namelijk niet of het gelijk overdraagbaar is als de kater niet in contact komt met de kittens. Alleen de moederpoes komt namelijk in contact met de kater, zij is ingeent en ik wilde weten of zij de ziekte dan kon krijgen of niet. Ik wil namelijk geen zieke kittens. Ik ga het er ook eerst met de dierenarts over hebben, zoals ik al zei.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 20:01

Ik zou geen kitten(s) halen bij iemand waarvan ik weet dat die katten met een dergelijke ziekte(geschiedenis) gewoon inzet voor de fok, ook al is het maar eenmalig.
Sterker nog, mocht ik er achteraf achter komen omdat de fokker me niet (voldoende) heeft voorgelicht en mijn kitten heeft dezelfde ziekte dan sleep ik hem voor de rechter.

Heb net 5 maanden geleden afscheid moeten nemen van een kat met chronische niesziekte waarvan het aangetaste weefsel compleet verkankerd bleek te zijn.
Naast een hoop geld en moeite te hebben gekost heeft het me ook emotioneel een enorme klap gegeven.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 20:06

Ik krijg een beetje het gevoel alsof iedereen hier denkt dat ik expres met zieke katten ga fokken en vervolgens nieuwe eigenaars ga voorliegen. Het hele punt van dit topic is juist dat ik wil weten of de kittens de ziekte kunnen krijgen, omdat ik wil dat ze gezond zijn.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 20:11

Maar waarom zou je het risico lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 20:15

kiwiwitje schreef:

Ze zegt toch juist dat ze niet gaat fokken als ze ook maar enigszins het risico loopt op zieke kittens? Dus dat onnodige risico wil ze juist niet en daarom wint ze advies in.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 20:18

WiancaR schreef:
kiwiwitje schreef:

Ze zegt toch juist dat ze niet gaat fokken als ze ook maar enigszins het risico loopt op zieke kittens? Dus dat onnodige risico wil ze juist niet en daarom wint ze advies in.

Zo bedoel ik het niet. Ik bedoel dat de kans er in zit, en waarom je het dan zo graag wil.. Als je weet dat de kat zoiets gehad heeft snap ik niet waarom je de overweging überhaupt maakt..
Een fokken met wat voor dieren dan ook brengt al genoeg risico's mee. Zelfs voor een dier dat nog nooit iets gemankeerd heeft.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 20:21

@WiancaR precies, dankje!

@kiwiwitje, ik vraag toch in de beginpost of het überhaupt een risico geeft. Daarom vraag ik dat hier. Een kat die een keer oorontsteking heeft gehad, geeft dit toch ook niet door aan de kittens. Ik wilde weten of niesziekte onder zoiets viel of dat de kans wel bestond dat de kittens het kregen. Ik kon dit namelijk niet op internet terug vinden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 20:22

Denk niet dat een dierenarts daar goed over kan adviseren, de meeste zijn niet echt op de hoogte van de erfelijkheid hiervan of ze zien dollareurotekens.
Ik zou aan fokkers vragen hoe of wat, maar kijk niet raar op als je kritiek krijgt op het 'leuk, een nestje fokken' als je verder geen tests doet op oa hcm en als er geen stambomen bij zitten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 20:22

Christiene schreef:
Iemand die een raskat zoekt kijkt niet snel in een asiel lijkt mij...

Probleem is er en jullie hebben gelijk daarmee maar omdst nou bij ts te zeggen. Minder nesten van htk katten.. oeps neste enzo. Is natuurlijk wel beter.

Vind dat geen goede beargumentatie.. Want als je nu gewoon stopt met het fokken van raskatten, dus die ook steriel maakt..

dan halen de mensen die dan een kat willen er maar een uit het asiel..

waarom is het wel geoorloofd om een kitten te willen met een papiertje
maar niet een van je buren?

beiden gevallen wordt er niets uit het asiel gehaald, beiden gevallen heb je geen idee wat iemand er later mee gaat doen.. Sterker nog.. de kans dat iemand zijn dure kat niet laat helpen, want ja daar heb je geen dure kat voor gekocht.. is groter dan dat iemand zijn katje dat hij van de buren heeft niet laat helpen.

En mensen die zeggen: een raskat of niets.. Die nemen dan maar gewoon niets.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 20:29

Een oor ontsteking noem ik ook wel iets heel anders..
Dat is het zelfde als een dier enten tegen een ziekte. Dat betekend niet per definitie dat het dier het dan niet kan krijgen..
Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan er echt niet bij dat dit even voor het plezier gedaan word.. Zijn het raskatten met stambomen, testen en dergelijke? Vullen de dieren elkaar aan? Want het is de kater van je zus, zei je. Dus dat komt op mij meer over zo van ik heb een poes, zij een kater. Er hebben zich wat mensen gemeld die het wel zouden willen(waar er overigens altijd wel van af zullen haken) dus laten we het maar doen. Of in ieder geval als de dierenarts geen risico in het niesziekte verhaal ziet..
Dat komt op mij over op gewoon vermeerderen omdat het kan.
Even een nestje fokken is prijzig hoor. Ik neem aan dat je de kittens laat chippen, ontwormen, enten ontvlooien. Voert. Dat het ontzettend veel tijd en geld kost?
En dan gaat alles nog goed. Wat als er mensen afhaken en er kittens overblijven?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 20:31

Ik zou het absoluut niet doen. Dan kan je beter naar een andere maine coon kater op zoek. zullen bij andere fokkers best wel goedgekeurde dekkaters zijn. Alleen zit daar een prijskaartje aan. En ik zou de kater castreren zodat hij ook niet per ongeluk een andere kat kan dekken en ook geen last krijgt van zijn hormonen

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:21

Ts ook met maine coons kan je niet zomaar een kater op een poes zetten. Zoals elk ras heeft dit ras zijn erfelijke ziektes. Als je een nestje wil lijkthet me verstandig om jullie poes eerst goed te laten testen. En daarna er een kater bij te zoeken die getest is.
Qua testen is er ook nog veel verschil, sommige fokkers testen op 1 of 2 dingen. Andere op meer dan 5. Dat laatste heeft uiteraard mijn voorkeur. Zorgvuldig fokken kost alleen wel een hoop geld.

Het topic komt op mij een beetje over alsof jullie een pretnestje maine coons willen fokken, wat ook gewoon ordinair vermeerderen is.

@ elenaMM77. Jouw redenatie dat mensen hun raskat niet laten steriliseren omdat ze daar geen dure kat voor hebben vind ik nogal vreemd. Ook al heb je een raskat, dan nog heb je echt geen zin om met een open en sproeiende kater in huis te zitten. Plus dat GOEDE fokkers hun kittens ook verkopen met contract waarin staat dat er niet mee gefokt mag worden (of mensen zich daar aan houden is natuurlijk een 2e).
Ook met je redenatie dat we moeten stoppen met het fokken van raskatten zodat mensen die een kat willen wel overmoetrn gaan op de asielkatten vind ik een krome. Punt 1 willen deze mensen misschien ook alleen maar een kitten en gaan ze alsnog niet voor een asielkat. Punt 2: met deze redenatie zouden we ook moeten stoppen met het fokken van paarden en 1st zorgen dat alle marktpaardjes en overschot aan shetjes een huis krijgen. Maar goed het zou natuurlijk kunnen dat je deze mening bent toe gedaan.

ik ben zelf een enorme maine coon liefhebber, maar worstel wel altijd met het dillema dat er zoveel katten in het asiel zitten, versus graag een maine coon willen hebben. Maar ik heb inmiddels mijn 2e afdank maine coon. 1e uit asiel, 2e gratis gekregen van iemand die er vanaf wilde. Dus dilemma heeft zichzelf opgelost.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:45

Knuffeldier..
dat argument ligt in het verlengde van dat je geen nestje mag nemen, omdat er dan weer veel meer katten op de wereld komen met mensen die hun dieren niet laten helpen.

Dat is in de wereld van de raskatten minstens net zo'n issue als in de niet raskatten. Daarnaast gaat de fokker, maar om de koper, immers die zal iets of niets doen.. Je kunt een kat met 10 contracten verkopen.. Maar eens verkocht kun je zo'n contract gewoon verscheuren, want het heeft geen enkele waarde.. net zo min als dat met paarden het geval is..

daarnaast kan een koper gewoon een kater met papieren van net zo'n persoon op de poes zetten, et voila gewoon een nestje met papier voor de volgende generatie..

Dat je alleen bij 'goede fokkers' zou moeten kopen, mee eens.. Die mogen dan blijven bestaan.. Maar dat is gewoon niet het geval.. Heel veel eigenaren van raskatten nemen een keer een nestje.. Net zoals vele van niet raskatten een keer een nestje..

1. ze willen misschien een kitten.. Waarom moet dit dan alleen gelden voor raskatliefhebbers? Waarom mag je dan bij een gewonen HTK die keuze niet maken.. Recht uit het nest heb je meer info dan van een asiel, waar iemand al opmerkte er een hoop narigheid vandaan komt.. Waarom moet je dan bij een HTK een redder zijn en persee een asielkat nemen? En als je een raskat wilt, mag je gewoon een kitten halen uit een nest.
2. Inderdaad, er is ook genoeg overschot van kneusjes in de paardenwereld.. Mijn eigen pony is een kruising tussen een papierloze arabier en een niemanddalletje.. Beestje heeft Z gelopen, L gesprongen en L samengesteld.

Maar als je specifiek wilt zeggen.. Je moet maar naar een asiel gaan voor een HTK en geen nestje zelfs nemen als je bij voorbaat al baasje hebt want er zijn al genoeg katten.. Er zijn idd al genoeg katten.. Dus waarom dan wel blijven fokken met raskatten? Omdat mensen een raskat willen?
WAarom dan wel raskatten toestaan.. Maar als iemand een HKT kitten wil, dan is het ineens taboe.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:56

elenaMM77 schreef:
Knuffeldier..
dat argument ligt in het verlengde van dat je geen nestje mag nemen, omdat er dan weer veel meer katten op de wereld komen met mensen die hun dieren niet laten helpen.

Dat is in de wereld van de raskatten minstens net zo'n issue als in de niet raskatten. Daarnaast gaat de fokker, maar om de koper, immers die zal iets of niets doen.. Je kunt een kat met 10 contracten verkopen.. Maar eens verkocht kun je zo'n contract gewoon verscheuren, want het heeft geen enkele waarde.. net zo min als dat met paarden het geval is..

daarnaast kan een koper gewoon een kater met papieren van net zo'n persoon op de poes zetten, et voila gewoon een nestje met papier voor de volgende generatie..

Dat je alleen bij 'goede fokkers' zou moeten kopen, mee eens.. Die mogen dan blijven bestaan.. Maar dat is gewoon niet het geval.. Heel veel eigenaren van raskatten nemen een keer een nestje.. Net zoals vele van niet raskatten een keer een nestje..

1. ze willen misschien een kitten.. Waarom moet dit dan alleen gelden voor raskatliefhebbers? Waarom mag je dan bij een gewonen HTK die keuze niet maken.. Recht uit het nest heb je meer info dan van een asiel, waar iemand al opmerkte er een hoop narigheid vandaan komt.. Waarom moet je dan bij een HTK een redder zijn en persee een asielkat nemen? En als je een raskat wilt, mag je gewoon een kitten halen uit een nest.
2. Inderdaad, er is ook genoeg overschot van kneusjes in de paardenwereld.. Mijn eigen pony is een kruising tussen een papierloze arabier en een niemanddalletje.. Beestje heeft Z gelopen, L gesprongen en L samengesteld.

Maar als je specifiek wilt zeggen.. Je moet maar naar een asiel gaan voor een HTK en geen nestje zelfs nemen als je bij voorbaat al baasje hebt want er zijn al genoeg katten.. Er zijn idd al genoeg katten.. Dus waarom dan wel blijven fokken met raskatten? Omdat mensen een raskat willen?
WAarom dan wel raskatten toestaan.. Maar als iemand een HKT kitten wil, dan is het ineens taboe.

Ik denk, ofja mijn mening is; niet dat HKT katten zo'n slecht idee zijn. In tegen deel. Maar in dit geval is er een overweging om twee dieren bij elkaar te gooien. En naar mijn idee is het enige waar er nog over na gedacht word, of dat de niesziekte een probleem is of kan worden. Een nestje maken, met een raskat of een HTK kat is meer dan twee dieren bij elkaar gooien omdat ze leuk zijn. Ze moeten elkaar duidelijk kunnen verbeteren/aanvullen. Die indruk krijg ik niet bij TS. Buiten het feit dat de dieren bij elkaar moeten passen, zouden ze ook getest moeten worden. Het is niet voor niets dat bij goede rasverenigingen de dieren beiden getest moeten worden. Een hengst moet ook goedgekeurd worden. Daar zijn gewoon testen en shows voor. Om zo gezonde en goede dieren te fokken. Niet omdat het kan en leuk is een nestje bij elkaar ''maken''.
Dat is de reden dat mijn twee HTK katten gecastreerd zijn, de poes gesteriliseerd is. En dat mijn reu met stamboom(nu 9 weken) voorlopig nog intact blijft.
En het kan zijn dat knuffeldier niet het zelfde bedoeld. Maar ik heb het idee dat zij hier het zelfde over denkt. Zo niet hoor ik dat graag, maar blijft bovenstaande wel mijn mening.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 00:52

Als we dan toch de vergelijking met paarden gaan maken - wat TS wil doen is het equivalent van "ik heb een merrie van een bepaald ras, en de buurman heeft toevallig een hengst van dat ras, laat ik ze samengooien"

De vergelijking met paarden gaat nochtans niet geheel op vind ik. Paarden hebben een gebruiksdoel. Ja, er zijn een hoop papierloze shets en HTK pony's en daar is een overschot van - ik ben dus net zo sterk tegen het vermeerderen daarvan. Maar geheel stoppen met fokken van paarden, nee. Paarden hebben zoals ik al zei een gebruiksdoel, en goed gefokte paarden zijn nuttig voor die doelen. Wil je ambitieus menwedstrijden rijden, ga je op zoek naar kwalitatief gefokte tuigers; heb je een liefde voor gangenpaarden, ga je op zoek naar een mooie Ijslander of RMH oid om urenlang door de bossen te tölten etc :D die doelen zijn vaak gewoonweg niet te bereiken met een geredde Shet van een opvangstichting.

Katten zijn katten, en behalve het uiterlijk verschillen raskatten nauwelijks van HTK katten. Het argument "ja maar ik wil per sé een Ragdoll want die zijn zo makkelijk en tam" (bijvoorbeeld) vind ik kul, want als je in een asiel adopteert kun je ook gewoon een kat uitkiezen die precies aan die beschrijving voldoet, een goede stichting kan je precies vertellen wat voor karakter elke kat heeft. Zeker als je adopteert vanuit een gastgezin. Het enige echte verschil is het mooie uiterlijk van raskatten. Persoonlijk zou ik zelf nooit een kitten meegeven aan mensen die alleen een raskat goed genoeg vinden, en geen HTK kitten in huis zouden willen :o maar dat is weer een andere discussie.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 01:13

kiwiwitje schreef:
En het kan zijn dat knuffeldier niet het zelfde bedoeld. Maar ik heb het idee dat zij hier het zelfde over denkt. Zo niet hoor ik dat graag, maar blijft bovenstaande wel mijn mening.

voor mij leest het alsof ze instemt met de mening dat je niet een nestje met een HKT kat moet nemen omdat er al genoeg katten rondlopen.. Je zou er dan een uit een asiel moeten nemen.

dat je niet met de kat van TS zou moeten willen fokken, dus dit specifieke dier.. staat voor mij buiten kijf.. niet omdat het geen papieren heeft, niet omdat je niet weet of het een match is (want dan wordt er gewoon een HKT geboren ook prima wat mij betreft), maar door het feit dat als een kat eenmaal niesziekte gehad heeft, daarna geent of niet, het virus vaak aanwezig blijft.. Niet alleen bij de kat maar ook de plek waar de kat woonde ten tijde van de ziekte.. tenzij het echt op de juiste manier allemaal gereinigd is.. Persoonlijk zou ik het risico van deze kat met kittens niet nemen en ik zou geen kat uit een woning willen hebben zelf waar recent (weet niet of het binnen 1-2 jaar terug was.. dat is voor mij te recent) niesziekte geheerst heeft..

Ik heb een bijna 20 jarige kat thuis zitten.. dan kun je enten wat je wilt, maar die lopen toch wat meer risico om iets op te lopen en aan de gevolgen te overlijden..

Ik heb zelf in november 2 kittens uit het asiel genomen, als aanspraak voor mijn 13 jarige die niet meer buiten komt nu en twee zodat ze ook wat aan elkaar hebben.

alles leuk en aardig met wat uit het asiel halen.. Maar binnen twee dagen bleek het katertje niesziekte te hebben. Heeft mijn oude kat dan ook aangestoken.. arme beest was haar hele stem kwijt.. gelukkig dan maar dat ze zelf doof is en waarschijnlijk geen idee had dat haar gesnerp niet overgebracht werd.. Het andere kitten bleek ook niet helemaal fris te zijn, maar dat leek geen niesziekte

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 01:24

elenaMM77 schreef:
kiwiwitje schreef:

voor mij leest het alsof ze instemt met de mening dat je niet een nestje met een HKT kat moet nemen omdat er al genoeg katten rondlopen.. Je zou er dan een uit een asiel moeten nemen.

dat je niet met de kat van TS zou moeten willen fokken, dus dit specifieke dier.. staat voor mij buiten kijf.. niet omdat het geen papieren heeft, niet omdat je niet weet of het een match is (want dan wordt er gewoon een HKT geboren ook prima wat mij betreft), maar door het feit dat als een kat eenmaal niesziekte gehad heeft, daarna geent of niet, het virus vaak aanwezig blijft.. Niet alleen bij de kat maar ook de plek waar de kat woonde ten tijde van de ziekte.. tenzij het echt op de juiste manier allemaal gereinigd is.. Persoonlijk zou ik het risico van deze kat met kittens niet nemen en ik zou geen kat uit een woning willen hebben zelf waar recent (weet niet of het binnen 1-2 jaar terug was.. dat is voor mij te recent) niesziekte geheerst heeft..

Ik heb een bijna 20 jarige kat thuis zitten.. dan kun je enten wat je wilt, maar die lopen toch wat meer risico om iets op te lopen en aan de gevolgen te overlijden..

Ik heb zelf in november 2 kittens uit het asiel genomen, als aanspraak voor mijn 13 jarige die niet meer buiten komt nu en twee zodat ze ook wat aan elkaar hebben.

alles leuk en aardig met wat uit het asiel halen.. Maar binnen twee dagen bleek het katertje niesziekte te hebben. Heeft mijn oude kat dan ook aangestoken.. arme beest was haar hele stem kwijt.. gelukkig dan maar dat ze zelf doof is en waarschijnlijk geen idee had dat haar gesnerp niet overgebracht werd.. Het andere kitten bleek ook niet helemaal fris te zijn, maar dat leek geen niesziekte

Dat is altijd het handige aan een tekst. Ik snap indd dat jij het zo oppakt nu ik het nog eens lees. Ach dat helpt ze zelf vast de wereld uit. :p

Catnip; mijn punt was niet perse het vergelijken met paarden, maar meer dat dieren getest worden of ze hun genen wel over moeten brengen. Daar bedoel ik niet mee dat een goed overwogen htk nestje niet kan. Alleen dat ik het bijzonder vind dat er nu, behalve de niesziekte, gewoon twee katten bij elkaar gegooid gaan worden. Die dus het uiterlijk hebben van een raskat. Ik vermoed geen papieren of testen gedaan zijn. En niet omdat ik vind dat alleen met stamboom /papieren gefokt mag worden. Absoluut niet. Maar ik zou het niet gek vinden als de testen die bij het ras of de veelvoorkomende aandoeningen wel getest worden voordat je fokt. En dat je kijkt of de dieren elkaar verbeteren/ aanvullen. En ik krijg de indruk dat dat hier niet gedaan word...

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 02:42

Komt erop neer, ongeacht de verschillende redenen, dat we het allemaal met elkaar eens zijn - TS kan beter niet met haar kat fokken. Toch?

En TS; om op je vraag te antwoorden, ja jouw kat kan ondanks de inenting nog steeds niesziekte krijgen. Een inenting tegen niesziekte is, net zoals andere inentingen, niet heilig.

Mijn katten zijn ook ingeënt, maar als ik een kat in opvang heb met niesziekte gaat alles hier in lockdown. Kleren wisselen, ontsmetten tot je erbij neervalt etc. (en natuurlijk de kat met niesziekte hermetisch afgesloten van mijn eigen katten)
Juist omdat de inenting geen 100% garantie biedt :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:28

Ha kort gezegd wel haha.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:48

Ts, ik zou het risico niet nemen en op zoek gaan naar een andere kater.

Niesziekte mag niet te licht over gedacht worden, eens gehad, altijd een drager. Mijn katten zijn altijd geënt en zelfs toen kregen ze het nog. Wel in een mildere vorm, maar toch waren ze er ziek van.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 09:52

Ik ga op de rest niet eens meer reageren, blijkbaar weten jullie precies hoe en wat ik wil gaan fokken met mijn kat. Helemaal prima!

@Catnip, bedankt voor het antwoord op mijn vraag.

@Tallie1979
Bedankt voor de reactie op mijn vraag, waar dit topic voor diende! Daar heb ik wat aan. :)

Qua verdere ziektes ga ik het er wel met mijn dierenarts over hebben

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:37

elenaMM77 schreef:
kiwiwitje schreef:

Ik ben er op tegen dat er 2 katten simpelweg bij elkaar gegooid worden omdat het nu eenmaal zou leuk is om zelf een nestje te hebben. Dit geldt zowel voor htk katten als raskatten. En zeker bij raskatten vind ik dit nog meer een issue omdat daar toch een stuk meer erfelijke ziektes inzitten dan bij HTK katten. Plus dat het me erg tegen staat dat als je niet test op aandoeningen dat er vervolgens wel rond de 300 euro voor zo een kitten gevraagd word alleen maar omdat ie lang haar heeft.

En, ik ben inderdaad van mening dat je niet zelf aan een nestje HTK katten moet beginnen om de simpele reden dat er al zoveel zijn. Dat wil nog niet zeggen dat je perse een kitten uit het asiel moet halen, want al de kittens die bij particulieren geboren worden moeten ook een plekje hebben. Plus dat er in asielen ook nog steeds een hoop rond loopt met ziektes. En er niks mee dat je als eigenaar gewoon een gezond beestje wilt zonder issues.

Ik geef toe dat het inderdaad wel enigszins hypocriet is dat ik wat dat betreft bij raskatten een andere mening toe gedaan ben. Daar heb ik geen problemen mee als mensen een nestje fokken, mits beide ouders uitgebreid getest zijn, en dan ben je meer dan 1000 euro kwijt. Maar ook daarvoor geldt dat ik vind dat je zelf eens even flink achter de oren moet krabben of je daar inderdaad aan moet willen beginnen omdat er daar ook al aardig wat van rondlopen en wat mij betreft ook wel meer de rem op mag. Als je alleen al kijkt op marktplaats hoeveel herplaatsers er aan geboden worden.

Maar goed, ik vind dat het houden van dieren sowieso wat aan banden gelegd zou moeten worden. Het is nu gewoon te makkelijk om maar te vermederen, of bv elk jaar je kat weer in te wisselen/dumpen voor een nieuw kitten.
Ik denk dat we het uiteindelijk redelijk met elkaar eens zijn dat alles terug te brengen is op een stukje bewust zijn en verantwoordelijkheid nemen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:13

TS, misschien is het verstandig eerst even informatie in te winnen bij de rasvereniging. Bij het fokken van raskatten komt over het algemeen wel wat bij kijken. :)
Zo moeten bijvoorbeeld de alle poezen eerst een snaptest ondergaan om kattenaids en kattenleukemie uit te sluiten voordat ze naar een dekkater mogen. Daarnaast is het ook handig te testen op andere erfelijke ziektes die bij het ras (veel) voorkomen. Mits deze te testen zijn, FIP is dat helaas niet.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:51

Citaat:
En zeker bij raskatten vind ik dit nog meer een issue omdat daar toch een stuk meer erfelijke ziektes inzitten dan bij HTK katten. Plus dat het me erg tegen staat dat als je niet test op aandoeningen dat er vervolgens wel rond de 300 euro voor zo een kitten gevraagd word alleen maar omdat ie lang haar heeft.

Dit is niet helemaal waar want het lijkt meer voor te komen simpel omdat een HTK vaak niet getest worden op erfelijke afwijkingen en een raskat wel mits je een serieuze fokker hebt en het daardoor aan het licht komt.
Een HTK kan ook zomaar dood neervallen omdat die b.v. HCM heeft,ook komen daar dezelfde erfelijke afwijkingen voor maar dan sterft/word ziek de HTK gewoon en wordt er verder niets mee gedaan.
Wil je het goed doen als fokker dan ben je inderdaad vele honderden euro's kwijt aan het testen van je fokpoes/kater per stuk jaarlijks en dan heb ik het niet alleen over de snaptest Felv/Fiv wat die kost maar een paar tientjes.
Dan heb ik het over HCM/PKD/CIN echografisch bij een specialist en eenmalig via DNA GSD4 en PKdef alle hiervoor genoemde erfelijke aandoeningen komen veel voor bij de Maine Coon, maar denk ook aan pattella luxatie.
Naast alle testen doet de kater als je die zelf niet hebt zijn dingetje natuurlijk ook niet voor niets en kost je dat gemiddeld de prijs van een kitten.
Van de kater verwacht ik dat hij ook netjes op alles is getest net als mijn poezen en dat je daar de papieren van mag inzien en een kopie van krijgt.
Over het eerder genoemd probleem van het niet werken van het contract dat mensen ondanks de uitdrukkelijke wens van de fokker niet te fokken met het kitten om wat voor reden dan ook is te verhelpen om de kittens geholpen te laten verhuizen d.m.v. vroegcastratie.