Wat heeft mijn hondje? loopt op 3 pootjes.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:34

klinkt mij in de oren als een spontane hernia.
juist omdat het tijdens het poepen is ontstaan bij wat een wat oudere hond lijkt? het niet stilzitten maar schuiven bij het poepen past daar ook wel bij, vermoedelijk net bij het persen verkeerd verschoven, en daarbij iets verplaatst wat niet verplaatst had horen te worden. dan zou de poot dus uitstraling zijn vanuit de rug.

dat komt ook vaker voor bij kleinere honden, maar ook niet onmogelijk bij een wat oudere grotere hond

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 09:39

Chico is 9 jaar oud.
Hebben ze bij een hernia niet constant pijn dan? het zou idd. ook kunnen.
Als hij op 4 pootjes loopt,zie je toch wel dat hij dat pootje net iets anders neer zet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:42

dat hoeft niet persee,
als het uitstraalt naar de poot en hij houd m omhoog waardoor hij geen last heeft..
dan heeft hij geen last zolang het pootje geheven is.

wat je zou kunnen doen is voorzichtig de heup goed bevoelen en die licht bewegen en de rug in dat gebied.. als hij daar wel reactief is, dan weet je eigenlijk zeker dat daar iets niet goed zit..
een zenuw klem of een botje wat verschoven, of wie weet acute reuma in de heup (kan natuurlijk heel veel zijn. een reuma aanval waarbij er iets in de kom van de heup scheurt, lijkt mij ook een goede reden om de poot hoog te houden en niet te belasten).

9 is natuurlijk niet superoud, maar bij de middelgrote honden hebben ze dan wel al een respectabele leeftijd waarop ouderdoms dingetjes of mankementen kunnen optreden.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:05

Voorzichtig met al die termen. Reuma zoals wij reuma kennen, komt bij honden niet voor. Wel iets van artritis of artrose. Bij een hond van 9 is artrose geen uitzondering en een artrosegewricht kan bij een verkeerde pas al een paar dagen kreupelheid geven. Hiervoor zou je wel een foto moeten maken om dit te constateren.
Misschien kun je eens een fysio bezoeken. Het onderzoek van een fysio is zeer uitgebreid en kan goed uitsluitsel geven over wáár te zoeken en of er misschien toch een zenuw of spier meespeelt.

Zie dat je in Ermelo woont. In Nunspeet zit een goeie fysio (Michiel Moens, ook docent aan de opleiding), misschien kun je eens bij hem langs gaan?

gohya

Re: Wat heeft mijn hondje? loopt op 3 pootjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 10:43

Ik laat eerst een foto maken,denk dat we dan meer te weten komen.Later kan alsnog Fysio gedaan worden als dat idd. nodig is.
Zijn pootje zelf kan ik goed heen en weer bewegen,maar bij de heup jankt hij als je daar te hard drukt of beweegt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 16:09

Het lopen gaat al beter,maar het is nog niet goed. Net mijn D.A. gebeld,maar daar kunnen ze geen foto maken [wist ik helemaal niet].Ze zei dat ik ermee naar een kliniek moest gaan en daar foto's laten maken.Ze wilde wel heel graag weten wat eruit komt.
Nu even Googlen op een goede kliniek/ D.A.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 08:10

We gaan hem zo weg brengen naar de kliniek,hij krijgt een roesje om de foto te maken.
Vanmiddag tegen half 3 mogen we hem dan weer ophalen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:28

Sterkte vandaag!!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:29

Naar welke kliniek ga je overigens?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:19

Succes!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:20

Spannend, heel veel succes en sterkte met wachten.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:24

hey gohya, succes vandaag!
Krijgt hij toevallig al glucosemine?? Onze Kazuo bleef ook manken op een poot. Krijgt nu HRD brokken van Jarco (met glucosemine dus :P ) en heeft geen dag meer mank gelopen!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 09:29

Thnx. mensen. Ik ben naar Animal Care gegaan,daar zijn mijn andere dieren ook altijd geweest voor de grotere ingrepen/behandelingen.

Kentaro,nee dat krijgt hij niet,hij is nog nooit mank gaan lopen,alleen nu sinds dat rare voorval [poepen].

Ze gaan een foto maken v.d. heup en de knie. Ze bellen als de foto klaar is en zeggen dan wat ze zien.
Chico mag pas rond 3 uur/half 4 opgehaald worden,miss. wel eerder.
Toen hij mee liep met de assistente keek hij om naar mij,zo van: ga jij niet mee?

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:38

gohya schreef:
Thnx. mensen. Ik ben naar Animal Care gegaan,daar zijn mijn andere dieren ook altijd geweest voor de grotere ingrepen/behandelingen.

Kentaro,nee dat krijgt hij niet,hij is nog nooit mank gaan lopen,alleen nu sinds dat rare voorval [poepen].

Ze gaan een foto maken v.d. heup en de knie. Ze bellen als de foto klaar is en zeggen dan wat ze zien.
Chico mag pas rond 3 uur/half 4 opgehaald worden,miss. wel eerder.
Toen hij mee liep met de assistente keek hij om naar mij,zo van: ga jij niet mee?

Ik wou net zeggen, laat ook even de knie op de foto zetten en navoelen. Mijn hond met gescheurde kruisbanden reageerde ook zo.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 09:38

Maar zie je de weke delen wel op de foto dan?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:47

Kazuo is ook pas mank gaan lopen nadat hij een verkeerde draai tijdens het spelen had gemaakt! (menig western paard zou jaloers zijn op kazuo zijn spins.... :+ )
Een kennis van ons heeft een studie hondenvoeding gedaan en gaf aan dat het een goede aanvulling is voor honden vanaf ongeveer 7 jaar. Ik vond het wel het proberen waard.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:06

gohya schreef:

Nee. Gescheurde kruisbanden is een test voor. Maar als een kruisband scheurt van in de poephouding zitten, dan is er meer aan de hand (of dan was ie eerder al ingescheurd en bij het poepen geknapt)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:18

Rindin schreef:
gohya schreef:

Nee. Gescheurde kruisbanden is een test voor. Maar als een kruisband scheurt van in de poephouding zitten, dan is er meer aan de hand (of dan was ie eerder al ingescheurd en bij het poepen geknapt)

Gescheurde kruisbanden kunnen ze inderdaad wel voelen :) Maar het is ook wel zichtbaar op de foto. Vaak merk je het niet eens of de kruisband slecht is en kan het met een foute beweging scheuren. Maar het is simpel uit te sluiten en de kliniek zal dit waarschijnlijk ook wel doen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 10:29

Ja ze gaan alles goed nakijken,ze hebben de papieren van de andere D.A. gehad,waarin staat wat hij heeft nagekeken en welke medicijnen hij gehad heeft.Andere D.A. had het over de knie.Maar dat snap ik niet,want zijn pootje kan je goed heen en weer bewegen,voelt die niks van.
Hij is vandaag ook weer slechter gaan lopen,toen hij uit zijn mand kwam viel die 2 keer om.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:36

Bij ons hondje waren het gescheurde kniebanden en een verschoven deeltje in de knie. Vooraf hetzelfde verloop als bij jullie en in eerste instantie had onze DA het ook niet in de gaten dat het toch meer was dan alleen een verrekking.

Goed dat je foto's laat maken, dan heb je in elk geval duidelijkheid.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 10:38

@Grit moeten ze dan geopereerd worden?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:59

mirriejj schreef:
Rindin schreef:

Gescheurde kruisbanden kunnen ze inderdaad wel voelen :) Maar het is ook wel zichtbaar op de foto. Vaak merk je het niet eens of de kruisband slecht is en kan het met een foute beweging scheuren. Maar het is simpel uit te sluiten en de kliniek zal dit waarschijnlijk ook wel doen.

Dan is het enige wat ze zien de afwijkende hoek waarmee het dijbeen op het scheenbeen staat. De kruisband zelf zien ze echt niet.

TS, hoe groot is je hondje?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 11:09

Hij zal zo'n 30 cm groot zijn denk ik?
Hier kan je denk ik wel zien dat hij best klein is.
Afbeelding

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:13

Mocht het een gescheurde of deels gescheurde kruisband zijn, dan zou ik haar sowieso laten opereren. En je niet af laten schepen met lijnrust en dergelijke.

Edit: Hier had de eerste DA het niet gevoeld, 2e DA twijfelde en maakte een foto. Foto is naar Eersel (orthopeed gestuurd) en zij gaven aan dat het idd de kruisband was en bij opereren bleek deze op een paar mm door te zijn.

Hond gaf geen pijn aan de poot en liep af en toe wat kreupel, vooral als ze gelegen had.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:23

Ben heel erg benieuwd wat eruit komt vandaag. Maken ze ook foto's van de rug?