Nobivac Lepto 4 inenting, wel of niet doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Nobivac Lepto 4 inenting, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:17

Afgelopen jaar in gelderland best een aantal mensen Weil opgelopen bij een populaire zwemplas. Nadeel is dat Weil steeds meer toeneemt ook de nieuwe varianten. Daardoor is het risico op weil ook steeds groter helaas,

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:23

Weil is zeker geen weinig voorkomend probleem. Dus niet enten zou ik niet doen. Maar het goed bespreken met je dierenarts naar de mogelijkheden, denk dat je daar een zinniger antwoord krijgt dan op een forum :)

DanonePower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 15:51

Wilawander schreef:
Weil is zeker geen weinig voorkomend probleem. Dus niet enten zou ik niet doen. Maar het goed bespreken met je dierenarts naar de mogelijkheden, denk dat je daar een zinniger antwoord krijgt dan op een forum :)

Dat zou je idd verwachten, maar de ene dierenarts weet het niet. Denkt dat het met een ander merk goed gaat. Maar garanderen dat het goed gaat doet ze niet. Ook geen garantie dat die niet dood gaat aan de anafylactische shock. En de ander zou het gewoon niet doen.
Ik vind het vreemd dat niemand kan vertellen waar het nou aan ligt. Of het nou door de L4 enting ligt of specifiek aan dat merk. De enige zekerheid is de L2 enting. Maar dan heb je de andere 2 bacteriën er niet bij. (Die er steeds meer worden).
Het is gokken.. nieuw merk, zou die daar ook zo op reageren of niet. Als je niet ent, zou die dan weil krijgen. En hoe ernstig zou die het dan krijgen. Ik gok liever niet met een levend dier. Maar niet inenten is ook gewoon gokken.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:56

Wilawander schreef:
Weil is zeker geen weinig voorkomend probleem.

Kan je dat onderbouwen? De cijfers die ik kon vinden zijn juist erg laag. Zelfs als dat maar 10% van alle gevallen is dan heb je het over 140 honden per jaar (in 2014), waarvan de meesten niet ernstig ziek. Dat vind ik echt niet veel. Maar ik hoor het graag als er andere cijfers of verhalen zijn waaruit blijkt dat het landelijk of lokaal wel regelmatig voorkomt. :)

Ik ben overigens niet anti-enten, voor de duidelijkheid.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:06

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:53

Hier is afgelopen jaar afgeraden de honden te laten zwemmen of zelf te zwemmen in de grote vaarten. Omdat er ziekte van weil geconstateerd was. Dus weinig voorkomend wil ik het niet noemen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 19:02

Dani schreef:
Wilawander schreef:

Kan je dat onderbouwen? De cijfers die ik kon vinden zijn juist erg laag. Zelfs als dat maar 10% van alle gevallen is dan heb je het over 140 honden per jaar (in 2014), waarvan de meesten niet ernstig ziek. Dat vind ik echt niet veel. Maar ik hoor het graag als er andere cijfers of verhalen zijn waaruit blijkt dat het landelijk of lokaal wel regelmatig voorkomt. :)

Ik denk dat googlen wel wat oplevert naar cijfertjes kijk ik niet zo maar er waren vorig jaar meerdere ernstigere en minder ernstigere gevallen en daar werd ook voor gewaarschuwd.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 19:18

En dus ook geen meldplicht voor weil dus die cijfertjes zijn niet reeel.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 06:32

Welk ras is de hond en hoeveel kg woog hij toen hij die shock kreeg? Wat is qua gewicht het verschil in die jaren?

Ik probeer maar mee te denken he ;)

Schiet mij nu te binnen dat wij in het asiel kittens maar halve entstof lieten geven ipv net zoveel als volwassen katten. Kittens die dood gingen puur door het enten was niet iets bijzonders. Nadat wij begonnen met extra middelen om de weerstand omhoog te krijgen en de eerste enting per 2 kittens te geven werd het gelukkig een uitzondering dat ze er door overleden

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 07:28

Ik heb hetzelfde dillema en kreeg onderstaand antwoord van mijn dierenarts:

Op de sociale media gaat er inderdaad de ronde dat er iets mis zou zijn met dit vaccin…

Wij kregen deze opmerking al eerder van een andere klant.

We hebben toen de vertegenwoordiger van de firma die ons vaccin levert om raad gevraagd, maar volgens haar is er helemaal niets mis mee.

Wij zelf hebben ook nog geen enkele reclamatie gehad.

Ik wou toch ook nog iets meegeven via deze mail, ik denk de moeite waard om even over na te denken en je zelfs af te vragen of het toch niet beter is om wel tegen leptospirose te vaccineren..

Rattenziekte wordt nog regelmatig gediagnosticeerd in het labo. Honden kunnen hiervan dood gaan of blijvende schade oplopen, vnl. aan de nieren.

Rattenziekte is een zoönose, dit betekent, besmettelijk voor de mens. In het slechtste geval, kan je dus zelf ook ziek worden als je hond rattenziekte krijgt… met alle gevaren van dien..

Er bestaat nog geen test om aan te tonen of er nog voldoende afweerstoffen in het bloed van uw hond aanwezig zijn, om zo de vaccinatie te kunnen uitstellen.

Vaccinatie tegen rattenziekte is volgens ons verplicht voor shows en hondenschool.

Dus gezien het relatief hoge risico op besmetting met rattenziekte van zowel de hond als de eigenaar, zijn wij eerder voorstander om het vaccin wel te geven dan niet.

Het risico op besmetting weegt volgens ons niet op tegen het gevaar van ziek worden/dood gaan door de vaccinatie.

Er is geen enkele firma die er ons al op gewezen heeft dat vaccinatie met L4 gevaarlijk zou zijn. En ondertussen gaat bijna iedere firma over van het ‘oude’ leptovaccin naar het nieuwe.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 07:42

Rattenziekte komt naar mijn mening van alle ziektes waar tegen gevaccineerd wordt wel veel voor en is wel gevaarlijk. De meeste mensen/dierenartsen merken pas dat het waarschijnlijk om de ziekte van Weil gaat als er al serieuze schade is aan lever/nieren. De uitslag van de test laat redelijk lang op zich wachten en wordt daarom bij de acuut slechte honden ook niet altijd uitgevoerd. Ik had deze week toch weer een patiënt die in twee dagen zo ziek was dat inslapen de enige optie nog was. Hij was niet geënt en had de week ervoor met een dode mol gespeeld. Alle symptomen klopten, dus voor mij was hij sterk verdacht van leptospirose. Heb ik hem nog getest? Nee, want al zijn organen hielden ermee op en hij was toch niet meer te redden.
Entreacties zijn meestal door de hulpstoffen. Als ik jou was zou ik dus zeker niet meer de Nobivac L4 gebruiken, maar een ander merk met andere hulpstoffen. Mijn kat verdraagt bijvoorbeeld ook geen Nobivac, maar wel Merial. Daar krijgt ze helemaal geen reactie van.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 07:51

Ik ben ook werkzaam in een dierenartspraktijk (assistente) en heb ook nog geen rare verhalen over de L4 gehoord. Ik zou inderdaad overleggen over de mogelijkheden, inderdaad iets van een dagopname na de vaccinatie? Dan kunnen ze gelijk ingrijpen indien nodig.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:06

Waarom vraag je je dierenarts niet om preventieve medicatie vooraf (bv tavegyl) om zo n reactie uit te sluiten?

Internet staat altijd bol van de wilde verhalen. Maar de goeie komen er niet op natuurlijk. Ik denk niet dat er bij L4 meer reacties zijn dan bij de vroegere lepto. Nobivac is volgens mij de enige met de 4 stammen. L4 komt vaker voor dan gedacht denk ik, maar wordt nog te weinig onderkend.
Wat betreft ontwormen en wormen zien, je ziet ze pas al ze dood zijn en eruit komen. Dus niet ontwormen omdat je ze niet ziet zou ik niet doen. Wormen leven niet voor niets in de darm. Het zijn de eitjes die met de ontlasting naar buiten komen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:20

Dani schreef:
Wilawander schreef:

Zoals gezegd is er idd geen meldplicht , dus cijfers zijn niet betrouwbaar daar tegenover staat dat rattenbestrijding sinds de verantwoordelijkheden anders zijn neergelegd de afgelopen jaren op een laag pitje heeft gestaan.
Vorig jaar hier in het dorp meerder bevestigde plaatsen besmet en meerdere kinderen hebben Weil opgelopen(2 putten, een afwateringskanaal van de maas en nog een spot.)
Jaar daarvoor ook bingo, jaar daarvoor ook en weet van een aantal dorpen om ons heen dat er ook problemen waren met ratten(zeg maar gerust plaag) en gevallen van weil bij mens en dier.
Dus zo weinig voorkomend is het niet, ook niet als je niet dagelijks een bad neemt in rattenzeik.

Deze winter zijn ze hier in de regio eindelijk weer eens iets gaan uitvreten op het gebied van rattenbestreiding....

DanonePower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 22:30

mcsjelle schreef:
Entreacties zijn meestal door de hulpstoffen. Als ik jou was zou ik dus zeker niet meer de Nobivac L4 gebruiken, maar een ander merk met andere hulpstoffen. Mijn kat verdraagt bijvoorbeeld ook geen Nobivac, maar wel Merial. Daar krijgt ze helemaal geen reactie van.

Meestal.. maar ze weten niet welke hulpstoffen, dus kan goed zijn dat die met een ander merk ook zo'n reactie krijgt. Het is die onzekerheid... en ergens denk ik, ik wil wel een ander merk testen. Aan de andere kant, ze kunnen me niet garanderen dat die daarop geen anafylactische shock krijgt en het dan overleefd.

Cemlys schreef:
Waarom vraag je je dierenarts niet om preventieve medicatie vooraf (bv tavegyl) om zo n reactie uit te sluiten?

Internet staat altijd bol van de wilde verhalen. Maar de goeie komen er niet op natuurlijk. Ik denk niet dat er bij L4 meer reacties zijn dan bij de vroegere lepto. Nobivac is volgens mij de enige met de 4 stammen. L4 komt vaker voor dan gedacht denk ik, maar wordt nog te weinig onderkend.
Wat betreft ontwormen en wormen zien, je ziet ze pas al ze dood zijn en eruit komen. Dus niet ontwormen omdat je ze niet ziet zou ik niet doen. Wormen leven niet voor niets in de darm. Het zijn de eitjes die met de ontlasting naar buiten komen.

Wat doet tavegyl? Ik weet wel dat ze met de medicatie tegen die anafylactische shock ze me geen zekerheid bieden dat die niet dood gaat. En dat hoor ik via de telefoon van de dierenarts.

BrittS schreef:
Ik ben ook werkzaam in een dierenartspraktijk (assistente) en heb ook nog geen rare verhalen over de L4 gehoord. Ik zou inderdaad overleggen over de mogelijkheden, inderdaad iets van een dagopname na de vaccinatie? Dan kunnen ze gelijk ingrijpen indien nodig.

2 dierenartsen hebben gezegd dat ik het niet moet doen, dus op dit moment sta ik ook aan die kant. Omdat de kans dat die een anafylactische shock krijgt te groot is, een 2e keer is erger dan de 1e en de kans dat die daaraan overlijd dus ook groot is. Maar ik weet het gewoon niet met die ziekte van weil.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 22:53

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:32

Wilawander schreef:

Denk haast zeker dat een DA "altijd" zal adviseren te enten, praktijkervaringen zijn veel informatiever !!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:35

In iedere bijsluiter staat overduidelijk dat je het niet mag toedienen als er een eerdere allergische reactie is geweest.
Antwoord is dus nogal simpel: nee

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:42

Ik heb de reacties gelezen en hoopte eigenlijk op nog meer duidelijkheid, naar aanleiding van een kennisje van mij (lees onderstaande!!) die niet op bokt zit .....

Vorige week maandag ( 15.5.17) had ik de jaarlijkse controle bij de dierenarts met Beauy
en hij heeft daarbij de enting Nobivac L4 gehad.
Alles oke.
Donderdagochtend(18.5.17) echter kwam ik ‘sochtends bij hem en trof ik een totaal andere hond aan dan ik gewend ben.
Normaal gesproken is hij super blij, wil hij knuffelen en lekker geaaid worden.
Nu liep hij meteen weg, wilde niet komen en aanraken was al helemaal geen optie…
Heb ’s middags contact opgenomen met dierenarts en moest even terug komen,
De D.A heeft beauy nagekeken en constateerde dat het een reactie op de enting was.
Beauy heeft een injectie met pijnstilling gekregen en ik heb ook voor paar dagen pijnstilling meegekregen.

Nu is het echter dinsdag en Beauy blijft ander gedrag vertonen.
Hij wil eigenlijk niet bij je komen, en als hij wel komt is hij heel terughoudend.
Naar hem toe lopen lukt niet want dan loopt hij steeds weg en gaat ergens liggen.
Aaien kan als hij bij je komt wel maar hij blijft dan wel heel oplettend..

Kortom hij is anders dan anders..Beauy is nl een echte knuffelkont en vind geaaid worden heerlijk.

Eten drinken, plassen poepen gaat normaal.

Voorheen nooit een reactie op enting gehad.

Ik twijfel heel erg wat ik moet doen….Moet ik alsnog weer terug naar D.A met dit verhaal ??
Moet ik meer geduld hebben, en hoe kan ik hier het beste mee om gaan ??

Ik maak me zorgen want van eoa moment is mijn hond heel anders.