Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
WiancaR schreef:kiwiwitje schreef:Maar waarom zou je het risico lopen?
Ze zegt toch juist dat ze niet gaat fokken als ze ook maar enigszins het risico loopt op zieke kittens? Dus dat onnodige risico wil ze juist niet en daarom wint ze advies in.
Christiene schreef:Iemand die een raskat zoekt kijkt niet snel in een asiel lijkt mij...
Probleem is er en jullie hebben gelijk daarmee maar omdst nou bij ts te zeggen. Minder nesten van htk katten.. oeps neste enzo. Is natuurlijk wel beter.
elenaMM77 schreef:Knuffeldier..
dat argument ligt in het verlengde van dat je geen nestje mag nemen, omdat er dan weer veel meer katten op de wereld komen met mensen die hun dieren niet laten helpen.
Dat is in de wereld van de raskatten minstens net zo'n issue als in de niet raskatten. Daarnaast gaat de fokker, maar om de koper, immers die zal iets of niets doen.. Je kunt een kat met 10 contracten verkopen.. Maar eens verkocht kun je zo'n contract gewoon verscheuren, want het heeft geen enkele waarde.. net zo min als dat met paarden het geval is..
daarnaast kan een koper gewoon een kater met papieren van net zo'n persoon op de poes zetten, et voila gewoon een nestje met papier voor de volgende generatie..
Dat je alleen bij 'goede fokkers' zou moeten kopen, mee eens.. Die mogen dan blijven bestaan.. Maar dat is gewoon niet het geval.. Heel veel eigenaren van raskatten nemen een keer een nestje.. Net zoals vele van niet raskatten een keer een nestje..
1. ze willen misschien een kitten.. Waarom moet dit dan alleen gelden voor raskatliefhebbers? Waarom mag je dan bij een gewonen HTK die keuze niet maken.. Recht uit het nest heb je meer info dan van een asiel, waar iemand al opmerkte er een hoop narigheid vandaan komt.. Waarom moet je dan bij een HTK een redder zijn en persee een asielkat nemen? En als je een raskat wilt, mag je gewoon een kitten halen uit een nest.
2. Inderdaad, er is ook genoeg overschot van kneusjes in de paardenwereld.. Mijn eigen pony is een kruising tussen een papierloze arabier en een niemanddalletje.. Beestje heeft Z gelopen, L gesprongen en L samengesteld.
Maar als je specifiek wilt zeggen.. Je moet maar naar een asiel gaan voor een HTK en geen nestje zelfs nemen als je bij voorbaat al baasje hebt want er zijn al genoeg katten.. Er zijn idd al genoeg katten.. Dus waarom dan wel blijven fokken met raskatten? Omdat mensen een raskat willen?
WAarom dan wel raskatten toestaan.. Maar als iemand een HKT kitten wil, dan is het ineens taboe.
kiwiwitje schreef:En het kan zijn dat knuffeldier niet het zelfde bedoeld. Maar ik heb het idee dat zij hier het zelfde over denkt. Zo niet hoor ik dat graag, maar blijft bovenstaande wel mijn mening.
elenaMM77 schreef:kiwiwitje schreef:En het kan zijn dat knuffeldier niet het zelfde bedoeld. Maar ik heb het idee dat zij hier het zelfde over denkt. Zo niet hoor ik dat graag, maar blijft bovenstaande wel mijn mening.
voor mij leest het alsof ze instemt met de mening dat je niet een nestje met een HKT kat moet nemen omdat er al genoeg katten rondlopen.. Je zou er dan een uit een asiel moeten nemen.
dat je niet met de kat van TS zou moeten willen fokken, dus dit specifieke dier.. staat voor mij buiten kijf.. niet omdat het geen papieren heeft, niet omdat je niet weet of het een match is (want dan wordt er gewoon een HKT geboren ook prima wat mij betreft), maar door het feit dat als een kat eenmaal niesziekte gehad heeft, daarna geent of niet, het virus vaak aanwezig blijft.. Niet alleen bij de kat maar ook de plek waar de kat woonde ten tijde van de ziekte.. tenzij het echt op de juiste manier allemaal gereinigd is.. Persoonlijk zou ik het risico van deze kat met kittens niet nemen en ik zou geen kat uit een woning willen hebben zelf waar recent (weet niet of het binnen 1-2 jaar terug was.. dat is voor mij te recent) niesziekte geheerst heeft..
Ik heb een bijna 20 jarige kat thuis zitten.. dan kun je enten wat je wilt, maar die lopen toch wat meer risico om iets op te lopen en aan de gevolgen te overlijden..
Ik heb zelf in november 2 kittens uit het asiel genomen, als aanspraak voor mijn 13 jarige die niet meer buiten komt nu en twee zodat ze ook wat aan elkaar hebben.
alles leuk en aardig met wat uit het asiel halen.. Maar binnen twee dagen bleek het katertje niesziekte te hebben. Heeft mijn oude kat dan ook aangestoken.. arme beest was haar hele stem kwijt.. gelukkig dan maar dat ze zelf doof is en waarschijnlijk geen idee had dat haar gesnerp niet overgebracht werd.. Het andere kitten bleek ook niet helemaal fris te zijn, maar dat leek geen niesziekte
elenaMM77 schreef:kiwiwitje schreef:En het kan zijn dat knuffeldier niet het zelfde bedoeld. Maar ik heb het idee dat zij hier het zelfde over denkt. Zo niet hoor ik dat graag, maar blijft bovenstaande wel mijn mening.
voor mij leest het alsof ze instemt met de mening dat je niet een nestje met een HKT kat moet nemen omdat er al genoeg katten rondlopen.. Je zou er dan een uit een asiel moeten nemen.
dat je niet met de kat van TS zou moeten willen fokken, dus dit specifieke dier.. staat voor mij buiten kijf.. niet omdat het geen papieren heeft, niet omdat je niet weet of het een match is (want dan wordt er gewoon een HKT geboren ook prima wat mij betreft), maar door het feit dat als een kat eenmaal niesziekte gehad heeft, daarna geent of niet, het virus vaak aanwezig blijft.. Niet alleen bij de kat maar ook de plek waar de kat woonde ten tijde van de ziekte.. tenzij het echt op de juiste manier allemaal gereinigd is.. Persoonlijk zou ik het risico van deze kat met kittens niet nemen en ik zou geen kat uit een woning willen hebben zelf waar recent (weet niet of het binnen 1-2 jaar terug was.. dat is voor mij te recent) niesziekte geheerst heeft..
Ik heb een bijna 20 jarige kat thuis zitten.. dan kun je enten wat je wilt, maar die lopen toch wat meer risico om iets op te lopen en aan de gevolgen te overlijden..
Ik heb zelf in november 2 kittens uit het asiel genomen, als aanspraak voor mijn 13 jarige die niet meer buiten komt nu en twee zodat ze ook wat aan elkaar hebben.
alles leuk en aardig met wat uit het asiel halen.. Maar binnen twee dagen bleek het katertje niesziekte te hebben. Heeft mijn oude kat dan ook aangestoken.. arme beest was haar hele stem kwijt.. gelukkig dan maar dat ze zelf doof is en waarschijnlijk geen idee had dat haar gesnerp niet overgebracht werd.. Het andere kitten bleek ook niet helemaal fris te zijn, maar dat leek geen niesziekte
Citaat:En zeker bij raskatten vind ik dit nog meer een issue omdat daar toch een stuk meer erfelijke ziektes inzitten dan bij HTK katten. Plus dat het me erg tegen staat dat als je niet test op aandoeningen dat er vervolgens wel rond de 300 euro voor zo een kitten gevraagd word alleen maar omdat ie lang haar heeft.