Hond trekt nogsteeds, hoe ontspannen worden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:43

Ga eens in een park kijken waar veel honden lopen. pak een boek en ga op een bankje zitten (laat je hond een keer thuis). Kijk eens om je heen hoe mensen met hun hond wandelen. Grote kans dat je achteraf denkt, eigenlijk doen mijn hond en ik het zo slecht nog niet. :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:58

Imka lieve schat als correcties maar tijdelijk helpen ben je niet consequent genoeg in het vaststellen van jou grenzen.

Een cocker spaniel is niet een moeilijke hond om gewenst gedrag aan te leren. Maar daar moet je (met alle dieren) wel consequent in zijn.

Dat de spanning bij jou ligt heb je zelf veroorzaakt. Niet je hond. Die maakt er wel misbruik van.
Niemand kan jou vertellen hoe je die spanning moet doorbreken, dat kan alleen jij zelf.

Zoek eens een honden gedragstherapeut. Die kan ook zien waar jij de fout maakt en je aanwijzingen geven hoe anders te handelen en hopelijk daarmee jou spanning teniet doen en je hond buiten weer respect te laten krijgen voor jou. Dit ontbreekt duidelijk als correcties niet tot kort werken.

yvje86

Re: Hond trekt nogsteeds, hoe ontspannen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:06

Ik ben zelf begonnen met rondjes lopen (hond afwisselend aan binnenkant en buitenkant) of opeens de andere kant op te lopen wanneer hond trekt. Dus liep je eerst met je neus naar voor dan een draai de tegenovergestelde richting op maken en die kant oplopen. Hond moet dan wel op jou gaan letten omdat jij steeds een andere kant op loopt.ga ook een opeens linksaf of rechtsaf, in het begin met een flauwe bocht want hond snapt dit nog niet.Wees niet bang om de hond een trek aan de riem te geven. Liever 1x goed duidelijk dan 10 kleine onzinnige rukjes.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:17

Maar waarom zou je überhaupt aan de riem willen rukken?
De nek van de hond is buitengewoon kwetsbaar en het is geen prettig gevoel. (doe zelf eens een halsband om en laat er iemand aan rukken)

Ik vind dat altijd zo fascinerend, voor onze paarden is niks te gek. Goed passend harnachement, de zachtste dekjes, dekens moeten lekker zitten, de tandarts, fysio, osteo, alles komt erbij om het paard zich maar zo goed mogelijk te laten voelen.
En de hond, ja die moet het maar leren door een ruk aan de riem.

( http://www.allergie-bij-honden.nl/is-ee ... r-je-hond/ )

En ook nog, wat maakt het dat er meteen gedacht wordt dat je niet consequent bent als je geen/weinig correcties toepast? (of geen fysieke correcties wil toepassen)
Het trainen en opvoeden van een dier draait daar toch om? Dat is de basis van conditionering, dat je consequent bent.
Als ik mijn honden wil laten weten wat ik wél van ze verwacht, zal ik dat toch ook uitermate consequent moeten blijven 'vertellen', anders komt er geen resultaat.
Laatst bijgewerkt door Hypericum op 25-04-16 13:28, in het totaal 2 keer bewerkt

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:22

Eens met Hypericum

Het wordt tijd dat we eens afleren onze hond altijd maar fysiek te straffen als er ook andere wegen naar Rome leiden...

TS ga lekker veel oefenen op aandacht voor jou. Je hondje zit in een lastige fase van zijn leven en je zult merken dat het over een tijdje (zolang jij volhoud) een stuk beter gaat.

Misschien kun je op zoek gaan naar een hondenschool die past bij jou manier van opvoeden?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:38

imka schreef:
Nogmaals bedankt.

Aikon en Bren79: zoals ik al eerder zei, ik heb haar in het verleden al zo vaak gecorrigeerd met een brul dat ze naast me moest lopen, en ja dit hielp.. tijdelijk. Net als een keer een ruk geven dat ze naast me moest blijven.. allemaal helpend maar ook tijdelijk.

En dan trekts ze weer ben jij het corrigeren even zat en neemt ze terug een loopje met je.
Consequent zijn wil ook zeggen , nee=nee. Dus niet van soms wel. Dan moet jij dus net zo lang volhouden tot ze niet meer trekt en als ze herbegint weer net zolang meer doorgaan tot ze niet meer trekt.

Eerlijk gezegd denk ik dat je met 2-3x een rukje aan de leiband het trekken haar wel zal vergaan, maar dat jij moeite hebt met consequent zijn. Consequent zijn is ook ingrijpen op het juiste tijdstip en niet zachter of niet harder als nodig. Hond rukt bijna je arm eraf bij het naar buiten lopen: trek jij kort terug. Trekt ze nog: trek je iets harder terug. Hoeft echt niet buiten proportie te zijn, maar is veel duidelijker en subtieler als op je hond staan te roepen. Dat wekt alleen maar frustatie op. Omwegen begrijpen ze vaak niet of is voor hen niet imponerend genoeg.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:43

Ik ben helemaal geen fan van honden aan een halsband uit te laten. Geef de voorkeur aan los en als dat niet kan een tuigje of halstertje. Mede door wat jij zegt Hypericum, een nek is gevoelig.

En een correctie hoeft niet te betekenen dat een ruk aan de riem de enige manier van corrigeren is. :n
Vele vergeten ook dat het veranderen van richting als een hond de andere kant op kijk/gaat ook een ruk geeft in de nek.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:46

er zijn verschillende manieren van corrigeren. rukje aan de riem, een "uhh" of iets anders. wat bijeen hond (of eigenaar) werkt en fijn is, is verschillend. toch zal de hond meoten leren (en accepteren!) wat wel en niet mag. blij zijn mag, trekken niet. een hond moet weten dat het niet mag en dat moet de geleider ze vertellen.

ik corrigeer mijn hond, maar niet met een ruk aan de riem, bij die van mij (als ze niet reageet op stemcorrectie, want ook dat is corrigeren) is gewoon even de hond aantikken. hoeft niet eens hard, maar even een aanraking, hé joh, opletten, ik ben er ook nog!
nu heb ik een gevoelige hond. de jack reageert weer anders. die heeft een andere manier van corrigeren nodig, die steekt anders ook zijn middelvinger op. die luistert alleen maar als ik duidelijk ben, vooral wanneer hij het goed doet. hoe meer ik zijn ego streel, hoe beter hij luistert.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:52

Hoe gaat het in huis?
Moet ze wachten tot zee eten krijgt?
Als jij/jullie eten waar ligt ze dan?

Mijn honden worden eigenllijk de hele dag door getraind.
Niet in de keuken, zitten met eten geven, op het kleed als wij eten, aan de kant als ik er langs wil.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:54

Ik hoef mijn honden vaak alleen maar kwaad aan te kijken, dan weten ze genoeg. Soms een brul of even een tik met een vinger op neus of oor, maar dat is het dan ook wel. En ik heb toch een hond er bij die een heel sterk jacht instinkt heeft en gewoon los loopt, ook in het bos.

Maar hondje van TS luistert binnen heel goed schrijft ze, buiten dus niet. En daar zal aan gewerkt moeten worden.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:01

Onze hond,nu 6 maanden oud ,trok ook heel erg aan de halsband.wij hebben een julius-k9 tuigje gekocht en het trekken was meteen over.misschien kan je dat proberen.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:02

Bij de meeste dieren geldt, bij een samenwerking moeten ze er iets uit kunnen halen. Ik heb een cocker en die profiteert ook als ze de kans krijgt, bij mijn vriend trok ze ook in het begin. Welke commando's kent ze. Leer haar in de tuin het commando hier, en beloon. Als je gaat wandelen soms laten zitten laten liggen... Vanaf het moment dat ze wil gaan trekken moet je al een commando klaar hebben. Laat haar zitten of.. zodat ze de kans niet krijgt. Ze gaat leren om op jouw te Letten en ze weet dat samenwerken met jouw iets op gaat brengen. Cocker zijn gevoelig voor negatief, als je ze dwingt kunnen ze serieus bang worden om het te doen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:02

Allereerst mijn honden hebben echt niet te klagen voor er misschien op reageren.
Voor de paar minuten of uren dat ze per dag moeten luisteren.

Een hond straf je het meeste door de hond weg te halen van hetgeen dat ie graag wilt.
Tijdens wandelen ben ik heel simpel, dan moeten ze niet werken maar toch luisteren.

Trekken? 1x stemcommando, nog steeds trekken? Correctie van de lijn. 3e x nog geen oren er naar?
Dan draai ik terug naar huis en is het spel over.
Meeste honden gaan echt nadenken wat ie fout doet waardoor het plezier hem word afgenomen.
Na een paar x dit volhouden gedaan te hebben snappen die honden het heus wel.
Daarna neem ik wel balletje ofzo mee om ze te belonen wanneer ze wel goed rustig aan de lijn lopen.
Kwestie van jezelf toch ook interessant te houden voor de hond.

Hoe ik mijn honden train voor IPO is misschien ook streng maar werpt wel zijn vruchten af.
Blaffen niet goed tijdens pakwerk? Ook niet bijten.. dan terug de hondenaanhanger in...
Volgende x opnieuw en we zien wel of we vorderen...
Speuren niet goed? Jammer. Dan doen we het diezelfde dag of de dag erna opnieuw.
Eten enkel op het spoor, speuren zullen ze uiteindelijk als ze weten dat ze het zo niet krijgen.
Gehoorzaamheid niet goed, dan word er ook niet vrij gespeeld met het balletje.

Dat is ff heel consequent zijn in alles maar het werpt wel zijn vruchten af later!
En moest de hond hervallen dan doe je het opnieuw, kwestie van de hond er aan te laten herinneren.

En de honden houden er niets aan over en zijn nog altijd even vrolijk en werkwillig en zien me nog altijd graag komen :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:19

Ik corrigeer ook niet, ik werk enkel met positieve benadering. Enkel 'negatief' woord wat wij gebruiken is nee en dit wordt enkel gebruikt bij gedrag wat ik niet positief kan ombuigen.

Wij hebben een pup van 7 maanden die we gekregen hebben met Halti, vreselijk. Ding dit meteen weggegooid en begonnen met positief ombuigen, side-note ze trekt en hangt omdat ze ook jaagt op auto's.

Ik ben begonnen met het kopen van een Ruffwear front range met een D-lus aan de voorkant, daar maak ik de riem vast, op die manier loopt ze zich sneller tegen.

Daarna ook het trekken is stilstaan toegepast. Ik heb haar geleerd om aan mijn voet te gaan zitten zodra ik ga stilstaan, het aan de voet komen zitten beloon ik door middel van een clicker en een aai over de bol. Vervolgens geef ik het commando 'Volg' en zet mijn linkervoet consequent als eerste naar voren. Ze mag met voor mij lopen tot haar heup aan mijn enkel, komt daarna spanning herhaal ik bovenstaande weer.

Je snapt wel dat ik aan het begin over 100 meter een ruime tijd deed. Ik liet haar namelijk ook zelf nadenken over het aan de voet zitten. Ik geef het commando één keer en wacht vervolgens geduldig, soms kostte me dit ruim 5 minuten wachten, en iedere 30 seconde het commando herhalen, maar het loont. We zijn nu één maand verder en ze kan netjes aan de voet lopen. Alhoewel het haar mentaal echt veel uitdaging kost als onze andere honden erbij zijn, maar die lopen los, dus dat is begrijpelijk.

Verder mag je altijd een PB'tje sturen als je verder nog vragen hebt of iets dergelijks. :)

Ik wet overigens niet waar je woont, maar in Maastricht zit een vereniging die een anti-trek cursus hebben van zes lessen. Wellicht als het echt niet lukt een optie?

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:42

TS: Ik denk ook helemaal niet dat je hard moet gaan straffen, of tegen je hond moet gaan schreeuwen. Al helemaal niet wanneer dat geen succes heeft. Het enige wat je daarmee bereikt is dat je de volgende keer nog harder moet schreeuwen.

Wel moet je gewoon consequent zijn. Voor je hond bestaat het verschil tussen "actief-wandel/train-rondje" en "Even-snel-poep-en-plas-rondje" nog niet. Voor hem zijn alle prikkels namelijk wel hetzelfde. Je moet hem eerst leren die prikkels te negeren en om te zetten in gewenst gedrag, voordat je poep-en-plas rondjes kan gaan lopen zonder oefeningen.

Ik zou als het even kan de hond lekker een tuigje om doen ipv een halsband. Dat is veel minder belastend voor de nek, en geeft je wat meer ruimte om wel bochten en dergelijke te maken.
Moet je ver lopen voordat je een plek tegen komt waar je hondje zich kan ontlasten?
Bij haast: til haar daarnaar toe. Je wil haar niet leren dat trekken soms wel mag, alleen maar omdat jij geen tijd hebt om aan het niet trekken te werken. De beste manier om het af te leren is echt om te voorkomen dat het gebeurt. Lopen betekent consequent zijn en niet trekken, niets anders.

Ga weer een stapje terug naar vaker uitlaten, laat al je wandelingen positief zijn. Eerst vaak en kort, dan steeds langer. Dit houdt het voor jou ook leuk :). Probeer dan te voorkomen dat ze trekt: wil ze voor je uit lopen, maak dan een wending vlak voor ze aan het eind van de riem is, dan is er geen getrek en geen beloning voor het ergens naartoe willen. Beloon wanneer ze netjes naast je loopt. Kleine stapjes per keer, dan komt het echt wel goed!

Voor je eigen stress: Ga inderdaad een keer lekker in het park zitten en kijk naar andere honden: zo slecht doe je het echt niet! Houd je wandelingen kort en onderneem actie, door richtingsveranderingen, aandachtsoefenening, commando's, nog voordat ze kan trekken. Beloon uitbundig als het wel goed gaat. Je bent echt op de goede weg :) Het is ook altijd leuk en leerzaam om weer lekker op een cursus te gaan. Niet alleen om het trekken af te leren, maar ook om positief met je hond bezig te zijn. Dit helpt ook met negatief gedrag.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:50

als je hond voedsel geörienteerd is, helpt het "koekjes-voeten" zoals mijn vriendin het noemt wel. Aandacht van je hond vragen tijdens het wandelen dmv een koekje.

Van richting veranderen ipv stilstaan wil ook wel eens helpen, want zolang je hond te veel energie heeft, zal hij niet snel geneigd zijn z'n trekgedrag te stoppen. Vergrootte passen nemen, zodat je een traag ritme hebt, maar toch nog relatief "snelheid" hebt, helpt bij sommige honden ook.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:53

Onze hond trok ook enorm, erg vervelend. Wij probeerden het te negeren, maar dat gaf geen succes. Gek genoeg is het gelijk gestopt zodra hij zijn tuigje kreeg. Soms heeft hij nog de neiging tot trekken als hij erg enthousiast is, maar hij is dan makkelijker uit zijn 'trekmood' te halen dan nog met zijn halsband.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:05

TS: je weet wat je wil, namelijk niet fysiek straffen, waar ik het mee eens ben trouwens, als dat zou werken dan liepen alle honden zonder te trekken. Iedereen geeft wel eens bedoeld of onbedoeld een rukje aan de lijn. Of je zin hebt om met clickers, koekjes, worsten of brokken kaas wil rondlopen om aandacht te krijgen is nog de vraag. Wat je nu denkt dat de reden is, is je humeur en of spanning. Toch betwijfel ik of dat de reden is. Een hond die niet met je bezig is en trekt, is gewoonweg niet met je bezig. Type's als cesar milan zeggen dat dat je onstabiel bent en dat je assertief moet worden om vervolgens voor te doen hoe je dat doet door je hond zwaar te intimideren door fysiek contact waarna de hond oplet. De vraag is dan, denk je dat de hond nu opeens oplet omdat de 'trainer' zo lekker ontspannen is of omdat hij net zwaar op zijn donder heeft gehad? Het probleem is een hond aan de riem en spanning op de riem, of de hond nu weet wie je bent, of dat hij nu wel of niet met je bezig is.

Kortom simpel gezegd wat je niet wil is spanning op de riem. Als je een hond wil die de hele tijd naar je kijkt dan geef je hem een lel wanneer hij niet oplet of je gaat met kaas rondlopen dat is ongeveer wat een gemiddelde hondenschool te bieden heeft.

Wat je ook kan doen is de riem ergens aan het hoofd maken en de hond zichzelf laten corrigeren ongeacht wat hij of jij denkt of doet. Als je hond om welke reden dan ook ( iets is leuker dan jij of gewoon omdat het kan) gaat trekken beweegt het hoofd naar jou want jij hebt de andere kant van de riem vast. geef je hond een aai of doe niks en loop gewoon door.
De laatste manier is emotieloos dus je kan lekker onstabiel zijn wat je wil en nul % agressief maar 100 % consequent . Ik weet wel wat ik kies.

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 15:14

betadine schreef:
imka schreef:
Nogmaals bedankt.

Aikon en Bren79: zoals ik al eerder zei, ik heb haar in het verleden al zo vaak gecorrigeerd met een brul dat ze naast me moest lopen, en ja dit hielp.. tijdelijk. Net als een keer een ruk geven dat ze naast me moest blijven.. allemaal helpend maar ook tijdelijk.

En dan trekts ze weer ben jij het corrigeren even zat en neemt ze terug een loopje met je.
Consequent zijn wil ook zeggen , nee=nee. Dus niet van soms wel. Dan moet jij dus net zo lang volhouden tot ze niet meer trekt en als ze herbegint weer net zolang meer doorgaan tot ze niet meer trekt.

Eerlijk gezegd denk ik dat je met 2-3x een rukje aan de leiband het trekken haar wel zal vergaan, maar dat jij moeite hebt met consequent zijn. Consequent zijn is ook ingrijpen op het juiste tijdstip en niet zachter of niet harder als nodig. Hond rukt bijna je arm eraf bij het naar buiten lopen: trek jij kort terug. Trekt ze nog: trek je iets harder terug. Hoeft echt niet buiten proportie te zijn, maar is veel duidelijker en subtieler als op je hond staan te roepen. Dat wekt alleen maar frustatie op. Omwegen begrijpen ze vaak niet of is voor hen niet imponerend genoeg.

Nee, dit is dus niet het geval, ik heb weleens in het verleden een hele wandeling moeten corrigeren, en heeft dus niets te maken met consequent blijven. Geloof me, dat ben ik wel. Heb een heerlijk eigenwijze cocker en een rukje geven lijkt bij haar een startsein om nog harder te terug te trekken. Ik kon corrigeren op die manier tot ik een ons woog, maar is voor haar dus niet de manier. En om nou altijd de hele wandeling alleen maar zo te doen, is niet mijn manier, en ik geloof ook zeker niet de goede manier om een betere band te krijgen met de hond. Maar dit is mijn mening. :) Iedereen zal daar anders over denken.

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 15:20

Ik had een heel verhaal getypt, maar helaas niet helemaal goed gegaan denk ik. In ieder geval bedankt voor de reacties allemaal tot nu toe. Ik haal er veel uit, soms ook niet, maar zoveel mensen, zoveel meningen. ;) Hoor ook vaak zat dat ze het goed doet voor haar leeftijd, ik wandel al met tuigje inderdaad, wat wel wat fijner gaat. Als ze losloopt, luistert ze ook erg goed, als ik haar roep, zit ze de meeste keren gelijk naast me. (soms duurt het iets langer, maar tis ook een puber haha) maar aan de lijn is soms gewoon een drama. Ik ga zeker wat doen met sommige adviezen! Kan niet iedereen persoonlijk beantwoorden helaas, maar heb alles gelezen en daarvoor dank. :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:30

Overigens een tip vergeten. Mocht je met een Flexi riem lopen, de deur uit ermee! Gewoon een riem van één meter, of anderhalve meter. :j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:00

Als je spanning je parten speelt en de hond daar op reageert dan moet je dat denk ik wel eerst bij jezelf oplossen. Je kan niet verwachten dat de hond de spanning af kan laten vloeien. Stop dan desnoods gewoon even met wandelen en ga even spelen, of even ergens zitten oid als je het maar even los kan laten.Als je jezelf op loopt te vreten en de hond gaat trekken en en je daar weer over op loopt te vreten wordt het natuurlijk nooit wat en iedere keer dat ie "succesvol" trekt leert ie weer meer te trekken.

Wij hebben bij onze hond ook gewoon het stilstaan gebruikt en dat werkt in principe altijd gewoon goed omdat een hond toch trekt om ergens te komen en hij er dan niet komt, maar bij haar viel het kwartje in bepaalde situaties wel een stuk sneller als je ook gewoon achteruit ging lopen en het doelwit dan ineens nog verder weg was. Als ze zo druk zijn met trekken hebben ze soms nauwelijks meer door dat ze niet meer vooruit komen, ze zijn niet altijd bijster slim :o? .
Het is imo trouwens ook juist belangrijk om niet alleen consequent te stoppen maar ook consequent weer door te lopen. Als de hond de druk van de lijn haalt laat hem dan meteen weer doorlopen. Tussendoor belonen voor het loslaten van de druk is imo niet nodig, hij trekt immers om vooruit te komen, dat ie dan weer vooruit mag is beloning genoeg. Ik denkt dat het zelfs onhandig is om de hond nog op een andere manier te belonen als ie de druk laat varen, dan leid je hem op dat moment af ipv hem de kans te geven het zelf goed te doen.
EDIT: De hond moet immers vooral leren hoe het wel moet en niet alleen hoe het niet moet. Je kan niet eeuwig van dingen weg blijven lopen omdat de hond erop trekt of hem afleiden omdat ie er op trekt, hij moet leren om alles wat je onderweg tegen kan komen gewoon normaal te benaderen
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 25-04-16 16:27, in het totaal 2 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:11

Werk eerst eens aan jezelf, wordt ontspannen en ga dan met de hond lopen.

miepmiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:17

Hypericum schreef:
Maar waarom zou je überhaupt aan de riem willen rukken?
De nek van de hond is buitengewoon kwetsbaar en het is geen prettig gevoel. (doe zelf eens een halsband om en laat er iemand aan rukken)

Ik vind dat altijd zo fascinerend, voor onze paarden is niks te gek. Goed passend harnachement, de zachtste dekjes, dekens moeten lekker zitten, de tandarts, fysio, osteo, alles komt erbij om het paard zich maar zo goed mogelijk te laten voelen.
En de hond, ja die moet het maar leren door een ruk aan de riem.

( http://www.allergie-bij-honden.nl/is-ee ... r-je-hond/ )

En ook nog, wat maakt het dat er meteen gedacht wordt dat je niet consequent bent als je geen/weinig correcties toepast? (of geen fysieke correcties wil toepassen)
Het trainen en opvoeden van een dier draait daar toch om? Dat is de basis van conditionering, dat je consequent bent.
Als ik mijn honden wil laten weten wat ik wél van ze verwacht, zal ik dat toch ook uitermate consequent moeten blijven 'vertellen', anders komt er geen resultaat.

Amen en ik mag hopen dat je het advies van geef maar een ruk aan de lijn niks mee doet, en ook niet toepast.
Kijk anders eens op http://www.moniquebladder.nl misschien kan je daar tips uit halen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:58

KimD schreef:
Overigens een tip vergeten. Mocht je met een Flexi riem lopen, de deur uit ermee! Gewoon een riem van één meter, of anderhalve meter. :j

En waarom?