Konijnen vermageren, onduidelijke oorzaak?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

charmaine90

Re: Konijnen vermageren, onduidelijke oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:39

Ik zou ze sowieso ook niet hele periodes echincea geven.
Dat kan je beter af en toe als kuur geven.
Anders heeft het geen nut meer.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 22:51

JudithO schreef:
Inderdaad kan het EC zijn. Weet je overigens zeker dat het de kiesjes niet zijn?

Ja, gebit is heel goed nagekeken :) als een van de eerste dingen. Verder hebben ze een tijdje op infacol - metocloral en cisaral gestaan om darmproblemen uit te sluiten, ik heb ander voer meegekregen, ze zijn ontwormd, ik heb opnieuw een mestonderzoek laten doen... Er is gewoon geen duidelijke oorzaak. Mijn DA dacht niet aan EC omdat ze nog zo goed eten, maar ik ga ze toch behandelen.

charmaine90 schreef:
Ik zou ze sowieso ook niet hele periodes echincea geven.
Dat kan je beter af en toe als kuur geven.
Anders heeft het geen nut meer.

Ze krijgen het als "kuur", een paar dagen achter elkaar, niet de hele tijd.
Maar ik geloof niet echt dat het nu nog om het vermageren gaat, terwijl dat wel mijn bedoeling is. Qua voeding is er niets mis, neem dat maar van me aan.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:57

Bij mij at mijn konijn met EC ook buitengewoon goed. Ze kreeg echt enorm veel voer (zat alleen, was op zoek naar een maatje maar haar toestand ging zo hard achteruit dat ik die zoektocht maar gestaakt heb).
Juist als ze goed eten denk ik eerder aan EC dan aan kiesjes.
Welke biks krijgen ze nu?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 23:02

Ze krijgen science selective. Eerder Trovet, maar dat wilden ze niet meer eten. Dus terug op SS nu.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 23:51

Oke. Mijn DA raadde me aan om in plaats van SS over te gaan op Beaphar Care+. Misschien dat dat nog wat voor je is. Nog duurder dan SS, maar volgens mijn (overigens zeer konijnkundige) DA nóg beter dan SS.

Anyway, wat bij mijn nijn goed hielp in het beginstadium was een panacur-kuurtje. Dan ging het een aantal maanden goed. Zodra ze weer inviel, weer panacur. Maar ik lees dat je die al gegeven hebt... Of heb je daar geen kuur van gedaan, maar een eenmalige 'shot'?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 09:27

Ik ga wanneer de SS op is terug op hope farms. Iets goedkoper en harder, goed voor het gebit. Maar bedankt voor de tip :)

De panacur heb ik gegeven tegen de wormen, en een van de andere krijgt al een paar weken panacur ivm EC

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 14:38

Goed, ik zeg niet dat alles al goed is, maar ik merk en zie vooruitgang.

Er was toch een hoop onrust in de groep, en ik heb het idee dat dat opgelost is. We hadden last van ratten in de ren, die flink wat biks etc mee hadden genomen.. Ik heb de ren nagelopen en beter beveiligd, er is vandaag een rattenvanger geweest.

En ik merk zoveel meer rust! Waar het eerder wat verdeeld was, eten ze nu constant samen, liggen bij elkaar.. Ik vermoed dat de onrust ook een rol heeft gespeeld. Marley is wat aangekomen; van 1,3 naar 1,45 :D

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:09

Ratten kunnen echt drama zijn. In de winkel waar ik werkte ben ik ettelijke chinchilla's, konijnen en cavia's kwijt geraakt door ratten, die beesten beten ze gewoon de keel over ...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 19:31

Ja, daarom! Ik geloof dus best dat dat het eea heeft veroorzaakt

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 23:19

Goed, even een update.

Nadat het weer wat beter leek te gaan, bleek afgelopen weekend maar weer dat ze toch blijven afvallen.
De voedster is vorige week vrijdag gecastreerd en haar baarmoeder was wel wat onrustig (ik vond vreemde plasjes, zijzelf was errug hormonaal en onrustig), maar toch zie ik dat niet als oorzaak.

We gaan dus starten met een behandeling tegen EC. Echter komt dit wat lastig uit nu, omdat ik de komende 4 weken nog op een interne stage zit voor 4 dagen in de week. Ik heb thuis niemand die ze medicatie kan geven, mijn moeder durft het niet. De opvangeigenaresse heeft haar hulp aangeboden maar ik twijfel. Zij heeft het al druk zat, en om nu 2 x per dag, 4 dagen in de week, minstens een halfuur achter mijn konijnen aan te gaan om ze te vangen, tja.. Dan voel ik me bezwaard. Ze zijn niet de makkelijkste en zeker niet qua vangen. Iets aanpakken doen ze namelijk niet, en naar je toekomen is ook nog een doel waaraan ik werk met ze.

Ik mag ze van mijn stagebedrijf meenemen. Zij hebben een geschikt verblijf staan waar ze zo in kunnen. Echter, betekent dit wel 2 x per week een halfuur in de auto. De overige 3 dagen ben ik namelijk thuis, en zij dus ook.
Zou dit kunnen, of is dit teveel voor ze? Graag jullie mening :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 00:00

Mijn ervaring is dat stress die rotziekte juist doet oplaaien, dus ik zou niet met ze gaan slepen eerlijk gezegd. Er telkens een half uur achteraan (laten) jagen is om dezelfde reden niet ideaal. Kun je ze niet tijdelijk iets kleiner huisvesten zodat ze gemakkelijker te pakken zijn? Lastig hoor, met konijnen die niet zo mak zijn is het altijd kiezen tussen kwaden. :(:)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 00:19

Ik las je hele verhaal nu pas, wat vervelend dat het zo moeizaam allemaal ging.
Ik was eigenlijk wel nieuwsgierig met welk middel ze dan ontwormd waren? Ontlastingsonderzoek bij konijnen en wormen is erg lastig trouwens, komt vaak niks uit en toch hebben, heel irritant af en toe. Konijnen wordt je soms simpel van hoor ;)

Ik denk zelf ook dat het EC kan zijn, maar lastig.
Stress is niet goed voor herstel van EC dus in de auto is niet ideaal, maar er achter aan vangen ook al niet. Lastige afweging.. Lusten ze niet panacur in peerhapje? Dat lebberen ze hier meestal uit een spuitje. En dan wat goeroe zegt kleinere huisvesten samen, zodat ook geen stress is van de groep.

Ik zag ook dat je van Science Selective overweegt naar HFST over te stappen of misschien al gedaan? Mijn ervaring is dat veel konijnen HFST niet lekker vinden, daarom geef ik het niet standaard meer, ze zijn er moeilijk aan te krijgen en je moet weer meer geven dan SS. Ik zou zelf wellicht bij de twee overwegen SS junior voor de extra eiwitten.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 07:44

goeroe schreef:
Mijn ervaring is dat stress die rotziekte juist doet oplaaien, dus ik zou niet met ze gaan slepen eerlijk gezegd. Er telkens een half uur achteraan (laten) jagen is om dezelfde reden niet ideaal. Kun je ze niet tijdelijk iets kleiner huisvesten zodat ze gemakkelijker te pakken zijn? Lastig hoor, met konijnen die niet zo mak zijn is het altijd kiezen tussen kwaden. :(:)

Zodra ik ze kleiner huisvest stoppen ze met eten... Tenminste, zo klein dat ik ze goed kan vangen. Een ren van 2m2 zou wel kunnen, maar dan zit ik alsnog met het vangen. Ook dat is dus lastig helaas.

Faniek schreef:
Ik las je hele verhaal nu pas, wat vervelend dat het zo moeizaam allemaal ging.
Ik was eigenlijk wel nieuwsgierig met welk middel ze dan ontwormd waren? Ontlastingsonderzoek bij konijnen en wormen is erg lastig trouwens, komt vaak niks uit en toch hebben, heel irritant af en toe. Konijnen wordt je soms simpel van hoor ;)

Ik denk zelf ook dat het EC kan zijn, maar lastig.
Stress is niet goed voor herstel van EC dus in de auto is niet ideaal, maar er achter aan vangen ook al niet. Lastige afweging.. Lusten ze niet panacur in peerhapje? Dat lebberen ze hier meestal uit een spuitje. En dan wat goeroe zegt kleinere huisvesten samen, zodat ook geen stress is van de groep.

Ik zag ook dat je van Science Selective overweegt naar HFST over te stappen of misschien al gedaan? Mijn ervaring is dat veel konijnen HFST niet lekker vinden, daarom geef ik het niet standaard meer, ze zijn er moeilijk aan te krijgen en je moet weer meer geven dan SS. Ik zou zelf wellicht bij de twee overwegen SS junior voor de extra eiwitten.

Ja, het is een heel gedoe zo.
Ze zijn ontwormd met panacur. Dit heb ik 2 weken lang iedere dag gedaan, daarna iedere 10 dagen nog een keer.
Dat mestonderzoek moeilijk was begreep ik al. Ik heb zelf een mestonderzoek gedaan met mijn eigen microscoop, op school hebben we er een les aan besteedt én de DA heeft gekeken. Conclusie: vol met pinwormen. Zo ook de andere 6 die er toen bij zaten. Ik baalde als een stekker!

Ik heb met het ontwormen dus al vanalles uit de kast getrokken. Ik merkte dat ze allemaal erg bang werden van het vangen.
Op stukjes brood, in stukjes appel, door de biks, door zelfgemaakte appelmoes en wortelpuree, perenhap, echt alles. Op het laatst was havermout de oplossing. Sinds ik dat na een tip van iemand, om ze aan te laten komen, eens aangemaakt heb met wat convalescence support eten ze dit niet meer. Erg vervelend...

Kleiner huisvesten is helaas geen optie omdat ze dan vlug stoppen met eten. Klein om ze beter te vangen is bij hen ongeveer een 1.20 kooi, dan is het te doen, maarja, ze moeten wel blijven eten!
Van de groep scheiden is sowieso even het plan. Een van de anderen voelt toch iets aan deze 2 waardoor ze niet altijd even lief is.

Tot slot, ze hebben ooit op HFST gestaan en ik hoop dus op een probleemloze overgang. Ik zelf heb daar nooit echt problemen mee gehad moet ik zeggen, maar ik hoor het wel vaak. Ik heb het ook een tijdje gemengd gegeven, SS en HFST.
Mocht het niet lukken krijgen ze gewoon weer SS :)
De juniorversie heb ik pas nog besteld, die ga ik geven zodra ze apart zitten van de rest. Dat wordt dit weekend.

Kortom, erg moeilijk zo allemaal. Nog 4 weken wachten om te behandelen lijkt me ook geen optie.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:00

Ik zou ze dan toch naar je opvang brengen. Volgens mij is dat de beste optie en dan kan je nog steeds de 3 dagen dat je steeds thuis bent ze zelf behandelen. :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 08:06

Daarheen brengen is nooit een optie geweest. Dan komen ze in een redelijk klein hok want er is daar geen afgesloten ren. Geen optie dus..
De opvangeigenaresse zou bij mij thuis komen, maar dan zit ik dus met het vangprobleem. Ikzelf heb ze redelijk snel te pakken omdat ik ze ken, maar een ander niet, waardoor dat lang duurt en veel stress geeft.

Opvangen hebben het al druk zat en ik zadel haar liever niet op met nog meer werk.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 13:08

Pfff je hebt al wel heel wat achter de rug zeg... Dan mogen ze zich wel eens gaan gedragen vind ik ;)
Als je al eens twee weken ontwormd hebt met panacur heb je ook al eens een stukje EC aangepakt, maar misschien niet lang genoeg.
Ik zelf gebruik panacur 10% daar hoef je een stuk minder van te geven, omdat het 100 mg per ml bevat. Wellicht dat, dat nog handig is, want het is ook veel makkelijker te verstoppen in iets.

Beterschap en hoop dat je het snel onder controle krijgt.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 13:32

Faniek schreef:
Pfff je hebt al wel heel wat achter de rug zeg... Dan mogen ze zich wel eens gaan gedragen vind ik ;)
Als je al eens twee weken ontwormd hebt met panacur heb je ook al eens een stukje EC aangepakt, maar misschien niet lang genoeg.
Ik zelf gebruik panacur 10% daar hoef je een stuk minder van te geven, omdat het 100 mg per ml bevat. Wellicht dat, dat nog handig is, want het is ook veel makkelijker te verstoppen in iets.

Beterschap en hoop dat je het snel onder controle krijgt.

Ja, sinds ik ze uit de opvang heb gehaald is het ellende.. :')

Waar kun je dat krijgen?

Dankjewel! Ik hoop het ook.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 13:54

Stomme konijnen ;) Soms vind ik ze ook niks aan hoor... ze zijn soms zo kwetsbaar..

Ik haal dat gewoon bij de dierenarts, die besteld het voor mij :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 18:02

Ja, ach.. Ik hou wel veel van ze en ik hoop dan ook dat het hierna klaar is. Je kunt je zo machteloos voelen als ze iets mankeren maar je weet niet wat!
Heb het afgelopen jaar al veel pech gehad met 5 dode nijnen dus nu mag alles wel gezond blijven eigenlijk :)

Ik ga eens vragen. Ik heb nu de 2,5.
Overigens, het beste is dubbele dosis toch? Ze wegen 1,3 kg en 1,2. En als ze ondertussen aankomen, moet de dosering dan aangepast worden?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 21:11

Wij geven de eerste 2 weken altijd 20 mg per kg en daarna zolang het nodig is 10 mg per kg en als ze zwaarder worden inderdaad wel aanpassen :j

Jeetje wat een pech zeg, 5 in een jaar tijd.. Ze mogen nu echt wel is geen luisteren en normaal doen ;)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 10:43

Ik heb ook echt twee konijnen gehad uit de opvang die na een half jaar ineens dood in de ren lagen. Denk je er goed aan te doen om ze uit de opvang te halen, zijn ze na een half jaar al dood. Maar na regen komt zonneschijn, echt waar.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 11:30

Faniek schreef:
Wij geven de eerste 2 weken altijd 20 mg per kg en daarna zolang het nodig is 10 mg per kg en als ze zwaarder worden inderdaad wel aanpassen :j

Jeetje wat een pech zeg, 5 in een jaar tijd.. Ze mogen nu echt wel is geen luisteren en normaal doen ;)

Ah oke, dankje! Zoiets dacht ik al, maar even checken.
Nou, gisteren kwamen ze wel wat lekkers aanpakken, dus dat geeft hoop! Ik ga het perenhap-spuitje dus proberen straks.

Nimfee schreef:
Ik heb ook echt twee konijnen gehad uit de opvang die na een half jaar ineens dood in de ren lagen. Denk je er goed aan te doen om ze uit de opvang te halen, zijn ze na een half jaar al dood. Maar na regen komt zonneschijn, echt waar.

Jeetje, dat is schrikken!

De konijnen die doodgingen kwamen gek genoeg niet uit opvangen. 4 van een particulier, waarvan een door een ongeluk om het leven is gekomen... De andere was gedumpt en heb ik opgevangen/gehouden.

Afgelopen tijd is er ook veel stress geweest, waardoor de groep die ik toen liet koppelen, uit elkaar viel. Een van deze 2 konijnen heeft een aanvaring gehad met een ander konijn, en wildje Marley is gewoon erg stressgevoelig, is met 4 weken oud uit het nest geplukt door een kat wat volgens mij ook niet goed voor de weerstand e.d. is, en had last van haar hormonen... Ik sta er dus niet te kijken dat dit EC zou kunnen zijn.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 11:42

Dit zijn ze overigens. De wit-wildkleur is de ram, Bob. De wildkleur is de voedster, Marley.
En 2 foto's van de hele groep :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 17:01

Goed, ze zijn mee. Ze zaten vanochtend wat hooi te knabbelen tijdens het rijden, dus toch best ontspannen.

Echt eten willen ze nog niet, maar ik denk dat dat door de hitte komt. Zal vanavond vast wel bijtrekken.
Afbeelding

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:43

Nimfee schreef:

Daar doe je ook goed aan, maar er kan natuurlijk van alles gebeuren. Virussen, coccidiose, etc. Dat ligt niet aan opvangkonijn of niet natuurlijk :D

Wat heb je een knappe konijnen Eowyn, hoop echt dat ze opknappen en anders ligt het absoluut niet aan de goede zorgen.