Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Wilawander schreef:Weil is zeker geen weinig voorkomend probleem. Dus niet enten zou ik niet doen. Maar het goed bespreken met je dierenarts naar de mogelijkheden, denk dat je daar een zinniger antwoord krijgt dan op een forum
Wilawander schreef:Weil is zeker geen weinig voorkomend probleem.
Dani schreef:Wilawander schreef:Weil is zeker geen weinig voorkomend probleem.
Kan je dat onderbouwen? De cijfers die ik kon vinden zijn juist erg laag. Zelfs als dat maar 10% van alle gevallen is dan heb je het over 140 honden per jaar (in 2014), waarvan de meesten niet ernstig ziek. Dat vind ik echt niet veel. Maar ik hoor het graag als er andere cijfers of verhalen zijn waaruit blijkt dat het landelijk of lokaal wel regelmatig voorkomt.
Ik ben overigens niet anti-enten, voor de duidelijkheid.
Dani schreef:Wilawander schreef:Weil is zeker geen weinig voorkomend probleem.
Kan je dat onderbouwen? De cijfers die ik kon vinden zijn juist erg laag. Zelfs als dat maar 10% van alle gevallen is dan heb je het over 140 honden per jaar (in 2014), waarvan de meesten niet ernstig ziek. Dat vind ik echt niet veel. Maar ik hoor het graag als er andere cijfers of verhalen zijn waaruit blijkt dat het landelijk of lokaal wel regelmatig voorkomt.
Ik ben overigens niet anti-enten, voor de duidelijkheid.
mcsjelle schreef:Entreacties zijn meestal door de hulpstoffen. Als ik jou was zou ik dus zeker niet meer de Nobivac L4 gebruiken, maar een ander merk met andere hulpstoffen. Mijn kat verdraagt bijvoorbeeld ook geen Nobivac, maar wel Merial. Daar krijgt ze helemaal geen reactie van.
Cemlys schreef:Waarom vraag je je dierenarts niet om preventieve medicatie vooraf (bv tavegyl) om zo n reactie uit te sluiten?
Internet staat altijd bol van de wilde verhalen. Maar de goeie komen er niet op natuurlijk. Ik denk niet dat er bij L4 meer reacties zijn dan bij de vroegere lepto. Nobivac is volgens mij de enige met de 4 stammen. L4 komt vaker voor dan gedacht denk ik, maar wordt nog te weinig onderkend.
Wat betreft ontwormen en wormen zien, je ziet ze pas al ze dood zijn en eruit komen. Dus niet ontwormen omdat je ze niet ziet zou ik niet doen. Wormen leven niet voor niets in de darm. Het zijn de eitjes die met de ontlasting naar buiten komen.
BrittS schreef:Ik ben ook werkzaam in een dierenartspraktijk (assistente) en heb ook nog geen rare verhalen over de L4 gehoord. Ik zou inderdaad overleggen over de mogelijkheden, inderdaad iets van een dagopname na de vaccinatie? Dan kunnen ze gelijk ingrijpen indien nodig.
Wilawander schreef:Weil is zeker geen weinig voorkomend probleem. Dus niet enten zou ik niet doen. Maar het goed bespreken met je dierenarts naar de mogelijkheden, denk dat je daar een zinniger antwoord krijgt dan op een forum