Hond bijna op zijn einde. Hoe hier mee omgaan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

c_esther

Re: Hond bijna op zijn einde. Hoe hier mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 20:30

We gaan morgen bellen om een afspraak te maken om foto's te maken.. Pillen tegen plassen werken helemaal niet Helaas.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:39

sigrid1182 schreef:
Je moet kijken of je hond nog een hondwaardig bestaan heeft.

Voor mij zou incontinentie ontlasting reden zijn om. Te laten inslapen.

Das niet meer dierwaardig....

Maar uiteraard wel juiste diagnose, en geen optie op verbetering meer.

Kirrr schreef:
Eerlijk, ik zou er ook niet meer teveel centen in steken.
Kans is groot dat er niks te vinden is of als er iets te vinden is het niet op te lossen is of heel erg duur zal zijn.
Jullie hebben hem uit het asiel gehaald en daarmee een goed leven gegeven (veronderstel ik).
Liever humaan laten inslapen dan nog maanden aanmodderen.
Zeker als je aangeeft het financieel niet te breed te hebben. Ik vind dat je jezelf daarover helemaal niet schuldig hoeft te voelen.
Succes met de beslissing.

Sluit ik me volledig bij aan.
Onze hond hebben we in laten slapen toen we merkten dat ze geen plezier meer in het leven had. Ze had diverse ouderdomskwaaltjes.
Moest soms overgeven, werd incontinent en keek ons dan schuldbewust aan.
Normaliter maakte ze ons 's nachts wakker als ze eruit moest om wat voor reden dan ook, dat deed ze niet meer. Maar ze voelde zich wel schuldig als we het dan 's ochtends tegen kwamen.
Veearts gebeld en die heeft haar thuis in laten slapen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:45

maximuss schreef:
Fysio voor een onduidelijk neurologisch probleem is gevaarlijk.

Doe ff normaal, wij zijn geen prutsers, maar goed opgeleide mensen die weten wat
ze doen, hoor.

Wellicht is met fysio wel duidelijk een richten te vinden waarin gezocht moet worden,
en kan de fysio met secundaire problemen wel al een hoop ongemakken voor de hond
wegnemen/verminderen.

Ik zeg niet dat dit probleem door een fysio op te lossen is, maar misschien kan die je
wel helpen in de juiste richting te zoeken...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:47

c_esther schreef:
We gaan morgen bellen om een afspraak te maken om foto's te maken.. Pillen tegen plassen werken helemaal niet Helaas.

Wat rot. Sterkte!

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:02

Voor een grotere hond is 11 wel oud. Als een hond incontinent is, zoveel pijn heeft, niet op medicatie reageert en geen hondwaardig bestaan meer heeft, zou ik zeker overwegen om hem in te laten slapen. Helaas worden de meeste honden niet veel ouder.

Citaat:
Grote honden worden gemiddeld tien jaar oud en kleine hondjes gemiddeld 14 jaar. Maar ook hier zijn er terug verschillen wat betreft ras.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:31

@ rindin: maakt niet uit hoe goed opgeleid jullie zijn, een fysio bij een neurologisch probleem waar nog geen diagnose/ medische beeldvorming van gemaakt is, is gevaarlijk...En dat is de mening van enkele van jouw collega's.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:34

Is het een volledige reu? Kan net zo goed een gezwollen prostaat zijn dan.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:53

maximuss schreef:
@ rindin: maakt niet uit hoe goed opgeleid jullie zijn, een fysio bij een neurologisch probleem waar nog geen diagnose/ medische beeldvorming van gemaakt is, is gevaarlijk...En dat is de mening van enkele van jouw collega's.

Dat ligt zo aan de situatie en wat de fysio doet. Als het goed is, doet en fysio niet iets wat niet vertrouwd is...

Maar dat is offtopic, ik begrijp uit de comments dat het de fase van paramedische hulp al lang voorbij is.

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 08:03

tanjaatjuhh schreef:
Is het een volledige reu? Kan net zo goed een gezwollen prostaat zijn dan.

Hij is gecastreerd, als je dat bedoeld met volledig?

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 17:36

Vrijdag foto's laten maken: totaal niks te zien, hij heeft mooie botten etc voor zijn leeftijd.
Echter.. nu nog geen verklaring. Het zou een zenuw kunnen zijn, dit kunnen we verder onderzoeken. Natuurlijk heb ik even doorgevraagd. Mocht het inderdaad een zenuw zijn die bekneld is, moet hij geopereerd worden. Kosten: rond de 4000€ gaf DA aan.

Nu medicatie mee tegen dementie, gedragsproblemen en depressiviteit. Deze geven we hem nu sinds vrijdag. Helaas heeft hij last van de bijwerking braken, waar zowel de hond als wij niet vrolijk van worden. Ontlasting wordt bovendien niet minder. Je ziet dat de hond zich heel ongemakkelijk en schuldig voelt als hij spuugt...

Morgen DA maar weer bellen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 06:45

Deze hond voelt zich beroerd. Is het eerlijk om lang door te gaan?

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 07:04

Santos_05 schreef:
Deze hond voelt zich beroerd. Is het eerlijk om lang door te gaan?

Dat is het lastige.. 's ochtends voelt hij zich schuldig, omdat hij weet dat hij iets gedaan heeft wat eigenlijk niet mag/kan.. De rest van de dag is hij vrolijk en blij.

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 07:28

Als hij zich verder prima voelt ..onze is 14 en doet ook (maar dan heb ik hem te vroeg uitgelaten voor het laatst) ook wel is een een plasje laten lopen in zijn slaap..verder is hij er helemaal bij en nog helemaal geen zin om zijn heerlijke leventje te verlaten..speelt wandelt en wint ook nog een zit wedstrijd bij een dierenwinkel..hoe begeleiden is moeilijk..niet teveel meer prutsen aan een ouder hondje,onze heeft een vetbultje,ook die laten we zitten ,het groeit niet en is niet kwaadaardig.

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 08:41

Ja het is heel dubbel. Het is helaas niet 1 plasje die hij laat lopen. Elke ochtend ongeveer 4 plasjes en 1 tot 8 drollen. Het is dus wel heel veel. Ook als je een paar uur van huis bent doet hij het.
Uitlaten doen we heel veel. Voorheen 3 keer per dag, nu zetten we hem elke 2 uur even buiten op het grasveldje voor de deur. Echter doet hij dan nauwelijks wat..

Het is dus een hele opgave om alles op te ruimen. Merk ook dat we er nu wel echt zat van worden.. Maar andere momenten is hij nog lekker vrolijk...

Zo moeilijk...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:57

Het is heel logisch dat je er zat van word hoor.Maar dan denk je weer,hij kan er niks aan doen.
Ik had een oude hond die wel 2 tot 3 x per nacht naar buiten moest om te poepen en plassen.Gelukkig gaf zij het wel aan,maar ik zat met gebroken nachten en werd het ook zat.Maar dan dacht ik ook weer,ze kan er niks aan doen.Maar leuk is anders.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:06

Onze kat heeft het ook gehad. Alles laten lopen en alles gaat stinken.

Meerdere onderzoeken, werd magerder en magerder, reageerde niet op antibiotica en pijnstillers..... dus toch besloten dat het alleen nog maar beperkt levensverlengend was (hij had ook pijn, dus dat maakte de beslissing uiteindelijk makkelijker).

Ben benieuwd wat de DA zegt, want hoe cru ook... het houdt een keer op (alleen wil je zelf die beslissing niet nemen).

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 09:20

Inderdaad, je wordt het zat, maar hondje kan er niks aan doen.
Dierenarts heeft nu aangegeven dat enkel nog wat medicatie valt uit te proberen. Medicatie die vooral gericht is op dementie en gedragsproblemen, ondanks dat hier niet direct aanleiding toe is..

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 07:14

Misschien helpt t ..je wil een hond liever nog niet kwijt,ik denk dat je zelf wel merkt als hij niet meer wil,
inslapen is gelijk zo radicaal..gaat vast goed komen met juiste medicatie

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:22

Ik heb je een pb gestuurd :)

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 11:16

Bedankt voor alle reacties trouwens! :)

Vandaag heb ik weer telefonisch contact met de DA.

@Kainda, ik neem je tip mee :)

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 09:19

Zojuist opnieuw contact gehad met de DA, ze gaat een nieuw medicijn voorschrijven.. Het is momenteel gewoon proberen of er iets aanslaat.

Van Kainda kreeg ik de tip om medicijn/voedingssupplement Cholodin te gebruiken.. Zijn er wellicht mensen die hier ervaring mee hebben?

DA gaf aan dat dit zeker te proberen valt, dat het in ieder geval geen kwaad kan, maar zij het niet in de kliniek heeft.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 23:33

Verhaal klinkt bekend...

Onze hond van 17 werd ook incontinent. Mede doordat hij dement was, maar ook doordat hij vermoedelijk meerdere kleine hernia's in zijn rug heeft gehad die wij niet opgemerkt hebben... Dat krijg je met een ouwe taaie rakker die gewoon door jaagt, en vooral niks laten merken. Maar door de rugpijn liep hij dus minder en ging hij van zich af poepen en plassen.

We hebben verschillende soorten pijnstillers geprobeerd, volgensmij praktisch alle soorten :')

Maar niets heeft geholpen. Uiteindelijk hebben we besloten om hem in te slapen omdat het duidelijk was dat hij pijn had. Daar naartoe werken is geen manier voor, hoe dan ook doet het pijn om je viervoeter in te slapen. Maar het idee dat het beestje geen pijn meer heeft is daarin wel een verlossing en opluchting

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 00:14

Ik zou vooral doen wat goed voelt.. jij kent je hondje het beste. Voelt hij/zij zich op deze manier nog echt gelukkig, elke dag aan de medicijnen? 11 is een hele mooie leeftijd. Maar het blijft ontzettend moeilijk.

In ieder geval veel sterkte met je keuze TS.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 00:36

Geef je hem in huis ook een lage bak met bijv houtkorrels waarin hij mag poepen en plassen?
Dan hoeft hij zich niet zo schuldig te maken.

Wat zegt de kweek van zijn urine? Echo van de buik?

Poept normaal?