Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
imka schreef:Nogmaals bedankt.
Aikon en Bren79: zoals ik al eerder zei, ik heb haar in het verleden al zo vaak gecorrigeerd met een brul dat ze naast me moest lopen, en ja dit hielp.. tijdelijk. Net als een keer een ruk geven dat ze naast me moest blijven.. allemaal helpend maar ook tijdelijk.
betadine schreef:imka schreef:Nogmaals bedankt.
Aikon en Bren79: zoals ik al eerder zei, ik heb haar in het verleden al zo vaak gecorrigeerd met een brul dat ze naast me moest lopen, en ja dit hielp.. tijdelijk. Net als een keer een ruk geven dat ze naast me moest blijven.. allemaal helpend maar ook tijdelijk.
En dan trekts ze weer ben jij het corrigeren even zat en neemt ze terug een loopje met je.
Consequent zijn wil ook zeggen , nee=nee. Dus niet van soms wel. Dan moet jij dus net zo lang volhouden tot ze niet meer trekt en als ze herbegint weer net zolang meer doorgaan tot ze niet meer trekt.
Eerlijk gezegd denk ik dat je met 2-3x een rukje aan de leiband het trekken haar wel zal vergaan, maar dat jij moeite hebt met consequent zijn. Consequent zijn is ook ingrijpen op het juiste tijdstip en niet zachter of niet harder als nodig. Hond rukt bijna je arm eraf bij het naar buiten lopen: trek jij kort terug. Trekt ze nog: trek je iets harder terug. Hoeft echt niet buiten proportie te zijn, maar is veel duidelijker en subtieler als op je hond staan te roepen. Dat wekt alleen maar frustatie op. Omwegen begrijpen ze vaak niet of is voor hen niet imponerend genoeg.
Hypericum schreef:Maar waarom zou je überhaupt aan de riem willen rukken?
De nek van de hond is buitengewoon kwetsbaar en het is geen prettig gevoel. (doe zelf eens een halsband om en laat er iemand aan rukken)
Ik vind dat altijd zo fascinerend, voor onze paarden is niks te gek. Goed passend harnachement, de zachtste dekjes, dekens moeten lekker zitten, de tandarts, fysio, osteo, alles komt erbij om het paard zich maar zo goed mogelijk te laten voelen.
En de hond, ja die moet het maar leren door een ruk aan de riem.
( http://www.allergie-bij-honden.nl/is-ee ... r-je-hond/ )
En ook nog, wat maakt het dat er meteen gedacht wordt dat je niet consequent bent als je geen/weinig correcties toepast? (of geen fysieke correcties wil toepassen)
Het trainen en opvoeden van een dier draait daar toch om? Dat is de basis van conditionering, dat je consequent bent.
Als ik mijn honden wil laten weten wat ik wél van ze verwacht, zal ik dat toch ook uitermate consequent moeten blijven 'vertellen', anders komt er geen resultaat.